2014-02-16, 13:13
Medlem
Är alla T5 54w 1149mm armaturer gjorda för HO high output lysrör? Finns den watt/längd kombinationen i annat än HO?
Citera
2014-02-17, 06:49
Moderator
Arne.Ankas avatar
Finns som både HE 28W och HO 54W.
Citera
2014-02-17, 11:09
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Always-Teste
Är alla T5 54w 1149mm armaturer gjorda för HO high output lysrör? Finns den watt/längd kombinationen i annat än HO?
Exempel:
http://www.osram.se/osram_se/produkter/ljuskaellor/lysroer/lysroer-t5/index.jsp
Citera
2014-02-17, 21:16
Medlem
Anledningen till att jag frågar är för att jag funderar på biltemas 2x54w armatur.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/Belysning-inomhus/Lysrorsarmatur-T5-IP65-D-Markt-44790/

Vad jag har kunnat läsa mig till så existerar inte T5 54w längd 1149mm i annat än high output utförande. Jag har kollat olika tillverkares sortiment och antingen är det 28W HE eller 54W HO. Biltema nämner inget om vilken slags lysrör som ska passa till armaturen. Jag hörde med kundtjänst och fick till svar att HO lysrör inte är optimalt att använda. Frågan är då vilka lysrör jag kan använda förutom biltemas egna?
Citera
2014-02-17, 21:22
Medlem
Maulcas avatar
Det beror på vad armaturen har för driftdon, men eftersom du anger T5 ljuskälla, så måste det i rimlighetens namn vara HF-don. Därifrån får man utgå, det har inte med ljuskällan att göra HQ eller HE.
Citera
2014-02-17, 22:59
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maulca
Det beror på vad armaturen har för driftdon, men eftersom du anger T5 ljuskälla, så måste det i rimlighetens namn vara HF-don. Därifrån får man utgå, det har inte med ljuskällan att göra HQ eller HE.
T5 har elektroniska drivdon, magnetiska drivdon har frångåtts pga strömförbrukningen som kan va mer än 50% av lysrörets effekt, mätt upp ett 18W lysrör med magnetiskt drivdon till strax över 30W vid vägguttaget.

Citat:
Ursprungligen postat av Always-Teste
Jag hörde med kundtjänst och fick till svar att HO lysrör inte är optimalt att använda. Frågan är då vilka lysrör jag kan använda förutom biltemas egna?
Då har du pratat med nån som inte vet vad som gäller, är armaturen avsedd för T5 ~116cm långa 54W lysrör så är det HO du ska köpa, HE finns inte i dom effekterna.

HE står för High Efficiency, mer ljus per watt som lysröret förbrukar.
HO står för High Output, mindre ljus per watt men mer watt per centimeter.

Redigerat:
På wikipedia står det att 28W T5 har ett ljusflöde på 2.900 lumen, 104 lumen per watt.
54W T5 har ett ljusflöde på 5.000 lumen och 93 lumen per watt.
Senast redigerad av Arne.Anka 2014-02-17 kl. 23:10.
Citera
2014-02-18, 17:23
Medlem
54W lysrör är ett HO rör sen det enda skiljer från tillverkare är vilken garanterad livslängd och Lumen per watt eftersom alla lysrör har inte samma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in