2014-02-20, 22:13
Medlem
HappyHours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naknaindianen
Inte direkt. Se på alla bakåtfallande samhällen som saknar utbildning och demokrati. Det är våld och primitva beteendemönster som gäller där, män våldtar så fort de får chans.
Detta samt min tid på internet där jag kan se hur män tänker, resonerar, och har för sexuella preferenser när de inte behöver bry sig om samhällets normer har fått mig att komma till min slutsats; män är i grunden perversa varelser som skulle våldta och mörda och göra allt sjukt om de bara fick chansen.
Ni som tycker att det inte är såhär har troligen glidit på en räkmacka genom hela livet.
Om jag tolkar dig rätt, så är vad du säger att män skulle ha större potential att vara våldtäktsmän i helt ociviliserade förhållanden med väldigt dålig livskvalitet, vilket inte möjligtvis behöver betyda stamfolk. Men fortfarande kan du omöjligen säga att alla män, eller ens i närheten av det, skulle kunna vara våldtäktsmän, även under dessa förhållanden. Det faller ju på sin egen orimlighet och är ytterst misandriskt och misantropiskt.
Citera
2014-02-20, 22:16
Medlem
naknaindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyHour
Om jag tolkar dig rätt, så är vad du säger att män skulle ha större potential att vara våldtäktsmän i helt ociviliserade förhållanden med väldigt dålig livskvalitet, vilket inte möjligtvis behöver betyda stamfolk. Men fortfarande kan du omöjligen säga att alla män, eller ens i närheten av det, skulle kunna vara våldtäktsmän, även under dessa förhållanden. Det faller ju på sin egen orimlighet och är ytterst misandriskt och misantropiskt.
Jag säger som alltid att män i grunden har dessa tendenser men att i väldigt dåligt fungerande/ociviliserade samhällen så dras mäns värsta sidor fram eftersom det inte finns någon moral eller fungerande sammhällsstruktur. Dessa samhällen är exempel på hur vi skulle vara om vi inte levde i ett relativt utvecklat samhälle. Det visar att alla eller de flesta i grunden har dessa tendenser.
Citera
2014-02-20, 22:17
Medlem
Citat:
Än igen har inte folk insikten att kunna se att en sak inte behöver leda till en annan.

Eftersom du själv (omedvetet) skäms för dina egna perversa tankar och instinkter så mår du (omedvetet) bättre av att försöka applicera det på hela det manliga släktet, för då känner du dig inte lika onormal/sjuk.

Citat:
Har män tendenser att våldta?
Åh ja.

Tyvärr nej. Dock kan du väl börja med att erkänna för dig själv att du har det.

Citat:
Betyder det att män som helhet borde straffas eller ses ner på?
Nej för fan.

Börjar tro att du är ett troll......
Citera
2014-02-20, 22:20
Medlem
Citat:
Jag säger som alltid att män i grunden har dessa tendenser men att i väldigt dåligt fungerande/ociviliserade samhällen så dras mäns värsta sidor fram eftersom det inte finns någon moral eller fungerande sammhällsstruktur. Dessa samhällen är exempel på hur vi skulle vara om vi inte levde i ett relativt utvecklat samhälle. Det visar att alla eller de flesta i grunden har dessa tendenser.

1. Om alla män har dessa tendenser, varför begår så få män våldtäkt?

2. Hur kom vi någonsin hit ifall allt var ett enda kaos till att börja med?
Citera
2014-02-20, 22:24
Medlem
naknaindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av losangeles95
1. Om alla män har dessa tendenser, varför begår så få män våldtäkt?

2. Hur kom vi någonsin hit ifall allt var ett enda kaos?
1. Varför ställer ni frågor som jag svarade på i texten ni just läste? Därför vi har stigmatiserad syn på våldtäkt och våld, vi har moral och fungerande ubildning/polis/you name it. Människor mår i allmänhet bra och kan trycka undan sina impulser genom sitt överjag.

2. Jag sa aldrig att det var ett kaos. Anledningen att vi har kommit hit är troligen för att vi har varit väldigt anpassade till miljön. Drag för våldtält har överlevt för det har producerat mer avkomma.

Jag gillar era påhopp på mig och min personlighet föresten, fortsätt bara för det är väldigt relevant och inte alls barnsligt.
Citera
2014-02-20, 22:34
Medlem
Citat:
1. Varför ställer ni frågor som jag svarade på i texten ni just läste? Därför vi har stigmatiserad syn på våldtäkt och våld, vi har moral och fungerande ubildning/polis/you name it. Människor mår i allmänhet bra och kan trycka undan sina impulser genom sitt överjag.

2. Jag sa aldrig att det var ett kaos. Anledningen att vi har kommit hit är troligen för att vi har varit väldigt anpassade till miljön. Drag för våldtält har överlevt för det har producerat mer avkomma.

Jag gillar era påhopp på mig och min personlighet föresten, fortsätt bara för det är väldigt relevant och inte alls barnsligt.

1. Det räcker inte med det du skriver. Har män, som du skriver "tendenser" för våldtäkt, så hade mycket fler män idag våldtagit - än bara ett fåtal. Finns instinkten/fallenheten där så kommer den visa sig.

2. Nu får du verkligen förklara dig . "anpassade till miljön" - vad ska det betyda?

3. Det är inga påhopp på din personlighet. Du skriver ju att män har tendenser till våldtäkt, så varför utesluter det dig?
Citera
2014-02-20, 22:49
Medlem
naknaindianens avatar
Citat:
Finns instinkten/fallenheten där så kommer den visa sig.
Nej, så är det ju inte. Vi har instinkt att döda när vi är i fara och inte kan fly men de allra flesta gör det inte.

Citat:
2. Nu får du verkligen förklara dig . "anpassade till miljön" - vad ska det betyda?
Frågan var lika vag som svaret. "Hur kom vi någonsin hit? - vadå hit? På vilket sätt den frågan än tolkas är svaret; Därför vi har varit anpassade till miljön. Resten kan du klura ut själv. Jag tänker inte sitta och försöka förstå på vad exakt du menade med din oklara fråga.

Citat:
3. Det är inga påhopp på din personlighet. Du skriver ju att män har tendenser till våldtäkt, så varför utesluter det dig?
En tendens, en benägenhet, med andra ord finns det en viss risk att du hamnar i en sinnesstämning där du vill våldta. Fakta säger ju att de flesta män inte våldtar, vilket helt stämmer överens med mitt synsätt. Bara för att det finns en tendens behöver inte betyda att det sker.
Citera
2014-02-20, 23:04
Medlem
Citat:

Kul att så många skriver.

Har inte läst allt utan skummat lite lätt över de senaste inläggen där du har skrivit så kan ha missat något.
Jag säger heller inte att du har fel, för själv har jag ingen stark åsikt vad våldtäkt beror på. Är mer i tro på att det är en blandning av lite av varje, men kanske mer betoning på maktspråk samt hur vårt samhälle är strukturerat än att jag tror på att våldtäkt är biologiskt betingat.

Det jag läser hos dig är en lite, i mina ögon då, förenklad syn på "ociviliserat" samhälle. Utan att ha allt för mycket på fötterna, tror inte ens det finns empirisk forskning i saken så är jag rätt övertygad om att det har existerat och existerar stamsamhällen där våldtäkter varit/ är mer sällsynt än hos västvärlden idag. Man har också kommit fram till att det vi tidigare ansett som en typisk mänsklig egenskap empati finns hos apor ex. Bonobos har tydliga tecken på starkt empatiskt beteende.
Utan att veta säkert så undrar jag om en bonobohanne skulle ge sig på en skadad bonobohona som dessutom står över honom i hierarkin (matriarkat). Så nej jag tror inte 99% av apor skulle våldta för att de kan och då heller inte människohannar.
Senast redigerad av ScottWalter 2014-02-20 kl. 23:12.
Citera
2014-02-20, 23:19
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intotherainbow
Kvinnornas makt över reproduktionen ja, medveten eller ej spelar ingen roll då konsekvensen för män blir densamma. Spåren att betydligt färre män än kvinnor har reproducerat sig finns i våra celler, det är inte ens en diskussion.

Haha ja, dom attraktivaste 20% kanske har makten att neka en kvinna barn.
Det är männen och som bär dom högsta testosteronhalterna och det är männen som för SRYgenen vidare duh, du kan väl dra slutsatser på egen hand?

Så du menar att du som man aldrig har sagt nej till sex?

För att vara on topic så tror jag mest på makt-hypotesen.

Man har ju faktiskt intervjuat ett stort antal straffade våldtäktsmän som själva har hävdat att själva sexet inte var huvudsyftet utan just känslan av makt.

Sedan tror jag även den bild vi har av manlig sexualitet som vi ofta för vidare från generation till generation (i och med våra könsroller) är en bov i dramat också.
Citera
2014-02-20, 23:26
Medlem
Hörde en teori om att sarkasm leder till våldtäkt. Den tankenöten är faktiskt ganska så logisk om man tänker efter. Kan förstå att en man blir okontrollerbart arg om han har en fru som hela tiden är sarkastisk när man grälar. Och så "snapar" han och knullar henne helt enkelt.

Tjejer blir ju okontrollerbart arga när en kille t.ex ignorerar henne. Om en tjejs man ignorerar henne när hon vill ha uppmärksamhet så är det inte helt ovanligt att hon inte bara örfilar honom.. Men hon sprider lögner om honom viliket kan sätta honom i livsfara, hon eldar upp hans kläder, ristar sönder hans bil, etc.

Eller varför inte ta det där fallet där en tjej skar av sin man kuken för att han inte ville gifta sig med henne? Då har man inga som helst problem med att säga att mannen provocerade henne.

Varför skulle inte samma princip gälla på män? Varför är det alltid mäns fel att dom tappar kontrollen? Varför håller man bara män ansvariga HELA tiden?

Då kanske någon vill säga "ah me såna personer är psykiskt sjuka". VIlket är bullshit. ALLA människor har kapaciteten att tappa kontrollen. Det kan hända vem som helst. Den mest normala människan har knappar inom sig (precis som alla andra) som om man trycker på dom på fel sätt så kan personen flippa ur. Och inte bara "flippa ur" utan verkligen. flippa. ur.

Ta lärare t.ex. Typisk grej som ALLA har varit med om i högstadiet är att ens lärare tappar kontrollen. Någon elev lyssnar inte på lektionen (ignorerar läraren MAO) och så helt plötsligt klövs en atom. Dom inte bara skäller på eleverna, utan läraren vänder upp och ner på bord, sliter av sig tröjan och håller ett långt eldigt adolf hitler tal som går till historien som något legendariskt som bara elverna i 8C kommer kunna berätta om.

Det behöver inte vara mer komplicerat än så. Man vill väldigt gärna ge folk diagnoser och ge dom mediciner och göra världens mest komplicerade "Jung" teorier hit och dit. Men i slutet av dagen så är ingen perfekt. Alla har knappar som man kan trycka på och när dom trycks på så har vi alla förmågan att verkligen så slint på dom mest bisarra sätten. Man kan trycka litegrann på en knapp och då kankse man bara ryter till lite.. Sen trycker man lite hårdare på en knapp och då kansek personen börjar skrika.. Sen trycker man hela vägen och då bajsar personen i sina händer och smetar det på väggarna. Och det KVITTAR vilket kön man är. ALLA har knappar.
Senast redigerad av avishaman 2014-02-20 kl. 23:37.
Citera
2014-02-20, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avishaman
Hörde en teori om att sarkasm leder till våldtäkt. Den tankenöten är faktiskt ganska så logisk om man tänker efter. Kan förstå att en man blir okontrollerbart arg om han har en fru som hela tiden är sarkastisk när man grälar. Och så "snapar" han och knullar henne helt enkelt.

Tjejer blir ju okontrollerbart arga när en kille t.ex ignorerar henne. Om en tjejs man ignorerar henne när hon vill ha uppmärksamhet så är det inte helt ovanligt att hon inte bara örfilar honom.. Men hon sprider lögner om honom viliket kan sätta honom i livsfara, hon eldar upp hans kläder, ristar sönder hans bil, etc.

Eller varför inte ta det där fallet där en tjej skar av sin man kuken för att han inte ville gifta sig med henne? Eller fallet där en morsa mikrovågsugnade sin bebis för att bebisen skrek för mycket?

Varför skulle inte samma princip gälla på män? Varför är det alltid mäns fel att dom tappar kontrollen? Varför håller man bara män ansvariga HELA tiden?

Då kanske någon vill säga "ah me såna personer är psykiskt sjuka". VIlket är bullshit. ALLA människor har kapaciteten att tappa kontrollen. Det kan hända vem som helst. Den mest normala människan har knappar inom sig (precis som alla andra) som om man trycker på dom på fel sätt så kan personen flippa ur. Och inte bara "flippa ur" utan verkligen. flippa. ur.

Ta lärare t.ex. Typisk grej som ALLA har varit med om i högstadiet är att ens lärare tappar kontrollen. Någon elev kastar ett sudd och så helt plötsligt klövs en atom.

Ursäkta men vilken kvinna har skurit av en man hans kuk pga att han inte vill gifta sig?
har jag aldrig hör om. Har hört om våldtäkt, grov misshandel samt otrohet varit orsaken, men att inte vilja gifta sig?

Om en kvinna nu klara av att fysisk skära av kuken på en man, varför kan hon då inte våldta honom? kan du förklara den? Vore ju rätt fönedrande aktivitet som en "okontrollerbart arg" kvinna borde kunna göra?
Citera
2014-02-20, 23:47
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
1. Det räcker inte med det du skriver. Har män, som du skriver "tendenser" för våldtäkt, så hade mycket fler män idag våldtagit - än bara ett fåtal. Finns instinkten/fallenheten där så kommer den visa sig.

Du har fel, även om våra ursprungliga instinkter säger åt oss att våldta kvinnor för att sprida våra gener vidare. Så styrs vi i dagens samhälle snarare av normer och moral (dvs någonting som kommer utifrån, och som är upprättat av det samhälle vi lever i idag).

Om vi leker med tanken att samhället inte hade varit anpassat för att hjälpa de svaga (i detta fallet kvinnorna), och istället hade varit utformat efter "survival of the fittest". Så hade garanterat varenda man våldtagit så fort chansen gavs.

Sedan är det väl inte enbart instinkten som är anledningen till att vissa män våldtar.
Om man skall se till dagens våldtäkter som sker överallt runtom i Sverige, så tror jag den största delen av våldtäkterna sker för att "erövra". Det baserar jag på att majoriteten av alla våldtäkter utförs av invandrare, mot svenskor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in