2014-02-16, 07:41
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katako
Det var ju han själv som drog upp sina barn vid vallningen vid mormors grav. https://www.youtube.com/watch?v=ZHgbQ92ZnBs

Berry Bejding försöker bara få igång en dialog runt hans påhittade alibi.
Observera att han inte en enda gång under vallning eller i förhören öppnat en dialog om att han är oskyldig och det är anmärkningsvärt, det gör man om man är oskyldig och därför blir det extra tydligt att han mördat Marina.
Han tror inte en sekund på att Marinamannen suttit på den tändsticksaskhöga gravstenskanten.
Berry Nejding vet att han ljuger och att han är mördaren men visar det inte på något sätt.

Gång på gång säger FS att det handlar om hans "livssituation" det han funderat över. Nejding (som han heter) tjatar och säger att FS ska säga VAD han menar. FS säger gång på gång att det inte rör utredningen och att han inte tycker att Nejding har med det att göra. Till slut säger han "situationen med mina barn tex" . Nejding frågar då "sköter du det". Ja, det är osmakligt att fråga det precis vid graven. Det hade han kunnat fråga i bilen. Eller i ett vanligt förhör.

Har du stora tändsticksaskar hemma?
Citera
2014-02-16, 07:45
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Det var ett himla papegojande om tillvägagångssätt och spår om detta.
Flera av oss har i många inlägg givit bra förslag på hur FS ensam kan ha tagit ut Marina från huset.
Det har också kommit förklaringar på varför inga spår hittades av polisen.
Jag ser heller inga konkreta ifrågasättande av förklaringarna, ändå upprepar ni att det inte går!?

Tala istället om varför FS måste haft hjälp och polisen måste hitta spår av detta.

Slå t.ex ihjäl följande argument:
FS drar ut Marina från huset på ett täcke, dammsuger golvet och låter dammet lägga sig igen lagom tills polisen kommer och letar dragspår.

Visste FS när polisen skulle komma menar du? Hade han tagit med det i beräkningen? Att si och så många dagar kommer det ta innan polis kommer och si och så många dagar tar det för damm att lägga sig igen. Hade han rekat det med eller?
Citera
2014-02-16, 07:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Rummet var normalt stökigt, damm och dylikt fanns på plats, det hade alltså inte varit någon omfattande städning med dammsugning och annan rengöring.

Visserligen är tråden totalt infekterad och körd för resonemang men eftersom den fortfarande ligger i kriminalforat så kan det åtminstone för mig vara intressant att fundera på hur han gjorde.

Fredrik kan ha både dammsugit och torkat golven efter mordet. Då försvinner släpspåren i dammet efter att han dragit ut paketet. När polisen en vecka senare undersöker golven är det inte nystädat, snarare är det då dags att städa igen. På en vecka hinner mycket nytt damm lägga sig.
Citera
2014-02-16, 07:50
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Fredrik kan ha både dammsugit och torkat golven efter mordet. Då försvinner släpspåren i dammet efter att han dragit ut paketet. När polisen en vecka senare undersöker golven är det inte nystädat, snarare är det då dags att städa igen. På en vecka hinner mycket nytt damm lägga sig.
Om det vore så, varför var det ett mysterium för förre åklagaren, nuvarande målsägandebiträdet, hur kroppen fördes ut ur sovrummet?
Citera
2014-02-16, 08:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Om det vore så, varför var det ett mysterium för förre åklagaren, nuvarande målsägandebiträdet, hur kroppen fördes ut ur sovrummet?
En åklagaren brukar inte städa så ofta och vet inte hur dammigt ett hem är efter en vecka.
Citera
2014-02-16, 08:09
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
En åklagaren brukar inte städa så ofta och vet inte hur dammigt ett hem är efter en vecka.
Jag tror inte det gäller hela Västra Götalands poliskår. Förre åklagaren, nuvarande målsägandebiträdet, kunde ha frågat någon. Uppenbarligen vet ingen, förutom GM, hur det gick till.
Citera
2014-02-16, 08:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Visste FS när polisen skulle komma menar du? Hade han tagit med det i beräkningen? Att si och så många dagar kommer det ta innan polis kommer och si och så många dagar tar det för damm att lägga sig igen. Hade han rekat det med eller?
Fanns det någon annan som hade bättre möjlighet att förutsäga när polisen skulle komma?
Citera
2014-02-16, 08:22
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Fanns det någon annan som hade bättre möjlighet att förutsäga när polisen skulle komma?

Finns nog ingen som kunde förutsäga vilken dag polisen skulle stå på farstukvisten skulle jag tro.
Varken med bättre eller sämre möjlighet än FS.
Citera
2014-02-16, 08:27
Medlem
Pastakryddas avatar
@Smålandstintin

Du är ju öppen med att du är journalist och vad jag förstått i ämnet krim. Du måste ha läst otroligt många förundersökningar, betydligt fler än mig och många andra här i tråden.

Jag skulle vilja veta om du tycker att denna FUP skiljer sig från andra i mordutredningar. Vad jag syftar på är om du tycker att förundersökningen ser ut att vara en "förutsättningslös" utredning eller om du tycker att den är lite väl pekande på en person från dag 1.

Det har inget med ställningstagande i skuldfrågan att göra, utan rent allmänt är jag intresserad av att veta hur du ser på saken, då jag litar på din uppriktighet och din erfarenhet.
Citera
Bannlyst
Citat:
Jag håller inte med. Amfetamin kan ge en psykos som blir permanent efter långvarigt missbruk. När amfetaminmissbrukare har missbrukat en längre tid så påverkas sömnen och det kan ta 2-3 dagar innan ruset försvinner och då sömnen rubbas (de sover inte så mycket då) så påverkas även psyket. Psykoser är inte ovanligt.

Låt se vad amfetaminet gör med dig under ruset:

Ur Wikipedia;
Amfetaminpåverkan innebär att användaren känner sig kreativ, får lust att aktivera sig osv. Känslan av självförtroendet ökar, liksom orken. Eftersom den amfetaminpåverkade känner sig energisk och koncentrerad, är det inte ovanligt att han/hon engagerar sig intensivt i olika aktiviteter, som städning...
För den nyktre kan amfetaminbrukaren tyckas nervig och "speedad"

Vad Wiki säger om skador av amfetamin (förutom de ovan som de också tar upp) :

Ett långvarigt missbruk av amfetamin kan också leda till kraftiga depressioner eftersom amfetaminet påverkar dopamin och andra viktiga funktioner i hjärnan som påverkar välbefinnandet. Nivåerna av dessa kroppens egna "lyckosubstanser" kan efter allvarligt missbruk tillfälligt bli nedsatt, vilket kan leda till depression, orkeslöshet och så vidare.
Rent kroppsliga komplikationer till amfetaminmissbruk förekommer också, exempelvis nervskador, högt blodtryck, stroke och hjärtskador

Amfetaminberoende är i huvudsak ett psykiskt beroende, inte som i fallet alkohol och opiater något fysiskt beroende. Opiatmissbrukaren upplever en form av fysisk abstinens som inte existerar hos amfetaministen. Däremot ger ett avslutat missbruk psykiska symptom, såsom depression, initiativlöshet, orkeslöshet och så vidare

De som har missbrukat amfetamin och kokain länge drabbas av rastlöshet, retlighet, sömnlöshet, misstänksamhet, delirium, hallucinationer och vanföreställningar.
1. Jag har förutom Wiki som källa också arbetat med uteliggare. En god del av de jag jobbade med var amfetaminmissbrukare. Jag säger inte att du förbli symtomfri vid amfetaminbruk, men de flesta mår betydligt sämre om de inte har amfetamin i kroppen än om de är påtända.
2. Jag skulle alla gånger föredra en amfetaminist framför en haschtomte som vittne. Det finns en orsak till att man ger små doser till personer med neuropsykiatriska handikapp för att öka deras uppmärksamhetsgrad. Det hade man inte gjort om det försämrat deras uppmärksamhet. Ingen har kommit på tanken att ge personer med neuropsykiatriskt handikapp hasch.
3. Det fetade nervskador innebär inte att de är nervösa, utan är istället exempelvis den så kallade pundargången. Vaneamfetaminister går som Christer Pettersson gjorde på spaningsvideorna. Rörelserna blir lite för yviga helt enkelt. Nervskadorna påverkar inte intellektet utan är istället, vilket står tidigare i meningen, rent kroppsliga komplikationer.
Citera
Medlem
Citat:
Finns nog ingen som kunde förutsäga vilken dag polisen skulle stå på farstukvisten skulle jag tro.
Varken med bättre eller sämre möjlighet än FS.

Med rejält adrenalinpåslag så kan han lyft ut henne själv. Att mörda någon påverkar säkert även en sådan som Fredrik Svensson. Annars så kan han ju ha städat golvet efter att ha släpa ut henne. Vilket det än är så är det han som är dömd skyldig.
Citera
2014-02-16, 08:35
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
1. Jag har förutom Wiki som källa också arbetat med uteliggare. En god del av de jag jobbade med var amfetaminmissbrukare. Jag säger inte att du förbli symtomfri vid amfetaminbruk, men de flesta mår betydligt sämre om de inte har amfetamin i kroppen än om de är påtända.
2. Jag skulle alla gånger föredra en amfetaminist framför en haschtomte som vittne. Det finns en orsak till att man ger små doser till personer med neuropsykiatriska handikapp för att öka deras uppmärksamhetsgrad. Det hade man inte gjort om det försämrat deras uppmärksamhet. Ingen har kommit på tanken att ge personer med neuropsykiatriskt handikapp hasch.
3. Det fetade nervskador innebär inte att de är nervösa, utan är istället exempelvis den så kallade pundargången. Vaneamfetaminister går som Christer Pettersson gjorde på spaningsvideorna. Rörelserna blir lite för yviga helt enkelt. Nervskadorna påverkar inte intellektet utan är istället, vilket står tidigare i meningen, rent kroppsliga komplikationer.

Ja jag är fullt medveten om det du beskriver. Att en amfetaminmissbrukare mår dåligt utan amfetaminet. Precis som en grav alkoholist gör när den inte få alkohol. Nervskador sitter dock i hjärnan.

Jag har även erfarenhet av det du beskriver som medicin. Det är inte ren amfetamin, så det inte blir något galet här. Det ska dessutom mycket till för att få detta på recept. De jag har träffat på med detta hade MBD. Och det fick motsatt verkan än vad det får på en utan sådan diagnos.

Ang Cannabis så får många med MS det, dock inte i Sverige. MS är en neurologisk sjukdom.

Jag hade föredragit en ickemissbrukare som vittne. Jag tror att jag skulle ha svårt att ta allvarligt på en som brukar amfetamin, då det är vanligt med hallisar och delirium och vaneföretställningar efter långvarigt missbruk.

Tillägg! STOR respekt för att du arbetat med uteliggare!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in