2014-02-25, 14:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jag läste precis att RPU:n var klar och att han inte ansågs sjuk.

Rättegången återupptas tydligen på fredag, kommer domen meddelas redan då, tro?
Jag kan tänka mig att man har pläderingar, personalia och kostnadsräkningar och sedan sätter domsdatum någon vecka fram i tiden. Rätten har möjlighet att avkunna dom direkt och sedan formulera det skriftligt, men det är inte särskilt vanligt.
Citera
2014-02-25, 14:48
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -TheRiddle-
Direkt efter mordet har mobilerna följts åt, de har legat i Fegdriks fickor.
Han snodde inte bara hennes pengar utom också en massa andra tillhörigheter. Det stod flera resväskor packade o klara som han inte hann få med sig när han blev gripen.
Att mobilerna var under samma cell 28 strider inte mot FS historia. Det kan ha varit Marina som gjorde uttaget. Det står inget om resväska i FUP annat än i förrådet.
Citera
2014-02-25, 14:50
Medlem
MrsMagoos avatar
Fredag kl 09.15 gäller för Hovrätten och Hanssons babbel om 14 år med hänvisning till Högsta Domstolen.
Det är väl beklämmande att se vilka rövare han ska försöka sig på.

Fredrik har utfört RPU på gamla RPK och inte den nya som i fallet Hasselsjö. RPK i Hisings Backa där en hel del våldsbrott har förekommit sedan tidigare.

Citat:
Direkt efter mordet har mobilerna följts åt, de har legat i Fegdriks fickor.
Han snodde inte bara hennes pengar utom också en massa andra tillhörigheter. Det stod flera resväskor packade o klara som han inte hann få med sig när han blev gripen.

Plus annat som han skulle stjäla med sig. Han hade inventerat. Mobilerna har han haft på sig både Marinas och sin egen, så det bör ha varit rätt från början att båda följdes åt. Han sålde en hel del på Tradera efteråt. Det finns dokumenterat om hur mycket och vad han sålde, så ja Marinas saker va ju med givetvis.
Citera
2014-02-25, 14:51
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det kan ha varit runt 2006 ja och i början av 2006. Kolla gärna om du har lite information om Fredrik Svensson.

Det tror jag inte, men det tåls att kollas upp. Har för mig dom sa en vecka eller två.
Däremot hade dom börjat skriva på domen för ett tag sedan.
Talade med Hovrätten , och man säger möjligen en vecka efter fredag för man har kommit en bit i domen, så man tror inte att det är två veckor som det brukar vara.

Belägg för påståendet saknades.
(FB) Marina Johansson spårlöst försvunnen i Spekeröd. Hittas mördad efter lång tid

Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Jag kan tänka mig att man har pläderingar, personalia och kostnadsräkningar och sedan sätter domsdatum någon vecka fram i tiden. Rätten har möjlighet att avkunna dom direkt och sedan formulera det skriftligt, men det är inte särskilt vanligt.

Tack, jo, det kan nog vara så att de kanske vill få tid på sig efter slutförhandlingen.

Jag tror inte på livstid i det här fallet heller, verkar svårt att få rätten att döma till annat än tidsbestämda straff nu för tiden.
Citera
2014-02-25, 14:54
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Tack, jo, det kan nog vara så att de kanske vill få tid på sig efter slutförhandlingen.

Jag tror inte på livstid i det här fallet heller, verkar svårt att få rätten att döma till annat än tidsbestämda straff nu för tiden.

Ja, så är det nu men i juli kommer man ändra på detta. Men jag är inte säker för Svenkvist är väldigt duktig och vet vad han talar om. Så straffskärpning är nog ganska troligt. Får han inte livstid kan det hamna på 18 år. Jag hoppas givetvis på ej tidsbestämt och tidigare resonemang som tex i bajonettmordet är livstid. Man ligger lite efter i Sverige på straff för mord om man säger så. Vi får se, men 14 år kan han glömma. Vi måste rätta oss efter tex EU i dag det blir mer och mer sånt.-
Citera
2014-02-25, 15:57
Medlem
Katten30s avatar
Citat:
Jag har kört mot buskar och trädgrenar med olika bilar otaliga gånger. Det som blir är endast märken om lacken är smutsig/dammig, det blir alltså märken i smutsen som försvinner om bilen blir spolad. Det krävs betydligt mer (metallföremål) för att repa lacken på en bil och dessutom får man ta i ordendligt.

Har en buske jag råkat komma för nära som givit repmärken.
Citera
2014-02-25, 16:35
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag påstår inget, så jag behöver inte belägga något.

Jag har visat hur paketet kunde ha flyttats till FP med traktor.
Du påstår sällan någonting, nej, men du antyder desto mera.
Och nu vill du försöka göra troligt att det skulle ha varit en viss FB som är den skyldige
istället. Och förlorar dig i en massa detaljer om traktorer och frontlastare och frånvaron
av repor i lacken på jeepar och andra möjliga fordon som kan ha brukats för ändamålet
att dumpa en mördad människa i skogens vilda ödslighet, omsorgsfullt paketerad i en
tätslutande presenning.

Och det är helt otroligt att du försöker med en sån sak i det här läget som gäller med
en Fredrik Svensson som en överbevisad mördare i fallet med Marina Johansson.

Han kommer inte att gå fri den här gången. Inte en chans. Och det är absolut inte
en oskyldig stackare som snart ska förpassas in på en av landets anstalter.

Jag vet ju inte om du på allvar tror att FS är oskyldig och bryr mig inte så mycket om vilket
ärligt talat.

För att haka på det som nyss avhandlats med hur emballaget transporterats till fyndplatsen
så tror jag att man överdriver riskerna med att få lacken repad bara för att man anträder
en färd in på en gammal skogsväg med tät, högvuxen vegetation längs sidorna.
Grova trädgrenar man kommer nära kan tänkas åstadkomma vissa repor men nuddar
man vid lite sly, björklöv eller annat smått och gott så sker knappast någonting av sånt.

FS får väl ta och berätta vilket fordon som han använde sig av när han for iväg med
sitt ihjälskjutna mordoffer så klarhet skapas på den här punkten.
Likaså kan den snart dömde mördaren visa lite rejäla karlatag och berätta om varför i
helvete han behövde ta livet av en kvinna i sina bästa år.

Men han är väl ingen riktig man, en riktig människa.
Är och förblir väl bara en patetisk ynkrygg. En hjärtlös skithög värd ingenting annat
än avsky och förakt.
Senast redigerad av Grandioso 2014-02-25 kl. 16:44.
Citera
2014-02-25, 17:35
Medlem
Grandiosos avatar
Jag tror att man fäst rätt stor vikt vid LJ:s vittnemål och det kommer att framgå av domskälen.
Det är med den bilen som iakttogs den gången på rastplatsen som Marina dumpades.
Med eller utan repor.
Det är FS som observeras. Det är han som är den flaxige kalsongmannen.
Rationellt eller icke rationellt agerat att exponera sig så här öppet som GM då gjorde
blir ingenting man behöver ägna tankekraft åt att grubbla över.
Det är ju när allt kommer omkring en mångårig narkotikamissbrukare som är i farten här
mordnatten.
En nybliven mördare ute på vägarna efter sitt mord och vill så fort som möjligt bli av
med de kläder han bar vid gärningen och det är alltså därför han endast har kalsingar på sig.
Samtidigt gör han sig av med de kläder offret burit sista dagen i sitt liv. Jeansshortsen och
det andra. Kastar passhandlingen och annat också. Pistolen hamnar i en sjö, gissar jag.

Tror inte att han har lånat någon traktor och forslat paketet via en sån.
Nej, det tror jag icke ett ögonblick.
En mördare med traktor mitt i natten med ett lik i lasten - nej, sånt går inte hem hos
en annan....
Citera
2014-02-25, 18:25
Medlem
Varför har den här tråden blivit den längsta på länge inom Aktuella brott och kriminalfall? Förstår att man undrar över hur han fick ut kroppen utan spår men hur skulle nån annan lyckas bättre och dessutom fixa alla sms etc.? Förutom att tala om bäddning och uppletande av madrasser osv. Kändes som ett ganska glasklart fall från första sidan i tråden men nu är vi här tre år senare?
Citera
2014-02-25, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jag tror att man fäst rätt stor vikt vid LJ:s vittnemål och det kommer att framgå av domskälen.
Det är med den bilen som iakttogs den gången på rastplatsen som Marina dumpades.
Med eller utan repor.
Det är FS som observeras. Det är han som är den flaxige kalsongmannen.
Rationellt eller icke rationellt agerat att exponera sig så här öppet som GM då gjorde
blir ingenting man behöver ägna tankekraft åt att grubbla över.
Det är ju när allt kommer omkring en mångårig narkotikamissbrukare som är i farten här
mordnatten.
En nybliven mördare ute på vägarna efter sitt mord och vill så fort som möjligt bli av
med de kläder han bar vid gärningen och det är alltså därför han endast har kalsingar på sig.
Samtidigt gör han sig av med de kläder offret burit sista dagen i sitt liv. Jeansshortsen och
det andra. Kastar passhandlingen och annat också. Pistolen hamnar i en sjö, gissar jag.

Tror inte att han har lånat någon traktor och forslat paketet via en sån.
Nej, det tror jag icke ett ögonblick.
En mördare med traktor mitt i natten med ett lik i lasten - nej, sånt går inte hem hos
en annan....

Nej, det är fullständig uteslutet att någon har flyttat liket från bilen till traktorn och sedan brummat iväg ut i skogen. Paketet har legat i samma bil från hemmet till fyndplatsen. Kroppen hade dumpats på annat ställe om det verkligen hade krävts en traktor för att köra upp till fyndplatsen. Inte ens värt att diskutera annat.
Citera
2014-02-25, 18:33
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Nej, det är fullständig uteslutet att någon har flyttat liket från bilen till traktorn och sedan brummat iväg ut i skogen. Paketet har legat i samma bil från hemmet till fyndplatsen. Kroppen hade dumpats på annat ställe om det verkligen hade krävts en traktor för att köra upp till fyndplatsen. Inte ens värt att diskutera annat.
Kan du motivera detta?
Citera
2014-02-25, 19:20
Medlem
zamiocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Kan du motivera detta?

Quarell, du har fel, har haft fel från början och nu försöker du bara greppa små små halmstrån, genom att komma med fruktansvärt dåliga alternativ.

Ja, mördaren FS kanske cyklade till platsen, mördaren FS kanske gick till platsen eller mördaren FS kanske hade en luftballong och på så sätt manövrera sig till platsen, dumpa paketet, lyfte vidare, över en sjö och där lät den landa för sedan sjunka till botten. Varför har polisen inte letat efter en luftballong? Dåligt arbete!

Så kan vi sitta och hålla på med hela detta fallet, att sätta in alternativ som vi vill. Alice Babs kanske satt i köket den dagen, motbevisa mig? Det skulle du kunna gör till den grad genom att presentera bevis som motsäger mitt påstående. Precis så är det nu gjort mot mördaren FS och med dessa bevis presenterade kan man säga att mördaren FS är skyldig bortom rimligt tvivel. Har du svårt att förstå detta?

Vi får vara glada du inte är polis eller politiker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in