Citat:
Ursprungligen postat av
Demma
Hallå!
Jag började studera på högskolan i höstas. Men känner fan, börjar jag studera nu så är ju alla chanser med GMU och liknande som borta i princip. Har ju haft militärdrömmar sen jag var liten
Hur är egentligen livet som militär? Förstår att det inte är guld o gröna skogar, utan snarare jävlgit jobbigt. Men jag saknar omklädningsrums-stämningen som när man var liten, har en bild utav att det är lite så i militären, inte sant? När man ställs inför hårda utmaningar tillsammans osv.
Har rätt god fysik men kondisen är kass rent utsagt, men börjar jag träna inför sommaren så är det ju inga problem, ej överviktig osv.
Men som sagt. Nån som gått vidare sen efter GMU och jobbat vidare inom militären? Och hur är GMU mer konkret? Hur ser en vecka ut typ?
Tack på förhand : )
Under GMU sover man antingen i logement på kasernen eller i tjugomannatält ute i skogen (utom under Aldrig ge upp då man sover i bivack under några nätter). Om det är en vanlig kasernvecka så har man lite föreläsningar, lite skjutningar, lite exercis, lite marscher, lite fys, lite vård av vapen och utrustning. Ganska varierande med andra ord. Om det är en fältvecka är det resa förläggning, gräva värn, skjuta lite på skjutfält, marschera lite, sitta eldpost (nattetid, lite mysigt :P), skjuta lite med signalpistol m.m.
Veckorna är indelade i projekt. Första projektet heter "Koll på läget". Då lär man sig hitta på förbandet och får sin utrustning tilldelad, lär sig rutiner, lär sig befälsgraderna och hur man tilltalar befäl samt när honnör ska tillämpas m.m.
Andra projektet heter "Patrull", då får man lära sig skjutställningar och eldställningar, att patrullera, att öva anfall, öva närkamp och liknande.
Tredje projektet heter "Försvara", då gräver man värn och ligger ofta i dem och försvarar. Man lär sig använda skyddsmasken.
Fjärde projektet heter "Skyddsvakten bevakar", och då får man lära sig lite juridik, lära sig mer om närkamp, och lära sig hur man ska handskas med berusade personer som skyddsvakt m.m.
Femte projektet heter "Individuell vecka". Där har man många examinationer och man får sin kallt väder-utbildning. Man har chans att ta igen det man missat, samt prata med ens blivande arbetsgivare inom Försvarsmakten. De som ska fortsätta intervjuas. Veckan uppfattas som väldigt lugn.
Sjätte projektet är det tuffaste och heter "Aldrig ge upp". I åtta nätter sover man i skogen varav många av dem är i bivack (en natt övernattar man helt ensam). Man får lite med mat och sömn, och man väcks ofta mitt i natten av att förläggningen blir överfallen. Det är den enda veckan med "manus", d.v.s. befälen spelar fiender. Man kan säga att man leker krig i åtta dagar med allt skit vad det innebär :P
Sjunde projektet heter "Avslutning" och man får där lämna in all sin utrustning (om man inte ska fortsätta på samma förband), ta emot medalj och få sina betyg, och gå på en avslutningsmiddag som är väldigt trevlig. Har man fortfarande något att ta igen från tidigare projekt har man möjlighet att göra det under denna veckan.
Finns en jättebra serie på Youtube om alla GMU-projekt. Rekommenderar den varmt.
Första delen:
http://www.youtube.com/watch?v=K2Eu8oBAzbI
Tror inte du kommer ångra GMU, det är alltid bra att ha gjort. Sedan om du fortsätter efter det får du känna efter själv. Tiden efter GMU är mycket mer fri, och man får lön på 18000 i månaden (istället för 4500 på GMU).