2014-02-21, 15:19
Medlem
theodor.busses avatar
Kanske kraftigt OT, så mod får väl ta bort inlägget i så fall..

Anarisolyckan 1978. Nio oerfarna personer överraskas av hård blåst och kyla. Trots bra utrustning så fattade de en massa felaktiga beslut. Endast en överlevde, men med förfrusna händer och fötter. Han var definitivt ingen "hårding", han skiljde sig inte från det övriga sällskapet när det gäller erfarenhet etc. Det som gjorde att han överlevde var att han inte gav upp - han höll hela tiden på att kämpa för sitt eget, och sina kamraters liv, och höll sig fysiskt aktiv. Mer finns att läsa här: "Hypotermi, Kylskador, Drunkningstillbud i kallt vatten", bilaga 4.

Instinkter är inte inlärda. Antingen finns de där redan från början, eller så saknas de. Och kan ersättas med inlärning, men det tar tid. Och när reptilhjärnan tar över, så försvinner inlärda kunskaper i ett ögonblick.
Citera
2014-02-21, 15:29
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delikatess1
Okej, grymt att du la ut det som fanns som offentlig FUP!

Om det ens är rationellt att hoppa från en jävligt hög byggnad är ju frågan.. Försökt hitta lite artiklar om hur små barn reagerar vid panik/rädsla, det enda hittills liknande är väl denna artikel:

Citat:
Ursprungligen postat av delikatess1
Nope, det var en konkret fråga som hänvisade till psykologi/vad som händer i ett barns huvud/kropp under panik som jag tyckte kunde diskuteras! Vart om inte här kan man ställa beteendevetenskapliga frågor tänkte jag. Jag har inte barn, tänkte att någon förälder eller annan med insikt i hur barn beter sig i den åldern kunde komma med en förklaring!
Jag är förälder, men mina barn har inte råkat ut för någon nödsituation lik denna. Men vad barn gör, när de blir rädda, är självklart. De söker sig till platser där de känner sig trygga, helst där en förälder är. Annars gömmer de sig gärna i garderober, som theodor.busse nämnde. Sannolikt var sängen de små barnens tryggaste plats. Den ende som hade sinnesnärvaro, och kapacitet, att ta sig ut var den äldre flickan.

De som hoppade från WTC kan mycket väl ha handlat rationellt. Det gör mindre ont att slå ihjäl sig efter ett fall på några hundra meters höjd än att brännas ihjäl. De kan också ha gripits av panik, eller knuffats ut.

Inget av barnen kan lastas för det inträffade. Inte heller mamman, grannfrun eller räddningstjänsten. Skulden ligger helt och hållet på en man, som jag hoppas förblir inlåst för återstoden av sitt liv.
Citera
2014-02-21, 19:07
Medlem
Han drivs av ett enormt hat mot deras mamma och det är hon som ska straffas i den vidriga historien,det är hans enda mål,inte att han själv ska ta livet av sig,för det vet han att hon förmodligen skulle ge blanka fan i.
Han måste hitta på något som förstör hennes liv och det är där barnen kommer in,han har aldrig haft en enda tanke på att ta livet av sig för då hade han inte misslyckats med det.

Han mördar sina barn på det mest vidriga sätt man kan tänka sig,en av dom klarar sig och det grämer honom säkert,inte för att hon mår dåligt utan för att han mår dåligt av att se henne och veta att mamman inte riktigt förlorade allt.

Han sitter nu och lipar i rätten för att han inte längre kommer att ha kontroll över mammorna pga att han aldrig mer kommer att komma i närheten av sina ungar.

Han stönar över att ingen frågade hur han mådde efter dådet
Han lipar vidare över att han hatar sig själv
Han säger att han inte bara förlorat två barn,utan sex eftersom dom andra inte vill träffa honom mera
Det handlar bara om honom och om honom igen,förmodligen börjar han varenda mening med jag
Han virar in sig i en offerkofta som han själv stickat och allt handlar om honom och hur han mår

Han är hin håle personifierad och enda gången han får tårar i ögonen är när han tycker synd om sig själv

Hans straff blir nu att sitta där hatad av precis varenda människa ,att han har förlorat sina barn tror jag faktiskt inte han bryr sig så mycket om.

Tyvärr så sitter det just nu en massa idioter därute som tror att just dom kan omvända honom,så det skulle inte förvåna mig om han snart är gift och har nya ungar på .

Man önskar ju att någon på fängelset glömmer ett rep så fanskapet bara kan hänga sig i sin cell

Tror aldrig att jag känt en sådan avsky som jag känner för denna avart och jag önskar honom all jävla plåga och smärta som finns
Citera
2014-02-21, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Han drivs av ett enormt hat mot deras mamma och det är hon som ska straffas i den vidriga historien,det är hans enda mål,inte att han själv ska ta livet av sig,för det vet han att hon förmodligen skulle ge blanka fan i.
Han måste hitta på något som förstör hennes liv och det är där barnen kommer in,han har aldrig haft en enda tanke på att ta livet av sig för då hade han inte misslyckats med det.

Han mördar sina barn på det mest vidriga sätt man kan tänka sig,en av dom klarar sig och det grämer honom säkert,inte för att hon mår dåligt utan för att han mår dåligt av att se henne och veta att mamman inte riktigt förlorade allt.

Han sitter nu och lipar i rätten för att han inte längre kommer att ha kontroll över mammorna pga att han aldrig mer kommer att komma i närheten av sina ungar.

Han stönar över att ingen frågade hur han mådde efter dådet
Han lipar vidare över att han hatar sig själv
Han säger att han inte bara förlorat två barn,utan sex eftersom dom andra inte vill träffa honom mera
Det handlar bara om honom och om honom igen,förmodligen börjar han varenda mening med jag
Han virar in sig i en offerkofta som han själv stickat och allt handlar om honom och hur han mår

Han är hin håle personifierad och enda gången han får tårar i ögonen är när han tycker synd om sig själv

Hans straff blir nu att sitta där hatad av precis varenda människa ,att han har förlorat sina barn tror jag faktiskt inte han bryr sig så mycket om.

Tyvärr så sitter det just nu en massa idioter därute som tror att just dom kan omvända honom,så det skulle inte förvåna mig om han snart är gift och har nya ungar på .

Man önskar ju att någon på fängelset glömmer ett rep så fanskapet bara kan hänga sig i sin cell

Tror aldrig att jag känt en sådan avsky som jag känner för denna avart och jag önskar honom all jävla plåga och smärta som finns

Bästa sammanfattningen i hela tråden. Håller med vartenda ord.
Citera
2014-02-21, 20:09
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag vill vara obstinat och inte följa trådsanningen om denne pappas psykiska tillstånd. Sättet han planerar detta på är så märkligt i kombination med att han förväntar sig sympatier. Eftersom pappan är i övertygelse att omgivningen ska förstå det rationella i att mörda sina egna barn, gör detta agerande, att jag misstänker att psykutredningen missat något!

En person som vill mörda och komma undan, utför inte mord så öppet, och erkänner illdådet i sms och är i övrigt så verklighetsfrånvarande som denne mördare.

Min uppfattning är att man gör det för enkelt för sig när man ser på denne man som frisk. För det hela är bland det sjukaste brott någon utfört i Sverige, utan att personen inser allvaret i gärningen. Det verkar som denna pappa inte har någon aning om hur andra människor känner eller hur samhället ser på saken, och att han lever i sin egen värld är uppenbart. Min fotöljdiagnos är Autism typ Asperger syndrom eller schizofreni.

Läs på om personlighetsstörningar (narcissism/borderline).
Det är ingen som ser honom som frisk frånsett den juridiska bedömning som i sig inte innebär annat än att han inte är TILLRÄCKLIGT sjuk för att fängelseförbud ska råda.
Citera
2014-02-21, 20:25
Medlem
Ja, den här karln har definitivt förlorat rätten att vara människa. Må han plågas varenda dag och natt av hans återstående tid. Jag hoppas han är dum nog att inte kunna skydda sej med att bli galen på riktigt. Jävla odjur. Må han plågas varenda natt resten av livet av mardrömmar om eld och skrikande barn.
Citera
2014-02-21, 21:11
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag vill vara obstinat och inte följa trådsanningen om denne pappas psykiska tillstånd. Sättet han planerar detta på är så märkligt i kombination med att han förväntar sig sympatier. Eftersom pappan är i övertygelse att omgivningen ska förstå det rationella i att mörda sina egna barn, gör detta agerande, att jag misstänker att psykutredningen missat något!

En person som vill mörda och komma undan, utför inte mord så öppet, och erkänner illdådet i sms och är i övrigt så verklighetsfrånvarande som denne mördare.

Min uppfattning är att man gör det för enkelt för sig när man ser på denne man som frisk. För det hela är bland det sjukaste brott någon utfört i Sverige, utan att personen inser allvaret i gärningen. Det verkar som denna pappa inte har någon aning om hur andra människor känner eller hur samhället ser på saken, och att han lever i sin egen värld är uppenbart. Min fotöljdiagnos är Autism typ Asperger syndrom eller schizofreni.

Jag kommer osökt att tänka på de fäder som hedersmördar sina barn.
De planerar iskallt och ibland under lång tid bestialiska mord och förväntar sej t o m uppskattning för det.
Inte heller de betraktas som sjuka.
Kanske dags att införa en ny diagnos? ONDSKA.
Citera
2014-02-21, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FZappa
Ja, den här karln har definitivt förlorat rätten att vara människa. Må han plågas varenda dag och natt av hans återstående tid. Jag hoppas han är dum nog att inte kunna skydda sej med att bli galen på riktigt. Jävla odjur. Må han plågas varenda natt resten av livet av mardrömmar om eld och skrikande barn.

Han kommer starta med den lägsta rangen bland cellkamraterna, nämligen barnamördare. Men jag är övertygad om att han kommer att manipulera sig uppåt på den stegen, han har den förmågan. Tid har han ju.

Skulle inte förvåna mig ett smack. Han har ju tränat på att finslipa den förmågan länge.
Citera
2014-02-21, 22:07
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Han kommer starta med den längsta rangen bland cellkamraterna, nämligen barnamördare. Men jag är övertygad om att han kommer att manipulera sig uppåt på den stegen, han har den förmågan.

Skulle inte förvåna mig ett smack. Han har ju tränat på att finslipa den förmågan länge.
Någon kommer att ta bort stegen.
Citera
2014-02-21, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Någon kommer att ta bort stegen.

Man kan ju hoppas. Men han är som en kameleont, han anpassar sig.

EDIT. Men å andra sidan blir han så gråtmild när det gäller sig själv, så vem vet.

Om jag förstått det rätt kan en livstidsdömd välja att leva isolerad i en ensamcell? Stämmer det?
Senast redigerad av Remark 2014-02-21 kl. 22:25.
Citera
2014-02-21, 22:45
Medlem
My-Times avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Om jag förstått det rätt kan en livstidsdömd välja att leva isolerad i en ensamcell? Stämmer det?
Ja, det stämmer. Det kallas för P18.

Sen finns det även skyddsavdelningar för idioter som denna GM, där sitter även andra barnamördare, intagna som t.ex. har kommit på kant med något gäng samt golare m.fl. Tyvärr så lär han med all säkerhet inte hamna på en normalavdelning, för KV inser nog att han inte kommer att få det allt för bekvämt på en sådan. Det känns rent förjävligt att de kommer att visa honom den medkänsla som han givetvis inte själv besitter.

Frågan är ju om man överhuvudtaget kan bli mer ond än vad han är. Tror nästan inte det.
Senast redigerad av My-Time 2014-02-21 kl. 22:47.
Citera
2014-02-21, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av My-Time
Ja, det stämmer. Det kallas för P18.

Sen finns det även skyddsavdelningar för idioter som denna GM, där sitter även andra barnamördare, intagna som t.ex. har kommit på kant med något gäng samt golare m.fl. Tyvärr så lär han med all säkerhet inte hamna på en normalavdelning, för KV inser nog att han inte kommer att få det allt för bekvämt på en sådan. Det känns rent förjävligt att de kommer att visa honom den medkänsla som han givetvis inte själv besitter.

Frågan är ju om man överhuvudtaget kan bli mer ond än vad han är. Tror nästan inte det.

Nu är det ju inte fråga om ett begränsat antal år utan livstid. Hoppas dom håller honom vid liv så han får tid att tänka på vad han gjort. År ut och år in.

Blir nog inte enklare med likasinnade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in