2014-02-16, 19:35
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Brukar opinstituten ställa den frågan - hur man röstade förra gången?
Ja, de använder de svaren för att justera de nya svaren för att få ett mer representativt urval av väljarkåren. Om parti X verkligen fick 20% i förra valet, men bara 15% av de som man nu har frågat har svarat att de röstade på X, så anser man att man har frågat för få som röstade på C förra gången, att urvalet inte är representativt. Då multiplicerar man deras svar med 1.333 så att 15% blir 20%. Det är ju smart, men antar att folk svarar korrekt på frågan.
2014-02-16, 19:35
Medlem
Åsa-Nietzsches avatar
Citat:
Ja, mycket intressant.

Brukar opinstituten ställa den frågan - hur man röstade förra gången?

Det är folk som har ingått i en valundersökning som man sedan följer upp och kollar hur de röstar i nästa val också. Står på sidan 162 i SVT Text för tillfället.
2014-02-16, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Åsa-Nietzsche
Hittade precis en intressant undersökning som presenterats på SVT Text (för närvarande på s 106-107 med förklaring av analysen på s 162). Var fjärde svensk minns inte hur de röstade i förra valet, eller minns fel.

Jag är inte direkt förvånad att många inte minns hur de röstar, det finns en stor del väljare som inte vet ett dugg om politik och inte bryr sig heller, utan röstar på en enstaka fråga eller den partiledare som gör sig bäst i tv. Dock aningen uppseendeväckande att så många som 20% minns fel.

Hur kan man fastslå att någon minns fel, när vi har valhemlighet?
2014-02-16, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Allt tyder på att nästa statminister heter Löfven. Sedan är det en öppen fråga om S kommer att ta in något annat parti i regeringen. Som jag ser det är det i så fall MP. V kommer aldrig att fälla en S regering om alternativet är omval och riskera att få en moderatledd regering.

1. Sett till siffrorna just nu så ligger estimatbasen kring S 34%, Mp 7%, V 7%, Sd 11%, Fp 6%, C 4%, Kd 4%, M 23%, 4% okändvariation, 40% av de röstberättigade ej intresserade av att delta.

2. Kolla historiken för svenska val.

Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Tycker förresten att SD borde satsa på att spika igen kistan för både C och KD, istället för att fokusera på större städer. Med de båda ute så har han ingen konkurrens inom landsbygds- och kristendomsfrågor och kan bedriva en entydigt profilerad opposition mot sosseregeringen kommande 4 år, medan Moderaterna är i djup kris och får hitta på en helt ny taktik med ny partiledare.

1. Kd kommer nog som ett ånglok på slutet av valrörelsen.

2. C har ekonomi för att missa två riksdagsval, dvs. tillgångarna motsvarar ungefär Sd+Mp:s totala bidragsinkomst för två val sett till förra valresultatet. Däremot tror jag inte att C-politikerna blir särskilt glada av att åka ur riksdagen, men det verkar ändå vara något som de kan fixa.

3. Visst är det som så att ifall Kd och C försvann ur leken, så skulle Sd ha närmast fritt spelrum utanför förorterna. Däremot är det ganska osannolikt att båda händelserna inträffar samt att profileringsmatchning skulle hinna genomföras. Däremot så skulle det ju rent hypotetiskt kunna vara som så att Sd skulle kunna bli ett första hands alternativ för pensionärer och landsortsbefolkning för ett sådant utfall.

4. Det är farligt att övertolka SIFO även om det borde vara en eldgaffel så att säga. Människorna som gör de där undersökningarna är inte direkt 'höger' eller 'vänster' utan i första hand akademiker.
2014-02-16, 19:45
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Är väldigt förbryllad över att Socialdemokraterna är så stora i mätningar? De är ju om någon otydliga och lömska, om inte borde V sno deras röster?
2014-02-16, 19:45
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Tycker förresten att SD borde satsa på att spika igen kistan för både C och KD, istället för att fokusera på större städer. Med de båda ute så har han ingen konkurrens inom landsbygds- och kristendomsfrågor och kan bedriva en entydigt profilerad opposition mot sosseregeringen kommande 4 år, medan Moderaterna är i djup kris och får hitta på en helt ny taktik med ny partiledare.
Ja, att SD inte gör det är för mig en gåta. Lite glesbygdspolitik, några nya bidrag till bönderna och miljö på programmet skulle utplåna åtminstone Centern, och ge SD minst 5 procentenheter till. Men det kanske är just det man inte vill, ty då stupar ju Alliansen, och det kanske de globalistiska herrarna i Frankfurt, London och New York som styr i svensk politik inte vill.

På den andra punkten om kristendom måste jag ge dig underkänt. Att SD skulle syssla med kristendom vore som att släpa ut Dracula i solljuset. Det skulle fräsa och slå lågor ur öronen på Ekeroth och de andra kroknäsorna om han tvingades styra ett parti som företrädde sådana irrläror. De skulle inte få komma på Bilderberg-mötena och dyrka den sexuddiga stjärnan och offra spädbarn, om det läckte ut att deras parti avvek från Talmud.
2014-02-16, 19:50
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ja, de använder de svaren för att justera de nya svaren för att få ett mer representativt urval av väljarkåren. Om parti X verkligen fick 20% i förra valet, men bara 15% av de som man nu har frågat har svarat att de röstade på X, så anser man att man har frågat för få som röstade på C förra gången, att urvalet inte är representativt. Då multiplicerar man deras svar med 1.333 så att 15% blir 20%. Det är ju smart, men antar att folk svarar korrekt på frågan.
Jorå, jag förstår hur man kan använda sig av informationen för att förbättra sin opundersökning. Smart, ja.

Jag undrade om det är vanligt/standard att opinstututen gör just detta. Jag själv har aldrig blivit uppringd av ett opinstitut för att svara på sympatier i riksdagsval. Och jag har inte hört det nämnas tidigare.
2014-02-16, 20:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Centern vill uppenbart ge varje människa på denna jord samma förutsättningar att forma sin egen framtid i Sverige. Det genom att ta bort arvsrätt, varje hänsyn till Svensk bakgrund, etnicitet eller kultur. Det skall göras under ett gemensamt ansvar men inte med kollektivism. Okeeeej.

Sedan undrar Centern varför opinionen vänder dem ryggen?

Det kanske inte är så underligt? Det går helt enkelt inte ihop.
Väljarna kanske motsätter sig att deras barn skall få börja med två tomma händer i ett land som hellre använder större delen av våra gemensamma resurserna på nya medborgare än de som växer upp här.

Men om centerns företrädare tycker så skall man inte ändra sin politik. Det vore oärligt.

Men man får vara beredd att ta konsekvensen av väljarnas dom i September.

Det blir väl Nya Centern efter valet. Det kan bli intressant 2018. Men i årets val är de helt körda med den politik som de för fram.

Centerpartiets liberalism är social, decentralistisk och grön, samtidigt som den är jordnära och frihetlig. Centerpartiets liberalism bygger på rättvisa och hållbarhet och samhället är större än bara staten, människorna här i landet och världen ska kunna bilda en gemenskap där alla behövs. När många människor får vara med och ta ansvar för tryggheten och solidariteten i landet byggs en välfärd som är mycket bättre och starkare än vad staten ensam klarar av att förmå.
2014-02-16, 20:54
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Åsa-Nietzsche
Jag har länge trott att C åker och att KD klarar sig kvar genom någon halvkonservativ fråga som dyker upp i valrörelsen och ger stödröster från bl a gammelmoderater.
Antag att det finns ett betydande antal moderater som är beredda att stödrösta på Moderaternas stödpartier för att dessa skall räddas kvar.
Detta kan i så fall leda till dramatiska effekter. Varje enskild stödröstare vet givetvis inte om det är nödvändigt att just han skall stödrösta, vilket kan leda till att "onödigt" många i så fall skulle stödrösta.

C och Kd ligger under 4%-spärren, men även Fp ligger illa till, eftersom de har legat runt 5-6%.
Antag att moderater då skulle stödrösta på följande sätt: 3% C, 3% Kd och 1% Fp.
Den senaste Sifomätningen ser ut så här.

Citat:
Sifo, februari:

S 34,9% (+2,0)
V 8,2% (-0,1)
MP 9,7% (+0,3)

SD 9,5% (+0,3)

M 22,8% (-2,6)
FP 6,7% (+0,2)
KD 3,7% (+0,4)
C 2,8% (-0,9)

Givet ett sådant antagande skulle vi då få följande:

S 34,9%
V 8,2%
MP 9,7%

SD 9,5%

M 15,8%
FP 7,7%
KD 6,7%
C 5,8%

Då skulle samtliga borgerliga partier finnas kvar, men till priset av en kraftig försvagning av moderaterna.
Här kan vi då notera att differensen mellan M och Sd med ett sådant antagande skulle vara 6,3%.

Det finns inget som tyder på att moderaternas ras skall ha dämpats, dessa förefaller att i första hand gå till S och i andra hand till Sd.
Antag att M tappar 4% till S och 2% till Sd, detta skulle resultera i följande:

S 38,9%
V 8,2%
MP 9,7%

SD 11,5%

M 9,8%
FP 7,7%
KD 6,7%
C 5,8%

Således i ett sådant scenario en stabil vänstermajoritet, men där S skulle behöva stöd av två partier, om man utesluter alternativet S+Sd.

Exemplet syftar främst till att uppmärksamma konsekvenserna av en betydande stödröstning av moderater på moderaternas stödpartier.
Finns det verkligen så många moderata stödröstare?
Vad blir konsekvenserna av ett sådant massivt stödröstande?
2014-02-16, 20:57
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centerpartiet
Centerpartiets liberalism är social, decentralistisk och grön, samtidigt som den är jordnära och frihetlig. Centerpartiets liberalism bygger på rättvisa och hållbarhet och samhället är större än bara staten, människorna här i landet och världen ska kunna bilda en gemenskap där alla behövs. När många människor får vara med och ta ansvar för tryggheten och solidariteten i landet byggs en välfärd som är mycket bättre och starkare än vad staten ensam klarar av att förmå.
Jag välkomnar dig eller ni om det är fler som står bakom nicket till FB och tråden. Det är positivt att partiföreträdare dyker upp i här på FB. På FB finns/har funnits företrädare för bl a PP, FP och SD.

Det låter ju tjusigt det du skriver. Förutom att jag inte begriper vad grön liberalism skulle vara för något. Grön politik drivs med regler, förbud, stimulanser, subventioner etc, dvs motsatsen till liberalism.

Idag har Sifo presenterat rekordlågt opinionsstöd på 2.8%. Och ni riskerar att för första gången någonsin sedan ni kom in i riksdagen 1917 att trilla ur. Varför tror du att det går så rekorddåligt för er i opinonen?
Senast redigerad av Madagascar 2014-02-16 kl. 21:04.
2014-02-16, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centerpartiet
... vi vill bevara vår planet och ekosystemet, ...
Du säger det men sedan tar Centerpartier och gör det diametralt motsatta och verkar för att öka antalet människor i Sverige. Dvs ökar miljöpåverkan och skadar ekosystemet.

Inser du att ni får problem i opinionen när ni säger en sak och gör tvärtom? Det är inte så att ni framstår som tillräkneliga.
2014-02-16, 21:25
Medlem
fernebos avatar
Citat:
1. Ja det stämmer att skillnaden mellan V och S ökat med tiden. Men sossarna behöver inte "få med V på tåget". Det gäller bara att se till att sossarna driver en politik som är något mer vänster än ett borgerligt alternativ som V inte fäller. V har ju ingen annan än just S att stöda. Jag tror att detta alternativ ligger S mycket närmare än att aktivt söka stöd från FP. Vad för slags inviter har S gjort till FP?

Det var ju Löfven och Jämtin som i en debattartikel i DN pratade om att S utöver Mp och V också har en hel del gemensamt Fp och C vilket uppfattades som en invit. Nu är ju C i princip uteslutet, men att Löfven hoppas på Fp är inte så konstigt:

Citat:
"Sveriges utmaningar kräver politiska företrädare som är beredda att lägga dagsaktuella gräl åt sidan och arbeta tillsammans för det som är viktigt på längre sikt", skriver Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven och partisekreteraren Carin Jämtin på DN debatt.

De beskriver Socialdemokraterna som ett "samarbetsparti" med Miljöpartiet som den naturliga samarbetspartnern.

"Men vi har även en del gemensamt med Vänsterpartiet, Folkpartiet och Centerpartiet, och vet att de kan ta ansvar när det behövs. Det enda parti vi helt utesluter från alla former av samarbete är Sverigedemokraterna."

Citat:
Han medger att det inte finns så mycket som tyder på att FP och C, som han ju nämner som tänkbara partners i det borgerliga blocket, skulle vara intresserade.

-Nej, tonläget är självklart högt inför en valrörelse, och så ska det vara, säger Löfven.
-Men när valet är gjort är alla partier skyldiga att ta ansvar för att Sverige får en handlingskraftig regering. Centerpartiet har gjort det förut och jag tror att de kan göra det igen.

Han öppnar också för att ge ministerposter till andra partier i en S-ledd regering.

-Socialdemokraterna går till val själva på vårt valmanifest med våra prioriteringar. Vi siktar på en socialdemokratiskt ledd regering men eftersom vi vill ta ansvar för Sverige är vi också öppna för ett bredare samarbete över blockgränsen.
-Vi vill bryta upp blockpolitiken, den är fördummande och ger Sverigedemokraterna den vågmästarroll de vill ha. Vill Fredrik Reinfeldt fortsätta med det?

http://www.unt.se/inc/print/s-invit-over-blockgransen-nobbas-2687796-default.aspx

Citat:
2. Jaså, du kom ihåg att jag satsat pengar på SD under 10%. Jag satsade lite mer bara för ett par dagar sedan.

Förstår ärligt talat inte hur du kan tro att SD får under 10%. Låter mest som ett önsketänkande.

Citat:
3. Intressant effekt du beskriver med ett ökat SD-stöd i händelse av allianskollaps. Jag det kan kanske bli en sådan rörelse från moderaterna till SD.

Och inte bara från Moderaterna, men säkert främst därifrån. 10% kan säkert bli 15% enbart pga den effekten. Nu tror jag ju iofs att skillnaden mellan blocken kommer att minska ju närmare valet kommer, men är det nån som på allvar tror att Reinfeldt kommer att sitta kvar som statsminister?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in