2014-02-16, 09:47
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Är det inte bättre, i din värld, att vara vågmästare och ha en sosseledd regering än att inte ha någon makt överhuvudtaget. Det kommer finnas få möjligheter att som nu kunna rösta emot propositioner för höjd skatt etc.
Som sagt..Jag tror på mer lång sikt.
2014-02-16, 09:48
Medlem
KarlDenSistaGustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medelklassman
Självklart kommer det bli jämnare än så här när valet närmar sig - Löfven och hans sällskap av bidragsnarkomaner kommer förstås att tvingas berätta vad de skall göra och därmed synas.
Men allt tyder på att alliansen läcker åt både Sd och till de rödgröna - det är den stora skillnaden mot förra valet 2010. Det klarar de inte av - hoppande mittenväljare är båda blockens målgrupp nummer ett, men nu lämnar ju moderata kärnväljare M och går till Sd - där spricker Neros röstmaximeringsplan.

Vad gör Allahiansens feta bidragspolitik mindre kostsam än t.ex. Vänsterpartiets bidragspolitik. Förklara det för mig.

Kostar Imam Reinfeldts 120 000 invandrare per år mindre än sossarna genomsnitt på 40 000 invandrare? Eller hur fungerar det?
2014-02-16, 09:54
Medlem
KarlDenSistaGustafs avatar
Citat:
Är det inte bättre, i din värld, att vara vågmästare och ha en sosseledd regering än att inte ha någon makt överhuvudtaget. Det kommer finnas få möjligheter att som nu kunna rösta emot propositioner för höjd skatt etc.

Skattehöjningar kommer (alternativt kravaller) oavsett regering. Imam Reinfeldts import av den nya svenska adeln 2006-2014 måste fianasieras av framtida generationer, oavsett regering. Anders Borg har redan erkänt detta.
2014-02-16, 10:03
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narcissist_
Centerpartiets sämsta resultat i en Sifomätning sedan de började mäta 1967!

Sämsta stödet på 47 år.
Om centern ryker så är det förstå gången sedan 1917 de skulle stå utanför riksdagen (de började sin karriär i riksdagen som Bondeförbundet). Det borde bli ett tungt ok för dagens ledande centerpartister att bära ifall det skulle ske. Eller de kanske skiter blankt i det och bränner alla pengarna centern har på kontot på egna löner.
Senast redigerad av Madagascar 2014-02-16 kl. 10:13.
2014-02-16, 10:10
Medlem
medelklassmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlDenSistaGustaf
Vad gör Allahiansens feta bidragspolitik mindre kostsam än t.ex. Vänsterpartiets bidragspolitik. Förklara det för mig.

Kostar Imam Reinfeldts 120 000 invandrare per år mindre än sossarna genomsnitt på 40 000 invandrare? Eller hur fungerar det?

Som jag ser det så har alliansen lyckats med konststycket, att för en tid, minska transfereringarna till i landet redan boende eller etniska svenskar.

Dussinvis miljarder har i stället gått till den samhällsomstörtande massinvandringen med följdkostnader - asylboenden, goda män, SFI, de dussinvis kommunbidrag, utbildningsbidrag och anställningsbidrag, skolgång, retroaktiva barnbidrag m.m.som gör att den senaste vågen av lågutbildade invandrare lyckas nå upp till ca 30-40% sysselsättningsgrad efter 7-8 år i sitt nya hemland.

Detta börjar nu spricka - massinvandringens kostnader har satt både den offentliga sektorn på konstanta sparpaket och börjar nu leda till skenande budgetunderskott TROTS att alliansen också tillfört enorma pengar i reella tal - men det räcker inte - kostnaden för massinvandringen och följderna för kvaliteten och resurserna i den offentliga sektorn är katastrofala.

Vad vänstern går till val på är ju att öppet höja transfereringarna och finansieringen av den offentliga sektorn = höjd skatt, mer resurser till den offentliga sektorn och till massinvandringens kostnader.

Jag ser ingen skillnad i framtiden vad gäller omfattningen av massinvandringen - har de rödgröna propagerat för minskad invandring under alliansens snart 8 år vid makten?
Vad pekar på att de skulle minska den framgent jämfört med alliansens rekordår?
2014-02-16, 10:10
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlDenSistaGustaf
Skattehöjningar kommer (alternativt kravaller) oavsett regering. Imam Reinfeldts import av den nya svenska adeln 2006-2014 måste fianasieras av framtida generationer, oavsett regering. Anders Borg har redan erkänt detta.
Sunnialdemokraterna med Mullah Löfven med sällskap av Ayatollah Fridolin i ensam majoritet kommer att innebära att de utanför regeringen kommer att synas mindre och om du tror att ditt partis hjärtefråga kommer att hanteras på ett annat sätt så kommer du nog vakna upp kallsvettig.

Nej, jag vidhåller att i det opinionsläge vi har nu kommer det vara en fördel att få in C och KD i riksdagen och på så sätt göra att det blir en sosseminoritetsregering.
2014-02-16, 10:24
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Sunnialdemokraterna med Mullah Löfven med sällskap av Ayatollah Fridolin i ensam majoritet kommer att innebära att de utanför regeringen kommer att synas mindre och om du tror att ditt partis hjärtefråga kommer att hanteras på ett annat sätt så kommer du nog vakna upp kallsvettig.

Nej, jag vidhåller att i det opinionsläge vi har nu kommer det vara en fördel att få in C och KD i riksdagen och på så sätt göra att det blir en sosseminoritetsregering.
Det läget skulle riskera att leda till en fortsatt alliansregering, möjligen med upptag av MP, och buisness as usual. Är det det du vill?
2014-02-16, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medelklassman
Vad vänstern går till val på är ju att öppet höja transfereringarna och finansieringen av den offentliga sektorn = höjd skatt, mer resurser till den offentliga sektorn och till massinvandringens kostnader.

Vilka är dessa transfereringar? Konkreta exempel på vad man vill höja tack!
2014-02-16, 10:35
Medlem
medelklassmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Det läget skulle riskera att leda till en fortsatt alliansregering, möjligen med upptag av MP, och buisness as usual. Är det det du vill?

Nej bättre att de rödgröna får ta ansvar för det som de i symbios med alliansen påbörjat - upplösningen av nationalstaten, massinvandringsomvandlingen av nationen och nyskapande av ekonomiska teser i skuggan av lafferkurvans teorier.

För första gången skall V och MP få taga ett öppet regeringsansvar - det är sannolikt den bästa bot som finns mot den rödgröna sjukan.

Glöm inte att kostnaderna för massinvandringen nu på allvar börjar märkas och kommer att öka progressivt för varje år som kommer. Handlingsfriheten för framtida regeringar är redan intecknad.

Alliansen måste dö och något nytt komma i dess ställe.

Det är alltid som mörkast innan gryningen.
Senast redigerad av medelklassman 2014-02-16 kl. 10:45.
2014-02-16, 10:37
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Centerns siffra glädjer mig!

Fast glöm det där med V. Det är i ytterst få frågor som Löfven kan komma att komma överens med V och han har väl i princip redan ställt dem utanför ett djupare samarbete. Däremot så skulle väl S, Mp och Fp räcka till majoritet om detta blev valresultat, även om jag misstänker att Mp:s siffror som vanligt är uppblåsta. De har alltid för vana att överprestera i opinionsmätningar i mellanvalsperioderna och sen underprestera när det är dags för val. Mycket beroende på att de skrämmer slag på väljarna med sin idealistiska, men för väljarna kostsamma politik i varje valrörelse.

Med det sagt så finns det en risk för att inte ens S+Mp+Fp skulle räcka och då kan Löfven tvingas göra upp med Moderaterna. Ett Moderaterna som antagligen just gjort ett katastrofval.

SD är väl annars det parti som har stabilast stöd av alla. De flesta hoppar upp och ner i mätningarna utom just SD som stadigt ligger mellan 9 och 10% hos SIFO. Skandaler, kampanjer mot dem och en för tillfället frånvarande Åkesson verkar inte påverka dem det minsta.
Jag ska glömma det där med hoppande stöd. Visserligen visar siffrorna på att SD förlorar sin vågmästarroll men så stora är inte S att de kan bilda en regering med endast ett annat partis stöd. Tankevurpa av mig. Minst två partiers stöd behöver dem. Eller åtminstone att V inte fäller om S bildar regering med MP.

Men menar du verkligen att S heller söker stöd från MP plus FP än MP plus ett passivt V?
2014-02-16, 10:41
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Du har ingen koll, som vanligt, Alliansen tar inte i SD med tång och MP vill nog hellre med såssarna, vad är det du har missat? Sossarna tror jag däremot kan tänka sig ett samarbete, men inte som opionsläget ser ut nu, då är MP förstaval.
2014-02-16, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Varför tror en del att Mp och Fp någonsin skulle sitta i samma regering. Dom är som hund och katt!
Ta kärnkraftsfrågan Mp räknar med att få nästa regering att besluta om att stänga flera kärnreaktorer. Fp vill bygga nya.
Mp är inte längre emot EU utan ser unionen som ett användbart slagträ mot Sverige när de inte får som de vill. Men så EU vänliga som Fp blir de aldrig.

Och halva S består av vänstersossar som säkerligen hatar Fp men känner en viss förälskelse för V.

Nää om C eller Kd försvinner ökar prognosen för en regering med bara S och Mp. S vet att V skrämmer många av de mittenväljare som det ser ut som man har stöd från just nu. Med det är villkorligt de kan lika gärna välja Sd eller stanna i sitt alliansparti.

Just nu visas missnöje men så stark som trenden visar kommer inte valresultatet att slå igenom.

Visst har MP och FP motsatta åsikter i flera sakfrågor, men de är principiellt överens om att så långt de förmår göra sitt bästa för att fördärva Sverige. Båda partierna är historiskt emot ett fungerande försvar och rättsväsende. Båda partierna vill öppna landets gränser på ännu vidare gavel. Om det innebär att de kan ingå i samma regering är oprövat, men jag skulle inte utesluta det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in