2014-02-20, 21:35
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jourhavande
Japp bekräftat PR blev anhållen 10 dagar efter programmet och var huvudmisstänkt i 15 år

GW hade honom som huvudmisstänkt under 15 år. Polisen gick runt millennieskiftet ut med att de hade en ny misstänkt. PR avfördes av åklagare nov-97.
Citera
2014-02-20, 22:54
Medlem
Ankias avatar
'
Det var intressant att se programmet igen.

Några reflektioner:
- Man kan dra den slutsatsen att PR disponerade/ägde en ljus/vit bil med sluttande tak vid det aktuella tillfället.
- Det finns ett vittne som sett en ljus/vit bil parkeras på sjukhusets parkering den aktuella natten.
- Något vittne har tydligen sett Helena stiga in i en bil strax efter att hon lämnat Stadshotellet vid korsningen mellan Ö Långgatan och Kungsgatan. (Inte att förväxla med det vittne som "sett" Helena stiga in i EAs bil). Bilen skall sen ha kört mot Helenas hem.
- Man får intrycket att det finns en hel del tekniska spår. Alltså inte bara skorna och ringarna som man fann.
Citera
2014-02-21, 10:25
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankia
'
Det var intressant att se programmet igen.

Några reflektioner:
- Man kan dra den slutsatsen att PR disponerade/ägde en ljus/vit bil med sluttande tak vid det aktuella tillfället.
- Det finns ett vittne som sett en ljus/vit bil parkeras på sjukhusets parkering den aktuella natten.
- Något vittne har tydligen sett Helena stiga in i en bil strax efter att hon lämnat Stadshotellet vid korsningen mellan Ö Långgatan och Kungsgatan. (Inte att förväxla med det vittne som "sett" Helena stiga in i EAs bil). Bilen skall sen ha kört mot Helenas hem.
- Man får intrycket att det finns en hel del tekniska spår. Alltså inte bara skorna och ringarna som man fann.

- Ja, man kan dra den slutsatsen av hur det läggs fram i programmet. PR hade dock inte tillgång till en liten vit bil. Däremot hade han tillgång till en sådan Volvo (familjens bil) som visas före inslaget om Helena, ca 21:05 in i del 1. Färgen och modellen ska stämma precis.
- Det är konstigt, för i dag säger ju polisen att det sista någon sett av Helena är när hon går över torget och hon syns vid en bankomat. (När hon passerar den?) Däremot säger de att hon eventuellt har klivit in i en bil, detta eftersom hon inte setts med säkerhet efter torget.
- Jag är relativt övertygad om att det finns mer teknisk bevisning/spår än skor och ringar, som polisen av naturliga skäl håller på (som endast de och gm ska veta om).

När man ser programmet är det en del som man funderar över, men man måste komma ihåg att detta vad ju vad de gick efter för nästan 18 år sedan. I dag är ju läget ett annat.

Jag håller med dig, det är intressant att se programmet igen.
Citera
2014-02-21, 10:27
Medlem
Prinzezzans avatar
Är det någon som vet om EA ("Dansken") någon gång arbetade som vaktmästare vid sjukhuset i Mariestad? Bara nyfiken.
Citera
2014-02-21, 10:59
Medlem
Jourhavandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Är det någon som vet om EA ("Dansken") någon gång arbetade som vaktmästare vid sjukhuset i Mariestad? Bara nyfiken.

Nej han ska enligt uppgift inte arbetat där.
Citera
2014-02-21, 13:00
Medlem
Greenskys avatar
[quote=Prinzezzan| I teorin skulle det kunna vara samma person som ringde/berättade för flera olika. Om då inte mottagarna kände igen personen som ringde, så kan man ju misstänka att det personen (om det var samma) berättade var "hittepå". Anledning? Hämnd? Störd person? Ville sätta dit PR av annan orsak? [/QUOTE]

Det känns som du har rätt här. Det skulle kunna vara gm som känner att det börjar osa katt och därför lägger ut ett kontraspår i form av anonyma tips i syfte att vilseleda uppmärksamheten åt ett annat håll ifrån sig själva.
Vittnesuppgifterna är därför jätteintressanta varifrån de kommer!
Citera
2014-02-21, 13:35
Medlem
Ankias avatar
'
Det som också framgår när man ser programmet retro från 1996 är polisens agerande. Framför allt Leif G W Perssons tvärsäkra uttalande. Han har ju ofta i andra sammanhang uttalat sig om "dåligt" polisarbete. I Helenafallet har han i högsta grad medverkat till felvinklingar och "dåligt" polisarbete inte minst med tanke på att han varit fast övertygad om att fallet varit "polisiärt uppklarat". "Uppklarat", med fel gärningsman under 15 år! Snacka om korkade slutsatser och uruselt polisarbete!
'
Citera
2014-02-21, 18:48
Medlem
Citat:
GW hade honom som huvudmisstänkt under 15 år. Polisen gick runt millennieskiftet ut med att de hade en ny misstänkt. PR avfördes av åklagare nov-97.

Du som vet mest om PR vad var det han hade ljugit om i förhör?
Citera
2014-02-22, 07:57
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SorryToSaySorry
Du som vet mest om PR vad var det han hade ljugit om i förhör?

Det enda jag kan tänka mig som de menar med att "ljuga", är att PR inledningsvis sa att han hade varit på en "svartklubb" i Göteborg (som han brukade besöka) på lördagskvällen, den 13 juni, men när poliserna kollade så sa de som fanns i klubben ("ägarna"/de som drev klubben?) att han inte varit där just denna lördagskväll. Däremot tror jag de sa att han varit där helgen innan.

Det var fotbolls-EM i Göteborg denna helg, och det fanns öltält i staden. PR besökte dessa, och trodde att han även varit in på klubben. Det ska dock ha varit helgen innan, om jag minns rätt.

Det här är det enda jag kan komma på, som de menade att han "ljugit" om.
Citera
2014-02-22, 08:00
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Det känns som du har rätt här. Det skulle kunna vara gm som känner att det börjar osa katt och därför lägger ut ett kontraspår i form av anonyma tips i syfte att vilseleda uppmärksamheten åt ett annat håll ifrån sig själva.
Vittnesuppgifterna är därför jätteintressanta varifrån de kommer!

Ja, det skulle vara mycket intressant att få reda på var dessa vittnesuppgifter kommer ifrån. Då skulle man förmodligen kunna förstå varför de gavs.
Citera
2014-02-22, 08:02
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jourhavande
Nej han ska enligt uppgift inte arbetat där.

Nej, det var det jag tyckte. Jag hade för mig att han jobbade med andra danskar på typ Electrolux, eller liknande, och inte på sjukhuset.

Tack för ditt svar. Då är detta uppklarat.
Citera
2014-02-22, 09:32
Medlem
Ankias avatar
Citat:
Nej, det var det jag tyckte. Jag hade för mig att han jobbade med andra danskar på typ Electrolux, eller liknande, och inte på sjukhuset.

Tack för ditt svar. Då är detta uppklarat.
'
Är det PR som du menar? Vilka "danskanknytningar" hade han?

'
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in