Citat:
Det verkar ju helt klart att domen är rätt.
Visserligen är mannen berusad, men för att gripa en berusad person behöver man ju inte slå ner personen med expander-batong och ha hjälp av hund.
Två vuxna manliga poliser hade väl bara hållit i honom, satt handfängsel på honom och satt honom i en bil för transport till fyllecell. Jag har sett det många gånger, med erfarna, välväxta, poliser går det som en dans. Med oerfarna och klena brukar det någon gång bli ett väldigt vevande och bråkande. De berusade ser en chans att klara sig undan och försöker förstås ta den.
Problemet var nog i detta fall att en kvinnlig polis ensam skulle visa sig på styva linan.
Varför agerande hon själv? Varför fick hon inte hjälp?
Påföljden kanske kommer att lindras i hovrätten och att hon senare skulle få sparken av polisen verkar hårt. Det känns fel. Men hon skall nog inte själv släppas ut ensam på stan igen av polis-cheferna, som jag tycker har ett stort ansvar i detta...
Visserligen är mannen berusad, men för att gripa en berusad person behöver man ju inte slå ner personen med expander-batong och ha hjälp av hund.
Två vuxna manliga poliser hade väl bara hållit i honom, satt handfängsel på honom och satt honom i en bil för transport till fyllecell. Jag har sett det många gånger, med erfarna, välväxta, poliser går det som en dans. Med oerfarna och klena brukar det någon gång bli ett väldigt vevande och bråkande. De berusade ser en chans att klara sig undan och försöker förstås ta den.
Problemet var nog i detta fall att en kvinnlig polis ensam skulle visa sig på styva linan.
Varför agerande hon själv? Varför fick hon inte hjälp?
Påföljden kanske kommer att lindras i hovrätten och att hon senare skulle få sparken av polisen verkar hårt. Det känns fel. Men hon skall nog inte själv släppas ut ensam på stan igen av polis-cheferna, som jag tycker har ett stort ansvar i detta...
Jag tycker som du. Om det finns ensamma poliser med hund och batong, så kan man inte begära att de skall ta hand om fyllon, och om fyllona inte vill låta sig gripas, så skall polisen givetvis vänta artigt, tills dess att fyllot tycker att det går bra att följa med.
Eller gör jag det? Funderar.... Kanske inte.
Jag vet inte riktigt hur man skall se på det här, förstår du. Å ena sidan skall det sannerligen räcka att polisen säger ifrån hur det skall vara så blir allt lugnt. Å andra sidan fungerar det inte alltid så med precis alla, och därför har polisen hund, batong och (ytterst) en stor, ful, svart pistol när folk inte gör som polisen vill.
Nu finns en möjlighet att tingsrätten varit befolkad med syltryggar som tycker att fyllon har företräde i tolkningen av polislagen och att alla poliser alltid skall vara snälla, ungefär som polisen i Småstad (Torbjörn Johnsson, relevant jämförelse för de flesta nämndemän som är 60+), och det tror jag inte nödvändigtvis att hovrätten kommer att hålla med om. Men gör de dt, så skall jag inte gnälla, givetvis.
Att bedöma om situationen filmats då den urartat och efter att polisen avvaktat länge nog för att det skall vara rimligt att eskalera våldet för att kunna gripa personen eller om filmen handlar om en våldsverkare som rusar ur bilen för att få smiska ett fyllo med batongen är ju faktiskt inte alldeles lätt att veta. Att filmen visar en situation som "vanliga människor" upplever som obehaglig och våldsam är förstås alldeles klart, men det är polisens arbete att bunta ihop den här typen av människor och få bort dem från gatorna, både för andras och deras egen skull.
(Ett par inlägg tidigare skrev du själv rejält fel.)