2014-02-17, 22:31
Medlem
inSanitYys avatar
Hejsan , jag blev tagen på bar och gärning i lördags när jag köpte Cannabis .

Jag hade hämtat upp min langare sen körde vi ca 200 m innan 2 civilare stoppade oss på en parkering .
Fick åka in och göra pisseprov och blodprov efter ca 2h i en cell .
De gjorde även husrannsakan på 3 adresser som var kopplade till mig
men dem hitta inget eftersom jag inte hade något att dölja .
Satt ca 10 h i arrest :S

Blev tagen runt 21.00 och fick blåsa men det visade inget.
Tog pisse/blodproven runt 1.00. Hade även rökt ca 0.4-0.5 g cannabis i torsdags . .
De tog även min mobil , någon som kan tänka sig veta när man får tbx den?

Jag hade 1g på mig(om inte mindre), obesiktad bil , ena bakljuset funka inte ,
hade även druckit en mellanöl vid 18.00 tiden. En riktig IDIOT men så är läget iaf.

Erkände innehav av cannabis och bruk, nekade att jag hade kört påverkad och langning.
Vad kan jag vänta mig för straff ?
Har jobb och är aldrig dömd tidigare. Är 22 år .

Jag får väl räkna med att körkortet ryker och dryga dagsböter ?
Citera
2014-02-17, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inSanitYy
Hejsan , jag blev tagen på bar och gärning i lördags när jag köpte Cannabis .

Jag hade hämtat upp min langare sen körde vi ca 200 m innan 2 civilare stoppade oss på en parkering .
Fick åka in och göra pisseprov och blodprov efter ca 2h i en cell .
De gjorde även husrannsakan på 3 adresser som var kopplade till mig
men dem hitta inget eftersom jag inte hade något att dölja .
Satt ca 10 h i arrest :S

Blev tagen runt 21.00 och fick blåsa men det visade inget.
Tog pisse/blodproven runt 1.00. Hade även rökt ca 0.4-0.5 g cannabis i torsdags . .
De tog även min mobil , någon som kan tänka sig veta när man får tbx den?

Jag hade 1g på mig(om inte mindre), obesiktad bil , ena bakljuset funka inte ,
hade även druckit en mellanöl vid 18.00 tiden. En riktig IDIOT men så är läget iaf.

Erkände innehav av cannabis och bruk, nekade att jag hade kört påverkad och langning.
Vad kan jag vänta mig för straff ?
Har jobb och är aldrig dömd tidigare. Är 22 år .

Jag får väl räkna med att körkortet ryker och dryga dagsböter ?

Så vi har alltså bruk, innehav (1 gr) och drograttfylleri (vi kan strunta i att det rör sig obesiktad bil m.m eftersom det ligger på penningböter nivå). Du kan alltså lugnt räkna med ett hyfsat stort antal dagsböter (runt en 60-70 st skulle jag gissa på om du döms för alla tre brott). Körkortet kommer att återkallas troligtvis i 12 månader.
Citera
2014-02-17, 23:58
Medlem
inSanitYys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lardest
Så vi har alltså bruk, innehav (1 gr) och drograttfylleri (vi kan strunta i att det rör sig obesiktad bil m.m eftersom det ligger på penningböter nivå). Du kan alltså lugnt räkna med ett hyfsat stort antal dagsböter (runt en 60-70 st skulle jag gissa på om du döms för alla tre brott). Körkortet kommer att återkallas troligtvis i 12 månader.

Tackar för svaret . Om körkortet återkallas kommer jag få tbx det efter 12 månader eller måste jag göra om teorin och körningen ? Hur beräknar dem dagsbötern? Taxerade runt 320-330tkr förra året .
Citera
2014-02-18, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inSanitYy
Tackar för svaret . Om körkortet återkallas kommer jag få tbx det efter 12 månader eller måste jag göra om teorin och körningen ? Hur beräknar dem dagsbötern? Taxerade runt 320-330tkr förra året .

varje bot kommer i så fall vara på 280:- vid 330kkr i årsinkomst (hög skuldsättning samt vissa familjeförhållande kan sänka det). Återkallar man körkortet på 12 månader kommer du få tillbaka det (om det nu inte är så att du har prövotid, dock kommer du vara tvungen att säka nytt körkortstillstånd och det är möjligt (sannolikt?) att man kommer att kräva läkarintyg inkl provtagning för att visa på att du är ren.
Citera
2014-02-19, 14:50
Medlem
Polaren åkte dit för ett tag sedan och vi är nyfikna vad han kan tänkas få för straff.

Bakgrund:
Hen är 22-24år gammal, tidigare straffad för ungefär 7år sedan för misshandel, utöver det har hen varit en exemplarisk svensson.
Hen har inget jobb men är väl utbildad inom sitt område och söker jobb.
Brottet:
De trodde tydligen att han sålde cannabis. De har inte lagt fram eller hittat bevis som bekräftar misstankarna.
Det som hittades vid husrannsakan: 150g cannabis, våg, zip påsar, 100g laglig rökmix, cannabinoid pulver 10g (lagligt).

Vad skulle straffet tänkas landa på? Fängelse?
Citera
2014-02-19, 15:04
Medlem
AgentHemligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sneakotten
Polaren åkte dit för ett tag sedan och vi är nyfikna vad han kan tänkas få för straff.

Bakgrund:
Hen är 22-24år gammal, tidigare straffad för ungefär 7år sedan för misshandel, utöver det har hen varit en exemplarisk svensson.
Hen har inget jobb men är väl utbildad inom sitt område och söker jobb.
Brottet:
De trodde tydligen att han sålde cannabis. De har inte lagt fram eller hittat bevis som bekräftar misstankarna.
Det som hittades vid husrannsakan: 150g cannabis, våg, zip påsar, 100g laglig rökmix, cannabinoid pulver 10g (lagligt).

Vad skulle straffet tänkas landa på? Fängelse?

4-6 månader i kurran. 150g för eget bruk? Jo tjena.
Citera
2014-02-19, 16:01
Medlem
Tjena, ska ned till frankrike och funderar på ifall det verkligen är så smart att låna ut leg till minderårig för att ta sig in på nattklubb. Vad blir påföljderna ifall ja åker dit för att ha lånat ut leg till minderårig i val d isere?

Ja kommer förmodligen söka till amerikanskt universitet nästa höst, kan detta fucka för mig? Kan ja få prick i svenska registret?
Senast redigerad av freeedrik 2014-02-19 kl. 16:26.
Citera
2014-02-20, 04:48
Medlem
I mars förra året sålde jag en vara på blocket, ett Logitech G27 och jag var lat att inte få iväg paketet. En vecka gick, hörde inget från köparen, två veckor gick sen mailade han och frågade vart paketet blivit av. Jag hade då inte fått iväg det ännu och till slut gav jag fan i att skicka iväg det. Totalvärde var 900kr inkl. frakt.

Nu har jag fått en polisanmälan på mig för bedrägeri och ska idag upp i tingsrätten, vad kan jag förvänta mig för straff? Jag har aldrig varit straffad innan, helt clean på papper, har fastanställning och egen lägenhet.
Citera
2014-02-20, 06:02
Medlem
AgentHemligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hybbe
I mars förra året sålde jag en vara på blocket, ett Logitech G27 och jag var lat att inte få iväg paketet. En vecka gick, hörde inget från köparen, två veckor gick sen mailade han och frågade vart paketet blivit av. Jag hade då inte fått iväg det ännu och till slut gav jag fan i att skicka iväg det. Totalvärde var 900kr inkl. frakt.

Nu har jag fått en polisanmälan på mig för bedrägeri och ska idag upp i tingsrätten, vad kan jag förvänta mig för straff? Jag har aldrig varit straffad innan, helt clean på papper, har fastanställning och egen lägenhet.

Beror lite på - vad har du sagt till målsägande? Hur har din kommunikation sett ut?

1. Var du välformulerad etc. innan och "mjuk" eller var det "Sätt in pengar här?" och inget mer?
2. Hur såg den ut efteråt? Som jag förstår det så sket du bara i att svara på alla mailen osv?

Tänker inte tala om vad du kunde gjort, du hade lätt kunnat komma undan men gjort är gjort - Men du kommer få en vilkorligdom och lite böter, ganska låga.

Grattis - du finns för all framtid på Lexbase när det kommer upp - för 900kr.
Citera
2014-02-20, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hybbe

chans är att det kommer att anses vara bedrägligt beteende, men räkna minst med ett högt antal dagsböter (110 st för bedrägligt beteende vid den summan)
Citera
2014-02-20, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgentHemlig
Beror lite på - vad har du sagt till målsägande? Hur har din kommunikation sett ut?

1. Var du välformulerad etc. innan och "mjuk" eller var det "Sätt in pengar här?" och inget mer?
2. Hur såg den ut efteråt? Som jag förstår det så sket du bara i att svara på alla mailen osv?

Tänker inte tala om vad du kunde gjort, du hade lätt kunnat komma undan men gjort är gjort - Men du kommer få en vilkorligdom och lite böter, ganska låga.

Grattis - du finns för all framtid på Lexbase när det kommer upp - för 900kr.

Ska försöka dra ihop allt i en liten text.

La ut annons på blocket, köparen mailar och frågar om varan är kvar vilket jag svarar ja till. Nästa mail skriver han typ "ok, ge mig ditt kontonummer så för jag över pengarna", jag svarar då "kanon, jag hör av mig när paketet är skickat så får du kollinummer". En vecka gick utan att jag skickat paketet, han mailar då och frågar vart det blivit av, jag svarar då att jag får iväg det på måndag för det varigt rörigt men så blev aldrig fallet så paketet kom aldrig iväg.

Väl i rättegången så försökte advokaten få bort åtalet om bedrägeri då jag inte haft som uppsikt att lura någon, utan det bara blev så. Hon sa även att iom att jag uppgett nummer, mail och riktigt namn så är risken att jag försökte lura någon låg. Iaf, jag har skickat över 961kr till köparen då jag blev åtalad och det togs upp i rätten, åklagaren/domaren frågade då om köparen sett att han fått in några pengar men han NEKADE. Jag har uppenbarligen bildbevis på överföringen så det är lugnt.

Som jag påpekade har jag aldrig varit straffad innan osv. Varan "såldes" för 900kr, vad kan jag förvänta mig i böter?
Citera
2014-02-20, 15:21
Medlem
Vad är straffet på (om något) om man låtsas ha sympton hos läkaren och lurar till sig medicin om dom kommer på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in