2014-02-25, 19:56
Medlem
Inser att ärendet för dagen är Stieg, Wedin och SvD, men kan inte avstå från att reflektera lite över den andra Stig, nämligen Engström.

SE gör fyra referenser till mördaren.

SE gräver i sin rock efter sin klocka strax innan skotten faller. Utan att det är noterat någonstans, så antar jag att mördaren också gräver i sin rock, men då efter pistolen, några sekunder innan skotten.

Mördaren står en liten stund vid paret efter skotten och tvekar. Därefter beger han sig springande in i gränden. Ca 10 sekunder senare står SE vid paret och tvekar. Ska han fortsätta till sin "tunnelbana" eller ska han stanna kvar. När han ser hur virrig Lisbet är bestämmer han sig för att stanna kvar.

Innan skottet står mördaren på mordplatsen, med ena armen riktad rakt ut, och avlossar skotten. Några minuter senare står SE på mordplatsen, med ena armen riktad rakt ut, och anvisar mördarens flyktväg.

En stund efter mordet, så springer mördaren i hög hastighet in i gränden. En stund efter mordet, så springer SE i hög hastighet in i gränden.

Fyra referenser. Gör SE på detta sättet för att sätta in sig i sammanhanget? Vill han bara klampa runt i utredningen som en elefant? Eller gör han så här för att dölja sig själv?

En person gräver fram nåt i rocken. Han står på mordplatsen med armen riktad rakt ut. Han tvekar en stund vid det nyss fallna paret. Sen springer han in i gränden. Pratar jag om mördaren? Eller SE? Eller båda?

Lägg till detta SE's alla andra konstigheter, exempelvis anknytningen till Gunnarsson, EAP och Contra, och att han hade mördarens signalement (inklusive handväskan som Yvonne ser) så gör det i alla fall mig misstänksam.

Ju mer jag tänker på det, ju säkrare blir jag. Kände BW SE?
Senast redigerad av Moplp 2014-02-25 kl. 20:01.
Citera
2014-02-25, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jo, 1986 är skottår (årtalet är delbart med 4) Dock inföll skottdagen skottåret 1986 den 24 februari. Traditionellt datum fram till 2000. Men det är riktigt att 28 februari följdes av 1 mars.

Ren lögn och dikt 1986 var ej skottår.
Citera
2014-02-25, 20:25
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Ren lögn och dikt 1986 var ej skottår.

Sorry ! Upptäckte det när jag kontrollräknade att dela 1986 med 4 .. Blev missledd av den som initialt påstod detta och borde ha kontrollräknat själv, omgående. Kollade och upptäckte, men då hade en timme+ gått ..
Citera
2014-02-25, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Jag kan inte se vad som är nytt i SvDs artiklar. Allt är känt sen tidigare.

Kanske inte för den breda allmänheten. Man skall veta att Wedin var ett av de spår han intresserade sig för utan att (som sambon uttrycker det) han låst sig. Detta leder som vi vet rakt in mot polis och landsförrädarspår samt inte minst SB, Leongruppen och WACL.

Han måste känna sig pressad av frågorna när han behöver urskulda sig med trams som att KGB och kretsar nära mördarna (dvs Stig) skulle ligga bakom desinformation gentemot honom

Uppmärksamheten är bra och ett steg på vägen att fler sätter sig in i galleriet och möjligheterna. Uppenbarligen kommer det också mer...
Citera
2014-02-25, 20:38
Bannlyst
Citat:
Sorry ! Upptäckte det när jag kontrollräknade att dela 1986 med 4 .. Blev missledd av den som initialt påstod detta och borde ha kontrollräknat själv, omgående. Kollade och upptäckte, men då hade en timme+ gått ..

Vilseledd heter det väl, inte missledd.

Jag tror Ulf Adelsohn är inblandad.
Citera
2014-02-25, 20:54
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tevje1
Vilseledd heter det väl, inte missledd.

Jag tror Ulf Adelsohn är inblandad.

Varför tror du det ? Inte Bildt ? Vilka högersossar ? Tror du Lisbet vet ? Förvarnad ?
Citera
2014-02-25, 21:10
Medlem
TigerKids avatar
Kolla veckans brott nu på SVT1
Citera
2014-02-25, 21:10
Medlem
OilersFans avatar
Palmemordet tas upp i Veckans Brott nu.

Anders Thornberg: "Allt material lämnades över."

Vilken lögn..
Senast redigerad av OilersFan 2014-02-25 kl. 21:18.
Citera
2014-02-25, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Jag kan inte se vad som är nytt i SvDs artiklar. Allt är känt sen tidigare.
För mig var det en nyhet att han var en privatspanare men övriga uppgifter var absolut inga nyheter.
Citera
2014-02-25, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stelf
Helt rätt, det kan också ge en spin off-effekt hos andra. Angående UG med Borgnäs så vore det fantastiskt intressant med några nya avsnitt som tar vid där det slutade då(med dagens kunskap). Känns som rätt tid för det. Bara att maila redaktionen....det har jag gjort rätt nyligen

Det sista får vi hoppas på.

Jag tolkar slutet på denna intervju från förra året som att Borgnäs håller på att en gång för alla punktera ubåtsbölden. Måste vara nära där, inte många seriösa bedömare kan väl hålla fast vid de gamla lögnerna längre.
Det ser jag verkligen fram emot i sådana fall. Det hade verkligen kunnat vara starten på att svenskarna tar tag i sin historia och mordet på Palme!

http://www.magasinetparagraf.se/intervjuer/en-skamflack-i-sveriges-nutidshistoria
Senast redigerad av julius19 2014-02-25 kl. 22:47.
Citera
2014-02-25, 22:54
Bannlyst
Citat:
Varför tror du det ? Inte Bildt ? Vilka högersossar ? Tror du Lisbet vet ? Förvarnad ?

Den mystiske person som Holmérs chaufför fick i uppdrag att köra till ett suspekt möte yttrade vid ankomsten till deldestinationen Slottskajen, - "titta, där går Adelsohn" (min fetning). Detta tillsammans med kännedom om Adelsohns sannolika frånvaro av förhud, och orsaken därtill, ger vid handen ett möjligt mötesscenario mellan denne man och Adelsohn.

http://www.dsm.nu/fallet-martinger.html
Senast redigerad av Tevje1 2014-02-25 kl. 23:05.
Citera
2014-02-25, 23:21
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Det framgår inte. Det står bara så här i chatten med reportrarna: "På en rak fråga från vår reporter bekräftade Bertil Wedin att han var med i Stay Behind-rörelsen, i den mer konservativa grenen. "

Bertil Wedin ingick i Stay Behind-liknande propagandanätverket Interdoc. Där ingick även den i Danmark utpekade "Stay Behind chefen" Bertil Häggman. Undrar om inte det är detta som SVD syftar på.

BW var aktiv framförallt under 60-talet men han förpassades så småningom ut ur nätverket, på samma sätt som han förpassades ur Demokratisk Allians.

Bertil Häggman hade goda kontakter inom Försvarsstaben, det framgick med all sin tydlighet när han fick en av Försvarsstabens experter på kontrasabotage medverka som föreläsare vid ett internationellt olje och gruvsymposium i ämnet industrisabotage.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in