2014-02-24, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Ja, bland glappkäftarna i gänget som deltog i eftersöket och som hittade kroppen. Det var ju en del hemvärnsgubbar på plats, militärer också, om jag inte missminner mig. Det babblades rätt friskt om både det ena och det andra. Det skickades PM och skrevs inlägg för glatta livet.
Min poäng var att polisen inte släppte någon som helst information till pressen angående tejpen på kroppen. Denna information blev offentlig först i och med att fup:en släpptes.
En alternativ förklaring: KJ kan, precis som med blodet i bagaget, ha försagt sig (eller som han själv sa om bagaget, antagit det). Rykten förekom säkert i samband med upptäckten av kroppen men behöver inte ha något samband med KJ uttalande under förhöret. Det är möjligt, men inte nödvändigtvis. Det räcker med att det kan ha slumpat sig tidsmässigt.
Citera
2014-02-24, 23:45
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jotnan
Skriver det här inlägget för att det är så enormt stressande att bli spekulerad om i hela boden.
Jag, KJs brorsa och tre andra var på festen som enligt något vittne ska ha varit den 4:de vilket är FEL. Vi hade "festen" (egentligen bara en bastukväll) den 18:e. Detta vet vi pga datum på bilder samt att melodifestivalen var då.
Det sägs att det eldades. Jo jävlar, vi grillade marsmallows.
Det ska ha levts om. Jo, vi sjöng och spelade gitarr hela natten.
Att det ska ha körts bilar vet jag inte, i så fall är det någon annan som ska ha sladdat. Vi hade cyklar och KJs brorsas bil hade ju polisen tagit så då går ju det bort.
Könen på oss stämmer, och tjejen är min flickvän. INTE Vatchareeya som det spekuleras om.
Det var förmodligen någon granne som gormat och tagit fel 2 veckor på datumet. Sluta spekulera om denna fest är ni snälla för den har verkligen ingenting med polisutredningen att göra. Vi är många som tar skada av detta skvaller som tråden skapar som sen tar sig ut i resten av boden. Tänk för fan efter på vad ni skriver och dömer ut.

lilltoe och akrobaten0808 ifrågasatte hur jotnan kan påstå att KJ bil var beslagtagen när de hade fest den 18/5, när bilen i själva verket beslagtogs den 23/5. jotnan svamlar bort svaret och frågan är fortfarande obesvarad anser jag.

Jag tror inte att det var fest i stugan den 18:e, festen var i själva verket den 4:e och jotnan begick ett misstag, nämligen att inte ha full koll på datum och händelser. KJ hämtar sin bror i N Svartbyn, därefter är det fest i sommarstugan tror jag. Grannen minns säkert rätt, jotnan minns fel.
Citera
2014-02-24, 23:50
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Men eftersom uppgifter läckte och det tisslades och tasslades rätt friskt i Boden, kan man tänka, kan KJ ha uppfattat något innan han blev frihetsberövad.

Kroppen med tejpbitarna hittades en eftermiddag. Vid 17.30-tiden den 22 maj spärrades fyndplatsen av och var avspärrad i flera timmar framåt. Det var väl ungefär då som KJ satt och pimplade vin på biografen. Pappa kom och hämtade sonen direkt efter bion. De åkte till hemmet och stugan. Dagen därpå stormade polisen in med dragna pistoler och grep KJ.
Det förflöt alltså inte särskilt lång tid mellan kroppsfyndet och gripandet. Visst, nån kan ju ha pinglat KJ och berättat om tejpen. Kanske nån av militärerna som hittade kroppen??? Nej, det scenariot tror inte ens jag på.
Citera
2014-02-24, 23:55
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det verkar som att det varit yrande och ett skvaller men verifierat av polisen va det alltså inte.
Och i den här tråden nämndes ingen tejp även om man satt som en besatt på PM: Oavsett så är det alltid det som är verifierat av polisen eller det med underlag som gäller först och främst.

Vem som är skyldig eller vad man tror om det är ju totalt ointressant. Det finns ett domslut så det är liksom så uppenbart det kan bli. Inget blod är planterat eller annan som velat sätta fast KJ. Det är på film och i romaner sånt förekommer. Så det sista begriper jag inte ens vad det har för mening egentligen.

"Vem som är skyldig är ju totalt ointressant" .. Vad är det för tokpåstående ? Tror du domstolen delar den uppfattningen ? Det är gärningsmannens namn som är ointressant. Det tror jag domstolen skulle hålla med om ..
Citera
2014-02-24, 23:55
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Kroppen med tejpbitarna hittades en eftermiddag. Vid 17.30-tiden den 22 maj spärrades fyndplatsen av och var avspärrad i flera timmar framåt. Det var väl ungefär då som KJ satt och pimplade vin på biografen. Pappa kom och hämtade sonen direkt efter bion. De åkte till hemmet och stugan. Dagen därpå stormade polisen in med dragna pistoler och grep KJ.
Det förflöt alltså inte särskilt lång tid mellan kroppsfyndet och gripandet. Visst, nån kan ju ha pinglat KJ och berättat om tejpen. Kanske nån av militärerna som hittade kroppen??? Nej, det scenariot tror inte ens jag på.
KJ greps dagen efter fyndet. Det fanns chans för honom att uppfatta tissel.
Citera
2014-02-24, 23:58
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
FUP s.1139

Nu har Da*iel tagit över stugan. Han bor i stugan nu under sommaren. Han flyttade ut kring
den 20 maj.
Han åket dit med både bil och cykel.
Om det kommit ljud eller röster från stugan den 4-5 maj så är det säkert Da*iel med kamrater
som varit där. Nu kommer Jo*ny ihåg att Da*iel berättat för honom innan Mallorca resan att
han och några klasskamrater hade för avsikt att bada bastu helgen 4-5 maj i stugan.

Da*iel är ägare till en svart Golf.
Kri*toffer har inte haft tillgång till hemmets eller stugans nycklar efter det att han flyttade till
Flottiljvägen

Har DJ fått frågan om varför det inte blev något bastubadande? KJ hade inte nycklar till föräldrahemmet eller stugan enligt pappan, så då måste han ju ha känt till att brodern var hemma, vad skulle han annars göra där? Var det kanske så att det badades bastu på Flottiljvägen istället?

Jo, KJ säger att han skulle titta till sin bror, men varför, finns ingen logisk förklaring, tror snarare att ingen av dem var i föräldrahemmet den där kvällen, de var kanske i KJ lägenhet och i bastun i grannfastigheten, trots att det var skitigt och ostädat hos KJ.

KJ brukade ha sin mobil med sig, det är min uppfattning, trots att KJ säger något annat. Anledningen att han säger att den nog låg kvar hemma när han besökte brodern är troligtvis därför att han inte var i föräldrahemmet.

EDIT;Och vem var i stugan om DJ var i föräldrahemmet och KJ i sin lägenhet? Har nämligen för mig att det finns uppgifter om att grannar hört och sett biltrafik vid stugan och eldning, var det inte den natten?

En sak till som talar för att de intressegemensamma(bastubad) var i stugan den 4:e.
Citera
2014-02-25, 00:06
Medlem
Citat:
lilltoe och akrobaten0808 ifrågasatte hur jotnan kan påstå att KJ bil var beslagtagen när de hade fest den 18/5, när bilen i själva verket beslagtogs den 23/5. jotnan svamlar bort svaret och frågan är fortfarande obesvarad anser jag.

Jag tror inte att det var fest i stugan den 18:e, festen var i själva verket den 4:e och jotnan begick ett misstag, nämligen att inte ha full koll på datum och händelser. KJ hämtar sin bror i N Svartbyn, därefter är det fest i sommarstugan tror jag. Grannen minns säkert rätt, jotnan minns fel.
Jag tror att grannarna i stugan hade rätt om den 4 maj. Det kan ha rört sig om en bastukväll. Något bör dock ha hänt med tanke på den aktivitet som skedde sent med bilarna. Om det var fest eller inte den 18 maj? Låter rimligt att det var fest med tanke på att DJ hade flyttat in.

Om jag inte minns fel så blev jotnan hotad när han hade uttalat sig om fest den 4 maj, varpå han ändrade på sin historia, sitt minne. Sedan verkar det som om att några som var med ha försökt att avstyra det hela utan att vara övertygande. Någon yttrade sig om jag minns rätt något liknande till jotnan: "du vet ingenting, du var inte där". Det är inte ordagrant, men nästan.

Det är möjligt att jotnan var och lirade med DJ och WT den 4 maj, beroende på hur man tolkar innebörden i vad mamman säger i förhör med Polisen (har diskuterats tidigare i tråden om hur många som egentligen var där). Platsen kan då diskuteras (familjehemmet eller stugan?)
Citera
2014-02-25, 00:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Sista gången han såg yxan ...

Ja, men, hur fasen hamnade de i stugan om de var D:s, och dessutom fanns i hallen i N Svartbyn? Så som D uttrycker sig verkar det som om att det inte är D som fraktat yxan till sommarstugan, för då säger man väl, sista gången jag använde ..., eller liknande?

Yxan tog de intressegemensamma med sig till stugan den 4:e när KJ hämtade upp folk i föräldrahemmet tror jag, den behövdes för att hugga ved till marshmallowsgrillningen. I härbret hämtade KJ tändvätska medans övriga packade bilen full med diverse godsaker samt en ny vass yxa. Jag kan tänka mig att det var så det gick till.
Citera
2014-02-25, 00:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Jag tror att grannarna i stugan hade rätt om den 4 maj. Det kan ha rört sig om en bastukväll. Något bör dock ha hänt med tanke på den aktivitet som skedde sent med bilarna. Om det var fest eller inte den 18 maj? Låter rimligt att det var fest med tanke på att DJ hade flyttat in.

Om jag inte minns fel så blev jotnan hotad när han hade uttalat sig om fest den 4 maj, varpå han ändrade på sin historia, sitt minne. Sedan verkar det som om att några som var med ha försökt att avstyra det hela utan att vara övertygande. Någon yttrade sig om jag minns rätt något liknande till jotnan: "du vet ingenting, du var inte där". Det är inte ordagrant, men nästan.

Det är möjligt att jotnan var och lirade med DJ och WT den 4 maj, beroende på hur man tolkar innebörden i vad mamman säger i förhör med Polisen (har diskuterats tidigare i tråden om hur många som egentligen var där). Platsen kan då diskuteras (familjehemmet eller stugan?)

DJ flyttade in den 20:e om jag inte minns fel. Det finns mer som talar för en fest den 4:e än den 18:e. I en bastu är det fuktigt, det är ett våtutrymme, har polisen sprayat BlueStar där tro?
Citera
2014-02-25, 00:11
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Håller med och därmed blir också det faktum att tejpen tycks ha "varit ute på byn" redan i slutet av maj tämligen ointressant. Antingen har Kristoffer fått information om detta vid häktningsförhandlingen. Eller så försäger han sig verkligen.

Den 10 juni tog han upp detta med håret igen utan att förhörsledarna verkar reagera:

Citat:
H: Men det måste ju vara nån som har typ gått in i min lägenhet när jag inte varit hemma och
liksom tagit tejprullen och använt den till nånting. Jag vet inte.
F: Kristoffer det där måste du förklara lite närmare? Just att få till det här.
H: Men eh…med handtaget. Dragit upp den…öppnat liksom tejprullen. Jag vet int…tar en bit
och liksom sätter blod på den och sätter en liten bit i hennes hår. Jag har ingen aning.

Här är dock en passage från förhör den 13 juni som visar att tejpen hade varit uppe i tingsrätten:

Citat:
H: Men Sverige är ju känt för att de har och som du själv sa, att…att…den här åklagaren inte
behöver för…framföra alla bevis, inget…hon behöver bara liksom sätta…säga…nej, men vi
tror att det är han. I princip så är det ju så att vi tror att det är han. Typ första häktningen var
för att jag hade samma typ av tejp hemma.

Så jag vet inte vad jag ska tro...
Citera
2014-02-25, 00:14
Medlem
Citat:
Det var kanske någon ur MPS som var sierskan och så att säga tipsade sig själv?

Sierskan var en kvinna i Malmberget. MLL (från MPS) har uppgett hennes namn i FUP. Jag har berättat om det tidigare.

Utgår från att polisen därför kontaktat henne. Tror inte det var något märkligt med det.
Citera
2014-02-25, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2

Spekulation:
Fick en idé om benen i gula huset.
Låt oss säga att det var KJ och JJ som var förbi till gula huset den 19 maj och placerade ut benen där för att pojken skulle få ställa saker och ting tillrätta, därefter ha tipsat MPS genom att ha hört av en sierska om det där med gula huset. Därefter har de två ägnat tid åt att städa undan saker, och tvättat bil för att om möjligt röja bort alla bevis. Om det är sant så vet i så fall JJ var styckplatsen är. En vild gissning - farfars villa. Vittnen har sett VB där, rykten säger att JJ har varit och flyttat möbler. Farfar dog i april, 2013, stället kan ha stått tomt den 4 maj? och KJ kan ha funnit inspiration från exempelvis Dexter med inplastning. Kroppen har fraktats till sprängstenarna, benen kan ha fått ligga kvar i en frys eller liknande i villan. Den har rinnande vatten, dvs tvättmöjligheter. Själva tvättandet av benen kan i så fall ha genomfört för att undvika att de lämnar spår efter sig vid frakt i något av fordonen, den svarta golfen eller den vita Hyundai i30 kombin.

Jag är medveten om att ovanståend är fabulöst, men kunder inte hålla mig då det faktiskt kan vara sant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in