2014-02-26, 21:28
Medlem
paperfaces avatar
Hej FB. Finns liknande trådar men ingen verkade leva och jag ska på intervju på fredag så jag måste ha ett svar eller tips iaf.

Ska på en intervju som gäller marknads/ekonomiassistent på ett medelstort företag. Känns riktigt kul och jag vill verkligen ha jobbet men det är via AW och så som jag förstått det så är de inte superschyssta vad gäller lön även om du har erfarenhet och utbildning?

De frågade i tlf "Vad har du för löneanspråk" och jag blev så ställd över att få den frågan på telefonen så jag bara började skratta och sa "nja inte direkt". Inte det smartaste men jag har aldrig fått den frågan på via luren.

Jag anar ju att denna fråga kommer komma på fredag men vad fan ska jag säga? Jag har förstått att medel inom branschen ligger på 23-24000 brutto. Är medveten att detta antaglgien inte är ett alternativ då det är ett "konsultuppdrag" men man läser om personer som får typ 110 spänn i timmen och det känns lågt efter 3 år på uni. samt erfarenhet? Samtidigt förstår jag att man inte nödvändigtvis kommer tjäna lika mycket som de anställda på företaget men denna tjänst sträcker sig minst 12 månader så om det går bra kan man ju bli kvar ett tag.

Några konkreta tips på vad jag ska säga eller hur jag ska förhandla ??? För jag gissar på att jag kommer få lägga första budet
Citera
2014-02-26, 21:31
Medlem
vtcs avatar
Ett som är säkert är att de inte kommer att föreslå en högre siffra än den du slänger ur dig om du blir tillfrågad. Var ärlig med vad du vill ha och vad du tycker att du förtjänar.
Citera
2014-02-26, 21:35
Medlem
Pikolis avatar
Visa självförtroende och säg till dem, med bestämd blick, hur mycket du vill ha.
Säg inte "kanske" eller "vad tycker ni"

Försök se professionell ut och tänk på att den lönen de ger kommer du leva på i ett tag framöver.
Tänk noga, ingen lek.
Citera
2014-02-26, 21:38
Medlem
paperfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vtc
Ett som är säkert är att de inte kommer att föreslå en högre siffra än den du slänger ur dig om du blir tillfrågad. Var ärlig med vad du vill ha och vad du tycker att du förtjänar.

Okej idag har jag 157 spänn i timmen och det kommer inte hända har jag förstått det som.
Pengarna är ju inte det som spelar roll i detta fall, det är ett bra jobb och ett steg i rätt riktning så att tjäna mindre spelar ingen större roll men att gå ner 47 spänn i timmen är bara för mycket... Ska man lägga sig på typ 130 kanske?

EDIT: klart det spelar roll förresten men jag förstår att jag inte kan få samma lön
Citera
2014-02-26, 21:43
Medlem
joshua02s avatar
TIPS: jag utgår från att företaget har kollektivavtal. Vilket fackförbund har företaget kollektivavtal med? (kan tänka mig Unionen). Facket vet vad anställda där ligger på, så ring till facket & förklara dina situation (jobbuppgift, ålder, erfarenhet/utbildning, stad etc) så ska de kunna ge svar vilken lön du MINST ska begära & vad du borde ligga på!
Citera
2014-02-26, 21:48
Medlem
paperfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joshua02
TIPS: jag utgår från att företaget har kollektivavtal. Vilket fackförbund har företaget kollektivavtal med? (kan tänka mig Unionen). Facket vet vad anställda där ligger på, så ring till facket & förklara dina situation (jobbuppgift, ålder, erfarenhet/utbildning, stad etc) så ska de kunna ge svar vilken lön du MINST ska begära & vad du borde ligga på!

Fan så långt har jag inte tänkt med jag var av intrycket av att AW hade sitt eget kollektivavtal?
Eftersom det är dem som blir min "chef" så att säga, så var det iaf när jag jobbade för Proffice om jag minns rätt.

EDIT: Så här står det i mailet angående anställningen:

Uppdraget är en del av vår personaluthyrning vilket innebär att du kommer att vara anställd av Academic Work men arbeta som konsult hos Företag XX. Du som konsult kommer att få en gedigen introduktion för att du ska känna dig väl förbered och komma in i tjänsten snabbt.

Kollektivavtal: Samtliga våra tjänster omfattas utav kollektivavtal vilket ger dig avtalsenliga villkor gällande semester, lön, pension, sjukfrånvaro etc.

Dedikerad konsultchef: Som anställd på Academic Work får du alltid en ansvarig konsultchef som finns tillgänglig för dig under hela anställningsperioden. Konsultchefens uppgift är att hjälpa dig att utvecklas i din yrkesroll samt att säkerställa att du trivs på din arbetsplats.
Citera
2014-02-26, 21:56
Medlem
joshua02s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paperface
Fan så långt har jag inte tänkt med jag var av intrycket av att AW hade sitt eget kollektivavtal?
Eftersom det är dem som blir min "chef" så att säga, så var det iaf när jag jobbade för Proffice om jag minns rätt.

EDIT: Så här står det i mailet angående anställningen:

Uppdraget är en del av vår personaluthyrning vilket innebär att du kommer att vara anställd av Academic Work men arbeta som konsult hos Företag XX. Du som konsult kommer att få en gedigen introduktion för att du ska känna dig väl förbered och komma in i tjänsten snabbt.

Kollektivavtal: Samtliga våra tjänster omfattas utav kollektivavtal vilket ger dig avtalsenliga villkor gällande semester, lön, pension, sjukfrånvaro etc.

Dedikerad konsultchef: Som anställd på Academic Work får du alltid en ansvarig konsultchef som finns tillgänglig för dig under hela anställningsperioden. Konsultchefens uppgift är att hjälpa dig att utvecklas i din yrkesroll samt att säkerställa att du trivs på din arbetsplats.

Du ska ju inte fokusera dig på vilket kollektivavtal ett rekryteringsföretag har! Utan vilket kollektivavtal företaget har, där du ska jobba. Kolla upp det! Ekonomiassistent-jobb brukar oftast ligga under Unionen, så ring dom & fråga! Annars kan de säkert se vilket fackförbund företaget tillhör i sitt datasystem, så kopplar de dej rätt. Kommer du till rätt fack så vet de med all sannolikhet vad folk har för löner på det företaget.
Senast redigerad av joshua02 2014-02-26 kl. 22:00.
Citera
2014-02-26, 22:14
Medlem
paperfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joshua02
Du ska ju inte fokusera dig på vilket kollektivavtal ett rekryteringsföretag har! Utan vilket kollektivavtal företaget har, där du ska jobba. Kolla upp det! Ekonomiassistent-jobb brukar oftast ligga under Unionen, så ring dom & fråga! Annars kan de säkert se vilket fackförbund företaget tillhör i sitt datasystem, så kopplar de dej rätt. Kommer du till rätt fack så vet de med all sannolikhet vad folk har för löner på det företaget.

Okej tack för hjälpen, pratade med en kompis jag har nu och han sa att han hade gjort likadant faktiskt.
Citera
2014-02-26, 23:07
Medlem
Tips från coachen: Låt ALLTID arbetsgivaren ge ett förslag först. Som någon tidigare sa så kommer dem aldrig höja ditt bud. Vem vet, de kanske överraskar och erbjuder mer än du förväntat dig. Om du går ut först med vad du vill ha så bränner du den möjligheten. Om du får ett lågt bud så drar du på nån tusenlapp över det du vet är snittet enligt branschstatistik.

Vill de verkligen ha anspråk så säger du bara marknadsmässig lön.
Citera
2014-02-27, 00:26
Medlem
Jag tycker du ska lägga dig relativt lågt, prestera som en jävla häst och sen året efter vid löneförhandling riktigt visa hur underbetald du är
Citera
2014-02-27, 00:55
Bannlyst
Vilket sammanträffande, skulle precis starta en liknande tråd om exakt (nästan) samma ämne. Fick också ett samtal angående ett jobb igår och fick samma fråga ställd, väntade ett par sekunder innan jag svarade och efteråt tänkte jag: "Hur fan kan man ställa en sådan fråga om jag inte ens har blivit anställd på företag i fråga? Jag har inte ens blivit ombedd att komma till intervju"

Så ni dumma jävla rekryterare, hur fan tänker ni? Hur i helvete ska vi diskutera löneanspråk över telefon då jag inte ens blivit ombedd att komma till intervju? Sådant tas upp när jag senare ska skriva på anställningsavtalet. Nästa gång jag får en sådan fråga ställd över telefon så kommer jag svara: "När jag blir aktuell för tjänsten och vid en eventuell intervju så kan vi diskutera lönen"

Nu är det kanske så att du TS är aktuell för en intervju och då är det OK enligt mig att diskutera lönen, men jag fick frågan av en slynan direkt över telefon och hon avslutade med "vi kontaktar dig om ett par dagar för en eventuell intervju"
Citera
2014-02-27, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorgios
Vilket sammanträffande, skulle precis starta en liknande tråd om exakt (nästan) samma ämne. Fick också ett samtal angående ett jobb igår och fick samma fråga ställd, väntade ett par sekunder innan jag svarade och efteråt tänkte jag: "Hur fan kan man ställa en sådan fråga om jag inte ens har blivit anställd på företag i fråga? Jag har inte ens blivit ombedd att komma till intervju"

Så ni dumma jävla rekryterare, hur fan tänker ni? Hur i helvete ska vi diskutera löneanspråk över telefon då jag inte ens blivit ombedd att komma till intervju? Sådant tas upp när jag senare ska skriva på anställningsavtalet. Nästa gång jag får en sådan fråga ställd över telefon så kommer jag svara: "När jag blir aktuell för tjänsten och vid en eventuell intervju så kan vi diskutera lönen"

Nu är det kanske så att du TS är aktuell för en intervju och då är det OK enligt mig att diskutera lönen, men jag fick frågan av en slynan direkt över telefon och hon avslutade med "vi kontaktar dig om ett par dagar för en eventuell intervju"

Jag kan lova dig att jag är en större "hatare" av HR-branschen än vad du är, men det är helt klart en legitim fråga. Framför allt om lönen inte anges specifikt i jobbansökan, så måste både vara med på noterna. Jag antar att detta är din första kontakt med rekryteringsfirmor. Förmodligen har du även koll på vad medellönen ligger inom ditt yrkesområde och du kan faktiskt poängtera att lönen inte är det viktigaste (för att subtilt fjäska för rekryteraren). Lägg dig lite under medellönen och de kommer givetvis kontra med ett lägre. Bästa är, enligt min erfarenhet, att vända på frågan och fråga de rakt ut vad de hade tänkt sig (om man ska förhandla med snåljåparna). Därefter kan du arbeta dig mot ditt personliga mål.

Målet är trots allt att inte vara anställd genom Fitt AW, eftersom du troligtvis kommer få högre lön vid en eventuell förlängning genom företaget och bättre förmåner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in