2014-02-27, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Ja, vad sägs om - sunt förnuft?

Sunt förnuft räcker tyvärr inte för att fälla en person. Det krävs bevis i det svenska rättssystemet.
Citera
2014-02-27, 10:38
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Sunt förnuft räcker tyvärr inte för att fälla en person. Det krävs bevis i det svenska rättssystemet.
Nej - det handlar om att fastslå vad som hamnar inom, respektive bortom - "rimligt tvivel". Fri bevisprövning.
Citera
2014-02-27, 10:44
Medlem
Gordon9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Vad vet du om tejpen som SKL inte vet. Du ger den en 4+ medans SKL påstår 1+.
Kan du förklara för mig vad jag missat.

Jag är rätt övertygad att tejpen i hår och badrummet är samma. Detta grundar jag på 1. visuellt var den identisk (enl. FUP). Det var en rel. ovanlig strukturtejp 3. VBs blod fanns på tejp (även om likhund ej markerade). Därtill som jag skrivit tidigare; matchningen mellan tejpen i hår och i badrummet fick en +1 i bevisvärde. MEN, som jag upplevde det så verkade det som om SKL ställt upp hypoteser som snarare fördunklade än klargjorde. I sin iver på vetenskapligt förfarande med att definiera en hypotes som kan falsifieras eller bekräftas med olika grader så fick jag en känsla att de slarvade bort information. Att det var en lite märkligt ställd hypotes. Detta var min uppfattning när jag hörde SKL resonera men här får ngn gärna rätta mig.
Citera
2014-02-27, 10:46
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon9
Jag är rätt övertygad att tejpen i hår och badrummet är samma. Detta grundar jag på 1. visuellt var den identisk (enl. FUP). Det var en rel. ovanlig strukturtejp 3. VBs blod fanns på tejp (även om likhund ej markerade). Därtill som jag skrivit tidigare; matchningen mellan tejpen i hår och i badrummet fick en +1 i bevisvärde. MEN, som jag upplevde det så verkade det som om SKL ställt upp hypoteser som snarare fördunklade än klargjorde. I sin iver på vetenskapligt förfarande med att definiera en hypotes som kan falsifieras eller bekräftas med olika grader så fick jag en känsla att de slarvade bort information. Att det var en lite märkligt ställd hypotes. Detta var min uppfattning när jag hörde SKL resonera men här får ngn gärna rätta mig.
Jag har visat att det troligen är samma typ av tejp som NLL använder. Därmed är den vanlig i Norrbotten.
Citera
2014-02-27, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laponica
Är absolut ingen expert på området. Men jag tror du är ute och cyklar rätt rejält med det här inlägget. Inte sparas väl sms i masten? masttömning berättar väl bara vilka mobiler som befunnit sig i ett område och "talat" med masten?

Tycker också att det är synd och skam att sms:en inte har gått att återskapa. Det hade varit helt avgörande känns det som. Har inte polisen gjort sitt yttersta för återskapa dessa så är det åt helvete fel. Men jag tror nog att dom gjort det.
Telebolagen är enligt lag skyldiga att lagra uppgifter om telefoni.
Polis domstol och vissa andra myndigheter kan begära ut uppgifterna.
Det var ett dubbelmord på Öland och där begjordes uppgifter om teletrafiken via en mast, mobiltrafiken i området vid tiden för mordet var viktig för polisens utredning.
Det telebolaget begjorde 540.000 kr för uppgifterna, som ansågs som ocker, men de var tvungna backa från den summan.
Telebolaget kan väl inte begära en sådan summa för att uppge vilka mobiler som befunnit i området och talat med masten.
Senast redigerad av Lagro 2014-02-27 kl. 11:02.
Citera
2014-02-27, 11:18
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Telebolagen är enligt lag skyldiga att lagra uppgifter om telefoni.
Polis domstol och vissa andra myndigheter kan begära ut uppgifterna.
Det var ett dubbelmord på Öland och där begjordes uppgifter om teletrafiken via en mast, mobiltrafiken i området vid tiden för mordet var viktig för polisens utredning.
Det telebolaget begjorde 540.000 kr för uppgifterna, som ansågs som ocker, men de var tvungna backa från den summan.
Telebolaget kan väl inte begära en sådan summa för att uppge vilka mobiler som befunnit i området och talat med masten.
Missade du Laponicas poäng eller struntade du bara i den. Telebolagen sparar inte innehållet i SMS bara avsändare och mottagare och när och var SMS'et skickades. Och denna informationen finns redan i FUP.
Citera
2014-02-27, 11:23
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon9

Visuellt är den inte identisk åtminstone inte enligt bilden i aktbilagan. Det behövs inget yttrande från SKL för att själv se det.
Citera
2014-02-27, 11:25
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag har visat att det troligen är samma typ av tejp som NLL använder. Därmed är den vanlig i Norrbotten.

Vilken längd av tejpen har NLL köpt in. Tejper av samma typ finns i 4,5 och 9,1 meters längder.
Citera
2014-02-27, 11:26
Medlem
Det är en självklarhet att det borde begjorts en så kallad masttömning (det lagstiftarna kallar basstationstömning), som en rutinåtgärd i utredningen.
En masttömning görs endast vid grova brott och styckmordet på VB var ett mycket grovt brott, men någon masttömning har aldrig gjorts.
Citera
2014-02-27, 11:55
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Det är en självklarhet att det borde begjorts en så kallad masttömning (det lagstiftarna kallar basstationstömning), som en rutinåtgärd i utredningen.
En masttömning görs endast vid grova brott och styckmordet på VB var ett mycket grovt brott, men någon masttömning har aldrig gjorts.
Var har du fått det ifrån. Det finns ju signaleringslistor i FUP och dessa kommer vad jag kan förstå just från basstationstömningar.
Citera
2014-02-27, 12:07
Medlem
Gordon9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Visuellt är den inte identisk åtminstone inte enligt bilden i aktbilagan. Det behövs inget yttrande från SKL för att själv se det.

Det är i alla fall vad SKL hävdar i sekretessbilagan: "Undersökande personal på SKL har emellertid bekräftat polisens uppgifter om att tejpbiten visuellt ser ut att härröra från den tejprulle som hittades i Kristoffer Johanssons badrum".

Jag kan hålla med om att när det gäller matchningssäkerhet så ska man vara väldigt säker i ett brottsmål. Men att bara avfärda det hela med att det inte är samma tejp är ju nonsens.
Hur många här på FB har tex. en sådan tejp hemma som dessutom är delad? När SKL även säger att den ser likadan ut och det även är VBs blod på. Jag tycker detta är klart graverande.
Dessutom tycker jag som sagt att SKL hypotesprövning lät märklig (men här ändrar jag mig gärna).
Citera
2014-02-27, 12:45
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
LOL Du är riktigt underhållande ibland och kallar ett sådant scenario för en "bomb". Du har verkligen ingen som helst aning hur en rättsprocess fungerar, ingen aning överhuvudtaget. Det du kallar för en "bomb" kallar 99,99 % av Sveriges befolkning för löjeväckande. Du tror på fullt allvar att KJ på ett trovärdigt sätt i hovrätten skulle kunna invända att han mördat VB i självförsvar? Du menar alltså fullt allvar?

Du skulle nog kolla innehållet i det inlägg jag svarade på innan du yttrar dig ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in