2014-02-23, 09:25
Medlem
serioustalks avatar
Jag sitter på en slant och vill få dom att växa. Mina funderingar är att låsa pengarna på bluestep med en sparränta på 3,6% eller köpa ett hus och hyra ut för ca 5500-6000/mån, kallhyra. Vad är mest lönsamt? Naturligtvis innebär det en risk att köpa hus med renoveringar och annat... Men hur skulle ni göra?
Citera
2014-02-23, 10:09
Medlem
US&As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serioustalk
Jag sitter på en slant och vill få dom att växa. Mina funderingar är att låsa pengarna på bluestep med en sparränta på 3,6% eller köpa ett hus och hyra ut för ca 5500-6000/mån, kallhyra. Vad är mest lönsamt? Naturligtvis innebär det en risk att köpa hus med renoveringar och annat... Men hur skulle ni göra?

Beroende på din budget och var i landet du befinner dig så är det svårt att säga. Fastigheter kan vara en bra långsiktig affär, men priserna på hus skjuter inte i höjden som lägenheter och är inte heller lika lättsålt.

Fördelen med att vara hyresvärd är väl att du får en hyfsat passiv (relativt) inkomst, samt att du förmodligen kan få rätt bra marginal. Men frågan är hur lång tid du vill och kan ligga ute med pengarna som fastighetsköpet innebär?

Sätt dig ner och räkna lite så ser du vad som ger bäst avkastning
Citera
2014-02-23, 10:32
Medlem
Citat:
Vore ju intressant att veta ditt kapital.
Citera
2014-02-23, 10:53
Medlem
serioustalks avatar
Jag tänker mer en långsiktig investering, iaf 5-10 år framåt. Det känns spontant att framför ett sparkonto är köp av lägenhet/hus i eller närheten av en större stad en bättre investering. Vidare känns en lägenhet som en säkrare investering framför hus. Med ett hus får jag iof ett fast lönepålägg varje månad i form av hyra. Låt säga jag köper ett hus mellan Malmö/Lund eller en lägenhet i Malmö. Hur skulle ni spekulera kring en ev. Försäljning efter 10 år? Vilket alt skulle ni ha valt och varför?
Citera
2014-02-23, 11:45
Medlem
Citat:
Jag tänker mer en långsiktig investering, iaf 5-10 år framåt. Det känns spontant att framför ett sparkonto är köp av lägenhet/hus i eller närheten av en större stad en bättre investering. Vidare känns en lägenhet som en säkrare investering framför hus. Med ett hus får jag iof ett fast lönepålägg varje månad i form av hyra. Låt säga jag köper ett hus mellan Malmö/Lund eller en lägenhet i Malmö. Hur skulle ni spekulera kring en ev. Försäljning efter 10 år? Vilket alt skulle ni ha valt och varför?

Är du medveten om kostnader för t.ex. stämpelskatt som är förknippade med att köpa en fastighet?
Citera
2014-02-23, 12:44
Medlem
serioustalks avatar
Inte alls... Mina kunskaper om vilka skatter som tillkommer vid köp och försäljning av fastighet är högst begränsade. Ska naturligtvis sätta mig in i detta.
Citera
2014-02-24, 10:22
Medlem
Hej,

Bra ide men det finns ett par fallgropar som många väljer att bortse ifrån.
Ett hus har ju fördelen att du i dagsläget får hyra ut det utan godkännande av andra däremot har du ju en helt annan underhållskostnad på ett hus jämfört med en lägenhet.
Det finns det löpande underhållet som du eventuellt kan avtala bort i hyreskontraktet men sen har du ju givetvis det enorma slitaget när man hyr ut och även det obligatoriska underhållet.
Men om du orkar vara fastighetsskötare 24-7 och huset har ett attraktivt läge i närheten av någon större stad kan avkastningen bli god vid en eventuell försäljning.
Däremot har jag svårt att tänka mig att det ger någon vidare avkastning löpande under tiden du hyr ut, snarare tvärtom.
Citera
2014-02-24, 14:48
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Köp värdepapper om du investerar för en så lång tid...mycket bättre avkastning än någon lägenhet. Avanza Zero, Vanguard S&P 500 ETF, Splitan Investmentbolag Aktiefond är bra att börja med.
Citera
2014-02-24, 16:23
Medlem
serioustalks avatar
Ok underhållskostnader för hus, kallhyra:
Sotning
Sophämtning
Vägavgift/snöröjning
Förnyelse av vitvaror
Byte av tegelpannor
Nått mer?

Målning torde vara det dyraste men köper jag stenhus slipper jag det bekymret. Pellets framför oljepanna så slipper jag även det.

Heltäckande försäkring också förstås.

Låter inte som att underhållet är så fasligt dyrt. Ser på blocket att 8500/mån hyra inte alls är ovanligt för villor i närheten av en storstad.

Sen finns det säkert en hake nånstans...
Citera
2014-02-24, 16:35
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Citat:
Ok underhållskostnader för hus, kallhyra:
Sotning
Sophämtning
Vägavgift/snöröjning
Förnyelse av vitvaror
Byte av tegelpannor
Nått mer?

Målning torde vara det dyraste men köper jag stenhus slipper jag det bekymret. Pellets framför oljepanna så slipper jag även det.

Heltäckande försäkring också förstås.

Låter inte som att underhållet är så fasligt dyrt. Ser på blocket att 8500/mån hyra inte alls är ovanligt för villor i närheten av en storstad.

Sen finns det säkert en hake nånstans...

Kyl
frys
värmepump
vindskivor
ugn
spis
diskmaskin
Golv
badrum
kök
fastighetsskatt
etc
etc
etc
etc

Sen får du väl se om folk vill hyra till 8000/mån om dom ska köra på pellets
Eller om dom vill bo i ett ett hus för dom summorna om inte huset är uppdaterat med relativt modernt badrum osv...

Klart att du kan göra pengar på fastigheter och hyra ut. Men du ska nog vara klar över eventuella utgifter innan du börjar plocka ut pengar för privat bruk.
Citera
2014-02-24, 16:46
Medlem
serioustalks avatar
Bra insikter. Jag har dock hyrt ut hus tidigare innan jag flyttade in i det själv och det där att man skulle fixa till golv och kök ställer jag mig frågande till. Visst blir golvet slitet men nog håller det 20-30 år iaf. Det där med vitvaror är iof en aspekt att oroa sig för, men nog kan man räkna med att en vitvara håller minst 8-10 år. Sen att hitta nån som vill hyra en villa för 8000 + pellets kanske inte är så realistiskt nej.
Citera
2014-02-25, 17:36
Medlem
Citat:
Inte alls... Mina kunskaper om vilka skatter som tillkommer vid köp och försäljning av fastighet är högst begränsade. Ska naturligtvis sätta mig in i detta.

Fördelen med husidén är att du får en hävstångseffekt. Du behöver ju inte köpa huset kontant, utan bara lägga kanske 15-20% själv. Resten kan du låna. Om du köper en relativt nedgången sommarstuga i närheten av en storstad (upp till 30 minuter med bil i Götet, 45 minuter i Stockholm och kanske 20 minuter i Malmö för kanske 500.000-1.500.000 så kan du enkelt få tillbaka pengarna på sikt. Se til at den gamla kåken är stabil bara och se till att utsidan sköts.

Du kan lätt få över 302-4.000/månad efter att räntan är betald (med ränteavdraget borta). Jag har en sommarstuga själv ca 25 minuter från centrala Göteborg. Så här ser siffrorna ut för den.

Lån 1,3 Mkr, ränta 4000 per månad, 2700 efter ränteavdraget.
Hyresgästen betalar 6000 per månad i huåyra och 500 för att räcka fastighetsskatten.

Varje månad får vi alltså över ca 3300 efter ränteavdrag. Ca 500 kr försvinner i skatt, så 2800 per lånad blir det. Vi räknar på att underhållet blir Max 1300 per månad. Huset är nedgånget, och det står i kontraktet att man inte kan räkna med att det blir renoverat. Värdeminskningen på själva byggnaden är försumbar.

Vinsten är alltså 1500 per månad, dvs 18000 per år i reda pengar. Men nu kommer det fina. Huset är värderat till 1.800.000. Vi räknar med en långsiktig värdeökning i takt med inflationsmålet, dvs 2%. Detta innebär första året 36000 per år. Ca 22% av detta försvinner i skatt. 28000 netto alltså. Vi har petat in 600.000 kronor i boendet. Totalt ger detta oss 18000+28000=46000 netto. Det motsvarar 7,6% ränta efter skatt, dvs 7,6/0,7 = nästan 11% avkastning före skatt.

Rätt bra avkastning tycker jag.

Och då har jag hög ränta på lånet i dagsläget på 3,58% samt att för varje år så ökar värdeökningar genom ränta på ränta-effekten.

Mitt svar på di. Fråga är alltså rätt given.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in