2014-02-24, 23:11
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Det är bara att ställa frågan i tråden så kommer du nog få svar på det av andra också, för jag antar att jag själv inte duger som källa för dig Mrfold.
Redan under sommaren var vi några stycken i tråden som kände till tejpen och att polisen dessutom vid en punkt trodde sig ha funnit en plats man trodde var styckplatsen.
Den 30 maj fick jag veta om tejpen. Utredningen läckte som ett såll till början, spaningsledningen fick jobba mer med att täta läckor än själva utredningen.
Citera
2014-02-24, 23:14
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jotnan
Vi hörde inga bilar. Han var med 100% säkerhet inte där den 4e

Hur vet du det, var du där den 4:e och hade koll på att DJ inte var i stugan?
Citera
2014-02-24, 23:14
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Det är bara att ställa frågan i tråden så kommer du nog få svar på det av andra också, för jag antar att jag själv inte duger som källa för dig Mrfold.
Redan under sommaren var vi några stycken i tråden som kände till tejpen och att polisen dessutom vid en punkt trodde sig ha funnit en plats man trodde var styckplatsen.

Det krävs underlag inte vad trådens postare har vetat. Underlaget ska bestå i kontrollerbar källa.
Den här utredningen läckte inte som ett såll.
Citera
2014-02-24, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Har den Golfen undersökts, t ex. med BlueStar?
Vet ej. Bilen beslagtogs av Polisen och den har stått vid stugan i Altersjön.

Kollade lite i FUP:en och upptäckte en betydligt intressantare sak. Vittnet som såg den svarta golfen och vad han trodde var en volvo xc 60 eller xc40? var osäker om det var en volvo och modell men gissade att det var en sådan. Det som är intressant är att JJ äger en vit Hyundai i30 kombi och den har på håll vissa likheter med en volvo xc modell. Kan vittnet ha tagit fel (kanske inte så bra på bilmodeller och gissade så gott han kunde), då kan det teoretiskt ha varit KJ, DJ och/eller JJ som var där den 19 maj. Vem vet?

(FUP s.1140)
Senast redigerad av Husvagn2 2014-02-24 kl. 23:28.
Citera
2014-02-24, 23:21
Medlem
MBoudines avatar
Åklagarna har inte juridiken på sin sida - men väl Sannolikheten. Indiciekedjan, vars starkaste länk är blodbesudlingen i Sonatan, är vad hovrätten främst har att beakta och väga mot de brister som föreligger, främst avsaknad av mord- och styckningsverktyg samt brottsplats och tidpunkt för mordet. Vi får ändå hoppas på en fällande dom även i hovrätten och att denna blir betydligt skarpare än tingsrättsdomen. Frias KJ, risk för detta kan inte uteslutas, är möjligheten att klara upp VB-mordet knappt mikroskopisk.
Senast redigerad av MBoudine 2014-02-24 kl. 23:37.
Citera
2014-02-24, 23:21
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det krävs underlag inte vad trådens postare har vetat. Underlaget ska bestå i kontrollerbar källa.
Om utredningen inte läckte, hur kom den här uppgiften ut då?
Expressen: Vatchareeyas händer är fortfarande saknade
Citera
2014-02-24, 23:22
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:

Jo till en början så gjorde den det.
Och om flera i tråden kände till just om tejpen långt innan FUP släpptes så borde det vara tillräckligt.
Just vetskapen om tejpen är jag säker på att flera här i tråden kan bekräfta oberoende av vem/villka man tror är skyldig till brottet.
Citera
2014-02-24, 23:22
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Det var känt långt innan Fup släpptes.

Ja, bland glappkäftarna i gänget som deltog i eftersöket och som hittade kroppen. Det var ju en del hemvärnsgubbar på plats, militärer också, om jag inte missminner mig. Det babblades rätt friskt om både det ena och det andra. Det skickades PM och skrevs inlägg för glatta livet.
Min poäng var att polisen inte släppte någon som helst information till pressen angående tejpen på kroppen. Denna information blev offentlig först i och med att fup:en släpptes.
Citera
2014-02-24, 23:26
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Jo till en början så gjorde den det.
Och om flera i tråden kände till just om tejpen långt innan FUP släpptes så borde det vara tillräckligt.
Just vetskapen om tejpen är jag säker på att flera här i tråden kan bekräfta oberoende av vem/villka man tror är skyldig till brottet.

Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Ja, bland glappkäftarna i gänget som deltog i eftersöket och som hittade kroppen. Det var ju en del hemvärnsgubbar på plats, militärer också, om jag inte missminner mig. Det babblades rätt friskt om både det ena och det andra. Det skickades PM och skrevs inlägg för glatta livet.
Min poäng var att polisen inte släppte någon som helst information till pressen angående tejpen på kroppen. Denna information blev offentlig först i och med att fup:en släpptes.

Det verkar som att det varit yrande och ett skvaller men verifierat av polisen va det alltså inte.
Och i den här tråden nämndes ingen tejp även om man satt som en besatt på PM: Oavsett så är det alltid det som är verifierat av polisen eller det med underlag som gäller först och främst.

Vem som är skyldig eller vad man tror om det är ju totalt ointressant. Det finns ett domslut så det är liksom så uppenbart det kan bli. Inget blod är planterat eller annan som velat sätta fast KJ. Det är på film och i romaner sånt förekommer. Så det sista begriper jag inte ens vad det har för mening egentligen.
Citera
2014-02-24, 23:27
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Men eftersom uppgifter läckte och det tisslades och tasslades rätt friskt i Boden, kan man tänka, kan KJ ha uppfattat något innan han blev frihetsberövad.
Citera
2014-02-24, 23:29
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det verkar som att det varit yrande och ett skvaller men verifierat av polisen va det alltså inte.
Och i den här tråden nämndes ingen tejp även om man satt som en besatt på PM: Oavsett så är det alltid det som är verifierat av polisen eller det med underlag som gäller först och främst.

Vem som är skyldig eller vad man tror om det är ju totalt ointressant. Det finns ett domslut så det är liksom så uppenbart det kan bli. Inget blod är planterat eller annan som velat sätta fast KJ. Det är på film och i romaner sånt förekommer. Så det sista begriper jag inte ens vad det har för mening egentligen.
Men det läckte, inte bara till de som PM:ade som besatta, så kan KJ ha hört något. Medge att utredningen läckte, tvärtemot vad du sa.
Citera
2014-02-24, 23:32
Medlem
zero73s avatar
Citat:

Mmm.. åklageriet var som musslor.

Det enda som var allmänt känt innan FUP var det som framgick i häktningsförhandlingarna, dvs blodspåren och stickskadorna.

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=98&grupp=19361&artikel=55 51583

Sen gick givetvis snacket på byn... plus att jag själv visste rätt snabbt om tejpen från mina egna poliskällor.
Senast redigerad av zero73 2014-02-24 kl. 23:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in