Citat:
Ursprungligen postat av
A-l-f-a
Jag prenumererar också på Proletären och har gjort i mer än tio år. Det finns ingen annat tidning - har testat Flamman (rena högerpropagandan), Arbetaren mf - som man får så mycket info ur underklassperspektiv som i Proletären. Så vill man ha lite koll och inte bli helt hjärntvättad av mainstreammedia, inkl public service, så är det Proletären som gäller.
Men de senaste åren har de många gånger hänt att jag i ren ilska tänkt avsluta min prenumeration. Kommunistiska Partiet (fd KPMLr) som ger ut Proletären är hjärntvättade gammalkommunister. I Proletären framställs Nordkorea som en fin-fin demokrati. Och Sovjet är enligt Proletären det bästa samhällssystem som funnits. Det är märkligt att sådana åsikter fortfarande finns. Det är ju helt sjukt att förespråka dessa totalitära stater och system. Jag som är så uppkäftig och ickedogmatisk skulle få nackskott direkt om Kommunistiska Partiet fick makten i Sverige. Så nej: Det finns inget bra kommunistisk alternativ i Sverige. Ska jag tro
Noam Chomsky - som är anarkist - så är kommunism per definition toppstyrt. Och jag är mer för direktdemokrati än för toppstyrning, där de styrande ges möjlighet att sko sig på folkets bekostnad (precis som i den liberala borgerliga representativa demokratin).
Intressant beskrivning av Flamman, jag känner likadant. Flamman tvärdog när AnneLi Lehnberg (stavning?) tog över, allt klasstänk är i princip borta, allt är identitetsfrågor. Efter en tids gradvis, men tydlig, försämring så kom min uppsägning efter att Cynthia McKinney (personlig favorit) höll föredrag om det hon hade upplevt i Tripoli under de första bombningarna. Hon visade visserligen ett visst stöd för Khadaffi, men framför allt pratade hon om krigets inneboende logik med allt vad det innebär. Under frågestunden tassade hon runt 9/11 och jämförde med hur krigspropagandan mot Libyen byggdes upp. Jag minns att hon sa något i stil med:
I sat in Congress during 9/11, I have seen these people running back and forth putting pressure on individual members, silencing questions and so forth, it´s all happening again with Libya. There are people who need war, and a lot of them in congress, but mostly in positions of power beyond that.
Hon påpekade också att hon var mycket förvånad över att de europeiska vänsterrörelserna stod på Imperiets sida i konflikten, Khadaffi var (relativt, jfrt med övriga Afrika) en progressiv ledare menade hon.
De svenska fredsrörelsekvinnorna som bjudit in henne blev mycket oroliga och behövde gå hem snart då den bokade lokalen skulle lämnas kl 20. Cynthia själv ville icke detta då frågestunden hade utvecklats till en mycket intressant tid (visst, Birchan var där och orerade också, men ändå).
På torsdagen står det i flamman om "konspirationsteorier" som ligger nära det nynazister på nätet tycker, bla bla bla. Jag pratade med henne personligen (gemensamma bekanta) och tyckte det var konstigt att en svart kvinna från södern som suttit i amerikanska kongressen så lättvindigt kunde bortförklaras som nynazist och konspirationsteoretiker. Jag fick det vanliga svaret från vänstern idag "det där gynnar bara rasisterna". Hejdå Flamman! Jag kallar den för den intellektuella bombvänsterns partiorgan.
Proletärens Nordkoreavurmande är lite störande men också lite sött. Det är skönt att läsa andra sidor än MSM-korea där svältande kommunister äter sina barn för att överleva vintern (hört från en samhällskunskapslärare på en högstadieskola jag jobbat på). Dessutom är de gammelkommunister och utger sig inte för att vara något annat, även det befriande. Därför begår de samma analysmisstag som gammelkommunister alltid gjort, och därför får man ta dem för vad de utger sig för att vara, hur många andra tidningar kan man göra det med?
Och till TS: Gå på marxistisk grundkurs hos KP, alltid intressant. Men ta dig en REJÄL funderare på om du vill gå med i partiet.