2014-02-17, 12:37
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flisan007
Pastakrydda, du har glömt svara på min fråga här: https://www.flashback.org/sp47495243

På vilket sätt menar du att marina gömdes vid en rastplats?

Nej jag har svarat på det, fast i ett annat inlägg till vem det nu var. Jag fick fel bild av var rastplatsen var i förhållande till FP. Jag bad om ursäkt för det också

Edit: Här (FB) Marina Johansson spårlöst försvunnen i Spekeröd. Hittas mördad efter lång tid
Citera
2014-02-17, 12:42
Medlem
Flisan007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Nej jag har svarat på det, fast i ett annat inlägg till vem det nu var. Jag fick fel bild av var rastplatsen var i förhållande till FP. Jag bad om ursäkt för det också

Edit: Här (FB) Marina Johansson spårlöst försvunnen i Spekeröd. Hittas mördad efter lång tid
Ok, Fast rättsmedicinarna har ju sagt att hon inte flyttats. Bl. annat så låg hennes örhängen och halsband på rätt ställe i "paketet" vilket det inte skulle ha gjort om hon flyttats.
Paketet låg så väl gömt att det inte syntes nästan alls.
Vari ligger logiken att hon skulle ha flyttats? Den som (FS)la henne där skulle väl knappast riskera att hålla på och flytta runt paketet? Det vore ju oerhört korkat.
Citera
2014-02-17, 12:58
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ok, Fast rättsmedicinarna har ju sagt att hon inte flyttats. Bl. annat så låg hennes örhängen och halsband på rätt ställe i "paketet" vilket det inte skulle ha gjort om hon flyttats.
Paketet låg så väl gömt att det inte syntes nästan alls.
Vari ligger logiken att hon skulle ha flyttats? Den som (FS)la henne där skulle väl knappast riskera att hålla på och flytta runt paketet? Det vore ju oerhört korkat.

Jag vet att Rättsmedicin uttalat sig, men de sa "iaf inte under ett års tid" med säkerhet. Nu tog det ju längre tid innan hon hittades. Det kanske kan vara korkat att flytta på ett lik, eller inte.

Ja jag vet att örhängen och halsband låg på "rätt ställe" i "paketet" (känns lite som griftefrid varje gång jag skriver "paketet" det är ju ändå en människa vi talar om) men jag har själv ingen kunskap kring hur lång tid det tar innan örohängen och smycken "trillar av". Halsbandet, var det lossat från halsen? Var inte skelettet intakt där? Jag klarar inte av obduktionsprotokoll just nu.
Citera
2014-02-17, 13:25
Medlem
Flisan007s avatar
Citat:
Jag vet att Rättsmedicin uttalat sig, men de sa "iaf inte under ett års tid" med säkerhet. Nu tog det ju längre tid innan hon hittades. Det kanske kan vara korkat att flytta på ett lik, eller inte.

Ja jag vet att örhängen och halsband låg på "rätt ställe" i "paketet" (känns lite som griftefrid varje gång jag skriver "paketet" det är ju ändå en människa vi talar om) men jag har själv ingen kunskap kring hur lång tid det tar innan örohängen och smycken "trillar av". Halsbandet, var det lossat från halsen? Var inte skelettet intakt där? Jag klarar inte av obduktionsprotokoll just nu.
Men varför skulle mördaren vilja flytta på liket med alla de risker det skulle medföra? Och varför tror du att det gjorts?
Citera
2014-02-17, 16:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Vaddå från mötesplatsen? Vilken mötesplats pratar du om?
Jag tror Otherland162 menar där polis och MJ´s anhöriga stod. Om man såg sovrumsfönstren därifrån.
Otherland162 frågade efter platsen där familjen väntade på polisen. Den överenskomna mötesplatsen var golfbanan, och där väntade mamma L och syster C på polisen för att visa vägen. Sovrumsfönstren syns inte därifrån.
Citera
2014-02-17, 17:11
Medlem
Citat:

En av de första frågorna jag ställde i tråden var om FS setts i krokarna runt Spekeröd efter mordet.
Då menar jag inte i samband med vallning eller andra kända tillfällen.

Jag fick iofs vaga svar, men enligt pm hade han inte varit där. Därför tror iallafall inte jag att han flyttat Marina efter 29/7.
Menar du att FS haft möjlighet att flytta henne senare?
Citera
2014-02-17, 17:57
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otherland162
han säger då att "hon levde sitt liv och jag levde mitt", typ att det inte var något konstigt eller oroväckande att hon var "borta". Detta trots att de haft daglig kontakt dessa år.
Det fetade: Var det inte istället så här orden föll vid det tillfället?:
"Hon LEVDE sitt liv och jag LEVER mitt."

Alltså långt innan man visste vad som hänt Marina.
Han visste så klart att hon var DÖD eftersom han själv sett till att det blivit så.
Citera
2014-02-17, 18:13
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Men varför skulle mördaren vilja flytta på liket med alla de risker det skulle medföra? Och varför tror du att det gjorts?

Jag vet egentligen inte varför, jag tycker bara att det är så konstigt att ingen hittat henne där hon låg. Platsen var ju tämligen besökt av kabelbrännare och annat "löst folk" året om. Samt att någon skrev att jägare rört sig i området, utgår från att man talar om jaktsäsong då. Jägare brukar ha hundar. Hundar brukar vara bra på att hitta saker. En känsla bara.

Citat:
Ursprungligen postat av Fin
En av de första frågorna jag ställde i tråden var om FS setts i krokarna runt Spekeröd efter mordet.
Då menar jag inte i samband med vallning eller andra kända tillfällen.

Jag fick iofs vaga svar, men enligt pm hade han inte varit där. Därför tror iallafall inte jag att han flyttat Marina efter 29/7.
Menar du att FS haft möjlighet att flytta henne senare?

Jag menar egentligen inte så mycket alls. Jag menar inte ens att det är FS.
Citera
2014-02-17, 18:59
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det fetade: Var det inte istället så här orden föll vid det tillfället?:
"Hon LEVDE sitt liv och jag LEVER mitt."

Alltså långt innan man visste vad som hänt Marina.
Han visste så klart att hon var DÖD eftersom han själv sett till att det blivit så.
Så där är vanligt att uttrycka sig; man blandar nutid och dåtid i samma mening, eller menar nutid men uttrycker sig i dåtid; berättar om hur det förhåller sig - och hur det också tidigare förhållit sig:
Citat:
Ursprungligen postat av PF via fhl MJ
Säger att M nu levde sitt liv fullt ut och att han många ggr. tänkt att om ngn. skulle råka ut för en "knasboll" så skulle det vara M då hon gärna trodde gott om alla.
Citat:
Ursprungligen postat av FS
Vi levde var sitt liv numera, kan man säga.
Citat:
Ursprungligen postat av FS
Nej det tycker jag inte… man kan säga att... hon levde sitt liv och jag lever mitt liv och.. nej, jag kan inte säga att jag undanhållit nåt så.
Citat:
Ursprungligen postat av FB:s bild av MJ
M föll för F och levde ihop med honom ett tag. Hon har upptäckt att hon har en annan sexuell läggning och att hon inte får utlopp för sina känslor.
Citat:
Ursprungligen postat av MJ:s far
J tror inte att hon skulle följa med en okänd person till en för henne okänd plats. Hon var försiktig och levde efter det.
Citera
2014-02-17, 19:06
Medlem
Katten30s avatar
Citat:
Vaddå från mötesplatsen? Vilken mötesplats pratar du om?
Jag tror Otherland162 menar där polis och MJ´s anhöriga stod. Om man såg sovrumsfönstren därifrån.

2/8 2010 föräldrarna ringde ang MJ försvunnen, systern C och mamman vågade ej gå in i huset själva. Borgar och Jillmyr åker ut och möter upp en bit bort fr huset dom åker därefter gemensamt fram till huset och står vid intill ett skjul vid grindstolparna och pratar 5 min.
Ytterdörren stod öppen, FS kom inte ut självmant, då Borgar gick in i huset i köket satt FS vid köksbordet. Smör + bröd stod framme. MJs sov/datorrum var låsta, sängen hade överkast på.
Luften stod stilla i sovrummet, ingen doft. Minns ej att ngt fönster stod öppet.
Citera
2014-02-17, 19:14
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katten30
2/8 2010 föräldrarna ringde ang MJ försvunnen, systern C och mamman vågade ej gå in i huset själva. Borgar och Jillmyr åker ut och möter upp en bit bort fr huset dom åker därefter gemensamt fram till huset och står vid intill ett skjul vid grindstolparna och pratar 5 min.
Ytterdörren stod öppen, FS kom inte ut självmant, då Borgar gick in i huset i köket satt FS vid köksbordet. Smör + bröd stod framme. MJs sov/datorrum var låsta, sängen hade överkast på.
Luften stod stilla i sovrummet, ingen doft. Minns ej att ngt fönster stod öppet.
I HR hade konstapel B. Guldfisk en annan version, http://www.rättegång.se/spekerod/spekerod-dag-3/:
Citat:
Hade fönstrena varit öppna hade jag tänkt på det för jag gick runt och luktade efter liklukt hela tiden och hade fönstrena varit öppna hade jag definitivt reagerat över det. det var varmt men inte kvavt i sovrummet. det luktade fräscht.
Nu var han säker på att fönsterna var stängda och rummet hade fått lukt.
Citera
2014-02-17, 19:14
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otherland
/.../ Ser man sovrumsfönstren från den plats där familjen står och väntar på polisen?
Det framgår av den ene polismannens, JJ:s, vittnesmål ”att de [LJ och CJ] stod utanför grinden, vid det lilla uthuset, och väntade.” (s. 11). Där står man sedan och pratar en kort stund innan man börjar dra sig upp mot huset. Härifrån kan man inte se sovrumsfönstren*, och jag tror heller inte att man kan se huruvida ytterdörren är öppen (man måste nog i vart fall först forcera handikapprampen); däremot har den som då befunnit sig i huset, ev. inne i sovrummet med öppna fönster, varit kapabel att höra motorljud – vilket också skulle kunna förklara varför ytterdörr och fönster hållits öppna. - LJ och CJ hade besökt bostaden en gång tidigare denna dag (2/8) och då fått veta att MJ stuckit i väg ”i onsdags vid middagstid”.
http://www.youtube.com/watch?v=cjjvBK98c_g
(jmfr äv. FUP, s, 138 f)

*Bägge sovrumsfönstren kan ses på bild 28, s. 130.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in