2014-02-24, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Jag vill gärna se dig eller TS plocka ut "enn handfull bolag i olika branscher" som kommer att gå upp i värde. Du får även sälja av och köpa andra bolag mycket oftare om du kör på vanliga aktier.
Nej, det är inte särskilt svårt. Exak vad du menar med "gå upp i värde" är ju lite luddigt, men min portfölj har avkastat nära index och ett par % däröver de senaste nio åren. Ej räknat direktavkastning.
Jag köper inga förhoppningsbolag utan bara indextunga kvalitetsbolag med stabilt kassaflöde och en bra utdelningstillväxt. Tänk investmentbolag av typen Industrivärden, Investor. Giganter som H&M, SCA, Handelsbanken, SKF etc. Krydda med lite Getinge, Axis och något "roligare" investmentbolag samt lite globala giganter som P&G, J&J, CocaCola, Wal-mart m fl så behöver du sällan eller aldrig sälja. Inte om målsättningen är yield on cost och att leva på utdelningar. (observera nu att bolagen ovan är exempel, inte min portfölj).

Men du kanske trodde att jag var ute efter snabba klipp?
Citera
2014-02-24, 20:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
0.45% är hyfsat låg avgift för en fond, beroende på vad det är för fond. Huruvida SEB gör en stor vinst på detta vet jag inte, förstår inte frågan.

Som jag skrev; 5% är din vinst, inte 4.55%.

Huruvida detta är bra eller dåligt vet man inte om man inte jämför med något. Index har gått upp med +4,59% så det är ju snäppet bättre.

Okej.
Det känns verkligen bra det där med indexfonder. Känns som en lämplig låg nivå för mig att starta på. Avanza Zero och SPP har jag fastnat för just nu.

Om jag har Avanza Zero fonden som har ingen förvaltningavgift. Den följer OMXS30 och hur kan man få kännedom man att OMXS30 går bra? Vad för medier ska man läsa? Ska man läsa alla medier eller ska man läsa in sig på specifika nyheter?

Eller aktiefonder kanske är något för mig då jag inte hittar indexfonder förutom Avanza Zero.
Senast redigerad av Ubuntu.Linux 2014-02-24 kl. 20:43.
Citera
2014-02-24, 20:40
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubuntu.Linux
Okej.
Är det ingen courtage också typ som på aktier? Bara en förvaltningsavgift när man säljer fonderna?
Det känns verkligen bra det där med indexfonder. Känns som en lämplig låg nivå för mig att starta på.

Om jag har Avanza Zero fonden som har ingen förvaltningavgift. Den följer OMXS30 och hur kan man få kännedom man att OMXS30 går bra? Vad för medier ska man läsa? Ska man läsa alla medier eller ska man läsa in sig på specifika nyheter?

Eller aktiefonder kanske är något för mig då jag inte hittar indexfonder förutom Avanza Zero.
Det är courtage på sälj och köp på aktier, inga avgifter för själva ägandet av dem.

Om du investerar i AZ så behöver du inte direkt "följa med medier", pumpa in mera pengar helatiden bara och håll på lång sikt. Att sälja av är det dummaste du kan göra som en småsparare.
Citera
2014-02-24, 20:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Det är courtage på sälj och köp på aktier, inga avgifter för själva ägandet av dem.

Om du investerar i AZ så behöver du inte direkt "följa med medier", pumpa in mera pengar helatiden bara och håll på lång sikt. Att sälja av är det dummaste du kan göra som en småsparare.

Jag har hört att proffs på just finans håller alltid på med EN aktie eller EN fond för att dom just kan denna aktie eller fond.

Det betyder att det är fullt möjligt att spara ihop ett stort kapital med endast just bara AZ? Hur riskfyllt är det? Man köper när det är lågt och sen får det bara växa på och nästa gång när OMXS30 går ner så accepterar man och köper mer.

Visst är det någon direktavkastning också på AZ? Tänkte återinvestera.
Men om AZ följer OMXS30 så är det väll bara försöka vara upplyst allmänt om just den svenska marknaden mellan himmel och jord? Eller är det rapporter man ska helst gå igenom?
Senast redigerad av Ubuntu.Linux 2014-02-24 kl. 20:57.
Citera
2014-02-24, 21:28
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Jag har hört att proffs på just finans håller alltid på med EN aktie eller EN fond för att dom just kan denna aktie eller fond.

Det betyder att det är fullt möjligt att spara ihop ett stort kapital med endast just bara AZ? Hur riskfyllt är det? Man köper när det är lågt och sen får det bara växa på och nästa gång när OMXS30 går ner så accepterar man och köper mer.

Visst är det någon direktavkastning också på AZ? Tänkte återinvestera.
Men om AZ följer OMXS30 så är det väll bara försöka vara upplyst allmänt om just den svenska marknaden mellan himmel och jord? Eller är det rapporter man ska helst gå igenom?
Jag tror du kan skita i vad du har hört och skita i att timea marknaden och skita i vad du kan se på din telefon.

Avgifterna kan du bry dig om, anledningen till att jag sade indexfond var att du lätt får riskspridning både bland företag och regioner och den omallokerar sig själv och du behöver inte göra ett skit. Visst kan du handla aktier istället men alla marknader är kanske inte så smidigt för dig ifrån Sverige och det kostar ju en slant att byta innehav där med.

Han som snackade om innehav har ju också rätt. Jag har hört en godtycklig siffra på femton bolag för att få en skaplig blandning och som följd av det rimligtvis en liknande utveckling som index.

Att handla med en fond kan man väl göra om man vill försöka timea marknaden men det finns ju tokmånga som gärna hade velat göra det perfekt så gissningsvis gör du det utan att ha någon större nytta av det. Sedan finns det marketmakers som håller till i en och samma aktie och ser till att det går att handla i den men de har rimligtvis mer kapital att arbeta med än vad du gör och sysslar kanske med det hela tiden och det är väl inga stora summor de gör per affär antar jag men de gör att det finns någon att handla med och får kanske i genomsnitt en liten vinst mest hela tiden och flera små vinster blir ju en större totalt.

Frågan är ju om du träffar toppar och bottnar. Visst kan du bara köpa Avanza Zero och ha kvar. Nu har Hasselhoff börjat igen så jag tror jag avslutar där för tillfället
Citera
2014-02-24, 22:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Jag tror du kan skita i vad du har hört och skita i att timea marknaden och skita i vad du kan se på din telefon.

Avgifterna kan du bry dig om, anledningen till att jag sade indexfond var att du lätt får riskspridning både bland företag och regioner och den omallokerar sig själv och du behöver inte göra ett skit. Visst kan du handla aktier istället men alla marknader är kanske inte så smidigt för dig ifrån Sverige och det kostar ju en slant att byta innehav där med.

Han som snackade om innehav har ju också rätt. Jag har hört en godtycklig siffra på femton bolag för att få en skaplig blandning och som följd av det rimligtvis en liknande utveckling som index.

Att handla med en fond kan man väl göra om man vill försöka timea marknaden men det finns ju tokmånga som gärna hade velat göra det perfekt så gissningsvis gör du det utan att ha någon större nytta av det. Sedan finns det marketmakers som håller till i en och samma aktie och ser till att det går att handla i den men de har rimligtvis mer kapital att arbeta med än vad du gör och sysslar kanske med det hela tiden och det är väl inga stora summor de gör per affär antar jag men de gör att det finns någon att handla med och får kanske i genomsnitt en liten vinst mest hela tiden och flera små vinster blir ju en större totalt.

Frågan är ju om du träffar toppar och bottnar. Visst kan du bara köpa Avanza Zero och ha kvar. Nu har Hasselhoff börjat igen så jag tror jag avslutar där för tillfället

Tackar för svar!
AZ känns helt klart som en nybörjarfond för mig. Det känns att man behöver hålla kolla på den svenska marknaden via välkända ekonomimedier. Men samtidigt får jag en känsla att OMXS30 kan gå ner trots att företagen går bra.

Aaaa jag får fundera vidare!
Citera
2014-02-24, 22:54
Medlem
Citat:
Men samtidigt får jag en känsla att OMXS30 kan gå ner trots att företagen går bra.

Hur tänkte du nu?

När man läser dina inlägg överlag så får jag en känsla av att du har noll koll. Ta och läs på om vad aktier, fonder, ISK, indexfonder och avgifter är för något.

Lyssna inte blint på råd du får. Framförallt inte från bankernas "rådgivare". De finns bara till för att lura dig på pengar. Då är det nästan bättre att lyssna på random tomte på Flashback. Vi får i varje fall inte betalt för att ge dåliga råd.

Med det sagt så är en indexfond som Avanza Zero ett vettigt val om man inte har så bra koll. På lång sikt. Det är dock bra att komplettera med någon fond som placerar utanför Sverige. Någon global, europeisk eller amerikansk indexfond till exempel.
Citera
2014-02-24, 23:01
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Tackar för svar!
AZ känns helt klart som en nybörjarfond för mig. Det känns att man behöver hålla kolla på den svenska marknaden via välkända ekonomimedier. Men samtidigt får jag en känsla att OMXS30 kan gå ner trots att företagen går bra.

Aaaa jag får fundera vidare!
Jag förstår fortfarande inte varför du skall ha koll på något.

Så som jag ser det ur ett eget perspektiv hade jag kunnat tänka mig att jag med hjälp av enklare (trendföljande) teknisk analys möjligen hade kunnat slippa ifrån större fall och iaf köpt på mig under större uppgångar. Problemet med det är ju bara att man alltid säljer när det redan har fallit en bit och aldrig kommer köpa på den absoluta botten. Man kommer köpa ovanför bottnarna och man kommer ge tillbaka en del innan man kliver av och kanske kliva av fel och få köpa tillbaka ännu dyrare.

Således är jag inte alls säker på att det är en lönsam metod och ger bättre avkastning än att bara köpa och behålla. Det ger ju dock fulla rörelser både upp och ner men har man pengar så att man slipper sälja när det har fallit så behöver det ju inte spela någon roll.

Ju snarare man behöver pengarna desto mindre risker är man kanske villig att ta vad gäller svängningar i prissättningen men om målet är att få så mycket som möjligt tillslut får man väl gilla läget och acceptera att man får ta mer risk än en korträntefond.

Det är ju en del följa John på börsen (eller så är det bara utvecklingen som går i den riktning man redan trodde men att man blir allt mer övertygad om den och således beredd att prissätta saker och ting efter det) och som nu kanske en del tycker att man inte skall sälja för tänk hur högt börsen kan gå. Och ja, sitter man kvar tills dess och säg kan sälja då blir det ju bra men om det är så att det stiger mycket och sedan faller tillbaka lägre än nu och man fortfarande inte har sålt så var det ju inget vidare och man kunde låtit bli och köpt billigare (dock får man ju utdelningar också men som nybörjare är det väl lätt att tycka att de där 3-4% man kanske kan få så är ju inte så mycket och en klen tröst när börsen kan röra på sig så mycket på så kort tid, men på längre sikt är det väl kanske mer relevant hur det gick med dem trots allt? Eller iaf högst väsentligt.)

Å andra sidan sitter man och väntar på ras kanske man får vänta länge och om det är ännu dyrare sen så när skall man då köpa? Vänta ännu mer? Om raset aldrig når ner till gamla nivåer då?

Företag kan ju mycket väl redovisa bra vinster FRÅN FÖRR men ändå få försämrade värderingar eftersom det kommer nyheter om ekonomin eller bolaget som indikerar tuffare tider framåt. Och vad bolaget kan göra för vinster och ge för avkastning framöver är ju högst väsentligt. Liksom det kan gå skit sett till rapporterna men ändå vara stigande priser för att allt fler tror på en förbättring framöver.

I genomsnitt får man ju räkna med att marknaden har rätt bra koll på den information exempelvis du kan få på din smartphone och således oavsett hur du agerar hur mycket bättre koll har du än någon annan? Det är ju andra som är med och handlar och som du gör affärer med och om det var självklart vartåt det barkade så skulle ju de handla på det sättet. Har du en avvikande åsikt så har du ju just det och har du fel kommer marknaden gissningsvis inte lyssna och göra som du vill för det =P

En del svenska bolag har ju blivit jättestora, en del är det fortfarande, typ H&M. Att sitta med på Ericsson på resan upp var säkert jättefint också men det kom ju surt därefter. En del annat har ju försvunnit under resans gång.

Men om du skall välja ett bolag hur troligt är det att du hittar nästa H&M? Och i fallet prissättning att alla andra har gått miste om det för tillfället?

Vad säger att du inte köper dåtidens Nokia istället?

Med flera innehav får du ju gissningsvis en bit av båda delarna men företag försöker ju göra vinster och även om några kommer göra mer och andra mindre i framtiden så kan man ju anta att av företagen som blir kvar så kommer de fortsätta göra vinster och kunna dela ut dem till aktieägarna.
Citera
2014-02-24, 23:16
Medlem
Så din väg till pengar är alltså att köpa när media skriver "köp"? Och sälja när de säger "sälj"?

Antingen satsar du långsiktigt på stabila företag, eller så letar du upp företag är felvärderade, köper - och sedan väntar på att marknaden ska få syn på aktien och den får sitt reala värde.

Jag har lite pengar i Avanza zero( jag ser det som en liten säkerhet..), i somras köpte jag aktier i Emotra, Josab i höst samt Serstech. Sedan fick marknaden nys om dessa och sen skötte sig resten själv.

Summa summarum: du kan inte gör som alla andra, då är det redan för sent.

"Köp på rykten, sälj på fakta"
Citera
2014-03-01, 20:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ellok
Så din väg till pengar är alltså att köpa när media skriver "köp"? Och sälja när de säger "sälj"?

Antingen satsar du långsiktigt på stabila företag, eller så letar du upp företag är felvärderade, köper - och sedan väntar på att marknaden ska få syn på aktien och den får sitt reala värde.

Jag har lite pengar i Avanza zero( jag ser det som en liten säkerhet..), i somras köpte jag aktier i Emotra, Josab i höst samt Serstech. Sedan fick marknaden nys om dessa och sen skötte sig resten själv.

Summa summarum: du kan inte gör som alla andra, då är det redan för sent.

"Köp på rykten, sälj på fakta"

Nej.
Citera
2014-04-12, 13:25
Medlem
Kaaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellok

Om media säger "köp" för långsiktigt sparande då? Visst, om du hade vetat det tidigare hade du väl gjort ett bättre kap men är det väl bara dumt att inte hoppa på tåget även om man är några stationer senare på resan!
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in