2014-02-22, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Man hoppas naturligtvis att dessa stackars barn inte hann uppleva så mycket av fysisk smärta
och dödsångest innan röken sänkte dem i medvetslöshet, men tyvärr såg nog verkligheten
annorlunda ut. De hann sannolikt lida något obeskrivligt.

http://www.expressen.se/nyheter/dalaropappan-i-ratten-jag-tappade-helt/
http://www.expressen.se/nyheter/overlevande-dottern-kunde-inte-radda-dom/
Och här har vi då en pappa som iscensatt denna gräsliga död och detta fruktansvärda
lidande åt sina alldeles egna barn bara därför att han upplevde sig som så oerhört kränkt
och helt enkelt måste göra något drastiskt för att utkräva hämnd på barnens moder.
Så funderar han då ut just detta högst speciella sätt att gå tillväga på.
Ingenting får honom att avbryta sig i hämndplanerna. Han ska fullfölja vad det än kostar
honom själv. Ett framtid i ofrihet är han således beredd att ta. Även att komma att bli
föremål för allmänhetens hat och avsky är ett pris han är villig att betala.
Bara han får sin hett efterlängtade HÄMND. Han är så djupt sårad i sin manlighet att ingen
annan lösning står till buds.

När han den där ödesdigra natten har hällt ut rikligt med tändvätska i stugan och sedan
slänger på några servetter, låser om sig, stegar bort till sin bil, sätter sig i den och
påbörjar den långa färden till Öland, får han då måhända några tankar i sin märkliga
hjärna hur döden kommer att gestalta sig för de som han har lämnat bakom sig i den
låsta stugan? Greppar han nånting av det lidande som kommer att utspela sig mitt
i de växande lågorna och bland all giftig rök som snabbt utvecklar sig?
Kan han mana fram bilder av sina barn som häftigt väcks upp och medvetandegörs
om livsfaran som hotar i septembernatten? Förstå nånting av hur hjälplösa de kommer
att vara i situationen han skapat åt dem i sin oförsonliga hämndlystnad?
Bryr han sig? Nånting?
Nej, det kan han ju inte göra. Han är naturligtvis bara likgiltig för all deras skräck, all
deras smärta och dödsångest. För hade han inte varit det så hade han givetvis AVSTÅTT
från att göra det han gjorde. Kommit till besinning. Förstått det fullständiga vansinne
hans djävulskt uttänkta hämndplaner präglades av och lagt ner "projektet".
Och skämts. Inför sig själv. Hur han bara kunde fundera i såna vidriga banor.

Men han besinnade sig alltså inte. Han avstod ingenting. Han fullföljde.
Och därmed blir han det ondskefulla monster som han med all rätt också utmålas som efter
de obegripliga handlingarna på Dalarö förra året.
Han går inte att förlåta någonstans. Han är bortom allt sånt. Han är paria. Nu och för evigt.

Men usch. Har missat det vittnesmålet. Jag som verkligen hoppades att de hade sovit igenom det avtuppade.
Citera
2014-02-22, 18:42
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Men usch. Har missat det vittnesmålet. Jag som verkligen hoppades att de hade sovit igenom det avtuppade.

Fast pojkarna är inte en enhet.

Citera
2014-02-22, 18:42
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Naturligtvis är det riktigt. Man förlorar medvetandet efter en tid mått i sekunder snarare än minuter i en sådan här brand, i ett stängt rum.

EDIT: Det är kolmonoxiden som förgiftar offren.

Inanding av kolmonoxid är tyvärr inte så "skonsam" som många verkar tro. Man "somnar inte in" stilla och dör en behagfull död. Vi pratar inte om narkosmedel. Man märker ganska direkt CO, och kroppen reagerar häftigt. Dödsångest? Självklart.

Jag är emot dödsstraff, men kan tänka mig att överväga min ståndpunkt.
Citera
2014-02-22, 18:50
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Naturligtvis är det riktigt. Man förlorar medvetandet efter en tid mått i sekunder snarare än minuter i en sådan här brand, i ett stängt rum.

EDIT: Det är kolmonoxiden som förgiftar offren.
Om det hade stämt så hade väl knappast grannkvinnan hört pojkarna skrika? Det verkade ha pågått i ett par minuter också då hon försökte ta sg in i stugan. När flickan öppnade ytterdörren så måste hon ju ha släppt in frisk luft dessutom. Även människor som tänder eld på sig själva dör ju även de av rökskador, det betyder inte att dom lidit något oerhört precis innan.
Citera
2014-02-22, 19:05
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Symptomen vid kolmonoxidförgiftning beror framför allt på den syrebrist (hypoxi) som uppstår i vävnaderna. Kolmonoxid framkallar också ett slags förgiftningstillstånd bl.a. i hjärtmuskeln och det centrala nervsystemet då den s.k. cellandningen förhindras.

I motsats till koldioxid, som lämnar hemglobinet när det kommer till lungorna, försvinner kolmonoxiden långsamt ur kroppen. Att föra en person som blivit osförgiftad ut i friska luften är därför inte alltid tillräckligt eftersom kolmonoxiden stannar kvar i hemoglobinet och hindrar syre från att upptas i blodet.

Redan mycket små mängder kolmonoxid i inandningsluften kan ge symptom. Ju högre koncentration och ju längre man andas in gasen, desto farligare är det. Redan 0,02 procent kolmonoxid i luften under någon timme räcker för att ge oss huvudvärk och kan göra oss omtöcknade. Vid 0,5 procent blir en person medvetslös och dör inom några minuter.

Kolmonoxidförgiftning är den vanligaste dödsorsaken vid eldsvådor.

http://svenska.yle.fi/artikel/2013/04/18/osforgiftning-kolmonoxidforgiftning
http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=243
Citera
2014-02-22, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
Om det hade stämt så hade väl knappast grannkvinnan hört pojkarna skrika? Det verkade ha pågått i ett par minuter också då hon försökte ta sg in i stugan. När flickan öppnade ytterdörren så måste hon ju ha släppt in frisk luft dessutom. Även människor som tänder eld på sig själva dör ju även de av rökskador, det betyder inte att dom lidit något oerhört precis innan.
Jag skriver alltså om det allmänna fallet.

EDIT: Jag värderar heller inte detta brott, det är ett fruktansvärt illdåd bara genom sitt uppsåt! Även om barnen överlevt utan minsta skada hade jag ansett att det borde bli fråga om lagens strängaste straff.

Att kolmonoxidförgiftning per se skulle vara "plågsam" anser jag däremot inte. Det ger huvudvärk och trötthet följd av medvetslöshet efter några andetag, bara.

Det visar all brandforensik.

EDIT: Om ni inte litaar på mig så kan ni ju alltid se på de länkar som Grandioso lade upp strax innan detta inlägg.
Senast redigerad av NurseRatched 2014-02-22 kl. 19:32.
Citera
2014-02-22, 20:10
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Om det hade stämt så hade väl knappast grannkvinnan hört pojkarna skrika? Det verkade ha pågått i ett par minuter också då hon försökte ta sg in i stugan.

Du får som sagt väga hennes vittnesuppgifter mot sannolikheten att det ena offret låg stilla medan det skrek. Vittnet kan vara trovärdigt utan att för den skull nödvändigtvis vara tillförlitligt, då vittnet berättar om hur det bergsäkert upplevde situationen.

Fallet är illa nog som det är.
Citera
2014-02-22, 20:23
Medlem
Fattar inte hur gm kan leva vidare och försöka försvara sina handlingar i en rättegång. Att döda sina barn barn strider mot alla inbyggda mekanismer, det är en inbyggd instinkt att skydda och värna för sina barn. Sjukt att han kan sitta i rättegång och försvara sig. Samvetet borde knäcka denna sk människa ganska snart. Eller förstår han inte vad han gjort ännu. Varför kunde han inte bara tagit sitt eget liv och skonat sina barn.
Citera
2014-02-22, 20:35
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Jag skriver alltså om det allmänna fallet.

EDIT: Jag värderar heller inte detta brott, det är ett fruktansvärt illdåd bara genom sitt uppsåt! Även om barnen överlevt utan minsta skada hade jag ansett att det borde bli fråga om lagens strängaste straff.

Att kolmonoxidförgiftning per se skulle vara "plågsam" anser jag däremot inte. Det ger huvudvärk och trötthet följd av medvetslöshet efter några andetag, bara.

Det visar all brandforensik.

EDIT: Om ni inte litaar på mig så kan ni ju alltid se på de länkar som Grandioso lade upp strax innan detta inlägg.
Som det står, man dör inom några minuter, elden är snabb, den väntar inte några minuter, ingen dör av att få händerna eller huden uppbrunnen, de som lyckas överleva en så pass allvarlig brand dör oftast av komplikationer och infektioner. Att man skulle dö på bara några sekunder är tyvärr önsketänkande, båda barnen som dog måste ha lidit något fruktansvärt under tiden de skrek på hjälp
Citera
2014-02-22, 20:38
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Du får som sagt väga hennes vittnesuppgifter mot sannolikheten att det ena offret låg stilla medan det skrek. Vittnet kan vara trovärdigt utan att för den skull nödvändigtvis vara tillförlitligt, då vittnet berättar om hur det bergsäkert upplevde situationen.

Fallet är illa nog som det är.
Tyvärr tror jag att alla barnen vaknade ungefär samtidigt men att barnet de hittade i sängen kanske försökte gömma sig under täcket.
Citera
2014-02-22, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ess_i_topp
Fattar inte hur gm kan leva vidare och försöka försvara sina handlingar i en rättegång. Att döda sina barn barn strider mot alla inbyggda mekanismer, det är en inbyggd instinkt att skydda och värna för sina barn. Sjukt att han kan sitta i rättegång och försvara sig. Samvetet borde knäcka denna sk människa ganska snart. Eller förstår han inte vad han gjort ännu. Varför kunde han inte bara tagit sitt eget liv och skonat sina barn.

Dessvärre ser hans världsbild inte ut som dom flesta av oss.

Att detta uppmärksammats av hans två fd fruar och barn är väl uppenbart. Men hur har detta fått passera under hela hans uppväxt och skola utan att det uppmärksammats, undrar man?

Nu har man ingen aning. Det kanske det har gjorts. En psykopat är en manipulativ mästare.
Senast redigerad av Remark 2014-02-22 kl. 20:43.
Citera
2014-02-22, 20:46
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Tyvärr tror jag att alla barnen vaknade ungefär samtidigt men att barnet de hittade i sängen kanske försökte gömma sig under täcket.

Tro kan man alltid göra. Jag tror på flickans berättelse eftersom ingenting motsäger den.

Av naturliga skäl sträcker sig berättelsen bara till när hon lämnade huset.
Senast redigerad av Minimoi 2014-02-22 kl. 21:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in