2014-02-25, 00:55
Bannlyst
Undrar om ni som skriver här har några synpunkter på att Palme sköts när han var 59 år.
Att han sköts på årets 59:e dag - 1986 - som var ett skottår.
Samt att han avled på just skottdagen. Betraktas detta som en oviktig slump?
Citera
2014-02-25, 02:17
Medlem
Sluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tevje1
Undrar om ni som skriver här har några synpunkter på att Palme sköts när han var 59 år.
Att han sköts på årets 59:e dag - 1986 - som var ett skottår.
Samt att han avled på just skottdagen. Betraktas detta som en oviktig slump?

Det var inget skottår - han sköts den 28/2 och dödförklarades en knapp timme senare den 1/3 (ingen skottdag).
Citera
2014-02-25, 02:36
Medlem
Sluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
På tisdag inleder SvD en artikelserie om Palmemordet och ska följa upp ett av spåren.

Bertil Wedin - Sydafrika

källa: Stieg Larssons arkiv
Citera
2014-02-25, 02:46
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slut
Det var inget skottår - han sköts den 28/2 och dödförklarades en knapp timme senare den 1/3 (ingen skottdag).

Jo, 1986 är skottår (årtalet är delbart med 4) Dock inföll skottdagen skottåret 1986 den 24 februari. Traditionellt datum fram till 2000. Men det är riktigt att 28 februari följdes av 1 mars.
Citera
2014-02-25, 03:05
Medlem
Grandiosos avatar
Författaren skickade tips om Palmemordet

Citat:
Succéförfattaren Stieg Larsson pekade i en hemlig rapport till Palmegruppen redan 1987 ut den sydafrikanska säkerhetstjänsten för att ha varit delaktig i mordet på Olof Palme.

Det avslöjar Svenska Dagbladet i dag efter att ha tagit del av författarens personliga arkiv.

Författaren pekade också ut den svenske före detta officeren Bertil Wedin, som Palmegruppen i alla år förgäves försökt få förhöra.

– Palmemordet låg jättehögt upp på Stiegs agenda, säger Eva Gabrielsson, Stieg Larssons sambo till SvD.

Men polisprofessor Leif GW Persson är skeptisk till uppgifternas värde:

– Det där löser inte Palmemordet, säger han till Expressen.

http://www.expressen.se/nyheter/forfattaren-skickade-tips-om-palmemordet/
Citera
2014-02-25, 03:16
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
På tisdag inleder SvD en artikelserie om Palmemordet och ska följa upp ett av spåren.

Citat:
Ursprungligen postat av Slut
Bertil Wedin - Sydafrika

källa: Stieg Larssons arkiv

Njae, officiellt kanske - men det är nog i så fall en publicistisk skenmanöver i avsikt att inte oroa kvarlevande finanselit och högersossar, vilka jag förr tror att SvD tänker följa upp. Bakom kulisserna. Det är valår, och kan man misstänkliggöra högersossar för delaktighet i Palmemordet och därigenom smutskasta "rörelsen" så är nog den hårt pressade Alliansen beredd att göra detta. Kan bli intressant och spännande framöver ..
Senast redigerad av MBoudine 2014-02-25 kl. 03:19.
Citera
2014-02-25, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jo, 1986 är skottår (årtalet är delbart med 4) Dock inföll skottdagen skottåret 1986 den 24 februari. Traditionellt datum fram till 2000. Men det är riktigt att 28 februari följdes av 1 mars.
Nej, det är det inte. 1986/4 = 496,5

Blir fundersam på hur man gjorde med den 24:e februari, hade man den två gånger? Detta borde man ju minnas, kan jag tycka.

För att inte rulla OT så tror jag man kan släppa numerologi-spåret på rot.
Citera
2014-02-25, 04:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fridholt
Nej, det är det inte. 1986/4 = 496,5

Blir fundersam på hur man gjorde med den 24:e februari, hade man den två gånger? Detta borde man ju minnas, kan jag tycka.

För att inte rulla OT så tror jag man kan släppa numerologi-spåret på rot.

Utgick från denna:

Vilka år är skottår?
16 februari , 2013 at 10:25 f m (skottår) (almanacka, kalender, skottår)
Kort svar: Skottår är de år som är jämnt delbara med fyra (ex. 1932 och 1998)

Utgick från att detta stämde och räknade bakåt från - 98. Landar ju då på 94 - 90 - 86.

Detta att OP sköts vid 59 års ålder, på årets 59:e dag stämmer i alla fall: - 28 februari är den 59:e dagen på året i den gregorianska kalendern. Det återstår 306 dagar av året (307 under skottår).

Läser man det som länkas nedan, kan man inte avfärda betydelse av nummerologiska aspekter i vissa sammanhang och för vissa grupperingar.

http://www.frimurarorden.se/organisation/tidningen-frimuraren/extramaterial-startsida/trollflojten---artikel/
Senast redigerad av Tevje1 2014-02-25 kl. 05:05.
Citera
2014-02-25, 05:26
Medlem
Grandiosos avatar
Förundersökningsledaren: ”Vi har ständigt fokus på mordvapnet”

Världens största mordutredning har pågått i över 10 000 dagar men Palmemordet är fortfarande mycket långt ifrån en lösning.

– Jag har inte gett upp hoppet. Det kommer fortfarande fram saker i den här utredningen hela tiden,
säger vice riksåklagare Kerstin Skarp som är förundersökningsledare.

Förra året kom det in lite drygt 300 tips av varierande kvalitet. Men chansen att klara upp mordet minskar med tiden och framför allt saknas teknisk bevisning:

– Vi har ett ständigt fokus på mordvapnet, säger Kerstin Skarp.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/huvudsvep-palmemordet_3295256.svd?sidan=6

Här är succéförfattarens hemliga mordtips

Han kartlade extremhögern och blev succéförfattare. Men mannen bakom Millenniumtrilogin hade ytterligare ett stort intresse: mordet på Olof Palme. SvD kan i dag berätta om Stieg Larssons hemliga dokument om Palmemordet.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/huvudsvep-palmemordet_3295256.svd?sidan=7
Citera
2014-02-25, 05:55
Medlem
Grandiosos avatar
Stieg Larssons PM om Bertil Wedin

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/stieg-larssons-pm_8988874.svd?sidan=1

Bertil Wedin: ”Jag är inte mördaren”

Stieg Larsson tipsade polisen och sydafrikanska agenter namngav honom efter Palmemordet. *Ändå har de svenska utredarna inte lyckats genomföra något förhör med honom på 27 år. För SvD berättar nu den utpekade mellanhanden Bertil Wedin om anklagelserna:
– Jag tänkte efter mordet: kommer jag att bli misstänkt?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/bertil-wedin-jag-ar-inte-mordaren_3302356.svd

Eva Gabrielsson: ”Stieg blev fly förbannad på Säpo”

Eva Gabrielsson stod vid Stieg Larssons sida. Tillsammans försökte de ta reda på sanningen bakom mordet på Olof Palme.
– Jag vet att Säpo pratade med Stieg om Palmemordet, berättar hon för SvD.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/eva-gabrielsson-stieg-blev-fly-forbannad-pa-sapo_3302196.svd
Senast redigerad av Grandioso 2014-02-25 kl. 06:04.
Citera
2014-02-25, 08:30
Medlem
Fantastiskt att 2014 valsmutskastning hamnar i Palmerummet!!
Det är så jag ser på "scoopet" om Stieg Larssons teorier (eller utredning), i artiklarna upprepas: högerextremister, högerextremister, högerextremister....
Sen håller jag det inte som omöjligt att det är det.
Nog om det.
I Skavlan säger den yngre Palmebrodern att OP försökte få livvaktsskydd under mordkvällen. Varför följde inte Skavlan upp det? Dåligt påläst? Varför följer ingen annan upp det? Det kallar jag ett scoop...
Citera
2014-02-25, 09:20
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

[---]

Eva Gabrielsson: ”Stieg blev fly förbannad på Säpo”

Eva Gabrielsson stod vid Stieg Larssons sida. Tillsammans försökte de ta reda på sanningen bakom mordet på Olof Palme.
– Jag vet att Säpo pratade med Stieg om Palmemordet, berättar hon för SvD.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/eva-gabrielsson-stieg-blev-fly-forbannad-pa-sapo_3302196.svd

Vad "visste" Stieg Larsson om Palmemordet ? Larsson avled i akut hjärtinfarkt. Hade han hjärtproblem - eller skedde dödsfallet överraskande ? En händelse som ser ut som en tanke, men CP:s och SL:s dödsfall låg tidsmässigt nära varandra (sep. resp. nov-2004) Förekom någon form av kontakt dem emellan - eller var en kontakt diskuterad/planerad ?
Senast redigerad av MBoudine 2014-02-25 kl. 09:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in