2014-02-19, 22:08
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Åklagaren skall skatta sig överlycklig för att mjukvaruindustrin utvecklat bra recovery-program.
Utan det hade åtalat sannolikt inte styrkts. Och det var på håret i tiden.
Fast när det blev beviljat resning hade man väl ännu inte fått klart med det där återskapade
sms:et. Och nog tror jag hovrätten hade fällt FS även utan det.
Det fanns så det räckte ändå onekligen.
Framför allt fanns en påträffad Marina. Mördad med ett skott i huvudet.
Citera
2014-02-19, 22:08
Medlem
zamiocs avatar
Citat:
Kvarnhjulet begick ju relativt små tabbar i förhållande till Polisen, ändå är det han som hänger med hundhuvudet och fick ta konsekvensen.

Jag är glad att ÅK ämbetet gjorde sig av med en idiot, tyvärr kommer man dåligt åt den skyddade verkstaden "Polisen", men jag är övertygad om att fallet kommer bli vägledande i många "INTE" punkter på Polishögskolan. Jag föreställer mig att Nejding inte kommer vara hedersföreläsare i förhörsteknik.

Åklagaren skall skatta sig överlycklig för att mjukvaruindustrin utvecklat bra recovery-program.

Att kroppen hittades var det avgörande och inte ett recovery-program.

Sedan mer bevisning och vittne som kunnat ringa in tid och rum, som det sagts.

Inget fel att få fram sms:et, men inte avgörande över huvud taget.
Citera
2014-02-19, 22:36
Bannlyst
Citat:
Kvarnhjulet begick ju relativt små tabbar i förhållande till Polisen, ändå är det han som hänger med hundhuvudet och fick ta konsekvensen.

Jag är glad att ÅK ämbetet gjorde sig av med en idiot, tyvärr kommer man dåligt åt den skyddade verkstaden "Polisen", men jag är övertygad om att fallet kommer bli vägledande i många "INTE" punkter på Polishögskolan. Jag föreställer mig att Nejding inte kommer vara hedersföreläsare i förhörsteknik.

Det fetade: Anser du alltså också nu att det är styrkt bortom rimligt tvivel att FS är skyldig; alltså att åtalet styrkts? Vad betyder sista meningen?
Citera
2014-02-19, 23:10
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
1. Nej det gör jag inte. Jag säger att just det här med barnen hade man inte behövt ta upp på en kyrkogård. Man behövde inte spotta heller. Situationen med barnen är inte relevant för fallet. Har du ens sett filmen, då du anser att FS själv tar upp barnen? Han blir ju mer eller mindre pressad till att säga vad det är han menar med "livssituationen". Gång på gång säger han till polisen (han inte heller har förtroende för) att det har han inte med att göra. Tror du han hade haft en mer tillmötesgående attityd mot en polis han känt förtroende för? När han väl nämner detta med barnen med orden "situationen med mina barn" så måste liksom polisen säga "Sköter du det?" Är det en vårdnadstvist dom utreder i filmen? Det är inte relevant för fallet. Och hur situationen uppstod som inte var så bra med barnen... ja det vet vi ju som sagt. MJ var ju inte helt oskyldig i det.

2. Om man har mördat någon så är det nog ganska vanligt att man drar. Oavsett vem man mördat. Se på den idioten som mördade två av sina barn och den tredje överlevde. Han planerade dådet och tände eld på huset och satte sig i bilen för en tur till Öland.

3. Det är många som förstår att jag inte försvarar FS. Att du inte förstår det kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.
Mina siffror (1-3)

1. Det är klart att Fredrik till slut tar upp barnen som ett "exempel". Fredrik påstår att FL inte har med att göra med varför han sitter vid graven. Men eftersom Fredrik använder graven som ett alibi måste han förstå varför han får frågor om varför han sitter där i timmar.

2. Vart skulle Fredrik stuckit? Och när polisen till slut hittat honom, vad skulle han då hittat på?

3. Dina inlägg pekar på att du försvarar Fredrik.
Citera
2014-02-19, 23:17
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Se det själv, igen. FS pekar ut en parkeringsruta som inte längre gick att parkera på, pga att markarbeten hade utförts. Därefter kontrollerar polisen inte om platsen var uppgrävd innan den 28/7. Man var dock noga med att kolla om det hade funnits öppna gravar den natten.

Jag skulle vilja påstå att FS verkligen hade varit på platsen ungefär när han sade att han hade varit det. Sedan är det en annan fråga vad han gjorde där.
Vad tusan har en fd parkeringsruta med trovärdigheten att göra?

Och vad bygger du din slutsats, att Fredrik verkligen varit på kyrkogården, på?
Citera
2014-02-19, 23:28
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Hon vägrade medverka på undersökningen: Länk: http://www.aftonbladet.se/nyheter/arbogamorden/article12725916.ab
Länk: http://www.expressen.se/nyheter/det-viktiga-ar-att-hon-blir-inlast/
Jag tror FS medverkar. Mest för att han inte är "snudd på unik" i mordsammanhang. Klassiskt relationsmord.
Det kanske är så att Fredrik inte anser sig lika unik som Schürrer ansåg sig vara?
Citera
2014-02-20, 02:36
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Jag har hört att Nejding är otroligt trevlig, men det kommer förstås inte från en misstänkt mördare.
En förbannat duktig kriminalare är det hur som helst.

Jag menar... BN-FS: 18-0.

Ja, så är det och du ser hans namn i många västsvenska brott. Det är alltså inte så att kollegor talar skit om honom som man försöker få det till i tråden. Det är sånt snack som aldrig vederläggs utan ska framstå som att man vet något. Nej, Nejding har nog haft det mesta i tålamod vad jag kan se i förhör med en minneslös, iskall gärningsman som inte vill svara på frågorna. Så det va också Berry som sa till Fredrik att du rör ingenting här då Fredrik försökte stänga av videoupptagningen.

Det är Berry som är den sk snälla förhörsledaren, men det hade kvittat vem som hade förhört Fredrik han hade varit lika mot allihop. Det är den typen av människa.
Så några personliga åsikter blandat i sin yrkesroll ska ses som rent skitprat utan verklighetsförankring.
Han fick också veta att Fredrik googlade på hans namn och familj vilket han tyckte va lite otäckt, så det är inte lätt att sitta med grova brottslingar och mördare direkt.,
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-02-20 kl. 02:56.
Citera
2014-02-20, 06:13
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Mina siffror (1-3)

1. Det är klart att Fredrik till slut tar upp barnen som ett "exempel". Fredrik påstår att FL inte har med att göra med varför han sitter vid graven. Men eftersom Fredrik använder graven som ett alibi måste han förstå varför han får frågor om varför han sitter där i timmar.

2. Vart skulle Fredrik stuckit? Och när polisen till slut hittat honom, vad skulle han då hittat på?

3. Dina inlägg pekar på att du försvarar Fredrik.

1. Nej Kallix. Man ska inte bara se filmen, man måste lyssna också. Han säger inte att FL inte har med att göra varför han är på graven. Naturligtvis ska han höras! Naturligtvis ska han svara på det. Han säger genast att han funderar på sin livssituation. Det är när FL vill veta vad han tänker på, han säger att FL inte har med saken att göra.

2. Ingen aaaaning

3. Ja du får väl tro det då. Jag kan inte göra så mycket åt det dessvärre.
Citera
2014-02-20, 06:23
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Ja, så är det och du ser hans namn i många västsvenska brott. Det är alltså inte så att kollegor talar skit om honom som man försöker få det till i tråden. Det är sånt snack som aldrig vederläggs utan ska framstå som att man vet något. Nej, Nejding har nog haft det mesta i tålamod vad jag kan se i förhör med en minneslös, iskall gärningsman som inte vill svara på frågorna. Så det va också Berry som sa till Fredrik att du rör ingenting här då Fredrik försökte stänga av videoupptagningen.

Det är Berry som är den sk snälla förhörsledaren, men det hade kvittat vem som hade förhört Fredrik han hade varit lika mot allihop. Det är den typen av människa.
Så några personliga åsikter blandat i sin yrkesroll ska ses som rent skitprat utan verklighetsförankring.
Han fick också veta att Fredrik googlade på hans namn och familj vilket han tyckte va lite otäckt, så det är inte lätt att sitta med grova brottslingar och mördare direkt.,

Man, i det här fallet jag, har inte sagt att kollegor pratar skit om Berry. Jag sa att en kollega sagt att han hade svårt att inte ta fall lite för personligt. De är förövrigt goda vänner. Det framgår till och med i FUP att han inte lägger sina personliga åsikter åt sidan. Så det du säger är inte sant.

Sen är det mycket möjligt att det är som du säger, att det inte hjälpt med annan FHL. Men det hade varit att föredra och jag tror du håller med egentligen. Det är inte för att "dalta" det är för att skapa ett förtroende mellan FHL och MT och därigenom kanske få fram något av vikt. Men som sagt, det är inte säkert att det hjälpt.

Vad menar du med "Tror inte någon anser detta längre direkt det är alldeles för uppenbart. Så pass att annan gm är utesluten i alla fall rent juridiskt." i det här inlägget: (FB) Marina Johansson spårlöst försvunnen i Spekeröd. Hittas mördad efter lång tid
Citera
2014-02-20, 07:47
Medlem
MrsMagoos avatar
Man får gå mycket djupare än vanligt, och utredningen är bland de största jag har arbetat
med under mina 25 år som våldsspanare och utredare.

En omständighet som varit mycket speciell i Marinafallet är förhören med expojkvännen som genomgående har förnekat all inblandning i Marinas försvinnande.
– Jag har förhört åtskilliga misstänkta genom åren men har aldrig varit med om något märkligare.
Han var påfallande oberörd av den långa häktningstiden.
Dessutom sökte han hela tiden missförstånd i mina frågor för att komma ifrån själva kärnfrågan.

För att vara oskyldig hade han sällsynt svaga förklaringar på vad som hände vid tiden för Marinas försvinnande. Standardsvaret på mina frågor och påståenden var ”jag spekulerar inte”.
Berry Nejding ansvarig utredare
http://www.polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Personaltidningar/Vastra%20Gotaland/L%C3%A4nsmannen/LM3-2011-webb.pdf

Det tyder på en känslokall person med psykopatdrag. Och ja, Nejding gav sig inte, och det blev utdelning till slut. Han ska vara betydligt vassare nästa gång han förhör ett as som det här-.
Citera
2014-02-20, 07:58
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Man får gå mycket djupare än vanligt, och utredningen är bland de största jag har arbetat
med under mina 25 år som våldsspanare och utredare.

En omständighet som varit mycket speciell i Marinafallet är förhören med expojkvännen som genomgående har förnekat all inblandning i Marinas försvinnande.
– Jag har förhört åtskilliga misstänkta genom åren men har aldrig varit med om något märkligare.
Han var påfallande oberörd av den långa häktningstiden.
Dessutom sökte han hela tiden missförstånd i mina frågor för att komma ifrån själva kärnfrågan.

För att vara oskyldig hade han sällsynt svaga förklaringar på vad som hände vid tiden för Marinas försvinnande. Standardsvaret på mina frågor och påståenden var ”jag spekulerar inte”.
Berry Nejding ansvarig utredare
http://www.polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Personaltidningar/Vastra%20Gotaland/L%C3%A4nsmannen/LM3-2011-webb.pdf

Det tyder på en känslokall person med psykopatdrag. Och ja, Nejding gav sig inte, och det blev utdelning till slut. Han ska vara betydligt vassare nästa gång han förhör ett as som det här-.

Det som är riktigt illa med det du skriver, är att då är tillvägagångsättet ännu värre från FHL sida. Men det förstår inte du. Du må vara duktigt MrsMagoo på att gräva fram saker och du är betydligt mer "hemma" i sådana här fall än jag. Men psykologi är inte din starka sida.

Sen undrar jag ännu vad du menar med "iaf inte juridiskt". Jag vill bara veta om jag missförstår den meningen.
Citera
2014-02-20, 08:06
Medlem
zamiocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Det som är riktigt illa med det du skriver, är att då är tillvägagångsättet ännu värre från FHL sida. Men det förstår inte du. Du må vara duktigt MrsMagoo på att gräva fram saker och du är betydligt mer "hemma" i sådana här fall än jag. Men psykologi är inte din starka sida.

Sen undrar jag ännu vad du menar med "iaf inte juridiskt". Jag vill bara veta om jag missförstår den meningen.

Briljant förhörsteknik. Den sista du ska klaga på är FHL.

Som sagt, inte en lätt nöt att knäcka... Och helt rätt, det tyder på psykopatdrag hos mördaren Fredrik som Mrsmagoo säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in