Citat:
Ursprungligen postat av
naknaindianen
Jag säger som alltid att män i grunden har dessa tendenser men att i väldigt dåligt fungerande/ociviliserade samhällen så dras mäns värsta sidor fram eftersom det inte finns någon moral eller fungerande sammhällsstruktur. Dessa samhällen är exempel på hur vi skulle vara om vi inte levde i ett relativt utvecklat samhälle. Det visar att alla eller de flesta i grunden har dessa tendenser.
Kul att så många skriver.
Har inte läst allt utan skummat lite lätt över de senaste inläggen där du har skrivit så kan ha missat något.
Jag säger heller inte att du har fel, för själv har jag ingen stark åsikt vad våldtäkt beror på. Är mer i tro på att det är en blandning av lite av varje, men kanske mer betoning på maktspråk samt hur vårt samhälle är strukturerat än att jag tror på att våldtäkt är biologiskt betingat.
Det jag läser hos dig är en lite, i mina ögon då, förenklad syn på "ociviliserat" samhälle. Utan att ha allt för mycket på fötterna, tror inte ens det finns empirisk forskning i saken så är jag rätt övertygad om att det har existerat och existerar stamsamhällen där våldtäkter varit/ är mer sällsynt än hos västvärlden idag. Man har också kommit fram till att det vi tidigare ansett som en typisk mänsklig egenskap empati finns hos apor ex. Bonobos har tydliga tecken på starkt empatiskt beteende.
Utan att veta säkert så undrar jag om en bonobohanne skulle ge sig på en skadad bonobohona som dessutom står över honom i hierarkin (matriarkat). Så nej jag tror inte 99% av apor skulle våldta för att de kan och då heller inte människohannar.