2014-02-19, 17:52
Medlem
mechanical.phoenixs avatar
En pinsam fråga här. Jag har aldrig varit ett fan av potatismos och har nästan aldrig ätit det, men just nu befinner jag mig i en sits där det är det enda jag hittar. Dessvärre så är det bara en silverpåse utan kartong om hur jag ska gå tillväga.

Så min fråga är: Hur gör jag? Hur mycket vatten ska jag blanda ner för en påse osv?
Citera
2014-02-19, 17:55
Medlem
syke555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mechanical.phoenix
En pinsam fråga här. Jag har aldrig varit ett fan av potatismos och har nästan aldrig ätit det, men just nu befinner jag mig i en sits där det är det enda jag hittar. Dessvärre så är det bara en silverpåse utan kartong om hur jag ska gå tillväga.

Så min fråga är: Hur gör jag? Hur mycket vatten ska jag blanda ner för en påse osv?

Börjar med att värma ca 1 dl vatten tills det kokar, ta bort från värmen. Häll ner mos sakta samtidigt som du rör runt. Blir det för tjockt innan påsen tar slut, tillsätt lite mjölk eller vatten tills det blir plaskigt igen och tillsätt sen mer pulver. Rinse and repeat tills du har använt påsen och har ett mos med önskad konsistens.
Citera
2014-02-19, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syke555
Börjar med att värma ca 1 dl vatten tills det kokar, ta bort från värmen. Häll ner mos sakta samtidigt som du rör runt. Blir det för tjockt innan påsen tar slut, tillsätt lite mjölk eller vatten tills det blir plaskigt igen och tillsätt sen mer pulver. Rinse and repeat tills du har använt påsen och har ett mos med önskad konsistens.

Tusen tack! Nu får jag mig min middag
Citera
2014-02-19, 17:59
Medlem
Lite smör och riven ost gör att pulvermoset klättrar några steg över "ätligt".
Citera
2014-02-19, 18:01
Medlem
Riv ner lite muskotnöt också så blir det ännu bättre!

(Smör som ovan skrivit är givet!)
Citera
2014-02-19, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wookiedoodle
Lite smör och riven ost gör att pulvermoset klättrar några steg över "ätligt".

Ska smöret ner under själva tillkokningen då eller
Citera
2014-02-19, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mechanical.phoenix
Ska smöret ner under själva tillkokningen då eller

Efteråt kör jag med när det gäller pulvermos.
Citera
2014-02-19, 18:16
Medlem
Avva66s avatar
Byt gärna lite av vattnet mot mjölk också.
Citera
2014-02-19, 18:44
Medlem
Körde ner lite mjölk också och drog ner en smörklick när det var färdigt. Skiten gick ju faktiskt att äta!
Citera
2014-02-19, 18:47
Medlem
hedinos avatar
4dl vatten
rör ner 1 påse tillsammans med lite mjölk och en klick margarin/smör.
Smaksätt med vitpeppar , lite citron och salt.
Citera
2014-02-19, 20:06
Medlem
sommarlovs avatar
Ett tips när man har hungriga barn som inte begriper sig på att vänta tills maten svalnat;

Om man ska ha 5 dl vatten, kokar man upp 4 dl, blandar i pulvret å rör om, sedan slår man i 1 dl kallt vatten...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in