Citat:
Ursprungligen postat av
Silver.Swe.
Att livet går för fort börjar man inse med åldern. Som väl intellektuellt och spirituellt utvecklad människa vill jag nu ligga steget före och identifiera vilka faktorer som påverkar upplevelsen av att livet "går för fort". Jag tror att om jag finner ett mönster i upplevelsen så kan jag även sätta in bromsklossar som motverkar upplevelsen. Till vardags IRL brukar jag ibland ställa frågan till äldre generationer, främst till personer mellan 40-70-års ålder. De allra flesta brukar ha en rätt klar bild framför sig, och sättet de alla beskriver det på brukar även det vara ganska lika.
Fråga 1: Vid vilken ålder upplevde du att livet började "gå för fort"?
Fråga 2: Vad gjorde du i detta skede av livet? Studerade, jobbade, reste jorden runt, levde livet, tränade mot ett mål, hade familj?
Fråga 3: Har du uppmärksammat faktorer som fått livet att "sakta ner"? T.ex. skaffade barn, köpte villa, tog stora beslut, blev av med jobbet.
Fråga 4: Har du aktivt försökt "bromsa ner tiden"? Eller har du känslan av att du "gett upp" emot tidsrusningen?
Fråga 5: Vilka råd skulle du kort sammanfatta mot dem som ännu är unga och naiva och står inför sanningens tröskel?
Tack på förhand.
Det var nog efter jag gick ut gymnasiet som det började gå lite fortare.. Inte för fort till en början.
Då tyckte jag bara livet var jävligt nice, man var ute och festade varje helg och jobbade på dagarna.
Det är väl snarare nu när man har kommit upp över 25år som man tycker att åren börjar rulla iväg utan att något speciellt händer.. Just nu tycker jag det går lite för fort over all. Men vad ska man göra åt saken. Lite ångest får man ju när man tänker på det, men men..
Finns troligtvis inga råd man kan ge till en som är 10 år yngre. De flesta är idioter och de lyssnar sällan.
Men om jag skulle leva om mitt liv från 10 år tillbaka i tiden skulle jag leva det helt annorlunda. Jag har gjort många misstag och det är först nu de senaste året typ som jag börjat leva någorlunda hälsosamt.
Hade jag vart 17 år nu så hade jag börjat träna regelbundet, helt slopat spriten och satt ett värde på körkortet och jobbet.
Vilket jag verkligen inte gjorde.. Jag förlorade först körkortet pga spriten och sen jobbet pga körkortet.
Men det är ju långt ifrån alla som gör dessa misstag. Tiden saktades ju kanske ner lite grann när man tappade körkortet. Men det är när man tänker på åren som det går fort.