2014-02-20, 15:24
Medlem
AgentHemligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hybbe
Ska försöka dra ihop allt i en liten text.

La ut annons på blocket, köparen mailar och frågar om varan är kvar vilket jag svarar ja till. Nästa mail skriver han typ "ok, ge mig ditt kontonummer så för jag över pengarna", jag svarar då "kanon, jag hör av mig när paketet är skickat så får du kollinummer". En vecka gick utan att jag skickat paketet, han mailar då och frågar vart det blivit av, jag svarar då att jag får iväg det på måndag för det varigt rörigt men så blev aldrig fallet så paketet kom aldrig iväg.

Väl i rättegången så försökte advokaten få bort åtalet om bedrägeri då jag inte haft som uppsikt att lura någon, utan det bara blev så. Hon sa även att iom att jag uppgett nummer, mail och riktigt namn så är risken att jag försökte lura någon låg. Iaf, jag har skickat över 961kr till köparen då jag blev åtalad och det togs upp i rätten, åklagaren/domaren frågade då om köparen sett att han fått in några pengar men han NEKADE. Jag har uppenbarligen bildbevis på överföringen så det är lugnt.

Som jag påpekade har jag aldrig varit straffad innan osv. Varan "såldes" för 900kr, vad kan jag förvänta mig i böter?

Det beror på vad du tjänar, som du får i dagsböter. Du ansträngde dig ju inte direkt att betala tillbaka dem, vilket vilken vettig åklagare som helst borde ha frågat dig om. Det krävdes att åtal väcktes för att du skulle betala tillbaka.

Eftersom du betalat först efter att du blivit åtalad så spelar det faktiskt ingen roll (jag talar av erfarenhet av personen som jag agerar godman åt). Det enda det påverkar är att du ju slipper ersättningsanspråk.

Har rätten skäl att tvivla på "din historia"? Svaret är tyvärr ja. Vilkorlig dom väntar, tyvärr.
Citera
2014-02-20, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgentHemlig
Det beror på vad du tjänar, som du får i dagsböter. Du ansträngde dig ju inte direkt att betala tillbaka dem, vilket vilken vettig åklagare som helst borde ha frågat dig om. Det krävdes att åtal väcktes för att du skulle betala tillbaka.

Eftersom du betalat först efter att du blivit åtalad så spelar det faktiskt ingen roll (jag talar av erfarenhet av personen som jag agerar godman åt). Det enda det påverkar är att du ju slipper ersättningsanspråk.

Har rätten skäl att tvivla på "din historia"? Svaret är tyvärr ja. Vilkorlig dom väntar, tyvärr.

10-11000kr netto varje månad. Nej det gjorde jag inte, och nej hon frågade inte om det.
Citera
2014-02-20, 19:54
Medlem
Citat:
10-11000kr netto varje månad. Nej det gjorde jag inte, och nej hon frågade inte om det.

Nettolön är ointressant när det gäller att beräkna storlek på dagsböter.
Citera
2014-02-20, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lardest
Nettolön är ointressant när det gäller att beräkna storlek på dagsböter.

145800kr brutto per år då.
Citera
2014-02-20, 23:28
Medlem
Citat:
145800kr brutto per år då.

Då bör varje bot hamna på 90:-
Citera
2014-02-20, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lardest
Då bör varje bot hamna på 90:-

Vilket skämt... 10000kr i böter för en sak som kostade 900kr? Inte en chans att jag får betala så mycket.
Citera
2014-02-20, 23:56
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Vilket skämt... 10000kr i böter för en sak som kostade 900kr? Inte en chans att jag får betala så mycket.
Jo då. Dagsböternas storlek bestäms helt utifrån inkomsten, och blir de på 90 kronor styck enligt formeln som rätten använder så blir den det. Vad gäller antalet så är det fast också. Det minsta i dagsbötesväg jag sett (vet odkc inte om det går att bli färre) är 30 stycken, vilket på minimisumman av 50 kronor ger 1500 kronor i böter. Lägg på 500 kronor till Brottsofferfonden (som tillkommer) så hamnar du på minst 2000 kronor. Vilket gör att det varit mycket billigare att bara posta paketet.
Citera
2014-02-21, 00:01
Medlem
Citat:

Bedrägligt beteende har samma straffpraxis som snatteri, dvs rör det sig om 900:- så ligger praxis på 110 db, i ditt fall alltså 10400:- (du kommer åka på 500:- till brottsofferfonden om du fälls). Nu kan det iofs bli så att man väljer en annan påföljd, i ditt fall möjligtvis villkorligt i kombination med dagsböter, och i det fallet kommer antalet inte bli lika högt. Oberoende av vilket kommer det kosta dig minst 3200:- om det blir frågan om böter (de 500:- kvarstår).
Citera
2014-02-21, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Jo då. Dagsböternas storlek bestäms helt utifrån inkomsten, och blir de på 90 kronor styck enligt formeln som rätten använder så blir den det. Vad gäller antalet så är det fast också. Det minsta i dagsbötesväg jag sett (vet odkc inte om det går att bli färre) är 30 stycken, vilket på minimisumman av 50 kronor ger 1500 kronor i böter. Lägg på 500 kronor till Brottsofferfonden (som tillkommer) så hamnar du på minst 2000 kronor. Vilket gör att det varit mycket billigare att bara posta paketet.

Ja det borde jag gjort, men nu blev det inte så och det var väl otur att jag fick en anmälan på mig som gick så långt som den gjorde.
Citera
2014-02-21, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain

Dagsbot kan iofs jämkas, så lägsta möjliga bötesbelopp blir 750:-. Rör det sig om flera brott kan man även få upptill 200 st. Nu är detta iofs inte aktuellt i denna situationen.
Citera
2014-02-21, 00:30
Medlem
Vad får jag för straff?

Jag har en tid skickat meddelande (Psykologiskt tvångsmässigt ifrån mig själv). Jag kunde bara inte sluta skicka dessa meddelande. I dessa meddelande innehöll oftast hat mot samhället och mänskligheten. Och hat för att ingen har någonsin brytt sig om mig. I förhandlingen kommer jag vara full ständigt uppriktig och säga att det var tvångsmässigt. Jag har ingen direkt logiskt förklaring.

Dock så var det ''rop på hjälp'' handling. Som jag hoppades på att personen skulle kontakta psyk vården, då jag själv kunde inte kontakta psyk vården (Av personliga skäl som jag kommer ta upp i förhandlingen)

Jag har efter dessa meddelande, tillslut dykt upp till föreningen med en hammare i hnanden. Där jag bad om en nyckel till salen. Där skulle befinnas en föremål, som jag sedan förstörde. Föremålet hade jag byggt själv.

Det jag är misstänkt för är olaga hot & skadegörelser.

Om jag får gissa så skulle jag endast bli dömd för olaga hot.

Jag undrar: Vad får jag för straff om det skulle se ut såhär: Olaga hot + MEDDELANDEN + Tidigare dömd för snatteri för inte så jätte länge sedan

Men om det såg ut såhär då: Olaga hot + skadegörelser + MEDDELANDEN + Tidigare dömd för snatteri

Jag skall också tillägga att jag har läkarintyg, och kan ge en väldigt bra förklaring till min handling. Jag har alltså tvångssyndrom och kände att jag var tvungen att ha sönder föremålet. Hotet. Tja, jag hotade inte de. Så jag upplever att jag absolut inte hotade de.

Nå vad får jag för straff?

Finns det dessutom risk för att jag skulle bli illa tvungen att betala till offren? (De var två)

Skulle jag kunna alltså bli stämd?

Eller vad krävs det för att man skall betala s.k skadestånd till offren.

Jag minns att jag anmälde min storebror för misshandel. Han fick endast böter. Han betalade ingenting till mig.

Så hur skulle det se ut här?

Svara mig vad för straff jag får, och om jag har risk för att bli stämd.

Tack på förhand!
Citera
2014-02-21, 05:35
Medlem
AgentHemligs avatar
Citat:
Ja det borde jag gjort, men nu blev det inte så och det var väl otur att jag fick en anmälan på mig som gick så långt som den gjorde.

Nej, det var inte "otur", utan all bevisning var så uppenbar att du åkte dit.

Grattis, hoppas du tycker det var värt det - 10k i böter och förevigad på lexbase. Måste kännas surt.

Men det hör inte hit. Du får din dom om en vecka ungefär förmodar jag, skriv gärna här i tråden när du fått den så vi får veta vad utfallet blev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in