2014-02-20, 18:13
Avstängd
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Jag kan inte utifrån en FUP, en tråd på flashback och andras ord säga något om FS psykiska hälsa/ohälsa. Det begriper väl vem som helst att det krävs lite mer. Jag diskuterade hur jag tycker det var fel med BN som FHL, inte FS psyke.

Jag orkar inte rabbla det här med brevet igen. Hur icke aktuellt i tiden brevet var 2010. Hur Marina sa sig vara nöjd med situationen. Allt det där spelar liksom ingen roll.
Något hände, de kan mycket väl ha varit FS som vissnade, det ledde till att MJ dog en allt för tidig död.

Kan inte ett brev gälla vid en annan tidpunkt än då det är skrivet? Vi tror olika, och jag tror att MJ kände att det var svårt(omöjligt?)att komma ur situationen. Hon kan då ha givit upp på något sätt och tänkt att det är väl inte så tokigt ändå. Alltså en överlevnadsstrategi. Att jämföra FS med barnamördaren på Dalarö avtar ju inte det hemska FS har gjort, han har ju likt förbannat mördat MJ.
Brottet på Dalarö är ju, som tur är, ovanligt.
Citera
2014-02-20, 18:16
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Kan inte ett brev gälla vid en annan tidpunkt än då det är skrivet? Vi tror olika, och jag tror att MJ kände att det var svårt(omöjligt?)att komma ur situationen. Hon kan då ha givit upp på något sätt och tänkt att det är väl inte så tokigt ändå. Alltså en överlevnadsstrategi. Att jämföra FS med barnamördaren på Dalarö avtar ju inte det hemska FS har gjort, han har ju likt förbannat mördat MJ.
Brottet på Dalarö är ju, som tur är, ovanligt.

Visst kan det gälla vid en annan tidpunkt! Absolut. Men det stämmer dåligt överrens med vad de anhöriga säger om sista tiden i Marinas liv. Hon var gladare, sa att hon tyckte det var bra att ha FS för diverse praktiska ting. Hon hade dejtat ett tag. Det var slut mellan dom men situationen var hållbar mellan dom är bilden som serveras. Sen KAN ju Marina ha sagt så för att inte oroa familjen, slippa tjat från familjen (inte för att jag tror att Marina brydde sig om vad dom tyckte egentligen, men man vet ju aldrig) osv.

Naturligtvis tar inte Dalarömorden bort det som skett med Marina. Jag menade jämförelsen GM emellan.
Citera
2014-02-20, 18:17
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det är troligt att Flakebölemordet på Öland aldrig ägt rum om polisen bytt förhörsledare mot Pierre 2006. Det slutade i att de flera gånger skrek otidigheter mot varandra, istället för att komma någon vart. Jag har några gånger träffat riksmordkommissionens Dag Andersson, som allmänt anses som Sveriges bästa förhörsledare. Han brukar poängtera att det kan ta månader att bygga upp ett förtroende med en misstänkt, men en sekund att rasera det. Om man märker att det inte funkar ska man inte vara rädd att byta förhörsledare.
Riksmord har ett antal förhörsledare, som ofta brukar ta över förhören så fort de kallats till mord. Det är synd att så inte skett i detta fall, då hade det kanske varit löst tidigare. Jag tror inte någon skugga ska falla över Nejding, men någon annan borde fått chansen, eftersom FS kanske hade funkat bättre med denne.

Som sagt, det kan ju ha fungerat. Men det kan ju även ha varit lika. Men att prova hade inte varit dumt!
Citera
2014-02-20, 18:40
Medlem
zamiocs avatar
Citat:
Varför vill du att jag ska läsa Peter Mangs FUP?
Och en flashbacklänk där en ger tips på hur man ska förhålla sig i förhör som misstänkt, var ville du komma med det?

Det här var intressant dock

Rättegångsbalken 23 kap. 12 § "Under förhör må ej i syfte att framkalla bekännelse eller uttalande i viss riktning användas medvetet oriktiga uppgifter, löften eller förespeglingar om särskilda förmåner, hot, tvång, uttröttning eller andra otillbörliga åtgärder. Den som höres må icke förmenas att intaga sedvanliga måltider eller åtnjuta nödig vila."

Då kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

Tips: Läs det igen och tänk, försök iaf, så kanske du förstår det enkla jag presentera.

Vad är intressant med den balken? Är väl något grundläggande i kunskap om polisiära förhör.
Citera
2014-02-20, 19:44
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Visst kan det gälla vid en annan tidpunkt! Absolut. Men det stämmer dåligt överrens med vad de anhöriga säger om sista tiden i Marinas liv. Hon var gladare, sa att hon tyckte det var bra att ha FS för diverse praktiska ting. Hon hade dejtat ett tag. Det var slut mellan dom men situationen var hållbar mellan dom är bilden som serveras. Sen KAN ju Marina ha sagt så för att inte oroa familjen, slippa tjat från familjen (inte för att jag tror att Marina brydde sig om vad dom tyckte egentligen, men man vet ju aldrig) osv.
Från hovrättsförhandlingarna:

Citat:
Å: läser upp ur förhöret med PF igen att han pratat om att Marina sa att hon var så trött på fredrik över domen och allt

PF. ja just det! Nu kommer jag ihåg, hon hade lurats att erkänna något, det var dottern som hade blivit fasttejpad och marina fick erkänna något för att han skulle slippa straff och sen hade det inte fungerat utan blivit en massa strul. Allmänt sätt tog marina för sig och var en stark person men det skrämde mig lite när jag träffade henne på stan för hon var så liten (nedtryckt (?) och tog inte för sig och var tillbakadragen vilket hon inte brukade vara, hon verkade inte må bra. Det var inte alls likt henne.

http://www.rättegång.se/spekerod/spekerod-dag-4/
Citera
2014-02-20, 20:01
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det är troligt att Flakebölemordet på Öland aldrig ägt rum om polisen bytt förhörsledare mot Pierre 2006. Det slutade i att de flera gånger skrek otidigheter mot varandra, istället för att komma någon vart. Jag har några gånger träffat riksmordkommissionens Dag Andersson, som allmänt anses som Sveriges bästa förhörsledare. Han brukar poängtera att det kan ta månader att bygga upp ett förtroende med en misstänkt, men en sekund att rasera det. Om man märker att det inte funkar ska man inte vara rädd att byta förhörsledare.
Riksmord har ett antal förhörsledare, som ofta brukar ta över förhören så fort de kallats till mord. Det är synd att så inte skett i detta fall, då hade det kanske varit löst tidigare. Jag tror inte någon skugga ska falla över Nejding, men någon annan borde fått chansen, eftersom FS kanske hade funkat bättre med denne.

Fast nu har Fredrik även haft Wetterskog som förhörsledare, så nä han är som han är. Och det har ingenting med Nejding att göra utan den misstänkte är en ustuderad lögnhals.

Du vet att förhören brukar ha en snäll och en elak, och tror man att Nejding är den elaka så har man ju fått det hela fel om bakfoten. Sen är han i varenda fall av dignitet då det gäller kriminalen och större grova brott. Det som kan ha påverkat det hela är däremot att Fredrik googlat på hans namn och familj osv. Det kändes nog lite hotfullt vilket Nejding även frågade.

Förtroende för förhörsledaren är tex i Eklund där en som är lite lätt bakom tror dom är kamrater ja, men Fredrik har nekat till allt i hela sitt liv och det gäller en del brott. Så det är Fredrik som är den typen, som ingen alls i förhör kommer någon vart med.

Det man måste fatta är tex då han satt i HR och såg ut som han arbetade där istället för åtalad.
Samma i förhör med Wetterskog där han kör med "vem har bestämt det", och ifrågasatte mer än han svarade. Det va liksom inte han som skulle förhöra någon utan bli förhörd. Såna svin ska behandlas hårt för det kvittar vem som hör dom.-
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-02-20 kl. 20:18.
Citera
2014-02-20, 20:13
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Tycker du att den gav något menar du? Inte mycket. Man känner hur illa dom tycker om varandra i förhören. FS lägger till med onödig attityd och känner sig provocerad hela tiden. Det gynnar inte utredningen, det måste du förstå.

Jag skrev också att om MrsMagoo har rätt i att FS skulle ha psykopatdrag så är det ännu värre att ha den nämnda FHL i förhören. Det är inget personligt angrepp mot honom. Det betyder bara att kemin inte inte gynnade förhören. Som som sagt inte gav något av värde.

Den enda kemin som skulle ha fungerat är att FHL skulle ha hållit med Fredde om att det är klart att han är oskyldig och ett offer för omständigheterna men detta skulle nog vara rent ett tjänstefel av polis att agera så i en förhörssituation.
Citera
2014-02-20, 21:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Fast nu har Fredrik även haft Wetterskog som förhörsledare, så nä han är som han är. Och det har ingenting med Nejding att göra utan den misstänkte är en ustuderad lögnhals.

Du vet att förhören brukar ha en snäll och en elak, och tror man att Nejding är den elaka så har man ju fått det hela fel om bakfoten. Sen är han i varenda fall av dignitet då det gäller kriminalen och större grova brott. Det som kan ha påverkat det hela är däremot att Fredrik googlat på hans namn och familj osv. Det kändes nog lite hotfullt vilket Nejding även frågade.

Förtroende för förhörsledaren är tex i Eklund där en som är lite lätt bakom tror dom är kamrater ja, men Fredrik har nekat till allt i hela sitt liv och det gäller en del brott. Så det är Fredrik som är den typen, som ingen alls i förhör kommer någon vart med.

Det man måste fatta är tex då han satt i HR och såg ut som han arbetade där istället för åtalad.
Samma i förhör med Wetterskog där han kör med "vem har bestämt det", och ifrågasatte mer än han svarade. Det va liksom inte han som skulle förhöra någon utan bli förhörd. Såna svin ska behandlas hårt för det kvittar vem som hör dom.-
Snäll och elak har inte ett dugg med det här att göra. FS är av någon orsak jävligt irriterad på Nejding. Hade rikskrim satt in förhörare hade man testat något helt annat. Kanske en 30-årig pärmvändare, en 45-årig långhårig spanare, eller varför inte en kvinnlig förhörare. Man testar helt enkelt vad som funkar och det finns ingen prestige i detta. Hade man lyckats (som geniet Dag Andersson ofta gjort) hade man kunnat få fast FS flera år tidigare.
Jag har svårt att se vad som hade blivit sämre om rikskrim varit inkopplad. Jag är mer än lite övertygad om att deras tekniker gjort ett bättre jobb och att den forensiska enheten hade kunnat plocka fram bevis snabbare.
Citera
2014-02-20, 22:46
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
1. Nej Kallix. Man ska inte bara se filmen, man måste lyssna också. Han säger inte att FL inte har med att göra varför han är på graven. Naturligtvis ska han höras! Naturligtvis ska han svara på det. Han säger genast att han funderar på sin livssituation. Det är när FL vill veta vad han tänker på, han säger att FL inte har med saken att göra.

2. Ingen aaaaning

3. Ja du får väl tro det då. Jag kan inte göra så mycket åt det dessvärre.
1. Precis. Och det är då Fredrik tar upp barnen. Hela situationen bygger på att N undrar varför Fredrik sitter vid/på graven i timmar. Då krävs det naturligtvis ett svar som är trovärdigt. Eller hur tänker du?
Citera
2014-02-20, 23:15
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
1. Nej Kallix. Man ska inte bara se filmen, man måste lyssna också. Han säger inte att FL inte har med att göra varför han är på graven. Naturligtvis ska han höras! Naturligtvis ska han svara på det. Han säger genast att han funderar på sin livssituation. Det är när FL vill veta vad han tänker på, han säger att FL inte har med saken att göra.

2. Ingen aaaaning

3. Ja du får väl tro det då. Jag kan inte göra så mycket åt det dessvärre.
2. Du anser ju att "om man har mördat någon så är det nog ganska vanligt att man drar. Oavsett vem man mördat."

Vad menar du med vanligt?

Om det är vanligt, så borde du ha en fundering kring vart Fredrik skulle dragit. Hittar man någon i FUP? Om Fredrik hade träffat maskroos kunde han dragit till henne. Men hon säger att de inte hade träffats då.
Citera
2014-02-20, 23:22
Medlem
Katten30s avatar
[quote=Kallix|47609512]2. Du anser ju att "om man har mördat någon så är det nog ganska vanligt att man drar. Oavsett vem man mördat."

Man vänder på det - och "offret" drar.
Senast redigerad av Katten30 2014-02-20 kl. 23:24. Anledning: Felsyftning i text
Citera
2014-02-20, 23:29
Bannlyst
[quote=Katten30|47609610]
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
2. Du anser ju att "om man har mördat någon så är det nog ganska vanligt att man drar. Oavsett vem man mördat."

Man vänder på det - och "offret" drar.
Förlåt! Jag förstår inte alls vad du menar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in