2014-02-20, 08:08
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det är säkert flera fobier inblandade varav cellskräcken torde vara högaktuell.

Frågan är vad missbruket eller den misstänkta psykiska störningen kommer ifrån. Han kan varit född med det men också skaffat sig det genom åratal av cannabisrökandet. Det är dock glädjande att att han hatar fängelse. Han får nog inte minsta hjälp på en anstalt med vare sig empatiproblematiken eller sin skräck för fängelseceller. P7an som gjordes långt innan har ju en uppfattning om hans sk empatiproblematik, men det är ju klart det är ju bara en rättspsykiatriker som utfärdar ett utlåtande. Men det är kanske kompetens som avgör hans mentala status och inte proffstyckare. Avsaknad av empati kan man inte göra så mycket åt direkt utan han har ingen empati.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-02-20 kl. 08:10.
Citera
2014-02-20, 08:14
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zamioc
Briljant förhörsteknik. Den sista du ska klaga på är FHL.

Som sagt, inte en lätt nöt att knäcka... Och helt rätt, det tyder på psykopatdrag hos mördaren Fredrik som Mrsmagoo säger.

Det skulle inte förvåna mig om man har med hans avsaknad av empati i den större RPU, och en psykisk störning. Dock inte så att det är en allvarlig som ger honom vård istället för fängelse. Men rent statistiskt så är dom ofta psykiskt störda, och den här är väl långt ifrån riktigt frisk.

Han har förhörts av Wetterskog också det gick inte bättre, så skylla på förhörsledaren då det sitter en psykopat som förhörs är ju inte direkt seriöst. Man kan hans snack nu om att han döms i sitt nekande sen innan i sitt fina CV i brott.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-02-20 kl. 08:18.
Citera
2014-02-20, 08:15
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Briljant förhörsteknik. Den sista du ska klaga på är FHL.

Som sagt, inte en lätt nöt att knäcka... Och helt rätt, det tyder på psykopatdrag hos mördaren Fredrik som Mrsmagoo säger.

Tycker du att den gav något menar du? Inte mycket. Man känner hur illa dom tycker om varandra i förhören. FS lägger till med onödig attityd och känner sig provocerad hela tiden. Det gynnar inte utredningen, det måste du förstå.

Jag skrev också att om MrsMagoo har rätt i att FS skulle ha psykopatdrag så är det ännu värre att ha den nämnda FHL i förhören. Det är inget personligt angrepp mot honom. Det betyder bara att kemin inte inte gynnade förhören. Som som sagt inte gav något av värde.
Citera
2014-02-20, 08:17
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det skulle inte förvåna mig om man har med hans avsaknad av empati i den större RPU, och en psykisk störning. Dock inte så att det är en allvarlig som ger honom vård istället för fängelse. Men rent statistiskt så är dom ofta psykiskt störda, och den här är väl långt ifrån riktigt frisk.

Nej jag tror inte heller han får vård. Om inte dåren som brände inne sina barn anses vara berättigad vård har jag svårt att tro att FS har det. Jag är enig med dig att FS kommer få fängelse.
Citera
2014-02-20, 08:21
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Frågan är vad missbruket eller den misstänkta psykiska störningen kommer ifrån. Han kan varit född med det men också skaffat sig det genom åratal av cannabisrökandet. Det är dock glädjande att att han hatar fängelse. Han får nog inte minsta hjälp på en anstalt med vare sig empatiproblematiken eller sin skräck för fängelseceller. P7an som gjordes långt innan har ju en uppfattning om hans sk empatiproblematik, men det är ju klart det är ju bara en rättspsykiatriker som utfärdar ett utlåtande. Men det är kanske kompetens som avgör hans mentala status och inte proffstyckare. Avsaknad av empati kan man inte göra så mycket åt direkt utan han har ingen empati.

Om det stämmer att såväl FS som FS mor tror, att FS har en bokstavskombination så är det inte ovanligt med empatistörningar. Det kan alltså handla om det.
Sedan ska man veta att ADHD tex inte är ovanligt att man nedärver. Dvs FS mor eller far kan ha fått diagnosen om dessa varit på tapeten på den tiden. Det kan förklara FS mors uttalanden om sin son och förklara varför det gick som det gick för FS i tidig ålder.
Citera
2014-02-20, 09:07
Medlem
klokastiklassens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Tycker du att den gav något menar du? Inte mycket. Man känner hur illa dom tycker om varandra i förhören. FS lägger till med onödig attityd och känner sig provocerad hela tiden. Det gynnar inte utredningen, det måste du förstå.

Jag skrev också att om MrsMagoo har rätt i att FS skulle ha psykopatdrag så är det ännu värre att ha den nämnda FHL i förhören. Det är inget personligt angrepp mot honom. Det betyder bara att kemin inte inte gynnade förhören. Som som sagt inte gav något av värde.
Fegdrick har haft en "onödig attityd och känt sig provocerad" heeela tiden i det här fallet, inte bara när BN förhört honom utan även i rättegångarna. Det är sån hans personlighet är. Han gillar inte att bli ifrågasatt. Det är samma attityd som kom fram i Marinas brev till honom. Det är liksom det som är hans hela problem i livet. Han gillar inte att någon lägger sig i, utan vill leva som han själv vill, försörjas av andra, parasitera för att använda ett lite kraftigare uttryck. Han har levt hela sitt liv så, utan att ta ansvar för sitt liv, sina barn eller sin livssituation. En typisk missbrukarpersonlighet, som dessutom känner sig kränkt när någon har åsikter om honom och hans sätt att leva.
Och när någon lägger sig i för mycket, som att hon tex vill att han ska flytta, och samtidigt dristar sig till att chatta med andra män istället för att han ska vara på första platsen i hennes liv, ja då har hon gått för långt och har ingen rätt att leva längre. Då mördar han henne.

Ser du inte det mönstret, du som jobbat med psykiskt sjuka?
Citera
2014-02-20, 15:59
Medlem
zamiocs avatar
Citat:

Först måste jag:

Du kan börja med att sluta spekulera om Berry, om han var personlig, eller hur han uppträdde... Berry vet vad han gör.

Berörande mördaren FS, så var han något utöver det vanliga, en tvättäkta psykopat. Detta förhöret flöt inte på som 99,9% av dom vardagliga en FHL är med om.

Läs på om förhörsteknik.

En liten länk, som inte är helt dum:
(FB) Förhörsteknik

Sedan bör du köpa: http://www.bokus.com/bok/9789139013143/forhor/

Rekommenderar dig även att läsa Peter Mangs FUP.

Bli klokare.

Läs förhöret med mördaren FS igen.

Kom med en slutsats och presentera den tack, så kan vi talas vid på en seriös nivå.
Citera
2014-02-20, 16:12
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:

Du måste vara medveten om att vi har med en mördare att göra här - bevisat bortom alla
rimliga tvivel - och som en sådan har han absolut inget som helst intresse av att samarbeta
på något sätt. Inte vara behjälplig det minsta. Det blir då helt oväsentligt vilken
förhörsledare man än ställer denne mördare inför.
Han är iskall och orubbligt beslutsam om att inte erkänna sin illgärning.
En mördare i en förhörssituation konstrar och har sig naturligtvis. För han vill ju gå fri ut
från sitt brott. Han underlättar ingenting. Som mördare försvårar han bara saker och ting.
Det spelar ingen roll man än då försöker vara denne gärningsman eller någon annan sådan
till lags ty alla dessa mördare har bara ett enda mål för ögonen: att dölja vad man gjort
sig skyldig till och inte röja nånting som kan tänkas vara en till nackdel.
Så varken Nejding eller någon annan i hans ställe kommer att lyckas bryta ner det kompakta
motstånd som från allra första stund är mobiliserat hos vår beslutsamme mördare.
Så är det.
Citera
2014-02-20, 17:50
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klokastiklassen
Fegdrick har haft en "onödig attityd och känt sig provocerad" heeela tiden i det här fallet, inte bara när BN förhört honom utan även i rättegångarna. Det är sån hans personlighet är. Han gillar inte att bli ifrågasatt. Det är samma attityd som kom fram i Marinas brev till honom. Det är liksom det som är hans hela problem i livet. Han gillar inte att någon lägger sig i, utan vill leva som han själv vill, försörjas av andra, parasitera för att använda ett lite kraftigare uttryck. Han har levt hela sitt liv så, utan att ta ansvar för sitt liv, sina barn eller sin livssituation. En typisk missbrukarpersonlighet, som dessutom känner sig kränkt när någon har åsikter om honom och hans sätt att leva.
Och när någon lägger sig i för mycket, som att hon tex vill att han ska flytta, och samtidigt dristar sig till att chatta med andra män istället för att han ska vara på första platsen i hennes liv, ja då har hon gått för långt och har ingen rätt att leva längre. Då mördar han henne.

Ser du inte det mönstret, du som jobbat med psykiskt sjuka?

Jag kan inte utifrån en FUP, en tråd på flashback och andras ord säga något om FS psykiska hälsa/ohälsa. Det begriper väl vem som helst att det krävs lite mer. Jag diskuterade hur jag tycker det var fel med BN som FHL, inte FS psyke.

Jag orkar inte rabbla det här med brevet igen. Hur icke aktuellt i tiden brevet var 2010. Hur Marina sa sig vara nöjd med situationen. Allt det där spelar liksom ingen roll.
Något hände, de kan mycket väl ha varit FS som vissnade, det ledde till att MJ dog en allt för tidig död.
Citera
2014-02-20, 17:54
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Du måste vara medveten om att vi har med en mördare att göra här - bevisat bortom alla
rimliga tvivel - och som en sådan har han absolut inget som helst intresse av att samarbeta
på något sätt. Inte vara behjälplig det minsta. Det blir då helt oväsentligt vilken
förhörsledare man än ställer denne mördare inför.
Han är iskall och orubbligt beslutsam om att inte erkänna sin illgärning.
En mördare i en förhörssituation konstrar och har sig naturligtvis. För han vill ju gå fri ut
från sitt brott. Han underlättar ingenting. Som mördare försvårar han bara saker och ting.
Det spelar ingen roll man än då försöker vara denne gärningsman eller någon annan sådan
till lags ty alla dessa mördare har bara ett enda mål för ögonen: att dölja vad man gjort
sig skyldig till och inte röja nånting som kan tänkas vara en till nackdel.
Så varken Nejding eller någon annan i hans ställe kommer att lyckas bryta ner det kompakta
motstånd som från allra första stund är mobiliserat hos vår beslutsamme mördare.
Så är det.

En som jag tycker verkar vara allt annat än frisk är ju pappan som eldade upp huset med två av tre barn i. Han är iskall. Planerar låååångt innan han utför detta. Han erkänner dådet (tror direkt?) men kör martyrstuket. Det är synd om honom och han har "hjälpt" sina barn från ett liv från ett liv utan far.
Han är en mördare. Den värsta sorten dessutom om du frågar mig. Han försöker ta livet av sig (yeah right) men vill först se Öland..

Jag skrev även att det inte är säkert att det hjälpt med att byta FHL, men det verkar ni ha missat ni som hakat upp er på det inlägget. MEN att det hade kanske varit värt ett försök.
Citera
2014-02-20, 17:58
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Först måste jag:

Du kan börja med att sluta spekulera om Berry, om han var personlig, eller hur han uppträdde... Berry vet vad han gör.

Berörande mördaren FS, så var han något utöver det vanliga, en tvättäkta psykopat. Detta förhöret flöt inte på som 99,9% av dom vardagliga en FHL är med om.

Läs på om förhörsteknik.

En liten länk, som inte är helt dum:
(FB) Förhörsteknik

Sedan bör du köpa: http://www.bokus.com/bok/9789139013143/forhor/

Rekommenderar dig även att läsa Peter Mangs FUP.

Bli klokare.

Läs förhöret med mördaren FS igen.

Kom med en slutsats och presentera den tack, så kan vi talas vid på en seriös nivå.

Varför vill du att jag ska läsa Peter Mangs FUP?
Och en flashbacklänk där en ger tips på hur man ska förhålla sig i förhör som misstänkt, var ville du komma med det?

Det här var intressant dock

Rättegångsbalken 23 kap. 12 § "Under förhör må ej i syfte att framkalla bekännelse eller uttalande i viss riktning användas medvetet oriktiga uppgifter, löften eller förespeglingar om särskilda förmåner, hot, tvång, uttröttning eller andra otillbörliga åtgärder. Den som höres må icke förmenas att intaga sedvanliga måltider eller åtnjuta nödig vila."
Citera
2014-02-20, 18:04
Bannlyst
Citat:
En som jag tycker verkar vara allt annat än frisk är ju pappan som eldade upp huset med två av tre barn i. Han är iskall. Planerar låååångt innan han utför detta. Han erkänner dådet (tror direkt?) men kör martyrstuket. Det är synd om honom och han har "hjälpt" sina barn från ett liv från ett liv utan far.
Han är en mördare. Den värsta sorten dessutom om du frågar mig. Han försöker ta livet av sig (yeah right) men vill först se Öland..

Jag skrev även att det inte är säkert att det hjälpt med att byta FHL, men det verkar ni ha missat ni som hakat upp er på det inlägget. MEN att det hade kanske varit värt ett försök.
Det är troligt att Flakebölemordet på Öland aldrig ägt rum om polisen bytt förhörsledare mot Pierre 2006. Det slutade i att de flera gånger skrek otidigheter mot varandra, istället för att komma någon vart. Jag har några gånger träffat riksmordkommissionens Dag Andersson, som allmänt anses som Sveriges bästa förhörsledare. Han brukar poängtera att det kan ta månader att bygga upp ett förtroende med en misstänkt, men en sekund att rasera det. Om man märker att det inte funkar ska man inte vara rädd att byta förhörsledare.
Riksmord har ett antal förhörsledare, som ofta brukar ta över förhören så fort de kallats till mord. Det är synd att så inte skett i detta fall, då hade det kanske varit löst tidigare. Jag tror inte någon skugga ska falla över Nejding, men någon annan borde fått chansen, eftersom FS kanske hade funkat bättre med denne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in