Citat:
Ursprungligen postat av
Ubuntu.Linux
Tackar för svar!
AZ känns helt klart som en nybörjarfond för mig. Det känns att man behöver hålla kolla på den svenska marknaden via välkända ekonomimedier. Men samtidigt får jag en känsla att OMXS30 kan gå ner trots att företagen går bra.
Aaaa jag får fundera vidare!
Jag förstår fortfarande inte varför du skall ha koll på något.
Så som jag ser det ur ett eget perspektiv hade jag kunnat tänka mig att jag med hjälp av enklare (trendföljande) teknisk analys möjligen hade kunnat slippa ifrån större fall och iaf köpt på mig under större uppgångar. Problemet med det är ju bara att man alltid säljer när det redan har fallit en bit och aldrig kommer köpa på den absoluta botten. Man kommer köpa ovanför bottnarna och man kommer ge tillbaka en del innan man kliver av och kanske kliva av fel och få köpa tillbaka ännu dyrare.
Således är jag inte alls säker på att det är en lönsam metod och ger bättre avkastning än att bara köpa och behålla. Det ger ju dock fulla rörelser både upp och ner men har man pengar så att man slipper sälja när det har fallit så behöver det ju inte spela någon roll.
Ju snarare man behöver pengarna desto mindre risker är man kanske villig att ta vad gäller svängningar i prissättningen men om målet är att få så mycket som möjligt tillslut får man väl gilla läget och acceptera att man får ta mer risk än en korträntefond.
Det är ju en del följa John på börsen (eller så är det bara utvecklingen som går i den riktning man redan trodde men att man blir allt mer övertygad om den och således beredd att prissätta saker och ting efter det) och som nu kanske en del tycker att man inte skall sälja för tänk hur högt börsen kan gå. Och ja, sitter man kvar tills dess och säg kan sälja då blir det ju bra men om det är så att det stiger mycket och sedan faller tillbaka lägre än nu och man fortfarande inte har sålt så var det ju inget vidare och man kunde låtit bli och köpt billigare (dock får man ju utdelningar också men som nybörjare är det väl lätt att tycka att de där 3-4% man kanske kan få så är ju inte så mycket och en klen tröst när börsen kan röra på sig så mycket på så kort tid, men på längre sikt är det väl kanske mer relevant hur det gick med dem trots allt? Eller iaf högst väsentligt.)
Å andra sidan sitter man och väntar på ras kanske man får vänta länge och om det är ännu dyrare sen så när skall man då köpa? Vänta ännu mer? Om raset aldrig når ner till gamla nivåer då?
Företag kan ju mycket väl redovisa bra vinster FRÅN FÖRR men ändå få försämrade värderingar eftersom det kommer nyheter om ekonomin eller bolaget som indikerar tuffare tider framåt. Och vad bolaget kan göra för vinster och ge för avkastning framöver är ju högst väsentligt. Liksom det kan gå skit sett till rapporterna men ändå vara stigande priser för att allt fler tror på en förbättring framöver.
I genomsnitt får man ju räkna med att marknaden har rätt bra koll på den information exempelvis du kan få på din smartphone och således oavsett hur du agerar hur mycket bättre koll har du än någon annan? Det är ju andra som är med och handlar och som du gör affärer med och om det var självklart vartåt det barkade så skulle ju de handla på det sättet. Har du en avvikande åsikt så har du ju just det och har du fel kommer marknaden gissningsvis inte lyssna och göra som du vill för det =P
En del svenska bolag har ju blivit jättestora, en del är det fortfarande, typ H&M. Att sitta med på Ericsson på resan upp var säkert jättefint också men det kom ju surt därefter. En del annat har ju försvunnit under resans gång.
Men om du skall välja ett bolag hur troligt är det att du hittar nästa H&M? Och i fallet prissättning att alla andra har gått miste om det för tillfället?
Vad säger att du inte köper dåtidens Nokia istället?
Med flera innehav får du ju gissningsvis en bit av båda delarna men företag försöker ju göra vinster och även om några kommer göra mer och andra mindre i framtiden så kan man ju anta att av företagen som blir kvar så kommer de fortsätta göra vinster och kunna dela ut dem till aktieägarna.