2014-02-24, 19:33
Medlem
Hej!
Är mycket frustrerad just nu och tänkte att det kanske är bättre att vända sig till kära Flashback än alla dessa andra sökmotorer. Jag är inne på att vidarutbilda mig till Behandlingspedagog MEN vart jag än söker så finns utbildningen tydligen bara på folkhögskolor? Varför?!
Är det någon här som gott på folkhögskola, eller är det någon som har tipps på andra utbildningar som är snarlika? Eller någon som kan tipsa om en bra folkhögskola de gått på?

Först var jag inne på att studera till Socionom men känner att fyra år på högskolan inte är något som passar mig sedan är det fruktansvärt svårt att komma in idag.

Tacksam för svar.

Frustrerad tjej
Citera
2014-02-24, 19:37
Medlem
O-Lyckligs avatar
Sanningen är om än tråkig, om du inte vill ta en examen som socionom, att högskolor/yrkeshögskolor är utbudet. Vilken målgrupp vill du jobba med?

Edit: Bort med en "?" och satte in en "."
Citera
2014-02-24, 19:42
Medlem
karamellas avatar
Vad är en behandlingspedagog och vad jobbar man med då? Jag har aldrig hört talas om titeln förut, men om du beskriver kan jag nog ge tips på utbildningar som kan ta dig i rätt riktning.
Citera
2014-02-24, 19:42
Medlem
Har förstått det, men har varit inne på http://www.ya.se/utbildning/yrkeshogskola/behandlingspedagog/ , men där har redan terminen startas och det startar inte upp någon mer 2014 eller 2015. Tänkte det där stället var iaf inte en folkhögskola...

Målgruppen är bred, kan vara allt från ungdomar till äldre.
Citera
2014-02-24, 19:46
Medlem
Behandlingspedagogutbildningen är till för dig som vill arbeta med socialt behandlingsarbete för vuxna och ungdomar.

Arbetet som behandlingspedagog innebär att du ägnar dig åt människor med olika typer av problem och svårigheter.
Det kan till exempel vara missbrukare, utsatta barn eller personer med en psykiatrisk problematik.
I ett sådant arbete behövs såväl erfarenhet som kunskap, inlevelseförmåga och engagemang.
Att våga släppa kontrollen och lita på andra - en viktig kunskap!
De människor du möter har i allmänhet flera typer av problem. Svårigheterna låter sig sällan förklaras med någon enskild modell utan kräver i allmänhet ett tvärvetenskapligt synsätt för att kunna förstås och åtgärdas
Citera
2014-02-24, 19:53
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lady2013
Behandlingspedagogutbildningen är till för dig som vill arbeta med socialt behandlingsarbete för vuxna och ungdomar.

Arbetet som behandlingspedagog innebär att du ägnar dig åt människor med olika typer av problem och svårigheter.
Det kan till exempel vara missbrukare, utsatta barn eller personer med en psykiatrisk problematik.
I ett sådant arbete behövs såväl erfarenhet som kunskap, inlevelseförmåga och engagemang.
De människor du möter har i allmänhet flera typer av problem. Svårigheterna låter sig sällan förklaras med någon enskild modell utan kräver i allmänhet ett tvärvetenskapligt synsätt för att kunna förstås och åtgärdas

Låter som att både psykologprogrammet och socionomprogrammet skulle passa dig bra.

Du har sagt att du inte vill läsa en längre utbildning, men ta tre saker i beaktning:

1. Du måste inte läsa hela utbildningen i ett kör. Över 50% av svenska studenter tar minst ett års uppehåll i studierna. Genomsnittstiden för en svensk student att läsa en treårig kandidatutbildning är 7 år.
2. Varför skulle någon anställa dig när du söker till en tjänst, om konkurrensen består av personer med en högre och bättre ansedd utbildning än dig? Om du vill jobba med dessa frågor kan en utbildning vara en förutsättning för att komma in i branschen över huvud taget.
3. Du kommer att bli äldre hur du än gör. Du har 40 år i arbetslivet framför dig. Är det inte då värt att offra några år på utbildning, för att sedan kunna spendera 40 år med roliga, stimulerande och givande arbetsuppgifter?
Citera
2014-02-24, 19:56
Medlem
O-Lyckligs avatar
Citat:

Känns som om du borde använt citatmarkering på ditt inlägg! Men okej, "studierna" ger en bred målgrupp men vilka vill du jobba gentemot?
Citera
2014-02-24, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Låter som att både psykologprogrammet och socionomprogrammet skulle passa dig bra.

Du har sagt att du inte vill läsa en längre utbildning, men ta tre saker i beaktning:

1. Du måste inte läsa hela utbildningen i ett kör. Över 50% av svenska studenter tar minst ett års uppehåll i studierna. Genomsnittstiden för en svensk student att läsa en treårig kandidatutbildning är 7 år.
2. Varför skulle någon anställa dig när du söker till en tjänst, om konkurrensen består av personer med en högre och bättre ansedd utbildning än dig? Om du vill jobba med dessa frågor kan en utbildning vara en förutsättning för att komma in i branschen över huvud taget.
3. Du kommer att bli äldre hur du än gör. Du har 40 år i arbetslivet framför dig. Är det inte då värt att offra några år på utbildning, för att sedan kunna spendera 40 år med roliga, stimulerande och givande arbetsuppgifter?

Absolut, förstår hur du tänker men snitten är skyhöga idag och det är inte alls säkert att man kommer in utan får söka om och om igen. Var sugen på att söka nu och komma in till hösten 2014..
Citera
2014-02-24, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av O-Lycklig
Känns som om du borde använt citatmarkering på ditt inlägg! Men okej, "studierna" ger en bred målgrupp men vilka vill du jobba gentemot?

Ungdomar är då mitt svar.
Citera
2014-02-24, 20:15
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Absolut, förstår hur du tänker men snitten är skyhöga idag och det är inte alls säkert att man kommer in utan får söka om och om igen. Var sugen på att söka nu och komma in till hösten 2014..

Skyhöga? När jag kollar statistik på uhr för socionomprogrammet så säger de 0,7-1,0 på hp på de flesta utbildningarna. 0,8 för att komma in på Stockholms universitet.

Du kan alltså få lägre än genomsnitt på högskoleprovet och fortfarande komma in.
Citera
2014-02-24, 20:27
Medlem
O-Lyckligs avatar
Citat:
Ungdomar är då mitt svar.

Med tanke på den mängd socionomer som examineras tänker jag att även du bör ta en sådan examen... Du kommer tyvärr aldrig att via en tvååriga studier att kunna rivalisera med en "äkta" universitetsutbildning, särskilt inte nu när den branschen "professionaliseras". Högskolor, inom den branschen, är endast en skuldfälla hos Csn och du kommer aldrig med en sådan kunna klättra i befattning då, exempelvis, att driva ett eget HVB-hem kräver att du har en examen, vilket enbart är bra med tanke på hur den branschen blivit besudlad av sinnessjuka, obildade, individer.

Lycka till!

Ps: Jag hoppas att du inte är en av dem som: "jag upplevde svårigheter därav förstår jag mig på alla andra ungdomar som har det svårt". Studier visar att så, tyvärr, är inte fallet... det ser bra ut på amerikansk televisionsunderhållning men genererar inga, långvariga, resultat.
Citera
2014-02-24, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Skyhöga? När jag kollar statistik på uhr för socionomprogrammet så säger de 0,7-1,0 på hp på de flesta utbildningarna. 0,8 för att komma in på Stockholms universitet.

Du kan alltså få lägre än genomsnitt på högskoleprovet och fortfarande komma in.

Men högskoleprovet är redan försent att anmäla sig till nu ändå. Men får söka som alla andra!
Tack för svar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in