2014-02-24, 22:00
Medlem
Ed Geins avatar
Motorerna på Draken och Lansen startades av en liten turbinmotor som drivs utav IsoPropylNitrat i flygvapnet kallat MC25 detta är ett nästintill explosivt bränsle som brinner utan tillsats utifrån av syre. syret finns inbakat i bränslet.

start utav Viggens motor skedde med en startmotor som drevs av ström. man hade kapacitet att vid nödfall starta flygplanet på dess egna batterier men jag har för mig att för allra smidigaste starten i fredstid använder man externa hjälpapparater eftersom det är en massa andra system förutom motorn som ska gå innan man kan lyfta från marken.

motorn i Tunnan startades även den med elstartmotor men för att spara på batterier så användes en extern startgenerator som var monterad fram på en Sk StartJeep

Citat:
Samtliga jaktkärror jag vet har APU i ett aggregat på marken, inget du vill släpa med dig uppe i luften när du vill hålla vikten nere.

Jas 39 Gripen har en APU med sig i flygplanet hela tiden. är den kvar på marken när flygplanet lyft Kallas den GPU. Auxiliary Power Unit/Ground Power Unit

Citat:
På bilden syns ett runt föremål som set ut som en soptunna eller en R2D2 på två hjul. Vad var det?

R2D2 är ett S.k Pumpaggregat eller Pugg. mycket av bränslet som tankades till flygplanen på flottiljerna kördes fram till Fpl i S.k Rulltankar det var små 2axliga släpvagnar med tankar på ett par kubik bränsle styck som oftast drogs av traktor el motsv. ibland flera st i ett tåg. fanns även grupper med "rulltankar" uppställda vid plattor och flygplanvärn. iomed att man hade dessa små tankanläggningar så kunde all materiel tas med bort från flottiljen vid mobilisering ut i skogen,
dessa puggar drevs av en liten 2takts bensinmotor

Sorry hedningen001 såg först när jag skrivit mitt svar att du redan svarat på frågan,

Citat:
Puffen kommer väl från tändpatronen som i princip är en lös hagelpatron som man fyrar av när startmotorn drar runt.

mig veterligen så är det sista fpl i svenska Flygvapnet som använde sig utav patronstart S31, Spitfire MkXIX. möjligt att någon udda fågel Ex Tp52 Canberra hade krutstart.
Citera
2014-02-24, 23:24
Medlem
trickydicks avatar
Viggen kan även fälla ut en liten propeller i sidan för reservström.
http://www.ahrtp.com/EG_Images6/RAT_Saab_AJSF_37_Viggen_opt600x434_Wikimedia.jpg
Citera
2014-02-25, 20:24
Medlem
Ed Geins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Viggen kan även fälla ut en liten propeller i sidan för reservström

mycket riktigt. liknande nödkraftslösning fanns även på 35 draken. där den Sk möllan var en kombinerad hydraulpump och generator. medan den på viggen bara är en generator. i det fallet fanns en reservhydraulpump som kördes på strömmen som möllan genererade.

dessa var tänkta att vid motorbortfall i luften kunna driva de hydraul och el komponenter som var nödvändiga för att få ner flygplanet på marken. exempelvis landställ, klaffar mm mm och el för viktiga instrument och radio
Citera
2014-02-26, 07:21
Medlem
Segelflygarns avatar
Citat:
http://www.ahrtp.com/EG_Images6/RAT_Saab_AJSF_37_Viggen_opt600x434_Wikimedia.jpg
Den falls aven ut/in med landstallet och kontrolleras inte av piloten.

I utrymmet sa syns aven en rod cirkel till vanster. Det ar brandslackarmunstycket. Om det blir startmotorbrand sa tommer man en vanlig brandslackare i det halet.

Till hoger sa finns det tryckindikator for bromssystemet. Man far inte bogsera utan att ha tillrackligt tryck i accumulatorn om man skulle vara tvungen att nodbromsa. Om trycket ar for lagt sa far man pumpa upp genom att ansluta ett handtag (ror) och pumpa 10-20 tag som en vanlig domkraft.
Senast redigerad av Segelflygarn 2014-02-26 kl. 07:32.
Citera
2014-02-26, 07:38
Medlem
Segelflygarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ed Gein
start utav Viggens motor skedde med en startmotor som drevs av ström. man hade kapacitet att vid nödfall starta flygplanet på dess egna batterier men jag har för mig att för allra smidigaste starten i fredstid använder man externa hjälpapparater eftersom det är en massa andra system förutom motorn som ska gå innan man kan lyfta från marken.
Man hade normalt Braggen igang under dagen nar flygplanet var parkerat eftersom den ser till att troghetsnavigationssystemet har elkraft och kylluft.

Citat:
Ursprungligen postat av Ed Gein
R2D2 är ett S.k Pumpaggregat eller Pugg. mycket av bränslet som tankades till flygplanen på flottiljerna kördes fram till Fpl i S.k Rulltankar det var små 2axliga släpvagnar med tankar på ett par kubik bränsle styck som oftast drogs av traktor el motsv. ibland flera st i ett tåg. fanns även grupper med "rulltankar" uppställda vid plattor och flygplanvärn. iomed att man hade dessa små tankanläggningar så kunde all materiel tas med bort från flottiljen vid mobilisering ut i skogen,
dessa puggar drevs av en liten 2takts bensinmotor
Vilka flottiljer hade rulltankar? F16 hade fasta 15m^2 betongtankar med pafyllning via pipeline.
Citera
2014-02-26, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Segelflygarn
Den falls aven ut/in med landstallet och kontrolleras inte av piloten.

Den funktionen togs bort på senare versioner. Tanken var att genom att dubblera el- och hydraltryckförsörjningen ge ökad säkerhet vid landning vid ev. motorbortfall. Tecken på materialutmattning i dess fästen gjorde också att man ville spara på materielen.
Den gav också ett ordentligt girmoment (det bromsar på ena sidan) som i sig försvårade landning.
Citera
2014-02-27, 21:15
Medlem
Ed Geins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Segelflygarn
Vilka flottiljer hade rulltankar? F16 hade fasta 15m^2 betongtankar med pafyllning via pipeline.

Ska inte svära då jag inte vet säkert. men det var nog kombination med fasta bränsleanläggningar och dessa rulltankar som jag mest sett på bilder från 60/70talet. möjligt att det byggdes Pipelines på ex F16 i samband med uppgradering till berghangar. kanske i samband med viggensystemets införande på flottiljen 1986
Citera
2014-02-27, 21:30
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:

Jag skulle tro att det blir svårt att starta motorn på marken med dess hjälp, dock, om det inte blåser så in i helvete .
Citera
2014-02-27, 21:51
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Inte en propeller utan en turbin. Det kan vara precis samma pryl men om den drivs av en motor för att sätta fart på en fluid (t ex luft eller vatten) så är det en propeller och om den drivs av fluiden så är det en turbin. En bordsfläkt har alltså en propeller men binder du fast den på takräcket på bilen och kör så att fläktens motor går som generator så förvandlas den där snurran med blad på till en turbin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in