Citat:
Under 1800-talet var ryssarna i trakten, dock inga större slag utan mindre sammandrabbningar. Ska man leta spökerier torde kolerakyrkogården i Holmsund vara ett bättre alternativ... Vad gäller brand så har Umeå stad brunnit, i Röbäck rör det sig om ryssar som under slutet av stora nordiska kriget gjorde en del räder längst hela Norrlandskusten. Så jag vet inte om man kan säga att "hela Röbäck brändes ned". I vilket fall torde de flesta civila redan lagt benen på ryggen och befunnit sig i säkerhet när ryssarna gjorde sina strandhugg.
Men i regel då, det spökar inte i Umeå i allmänhet eller på Röbäcksslätten i synnerhet.
Är det så illa? Tycker ändå att det verkar vara rätt, vad ska vi säga, jämt spridd med vidskepelse landet över, men då är jag ju å andra sidan norrlänning också. Vill dock, till vårat försvar, hävda att myterna "vi" tror på åtminstone är importerade från er sörlänningar i rätt stor grad
Men i regel då, det spökar inte i Umeå i allmänhet eller på Röbäcksslätten i synnerhet.
Är det så illa? Tycker ändå att det verkar vara rätt, vad ska vi säga, jämt spridd med vidskepelse landet över, men då är jag ju å andra sidan norrlänning också. Vill dock, till vårat försvar, hävda att myterna "vi" tror på åtminstone är importerade från er sörlänningar i rätt stor grad

Jo, 1809 var ryssen och härja i trakterna, så även i Umeå, de låg bla i Obbola och Umeå borna att de hade bränt sina skepp och krypit in i hästar och låg där och höll på att frysa ihjäl. Så Umeborna plocka in de för att de skulle få mat och vatten. Bla låg ryssen på umedalen ( ej sjukhuset, byggdes långt senare )
Umeå brann sommaren 1888 den 25/ 6 kl 14.00 det började nere vid tullkammaren och du kan läsa mer på nätet.
Om det spökar i Stan eller ej, det beror på vad man tror på men Storan är ett hus.
Det finnns flera.