Nej det förstås. Mysteriet är nog mer hur dessa utredare jobbade. Eller inte jobbade. Hur kan en utredning vara så full av misstag? Det är ju inte en hög newbies i teamet. Även om det stundvis verkar så.
Den första undersökningen gjordes mer än en vecka efter det att MJ försvunnit. - En dammsugare stod framme. Om MJ dragits ut ur sovrummet med hjälp av t.ex. en matta eller ett par täcken, och golvet sedan dammsugits, finns det inga synliga dragspår att upptäcka. - Detta att undersökningen gjordes så pass lång tid efter inträffad händelse i sovrummet medverkade naturligtvis också till att man inte kunnat säkra vissa spår. - Men vad man framför allt letade efter då var blodspår - vilket vi nu vet fanns i överflöd men inte upptäcktes. - Utredarna var inte tillräckligt bra som blodhundar.
Den första undersökningen gjordes mer än en vecka efter det att MJ försvunnit. - En dammsugare stod framme. Om MJ dragits ut ur sovrummet med hjälp av t.ex. en matta eller ett par täcken, och golvet sedan dammsugits, finns det inga synliga dragspår att upptäcka. - Detta att undersökningen gjordes så pass lång tid efter inträffad händelse i sovrummet medverkade naturligtvis också till att man inte kunnat säkra vissa spår. - Men vad man framför allt letade efter då var blodspår - vilket vi nu vet fanns i överflöd men inte upptäcktes. - Utredarna var inte tillräckligt bra som blodhundar.
Brukade dammsugaren stå framme? Huset i Övre Röra ger ingen bild av annat än röra ärligt talat. Jag skulle inte bli förvånad om dammsugaren brukade stå framme för jämnan. Pinsamt nog har jag min egen stående i hallen alltid. Det är för att jag har hund. Det är dock en liten dammsugare som inte tar så mycket plats.
Jag finner det även besynnerligt att MJ´s mor hade huset till förfogande för kattmatning trots att avspärrningarna satt där. Är det vanligt?
Brukade dammsugaren stå framme? Huset i Övre Röra ger ingen bild av annat än röra ärligt talat. Jag skulle inte bli förvånad om dammsugaren brukade stå framme för jämnan. Pinsamt nog har jag min egen stående i hallen alltid. Det är för att jag har hund. Det är dock en liten dammsugare som inte tar så mycket plats.
Jag finner det även besynnerligt att MJ´s mor hade huset till förfogande för kattmatning trots att avspärrningarna satt där. Är det vanligt?
Vad spelar det för roll om dammsugaren brukade stå framme och inte?
Så amfetaministen är mindre tillförlitlig. Du har skrivit att han sannolikt var påverkad vid iakttagelsen, och att han senare dömdes för att ha använt amfetamin i augusti talar för det.
Nu finns det ingen halvblind pensionär som vittne i målet, vad jag vet.
Det är väldigt sällsynt att domstolen får välja vem man vill ha som vittne.
Om man gör en trovärdighetsbedömning skulle jag säga ungefär så här:
* Folkpartistisk riksdagsman med videokamera.
* Hederlig medelsvensson utan kamera.
* Amfetaminmissbrukare
* Halvblind pensionär.
* Psykotisk LSD-missbrukare.
* Quarrell
Trots det ser jag hellre Quarrell än inget vittne alls.
Om en dammsugare står framme har det nyligen städats då? Kan det inte bara stå framme sen en vecka eller en månad eller ett år? Tio år?
Jo absolut. Så är det hos mig iaf. Städar verkligen inte varje dag. Men just i detta så KAN det ju innebära att det städats efter mordet. Eller så betyder det ingenting. Det är ytterligare ett av svaren vi aldrig kommer få svar på.
Jo absolut. Så är det hos mig iaf. Städar verkligen inte varje dag. Men just i detta så KAN det ju innebära att det städats efter mordet. Eller så betyder det ingenting. Det är ytterligare ett av svaren vi aldrig kommer få svar på.
Om man ser över hur det såg ut hos Marina och Mördaren Fredrik, så tippar nog vågen mer åt det håll att dammsugaren alltid stod framme.
MJ önskade sex 5 ggr/dagen, ständigt chattande och sökande efter män, när kan vi ses, kraaam, första träff med ngn även utanför "siter" berättar MJ omg vad hon vill ha.
FS var inte så intresserad av detta, då fick han bli den praktiska "slaven" istället, lades på hyllan, rättare sagt ner i källaren i en låda, förbrukad och hon fortsatte "letandet" dag ut och in, land & rike runt.
Samtidigt sms t FS, puss, natti natti, snacka om dubbla budskap. Leka med elden - ja - vare sig det är mot FS eller andra män.
MJ har även sagt i en chat "vill döda min sambo".
Vem var den destruktive?
(Kot/diskkomprimering och whiplashskada innan han träffade MJ - lyfta död kropp på 85 kg?)
Ett destruktivt förhållande med mycket emotionellt skuld/krav/tvång, helt enkelt livsfarligt.
Kvinnor mördas varje år i sådana förhållanden.
Vems fel det är att förhållandet blir så/vem som gjort fel och bla bla..
Det spelar ingen roll, brottet är mord.
Mord och inget annat.
Går ett förhållande överstyr fixar man det eller lämnar, man mördar inte.
Nu valde de inte något sådant av de sundare alternativen,
utan levde sida vid sida i detta nystan av känslor,
-och resultatet blev fatalt.
Håller med om att M hade en i mina ögon märklig sexuell läggning och verkade kontaktsökande. Hon var inte fotomodell och hon verkar inte ha fått napp så ofta med tanke på hur mycket tid som tillbringades med chatt etc. Dock hade även F något vid sidan av vad man kan gissa genom sms.
Jag förstår inte riktigt hur man kan leva så dubbelt, där håller jag med dig.
Samtidigt vet jag att alla inte är som jag, ibland förstår man inte men så är det.
Jag önskar av hela mitt hjärta att både tjejer och killar vill ha sunda förhållanden,
och lämnar när det är dags att lämna.
Speciellt yngre kan klamra sig fast vid en dröm som aldrig blir sann.
Varje mord är en tragedi.
Varje dag i varje liv i ett destruktivt förhållandet är en emotionell katastrof och en risk för liv och hälsa.
Senast redigerad av Otherland162 2014-02-16 kl. 13:50.
Ja jag håller med. Det är rörigt på alla bilder och ser inte städat ut någonstans.
FS skulle sköta om hushållsysslorna, laga mat städa sköta om hus o tomten.
Det var därför som han fick bo kvar tills han kunde fixa ett eget boende och "parasiten" behövde inte betala något för sitt boende eller maten o bil m.m.
Det blir så när man har en inneboende som pundar...
Det enda latmasken är duktig med är att slänga "KÄFT" och gnälla på sin dåliga rygg
Jag tror att Letsdoit menar att det är ett tecken på att det nyligen städats.
Det är ett bevis på att det finns en dammsugare i huset. - Om jag dragit något över ett golv, över ev. trösklar och nedför ett antal trappsteg och detta "något" råkar vara en av mig skjuten människa liggande i en presenning och placerad på en dragmatta, tar jag snarast möjligt första bästa dammsugare och dammsuger golvet på vilket jag dragit mitt lik. Efter 7-11 dagar har sedan ett nytt, jämnt fördelat, dammlager hunnit bildas.
När kriminalteknikerna kommer in i bilden har alltså mer än en vecka passerat, och efter den andra brottsplatsundersökningen (då man vet att någon på något sätt måste ha fört ut MJ ur sovrummet) kan man konstatera att stor försiktighet i kombination med någon slags förpackning helt och fullt förklarar avsaknaden av dragspår. Man kan heller inte utesluta att mördaren torkat av olika ytor eftersom det efter någon vecka inte nödvändigtvis behöver finnas några spår kvar efter en sådan avtorkning. - Att kalla detta "ett mysterium" är en grov överdrift. Möjligen kan man säga att det synes vara något av ett mysterium. - Mördaren har av ren självbevarelsedrift varit noggrann och försiktig: bägge fönstren stod öppna (när poliserna den 2/8 anlände till platsen var korsdrag anordnat; även ytterdörren stod öppen), osv. Vi vet också genom fyndet hur MJ hade förpackats; paketet hade t.ex. inte gjorts mindre genom att avlägsna bäddmadrasser och sängkläder, utan från skott till utforsling ur sovrummet hade så få åtgärder som möjligt vidtagits för att inte riskera att efterlämna några spår.
Mot den bakgrunden framstår också FS:s förklaringsbörda som desto viktigare: Vilket var hans egentliga ärende i Brobacka/Alingsås?