2013-05-20, 20:44
Medlem
1.1s avatar
Jag har nyligen börjat med LCHF och passade då på att köpa rimmat fläsklägg. Kan man steka den i ugnen eller är kokt det enda alternativet?

Jag vill självklart ha kvar så mycket fett som möjligt.
Citera
2013-05-20, 20:49
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1.1
Jag har nyligen börjat med LCHF och passade då på att köpa rimmat fläsklägg. Kan man steka den i ugnen eller är kokt det enda alternativet?

Jag vill självklart ha kvar så mycket fett som möjligt.
Inte steka på vanligt sätt, men att göra en lågtempning i ugn, typ "pulled pork", går alldeles utmärkt. Både fransmännen och jänkarna tillagar den saltade läggen på detta sätt.
Bara att stoppa läggen i en emaljerad gryta tillsammans med några kryddkorn, ett lagerblad, en morot, en lök, och så på med en skvätt vatten och in i ugn 125 i ca 6-7 timmar. Serveras lämpligen med ett rotmos gjort med grädde och smör.
Citera
2013-05-20, 21:19
Medlem
dePauls avatar
Rimmat lägg går alldeles utmärkt att köra i ugn. Dock börjar man tillagningen med fördel på traditionellt sätt genom kokning för att på ett skonsamt sätt lösa upp bindväven och rendera fettet:

http://en.wikipedia.org/wiki/Schweinshaxe

Det går att köra direkt i ugn men då bör man ha ett vattenbad under stycket, samt köra på låg temperatur länge, dvs en SousVide-liknande metod.

Andra metoder är lergryta, samt aluminiumfolie.

~Paul~
.
Citera
2013-05-20, 21:55
Medlem
pelviss avatar
Jag brukar rimma själv eller då köpa färdigrimmat. Sen skär jag ett rutmönster i svålen och kryddar med vad som känns godast för dagen, förslags vis endast svartpeppar och timjan. In i ugnen på, som de andra säger, låg temp ca 100 grader. När det släpper från benet är det färdigt eller känns mör när man särar på köttet med två gafflar. Smör, vin och rotfrukter samt lök gör sig bra runt om i stekgrytan.

Mot slutet när det känns färdigt så öka upp tempen och på med grillen så blir det lite knaprigt också.
Senast redigerad av pelvis 2013-05-20 kl. 21:58. Anledning: grill
Citera
2014-02-17, 20:49
Medlem
Gjorde just fläsklägg. En snabb fråga:

Vad gör man med skinnet? Kan man äta det?
Citera
2014-02-17, 20:57
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterParker84
Gjorde just fläsklägg. En snabb fråga:

Vad gör man med skinnet? Kan man äta det?
Svålen är ju nästan det bästa. Antingen äter du det kokt i små bitar tillsammans med det magra köttet eller så kör du in hela härligheten in i ugnen och skapar en knaprig yta.

Det senare bör ske på hög värme för det är inte meningen att du skall fortsätta att tillaga det magre köttet mer än vad det redan är. Alternativt kan du plocka av svålen och köra det separat i ugnen.

Du bör också spara skinnet ifall du tänker göra en variant på lapskojs. Då måste man ha en mix på magert kött och fett för att det skall bli bra.

~Paul~
Citera
2014-02-17, 21:03
Medlem
Tack dePaul!

Skinnet är redan ganska krispigt efter många timmar i ugnen. Jag äter det med då. Tur att jag sparade det!

Har förövrigt gjort en lite (o)vetenskaplig mätning med innertemperatur på köttet och tillagningstid under tiden jag lagade fläsket. Sammanställer det i en post nedan sen. Men nu ska här ätas!
Citera
2014-02-17, 21:08
Medlem
Månsans avatar
Jag är lite sur över att fläskläggen som finns att köpa i svenska mataffärer nästan alltid är rimmade. Dvs saltade. Ett jäkla tilltag. Var köper man bra fläsklägg som inte är rimmade?
Citera
2014-02-17, 22:09
Medlem
Hmm... skinnet var jättesegt, ingen höjdare. Skall det kokas då? Eller knaperstekas i ugnen? Eller är det förlorat? Jag tänker göra matlådor av fläsklägget och får jag med skinnet så blir det ju lite mer mat.
Citera
2014-02-17, 22:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Hmm... skinnet var jättesegt, ingen höjdare. Skall det kokas då? Eller knaperstekas i ugnen? Eller är det förlorat? Jag tänker göra matlådor av fläsklägget och får jag med skinnet så blir det ju lite mer mat.
Läggen skall kokas så att köttet formligen faller av benen när man sticker in gaffeln mellan köttet och benet. Då brukar svålen vara mjuk och följsam i konsistensen.

Därefter kör man in det antingen i sin helhet i ugn under grillen eller plockar endast av skinnet och likaså kör det på grillvärme för att erhålla en krispig yta. Det bör dock finnas en del fett kvar under själva ytan, annars blir det hela för torrt.

Som jag tolkar det hela så har du inte kokat fläskläggen tillräckligt länge.

~Paul~
Citera
2014-02-17, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Läggen skall kokas så att köttet formligen faller av benen när man sticker in gaffeln mellan köttet och benet. Då brukar svålen vara mjuk och följsam i konsistensen.

Därefter kör man in det antingen i sin helhet i ugn under grillen eller plockar endast av skinnet och likaså kör det på grillvärme för att erhålla en krispig yta. Det bör dock finnas en del fett kvar under själva ytan, annars blir det hela för torrt.

Som jag tolkar det hela så har du inte kokat fläskläggen tillräckligt länge.

~Paul~
Jag kokade det inte utan körde det i ugnen.

Hade ugnen på 125 grader och körde tills temperaturen vid benet nådde 90 grader. Tog 7 timmar allt som allt. Men köttet föll inte av benet kan man lugnt säga. Fick använda både kniv och gaffel och nävar för att få loss det. Kändes som att det var senor som höll kvar köttet?
Citera
2014-02-18, 04:16
Medlem
jajahars avatar
Citat:
Jag kokade det inte utan körde det i ugnen.

Hade ugnen på 125 grader och körde tills temperaturen vid benet nådde 90 grader. Tog 7 timmar allt som allt. Men köttet föll inte av benet kan man lugnt säga. Fick använda både kniv och gaffel och nävar för att få loss det. Kändes som att det var senor som höll kvar köttet?

Lägg är i högsta grad kokkött. Nu kör aldrig jag lägg i ugn men kan tänka mig att sätta in den i ugnen när den är färdigkokt och då på hög värme.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in