2014-02-23, 10:26
Medlem
Hej!

Har fått ett problem som har växt och växt och nu behöver jag få lite synpunkter på hur jag ska lösa detta på bästa sätt.

Flickvännen och jag har varit ihop i över 1,5 år och haft det super bra låt säga, de första 8 månaderna. Då får en nära släkting till henne cancer och dör relativt snabbt, här börjar problemen.

Hon går ganska snabbt ner sig i någon slags depression. Jag försöker prata med henne och prata så psykologiskt jag kan och försöka få henne på bättre humör. Problemet då är att hon inte vill prata om det alls. Hon säger att det är som vanligt och vill sedan inte prata mer om det. Så jag provar den vägen att låta det vara och bara fråga då och då hur hon mår osv.

Tiden går jag har förståelse för hennes humör.
Hon börjar på högskolan och får jätte mycket att göra där. (extremt ambitiös)

Vi som tidigare setts, umgåtts, allt enligt reglerna på ett "bra förhållande". Går nu över till att vi ses max 1 kväll/natt i veckan, då är det dålig stämning på grund utav vi har tjafsat i veckan över smågrejer, sover (sex är bara att glömma, jag vet att det har med depressionen att göra) och så försöker vi reda ut det dagen efter. Sedan skils vi igen med känslan av att "nu blir det bättre".
Jag försöker få till att vi ska åka iväg på någon weekend eller lite dags utflykter men det vills inte.

Hon går hos någon psykolog och pratar, men säger bara att hon bokar besöken tätare och tätare medans hon bara gråter.

Så lite till vad ni tänker att jag borde hantera detta.
Ska jag låta det fortsätta såhär? Eller ska jag börja sätta lite krav?

Vet inte vad som är bäst längre, någon som har erfarenhet utav liknande situationer?

Tacksam för alla svar.
Senast redigerad av oscardavidake 2014-02-23 kl. 10:32.
Citera
2014-02-23, 10:31
Medlem
Perticuss avatar
Deprimerad*
Citera
2014-02-23, 10:38
Medlem
colberttts avatar
Du behöver nog snarare backa tillbaka ett steg. Om hon går hos psykolog och faktiskt försöker ta tag i saker och ting, kanske det inte är direkt hjälpsamt om du flyger över henne som en hök (vilket jag får känslan av att du gör). Dessutom bör du släppa offerrollen. Är man i ett förhållande får man ta det för vad det är - annars kan du skita i det.

Försök finnas till. Kravlöst. Fixa med saker för att underlätta hennes vardag. Städa, diska, laga mat, hyr en film - vad fan vet jag. Studieuppehåll?
Citera
2014-02-23, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colberttt
Du behöver nog snarare backa tillbaka ett steg. Om hon går hos psykolog och faktiskt försöker ta tag i saker och ting, kanske det inte är direkt hjälpsamt om du flyger över henne som en hök (vilket jag får känslan av att du gör). Dessutom bör du släppa offerrollen. Är man i ett förhållande får man ta det för vad det är - annars kan du skita i det.

Försök finnas till. Kravlöst. Fixa med saker för att underlätta hennes vardag. Städa, diska, laga mat, hyr en film - vad fan vet jag. Studieuppehåll?

Tack för ditt svar!
Tror du kan ha rätt i vissa punkter faktiskt.
Citera
2014-02-23, 14:06
Medlem
xeed12s avatar
Försök bara vara där för henne. Min flickvän var deprimerad och de knasade sig.

Ge henne komplimanger, undvik att bråka med henne och sätt absolut inga krav på henne(som jag gjorde :P)

Sen när du väll träffar henne så försök att hitta på saker så att hon för stunden inte tänker på att hon är deprimerad. Finns egentligen ingenting du kan göra för att hon ska gå ur depressionen men du kan underlätta för henne.

Viktigt att tänka på (hände mig och andra jag känner) Du kan bli dumpad! men va inte orolig. Min tjej dumpade mig för att hon inte ville vara en börda för mig.

Lite tips är att hämta hennes kompisar och gör myskvällar. Visa att du stöttar henne men va inte för på och fråga saker osv, det påfrestar henne bara ännu mer. Det är bara hon som kan bli av med depressionen.

Juste det viktigaste är att du ska tänka på dig själv, egoistiskt jag vet men du kommer bli påverkad av det här. Det kommer ta på ditt psyke att du vet att hon mår dåligt och att du inte kan göra något åt saken. Så försök inte att ta ett ansvar, bara för att ni är tillsammans så betyder det inte att du ska va "räddaren i nöd". Jag försökte det men det finns människor som är utbildade till det här
Senast redigerad av xeed12 2014-02-23 kl. 14:08. Anledning: Skriva lite mer
Citera
2014-02-23, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xeed12
Försök bara vara där för henne. Min flickvän var deprimerad och de knasade sig.

Ge henne komplimanger, undvik att bråka med henne och sätt absolut inga krav på henne(som jag gjorde :P)

Sen när du väll träffar henne så försök att hitta på saker så att hon för stunden inte tänker på att hon är deprimerad. Finns egentligen ingenting du kan göra för att hon ska gå ur depressionen men du kan underlätta för henne.

Viktigt att tänka på (hände mig och andra jag känner) Du kan bli dumpad! men va inte orolig. Min tjej dumpade mig för att hon inte ville vara en börda för mig.

Lite tips är att hämta hennes kompisar och gör myskvällar. Visa att du stöttar henne men va inte för på och fråga saker osv, det påfrestar henne bara ännu mer. Det är bara hon som kan bli av med depressionen.

Juste det viktigaste är att du ska tänka på dig själv, egoistiskt jag vet men du kommer bli påverkad av det här. Det kommer ta på ditt psyke att du vet att hon mår dåligt och att du inte kan göra något åt saken. Så försök inte att ta ett ansvar, bara för att ni är tillsammans så betyder det inte att du ska va "räddaren i nöd". Jag försökte det men det finns människor som är utbildade till det här

Okej! Ska nog ta det lite lugnt och finnas där som ni säger. Vill ju bara att det ska bli bra! Tack för ditt svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in