2014-02-27, 09:37
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Tar denna mätning vääääääldigt seriöst,eller inte. Men skönt att det är en 1a nyhet på tv4 nyheterna men det är ju klart när SD "rasar" ska det slås på stort.

Själv kommer jag inte vika en mm i mitt val av att stödja SD även ifall de gör "skandaler" dagligen som det verkar ske om man skummar igenom Aftonblöjan.
2014-02-27, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Fast samtidigt undrar jag varför man gör opinionsundersökningar så ofta som man gör. Det blir egentligen först intressant månaderna innan valet..
Viktigt att se hur olika händelser påverkar folkets opinion. Att begränsa politik till månaderna innan valet är att vara lite trångsynt. Analyser av stora samhällsdebatter och hur det påverkar folket är minst lika viktigt.
2014-02-27, 10:23
Medlem
murder_us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
Sa jag inte det att SD skulle minska?

Månadsmedel är nu 10,3 väntande de två sista mätningarna.

Medel av alla instituts senaste mätningar är 9,7 enligt http://status.st/ längst ner.
Medel av alla instituts mätningar är 10.3 kontra med 9.9 förra månaden, det är ingen minskning vad jag kan se. De siffrorna nederst är grovt ovetenskapliga, man kan inte blanda ihop olika instituts svar då metoder och frågeställning skiljer.

Har inte du suttit här och ältat din skit om att SD chockrasar varje månad sedan förra valet ?
Ingen tror på dig och jag undrar vad som driver dig att hålla på. Jag läser den här tråden ibland för att läsa lite analyser med lite hjärna bakom och ser ditt trollande hela tiden.
Snälla du, efter valet 2014 är det du som söker hjälp, det kan inte vara hälsosamt att vara så besatt som du.
Senast redigerad av murder_u 2014-02-27 kl. 10:28.
2014-02-27, 10:51
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Tar denna mätning vääääääldigt seriöst,eller inte. Men skönt att det är en 1a nyhet på tv4 nyheterna men det är ju klart när SD "rasar" ska det slås på stort.

När Novus presenterade statistik så var var det två personer från TV 4 i panelen som expertkommentatorer på statistiken. En var Jan "kvoterad" Scherman som ojade sig mycket över SDs framfart och gav onda blickar till Sjöström som såg besvärad ut. Fanns även en vänsterpartist i panelen som sa att det är inte säkert att SD ökar nästa val och det viktigaste är att man inte talar om en ökning för då är chansen större att det blir verklighet. Sjöström vet att han måste leverera annars finns risken att TV4 säger upp avtalet.
2014-02-27, 10:54
Medlem
ThisExiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Skönt! Hoppas på fortsatt nedgång för SD. All skit som kommer fram om SD måste väl snart göra sitt. Det enda smolket i glädjebägaren är att V går framåt så kraftigt.

Fast samtidigt undrar jag varför man gör opinionsundersökningar så ofta som man gör. Det blir egentligen först intressant månaderna innan valet..

Just sånt här får mig att vilja lägga min röst på SD. Jag är inte SD:are men allt hat och mobbning kommer inte därifrån utan från typiska vänstersidan så att säga!
Hur känns det att vänsterpartiet är på väg till att bli tre gånger mindre än SD enligt opinionsundersökningar?
2014-02-27, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
De kommer att bli tredje störst även i riksdagsvalet. MP är den enda konkurrenten om tredjeplatsen, och MP brukar överskattas. Förra valet låg de på 8,4 i september, resultatet blev 7,3.

Men SD förtjänar en tillfällig dipp, för det där med Jokkmokk var ett stort strategiskt misstag som var fel på så många plan. Det förändrade synen på SD för flera jag pratat med. Otroligt dålig idé.

Kan inte SDs tanke varit att påvisa det märkliga att etniska samer erkänns till skillnad från etniska svenskar och att denna etnisk grupp har en särställning i samhället. Antingen får etniska svenskar erkännas och ges särställning också eller så är alla invånare lika på alla plan. Jag trodde inte att Jimmie och SD hade ett horn i sidan till just samer utan att de enbart vill visa på inkonsekvensen i samhället.
2014-02-27, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
Sa jag inte det att SD skulle minska?

Månadsmedel är nu 10,3 väntande de två sista mätningarna.

Medel av alla instituts senaste mätningar är 9,7 enligt http://status.st/ längst ner.

Du har sagt att SD skall minska i typ 5 år nu, förr eller senare kan det ju komma en tillfällig minskning men seriöst! Du är inte mycket till spåman.
2014-02-27, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Kan inte SDs tanke varit att påvisa det märkliga att etniska samer erkänns till skillnad från etniska svenskar och att denna etnisk grupp har en särställning i samhället. Antingen får etniska svenskar erkännas och ges särställning också eller så är alla invånare lika på alla plan. Jag trodde inte att Jimmie och SD hade ett horn i sidan till just samer utan att de enbart vill visa på inkonsekvensen i samhället.
Jovisst handlade det om att peka på särlagstiftning och dubbla måttstockar. Men i samernas fall blir det lite "jaha, och?". Det handlar om en liten grupp, finns c:a 2500 som jobbar med renskötsel. Det finns särlagstiftning för kungafamiljen och diplomater också, de åtnjuter straffimmunitet. Det är ju jätteorättvist "egentligen". Men man får välja sina strider, och här valde SD en perifer symbolfråga.
2014-02-27, 12:01
Moderator
TheLuckys avatar
Glada nyheter!

Stödet hos landets pensionärer ökar. Från 6,6 procent i november 2013 till 8,8 procent idag. Sedan är det numer statistiskt säkerställt att SD är det andra största partiet bland "arbetarna". Enligt SIFO är det alltså 20 procent av LO-väljarna som vill rösta på SD. Moderaterna ligger på tredje plats.
2014-02-27, 12:05
Medlem
8711s avatar
Förändrad viktning är ju det troligaste eftersom SD innan ökat stort ända till 11,0% trots att Novus aldrig varit dom som gett bland dom högsta siffrorna. Flera andra institut har ju uppenbart gjort det tidigare, Yougov flera gånger, United Minds har uppenbart gjort det osv. Nu har Novus gjort det. Det fula är att man inte noterar detta i sin text utan bräker ut att det skulle skett en stor faktisk förändring, vilket jag alltså betvivlar. Skillnaden består i att det skett en förändring i sammanställningen av materialet helt enkelt.

Novus ansvariga frågade för bara någon månad sedan United Minds ansvariga på twitter om dom ändrat viktningen och har uppenbart haft en diskussion om detta med konkurrenter. Nu tyckte dom det var bra att göra likadant även dom, valår och allt och dom hatar ju Sverigedemokraterna så vad väntar ni er? Klart att dom vill få ner SD:s siffror lite när det är valår, när flera gör så är det självklart att månadsmedlet sjunker en aning, det är inget konstigt om flera institut samtidigt väljer att tolka sina siffror annorlunda och minska stödet med ett par procentenheter. Det säger sig självt. Men det är ju ingen faktisk förändring egentligen, om man gör på det viset.
Senast redigerad av 8711 2014-02-27 kl. 12:09.
2014-02-27, 12:06
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Men SD förtjänar en tillfällig dipp, för det där med Jokkmokk var ett stort strategiskt misstag som var fel på så många plan. Det förändrade synen på SD för flera jag pratat med. Otroligt dålig idé.
Även om SD siktar högt på riksdagsvalet så måste med också förstå att det inte var ett strategiskt misstag att åka upp till Norrland. Snarare var det genialiskt. Eftersom SD knappt har några kommunföreningar uppe i Norrland så måste man locka till sig väljare, och framför allt folk som kan tänkas engagera sig i detta. Svenska folket rent generellt kan kanske inte tycka att renar är särskilt viktigt, men jag tror att detta är en viktig fråga för många utav markägarna uppe i norr.

Lyckas man bara få in ett mandat i fullmäktige uppe i Norrland så gör det en väldigt stor skillnad fram till nästa val.
2014-02-27, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever

Jojojo, men det är ingen folklig fråga. Folk i gemen kan inte tänka så djupt. Jag är nästan 100 % säker på att medelsvensson knappt vet vad ordet etnicitet betyder. Dessutom hamnar man i en ohållbar debattsituation gentemot mer pålästa. Bättre att satsa på råa plånboksfrågor och lägga knätofsseriet på hyllan.

Samhället är fyllt med inkonsekvenser och i många fall ska vi faktiskt vara väldigt tacksamma över det.
De flesta vill nog inte ha ett helt rättvist samhälle, det skulle vara ett dysfunktionellt samhälle.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in