Hejsan!
Har länge sysslat med både hockey och innebandy, och just nu så är jag innebandydomare och soffexpert vad gäller hockeyn. När man har ett intresse för två stycken relativt lika sporter så ser man ju klara likheter och skillnader, speciellt gällande reglerna, så tänkta ta upp några regler som inte är lika inom sporterna, men som mycket väl skulle kunna vara det.
Kvittning
Inom hockeyn så kan man kvitta en utvisning, dvs. att man stryker en utvisning/ar/ och fortsätter med spel 5 vs. 5, om båda lagen dragit på sig en eller flera utvisningar samtidigt som det andra laget. Detta finns alltså inom hockeyn, men inte inom innebandyn. Jag skulle gärna se det där, då det hänt att jag plockat ut dubbelutvisning.
Straffsituation
Vad jag har reflekterat över mest är när det blir straff. Tänk er följande situation: Spelare nummer 10 i Lag A kommer fri med målvakten i Lag B, spelare nummer 2 i lag B slår på hans klubba och ett straffslag tilldelas. Så funkar det inom båda sporterna. Här kommer skillnaden. I hockeyn så blir det bara ett straffslag, oavsett om det blir mål eller inte på straffen, men i innebandyn så döms spelare nummer 2 i lag B till två minuters utvisning om straffslaget inte blir mål. Detta tycker jag är bra, då det oftare blir mål i PP än på straff.
Vad tycker alla andra om dessa två liknelser? Kom gärna med egna förslag!