2014-02-22, 09:36
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankia
'
Är det PR som du menar? Vilka "danskanknytningar" hade han?

'

Nej, det var EA ("Dansken") jag avsåg. (Se min tidigare fråga, och Jourhavandes svar.)

PR hade, vad jag vet, inga danskanknytningar. (Mer än dem han borde ha stött på hotellet/restaurangen, när han arbetade på Statt.)
Citera
2014-02-22, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
- Ja, man kan dra den slutsatsen av hur det läggs fram i programmet. PR hade dock inte tillgång till en liten vit bil. Däremot hade han tillgång till en sådan Volvo (familjens bil) som visas före inslaget om Helena, ca 21:05 in i del 1. Färgen och modellen ska stämma precis.
- Det är konstigt, för i dag säger ju polisen att det sista någon sett av Helena är när hon går över torget och hon syns vid en bankomat. (När hon passerar den?) Däremot säger de att hon eventuellt har klivit in i en bil, detta eftersom hon inte setts med säkerhet efter torget.
- Jag är relativt övertygad om att det finns mer teknisk bevisning/spår än skor och ringar, som polisen av naturliga skäl håller på (som endast de och gm ska veta om).

När man ser programmet är det en del som man funderar över, men man måste komma ihåg att detta vad ju vad de gick efter för nästan 18 år sedan. I dag är ju läget ett annat.

Jag håller med dig, det är intressant att se programmet igen.

Jag tänkte inte förs så mycket på det här programmet, men sen ringde någon klocka. Var det inte så att LG Persson senare fick berätta för media och alla uppgifter inte stämde utan att de hade försökt skrämma fram ett erkännande. Jag är inte hundra men jag tror jag minns rätt.
Citera
2014-02-22, 15:25
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henis
Jag tänkte inte förs så mycket på det här programmet, men sen ringde någon klocka. Var det inte så att LG Persson senare fick berätta för media och alla uppgifter inte stämde utan att de hade försökt skrämma fram ett erkännande. Jag är inte hundra men jag tror jag minns rätt.

Jag vet inte om GW sagt någoting sådant i media. Det kanske stämmer, men det är inget jag minns. Däremot var det en teknik från polisens sida att försöka få fram ett erkännande genom att lägga fram lögner som påståenden, liknande: "Vi har pratat med din morsa och farsa, och de säger att det är OK att du erkänner." (Vilket de ju inte alls sagt!) Påstådde att han var bög, och att det var helt OK att erkänna det. Osv. Provokationer helt enkelt, men som inte lyckades.
Citera
2014-02-22, 16:50
Medlem
Jourhavandes avatar
Citat:
Jag vet inte om GW sagt någoting sådant i media. Det kanske stämmer, men det är inget jag minns. Däremot var det en teknik från polisens sida att försöka få fram ett erkännande genom att lägga fram lögner som påståenden, liknande: "Vi har pratat med din morsa och farsa, och de säger att det är OK att du erkänner." (Vilket de ju inte alls sagt!) Påstådde att han var bög, och att det var helt OK att erkänna det. Osv. Provokationer helt enkelt, men som inte lyckades.

Om det du skriver stämmer låter det värre än Gestapo.
Citera
2014-02-22, 16:58
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jourhavande

Om det du skriver stämmer låter det värre än Gestapo.

Att det förekommer i andra länder, det visste man. Men i Sverige... Dock så ska det inte vara olagligt. Men ur moralisk synvinkel...
Citera
2014-02-22, 18:16
Medlem
Vem var denna P;R har aldrig förstått det
Citera
2014-02-22, 18:26
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hankatten2
Vem var denna P;R har aldrig förstått det

En kille som satt anhållen ett par tre dagar i maj -96, men släpptes, och avskrevs senare (november -97).
Citera
2014-02-23, 13:55
Medlem
Jourhavandes avatar
Citat:
En kille som satt anhållen ett par tre dagar i maj -96, men släpptes, och avskrevs senare (november -97).

Sett efterlyst igen och får känslan att polisen gick all in med PR och det gick åt skogen med bara anonyma uppgiftslämnare.
Tror utredningen sabbades där och flåsningen får fortsätta i 20 år till.
Citera
2014-02-25, 16:03
Medlem
rattugglans avatar
Kollade på Efterlystklippet och noterade att det är en Peaguet 205 som används i rekonstruktionen. Dock inte i klippet från sjukhusparkeringen då det istället är en Opel Kadett(?).
Citera
2014-02-25, 16:48
Medlem
Ankias avatar
'
Vid rekonstruktionen i Efterlystklippet syns tydligt att gm ihärdigt dunkar Helenas huvud mot marken. Hon har av allt att döma blött under handgemänget, något som blodstänken på en av sandalerna styrker.
Tidigare i tråden har PUs bil diskuterats. Bland annat ställdes frågan om varför han noggrant rengjorde bilden (med klorin!?) någon dag efter Helenas försvinnande. Det gavs inget entydigt svar på den frågan.
Finns PU (och PK) kvar i tråden så kan kanske den frågan klargöras på ett tillfredsställande sätt.
'
Citera
2014-02-25, 22:10
Medlem
"Tänk häst, tänk hund, Helena tyckte om att segla. Tänk på hur hon var som människa.... "
" Det var en där hon var speciellt glad att se " " Denna någon var där..."

Var det denna någon som Helena sett på henne samma person som ville skjutsa henne hem. Var det de som blev osams.
Citera
2014-02-26, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henis
"Tänk häst, tänk , tyckte om att segla. Tänk på hur hon var som människa.... "
" Det var en där hon var speciellt glad att se " " Denna någon var där..."

Var det denna någon som Helena sett på henne samma person som ville skjutsa henne hem. Var det de som blev osams.

Var kommer det du citerar från?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in