2014-02-14, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faludjah
Under 1800-talet var ryssarna i trakten, dock inga större slag utan mindre sammandrabbningar. Ska man leta spökerier torde kolerakyrkogården i Holmsund vara ett bättre alternativ... Vad gäller brand så har Umeå stad brunnit, i Röbäck rör det sig om ryssar som under slutet av stora nordiska kriget gjorde en del räder längst hela Norrlandskusten. Så jag vet inte om man kan säga att "hela Röbäck brändes ned". I vilket fall torde de flesta civila redan lagt benen på ryggen och befunnit sig i säkerhet när ryssarna gjorde sina strandhugg.

Men i regel då, det spökar inte i Umeå i allmänhet eller på Röbäcksslätten i synnerhet.

Är det så illa? Tycker ändå att det verkar vara rätt, vad ska vi säga, jämt spridd med vidskepelse landet över, men då är jag ju å andra sidan norrlänning också. Vill dock, till vårat försvar, hävda att myterna "vi" tror på åtminstone är importerade från er sörlänningar i rätt stor grad

Jo, 1809 var ryssen och härja i trakterna, så även i Umeå, de låg bla i Obbola och Umeå borna att de hade bränt sina skepp och krypit in i hästar och låg där och höll på att frysa ihjäl. Så Umeborna plocka in de för att de skulle få mat och vatten. Bla låg ryssen på umedalen ( ej sjukhuset, byggdes långt senare )

Umeå brann sommaren 1888 den 25/ 6 kl 14.00 det började nere vid tullkammaren och du kan läsa mer på nätet.

Om det spökar i Stan eller ej, det beror på vad man tror på men Storan är ett hus.
Det finnns flera.
Citera
2014-02-14, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Jo, 1809 var ryssen och härja i trakterna, så även i Umeå, de låg bla i Obbola och Umeå borna att de hade bränt sina skepp och krypit in i hästar och låg där och höll på att frysa ihjäl. Så Umeborna plocka in de för att de skulle få mat och vatten. Bla låg ryssen på umedalen ( ej sjukhuset, byggdes långt senare )

Umeå brann sommaren 1888 den 25/ 6 kl 14.00 det började nere vid tullkammaren och du kan läsa mer på nätet.

Om det spökar i Stan eller ej, det beror på vad man tror på men Storan är ett hus.
Det finnns flera.
Nu intog ju ryssarna Umeå utan kamp, stadens ledning kapitulerade utan strid. Slaget vid Sävar är väl det största slaget, som omfattar truppantal om kanske 1000-2000 man på vardera sida. Inga större fältslag alltså.

Nej angående spöken kan man inte tro, bara veta. Inga vetenskapliga bevis har lagts fram och tron på spöken är såldes ologisk och irrationell. Spöken kan alltså bara finnas för dom personer som faktiskt vill att spöken kan finnas. Det är alltså lite som att välja att tro på jultomten eller påskharen...

Nog om detta, vad är Storan? Samt vilka andra hus påstår du att det "eventuellt" spökar i?
Citera
2014-02-14, 17:06
Medlem
Storan är Stora hotellet ligger vid strandleden vid umeälven.
Eller om man så gärna vill vid storgatan.

sävargården på gamlia lär det gå något, tips: gå in där och fråga...

Men storan är som sagt känt spökhus.
Citera
2014-02-17, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Storan är Stora hotellet ligger vid strandleden vid umeälven.
Eller om man så gärna vill vid storgatan.

sävargården på gamlia lär det gå något, tips: gå in där och fråga...

Men storan är som sagt känt spökhus.
Antar att det är lättare att göra "undersökningar" i Sävargården på Gamlia än i Stora hotellet? Tänker mig att hotellpersonalen (och gästerna) inte är jätteförtjusta i att man drar på spökjakt i hotellet. Är det några särskilda rum som det påstås spöka i, eller är det mer ett allmänt "spökhotell"?

Sävargården på Gamlia får jag ta och kolla in, även om det inte finns spöken är det alltid kul med lite lokalt skrock.

Har du personliga erfarenheter av spökjakt i Umeå eller är det "ryktesvägen" dina kunskaper kommer ifrån?
Citera
2014-02-17, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faludjah
Antar att det är lättare att göra "undersökningar" i Sävargården på Gamlia än i Stora hotellet? Tänker mig att hotellpersonalen (och gästerna) inte är jätteförtjusta i att man drar på spökjakt i hotellet. Är det några särskilda rum som det påstås spöka i, eller är det mer ett allmänt "spökhotell"?

Sävargården på Gamlia får jag ta och kolla in, även om det inte finns spöken är det alltid kul med lite lokalt skrock.

Har du personliga erfarenheter av spökjakt i Umeå eller är det "ryktesvägen" dina kunskaper kommer ifrån?

I sävargården på gamlia lär det finnas kulor kvar sen kriget i sävar.
Personalen kanske kan visa dig.
Då stod kåken i sävar, sen flyttades den till gamlia, men det byggdes upp till sävargård, den har vi i sävar. ( originalet på gamlia )

Storan anses som hela huset som ett enda stort spökhus.

Fråga personalen på storan om ett mord som hänt i ett av rummen....
Citera
2016-04-30, 16:59
Medlem
Fortfarande ingen som har någon info eller spökhistoria om Umeå.
Ingen som vet något ställe att besöka ?
Citera
2016-04-30, 23:34
Medlem
Strömbäcks folkhögskola kan du ju besöka och hoppas få vara med om något.
Citera
2016-05-01, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Strömbäcks folkhögskola kan du ju besöka och hoppas få vara med om något.

Där ute har jag varit, tyst som i graven.

- Storan. - något mord ev.
- Scharinska - några döda som inte får ro.
- Röbäck, oroligt men osäkert i detta nu. Galgbacken är helt dött.
- ev Ringstandska villan, ( brun träkåk mitt emot Döbelns park ) - osäkert just nu. vad händer där ?
- gamla lasarettet - väst på stan, Storgatan.

Scharinska är säkert - våning 3.

Finns ett par träkåkar på Sofiehem där det spökar sägs det. Några sågverksarbetare som vägrar lämna.
Citera
2016-05-16, 21:08
Medlem
Jag är fortfarande intresserad av Umeå, hittade ett spökhus värt att kolla upp.
VK och en hiss ska finnas där med ett spöke i.
Sen har jag hittat Sävargården på Gamlia.

Någon som vet mer ?
Citera
2021-08-06, 14:12
Medlem
Cleardays avatar
När det gäller Backens kyrka så hörde jag en berättelse från 1980-talet. En familj som bodde mycket nära kyrkan satt en kväll och åt middag. Plötsligt kikar dottern i familjen under bordet och ropar till föräldrarna: "Mamma, pappa, det sitter en gubbe under bordet!" När mamma och pappa tittar under bordet så satt det mycket riktigt en gubbe och stirrade på dem. Kanske en gubbe som begravts på Backens kyrkogård och som nu valde att dyka upp bland de levande?
Citera
2021-08-06, 15:44
Medlem
grottmuttans avatar
Jag är uppväxt på Röbäckssläten och kan bekräfta att djur beter sig konstigt där. Hunden vi hade t.ex, sov alltid ståendes i samma hörn av vardagsrummet. Sen plötsligt en natt vaknade vi av att han skällde och klöste på väggen i samma hörn och inget vi gjorde kunde lugna ner honom. Han dog ståendes mitt på dagen några dagar efteråt, i samma jävla hörn 😰 Usch hade nästan förträngt detta.
Citera
2022-10-22, 10:47
Medlem
Norrlandsrebells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimetheus
Vad är det som händer där?

Jag är 40+, familjefar, och har ordnade förhållanden.
Jag är långt ifrån någon knäppgök, men nedanstående platser intresserar och fascinerar mig mycket.

Jag har läst och hört om hästar och hundar som betett sig helt irrationellt där, och människor som har hört viskningar och skrik.
Det ska även ha funnits någon gammal kvarn där som spelar in i händelserna, samt något som kallas för "Mördarlogen" nära Svidjan i Röbäck.

Det ryktas även om att det ska ha funnits en ritualplats strax väster om flygplatsen som härrör från nybyggarnas tid där det händer oförklarliga saker.

Även Backens kyrka lär vara hemsökt.

Jag finner detta kolossalt intressant!
Förhoppningsvis så kan någon berätta mera om bakgrunden till dessa spökerier.
Trots att jag bor i Sundsvall så skulle jag väldigt gärna vilja uppleva något av ovanstående på plats, så jag skulle bli oerhört tacksam om någon delade med sig av sina erfarenheter.

Ett stort tack på förhand!
Jag har inte hört några rituella platser så vet ej om det stämmer men backens kyrka spökar det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in