2014-02-24, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mondaymonday
Det är våldsbrott om det spelar någon roll alltså misshandel. Satt häktad 3 mån med om de spelar nån roll får jag inte permis förens 4 månader då?

Det räknas in i kvaltiden så permis efter 1 månad och 15 dagar. Det som kan göra att du får 8 timmar är om du har varit alkol- eller narkotikapåverkad när du begick brottet. Dokumenterad missbruksproblematik, sen inställelse och positivt ankomstprov kan också göra att du bara får 8 timmar första permissionen.
Citera
2014-02-25, 02:17
Medlem
min brorsa satt på kristianstad anstalten verkade vara lungt..
Citera
2014-02-25, 15:51
Medlem
kiefthereefers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Någon här som suttit i Vänerborg? Hur var det där? Pratade med placeringsenheten, enligt henne skulle det vara en öppen anstalt, men på deras hemsida står det att det är en klass 2.
Någon som har info?
Det är segt där borta, östragård.
Citera
2014-02-25, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollysLips
Först efter det kan du ha din första permission. Förutsättningen är att du har skött dig och inte dragit på dig varningar. VAD du sitter för spelar ingen roll för kvaltiden däremot kan det påverka hur lång första permissionen blir (8 eller 24 timmar)

Om det du säger stämmer, hur kommer det sig då att KV skjuter upp första permissionen med ett halvår när personen sköter sig klanderfritt? Spelar det någon roll att personen sitter på en tvåa? I vilket fall som helst bör väl samma regler gälla alla, bortsett från de som inte sköter sig?
Citera
2014-02-25, 20:38
Medlem
Citat:
Det räknas in i kvaltiden så permis efter 1 månad och 15 dagar. Det som kan göra att du får 8 timmar är om du har varit alkol- eller narkotikapåverkad när du begick brottet. Dokumenterad missbruksproblematik, sen inställelse och positivt ankomstprov kan också göra att du bara får 8 timmar första permissionen.
Okej så jävla segt att behöva sitta över sommarn finns de inget man kan göra för att ställa in sig eftet sommarn eller iaf i aug.
Citera
2014-02-26, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandolin89
Om det du säger stämmer, hur kommer det sig då att KV skjuter upp första permissionen med ett halvår när personen sköter sig klanderfritt? Spelar det någon roll att personen sitter på en tvåa? I vilket fall som helst bör väl samma regler gälla alla, bortsett från de som inte sköter sig?

Hur långt straff och vad var motiveringen till beslutet?
Citera
2014-02-26, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mondaymonday
Okej så jävla segt att behöva sitta över sommarn finns de inget man kan göra för att ställa in sig eftet sommarn eller iaf i aug.

Du kan söka uppskov. Det kan man få om skäl föreligger (dock ej "fint väder" utan stundande förlossning, sjukdom, arbete, skola och sådant).
Citera
2014-02-26, 14:36
Medlem
Citat:
Hur långt straff och vad var motiveringen till beslutet?

Sju år, suttit 13 månader inkl häktningstiden. Vet inte vad motiveringen är då jag inte frågade mer ingående, tänkte inte så mycket på det när jag fick reda på det. Fick mest förklarat att det var en kvinna som hade skickat in personens papper som fortfarande var kvar i det "gamla systemet". Den intagne sköter sina studier, sitt arbete och har blivit nominerad som "förtroendevald" på sin avdelning.
Citera
2014-02-26, 20:21
Medlem
Jag satt i finkan på Färöarna i 5 veckor.
Citera
2014-02-27, 00:02
Medlem
Citat:
Sju år, suttit 13 månader inkl häktningstiden. Vet inte vad motiveringen är då jag inte frågade mer ingående, tänkte inte så mycket på det när jag fick reda på det. Fick mest förklarat att det var en kvinna som hade skickat in personens papper som fortfarande var kvar i det "gamla systemet". Den intagne sköter sina studier, sitt arbete och har blivit nominerad som "förtroendevald" på sin avdelning.

Sju år? Då finns det särskilda villkor som anger när första permis tidigast kan ske.. och det är nog säkert långt kvar och dessutom blir det bevakade permisar på max 6 timmar.
Citera
2014-02-27, 05:45
Medlem
Citat:

Som humpedumpen säger så har du särskilda villkor på straff över 4 år. Innan det är kvaltiden 1/4 av hela straffet och utsluss kan ske efter 1/2. Med de särskilda villkoren ska de prövas för att ändras. Skötsamhet spelar självklart roll men det kan föreligga andra risker som motiverar avslag. Om detta har gått rätt till alltså.
Citera
2014-02-27, 15:39
Medlem
Citat:
Som humpedumpen säger så har du särskilda villkor på straff över 4 år. Innan det är kvaltiden 1/4 av hela straffet och utsluss kan ske efter 1/2. Med de särskilda villkoren ska de prövas för att ändras. Skötsamhet spelar självklart roll men det kan föreligga andra risker som motiverar avslag. Om detta har gått rätt till alltså.

Det hela är väldigt tragiskt eftersom personen är dömd för ett brott som han ej begått pga en advokat som inte borde tagit sig an fallet då advokaten var inriktad på skilsmässor och såna saker istället för våldsbrott. Personen i fråga har aldrig varit dömd tidigare. Personen sköter sig, hade jobb och boende. Tack vare fel personer på fel ställen i processen blir det bakslag på bakslag. Även om det finns särskilda villkor så bör det väl ändå göras en individuell utredning istället för att en gammal tant som inte har en aning ska få härja fritt?

Är medveten om att det är bevakade permissioner och hur långa dem är. Det jag inte kan förlika mig med är att de flyttar fram dem ett halvår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in