2014-02-16, 08:36
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granved
Med rejält adrenalinpåslag så kan han lyft ut henne själv. Att mörda någon påverkar säkert även en sådan som Fredrik Svensson. Annars så kan han ju ha städat golvet efter att ha släpa ut henne. Vilket det än är så är det han som är dömd skyldig.

Cannabis är inget som ger dig en adrenalinkick. Snarare tvärtom.
Citera
2014-02-16, 08:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag tror inte det gäller hela Västra Götalands poliskår. Förre åklagaren, nuvarande målsägandebiträdet, kunde ha frågat någon. Uppenbarligen vet ingen, förutom GM, hur det gick till.

Vid vilken rättegång var det ett mysterium för åklagaren hur Fredrik har fått ut kroppen? Inte den senaste. Fredrik blev dömd för mord så det var tydligen inte ett mysterium för rätten.
Citera
2014-02-16, 08:38
Medlem
Citat:
Med rejält adrenalinpåslag så kan han lyft ut henne själv. Att mörda någon påverkar säkert även en sådan som Fredrik Svensson. Annars så kan han ju ha städat golvet efter att ha släpa ut henne. Vilket det än är så är det han som är dömd skyldig.

Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda

Att mörda någon kan säkert ge en adrenalinkick.
Citera
2014-02-16, 08:41
Bannlyst
Citat:
@Smålandstintin

Du är ju öppen med att du är journalist och vad jag förstått i ämnet krim. Du måste ha läst otroligt många förundersökningar, betydligt fler än mig och många andra här i tråden.

Jag skulle vilja veta om du tycker att denna FUP skiljer sig från andra i mordutredningar. Vad jag syftar på är om du tycker att förundersökningen ser ut att vara en "förutsättningslös" utredning eller om du tycker att den är lite väl pekande på en person från dag 1.

Det har inget med ställningstagande i skuldfrågan att göra, utan rent allmänt är jag intresserad av att veta hur du ser på saken, då jag litar på din uppriktighet och din erfarenhet.
Jag HAR en del problem med förundersökningen.
1. Den tekniska undersökningen är ett skämt.
2. Att gång på gång envisas med förhörsledare som den misstänkte inte litar på och har respekt för är skandalöst. Hade man snabbt satt in förhörsledare från riksmord kunde detta varit löst för länge sedan.
3. Jag har däremot inga problem med att man riktade in sig på Fredrik. De flesta förundersökningar smalnar av när man har en misstänkt gm. Det är rimligt.
Citera
2014-02-16, 08:43
Bannlyst
Citat:

Han hade ju inget cannabis då, däremot i sikte och det blev en adrenalinkick.

Först skulle han och marinas kort till en bankomat utan kamera.
Sedan åka köpa knarket ja.
Citera
2014-02-16, 08:43
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Att mörda någon kan säkert ge en adrenalinkick.

Eller rädsla. Kanske en känsla av panik? Jag skrev det här med cannabis eftersom folk säger sig tro att FS var påverkad av cannabis då.

Nu har "vem det nu var" dock med källa visat på ett mord där personen i fråga enligt analyssvar varit påverkad av CB. Däremot vet jag inte om det gjordes någon test gällande tex spice eller benzo i det fallet. Så jag håller mig till 50-50 i den frågan nu, innan var min ställning betydligt annorlunda.

Hittade en intressant länk http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4959650
Citera
2014-02-16, 08:46
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katako
Vid vilken rättegång var det ett mysterium för åklagaren hur Fredrik har fått ut kroppen? Inte den senaste. Fredrik blev dömd för mord så det var tydligen inte ett mysterium för rätten.
Såvitt jag vet var inte förre åklagaren, nuvarande målsägandebiträdet, närvarande vid årets rättegång, och det var för honom ett mysterium. Inga uppgifter har kommit fram som skingrar dimmorna kring mysteriet, så jag antar att den pensionsmässige åklagaren hoppade över den detaljen. På så sätt fick inte HR veta att det var ett mysterium.
Citera
2014-02-16, 08:46
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Jag HAR en del problem med förundersökningen.
1. Den tekniska undersökningen är ett skämt.
2. Att gång på gång envisas med förhörsledare som den misstänkte inte litar på och har respekt för är skandalöst. Hade man snabbt satt in förhörsledare från riksmord kunde detta varit löst för länge sedan.
3. Jag har däremot inga problem med att man riktade in sig på Fredrik. De flesta förundersökningar smalnar av när man har en misstänkt gm. Det är rimligt.

För mig känns det också logiskt att man först och främst granskar FS, då det är allmänt känt att dessa mord oftast sker av just mannen i huset och inte en random snubbe sådär. Det skedde dessutom i hemmet, men det visste man inte då. Man visste inte ens att det var ett mord. Marina var borta och ändå var rubriceringen snabbt mord. Men jag saknar faktiskt lite underlag och bra förhör med lite alt GM. Så som man ser tex i Bodenfallet.

Den här förundersökningen känns smal från början. Därmed inte sagt att dom inte har rätt GM. Men det har onekligen lämnat luckor...

Stort tack för ditt svar.
Citera
2014-02-16, 08:50
Medlem
Citat:
För mig känns det också logiskt att man först och främst granskar FS, då det är allmänt känt att dessa mord oftast sker av just mannen i huset och inte en random snubbe sådär. Det skedde dessutom i hemmet, men det visste man inte då. Man visste inte ens att det var ett mord. Marina var borta och ändå var rubriceringen snabbt mord. Men jag saknar faktiskt lite underlag och bra förhör med lite alt GM. Så som man ser tex i Bodenfallet.

Den här förundersökningen känns smal från början. Därmed inte sagt att dom inte har rätt GM. Men det har onekligen lämnat luckor...

Stort tack för ditt svar.

Att det finns luckor för hur det har gått till är inte samma sak som att det finns luckor i vem som är mördaren.
Citera
2014-02-16, 08:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Såvitt jag vet var inte förre åklagaren, nuvarande målsägandebiträdet, närvarande vid årets rättegång, och det var för honom ett mysterium. Inga uppgifter har kommit fram som skingrar dimmorna kring mysteriet, så jag antar att den pensionsmässige åklagaren hoppade över den detaljen. På så sätt fick inte HR veta att det var ett mysterium.

Mysterium?
Nej inget mysterium, möjligen vet man inte exakt hur Fredrik gjorde i alla momenten när han mördade och gömde undan Marina men det är inte samma sak som "ett mysterium".
Senast redigerad av katako 2014-02-16 kl. 08:59.
Citera
2014-02-16, 08:59
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katako
Mysterium?
Nej inget mysterium, möjligen vet man inte exakt hur Fredrik gjorde i alla momenten när han mördade och gömde undan Marina men det är inte samma sak som "ett mysterium".

Det var de själva som använde ordet "mysterium" när de talade om hur man fått ut kroppen. Jag finner det rätt märkligt själv. Fönstervägen hade jag köpt, men det gick ju inte enligt uppgifter om fönstret som inte gick att öppna helt. Mina gamla fönster i mitt gamla hus förr hade gamla fönster. De kunde man haka av så att säga. Det kunde man kanske med Marinas fönster med? Vad vet jag. Hur som helst kontrollerades det säkert inte.

MrsMagoo hänvisade till ett fall där mördaren fått lyfta en sten med samma vikt som offret. Jag vill påstå att det måste vara lättare att lyfta något som inte ändrar form än en slapp död kropp. Men jag kan ha fel, jag har aldrig provat.
Citera
2014-02-16, 09:06
Bannlyst
Citat:
Det var de själva som använde ordet "mysterium" när de talade om hur man fått ut kroppen. Jag finner det rätt märkligt själv. Fönstervägen hade jag köpt, men det gick ju inte enligt uppgifter om fönstret som inte gick att öppna helt. Mina gamla fönster i mitt gamla hus förr hade gamla fönster. De kunde man haka av så att säga. Det kunde man kanske med Marinas fönster med? Vad vet jag. Hur som helst kontrollerades det säkert inte.

MrsMagoo hänvisade till ett fall där mördaren fått lyfta en sten med samma vikt som offret. Jag vill påstå att det måste vara lättare att lyfta något som inte ändrar form än en slapp död kropp. Men jag kan ha fel, jag har aldrig provat.

Fredrik drog på en mjuk matta ut Marina ur huset och därför blev det inga repor i trägolvet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in