2014-02-15, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
de flesta skulle fortfarande fortsätta arbeta även om de fick pengar gratis, eftersom de skulle bli otroligt uttråkade annars.
Arbeta??
När dom kan ligga på stranden och grogga samt köpa prostituerade med de pengar som delas ut.

Men några bönder och "Joakim von Anka"-typer skulle odla mat för överlevnad. Så de 10% skulle överleva i din värld. Resten skulle svälta ihjäl. (Lite frestande är det väl att fråga om du är med i någon satanistkyrka, men det är OT så det gör jag inte).

Citat:
kalle anka serier är inte någon bra källa till hur samhället borde ordnas, eftersom de reflekterar bara tiden då de skrevs.
Ibland försöker dom förklara basala koncept. Sådant som alla 7-åringar kanske inte har insett än.
Citera
2014-02-15, 22:42
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Ett skämt i Sovjet var vad som skulle hända om man införde kommunism i Sahara; sanden skulle ta slut.
Det stämmer dock inte, eftersom det alltid skulle finnas sand att få tag i om man var beredd att betala vad den var värd. Det skulle bara finnas sandbrist för dem som förväntar sig att få tag i sand i ett attraktivt läge till subventionerade priser enligt bruksvärdesprincipen. 30 års kötid för ett lass sand hade bara varit för sossar som förväntade sig att få allting serverat på silverfat. I Saharas utkanter finns det dessutom sand att köpa eller hyra även för den som inte är rik. Alla kan inte förvänta sig att få hyra ett lass sand innanför tullarna.

Om det nu var så att det hade varit sandbrist, varför sparade då inte ungdomarna pengar medan de bodde hemma till insatsen för ett lass sand? Sand ökar alltid i värde, och det finns hur många lass insatssand som helst på marknaden att köpa.

Sandbristen är således en myt.
Citera
2014-02-15, 23:56
Medlem
Citat:
Arbeta??
När dom kan ligga på stranden och grogga samt köpa prostituerade med de pengar som delas ut.

Men några bönder och "Joakim von Anka"-typer skulle odla mat för överlevnad. Så de 10% skulle överleva i din värld. Resten skulle svälta ihjäl.
du verkar underskatta människornas intelligens. jag tvivlar på att 90% av människor skulle ligga på stranden varje dag och svälta ihjäl sig. ligga på stranden är sånt som vi gör på fritiden, men om vi skulle göra det hela tiden skulle vi snabbt tröttna på det.

tragiskt att det finns så många människor som inte ens vet vad kommunism är. det handlar bland annat om att avskaffa pengar, och alla kommer inte svälta ihjäl sig på stranden eller nåt sånt. folk verkar inte ens kunna föreställa sig en värld utan pengar, och tror att det blir anarki direkt, för folk är så indoktrinerade av bronsålders-ekonomiska-systemet (kapitalismen) som har infekterat hela samhället.

och ni kapitalister klagar ju alltid på att det finns inte tillräckligt med jobb ("vi måste skapa fler jobb!"), och när vi kommunist-förespråkare säger att vi avskaffar pengar så vänder ni 180 grader och börjar tjata om att det finns för mycket jobb, även fast automatiserade teknologiska system kan göra det mesta, speciellt när vi stänger ner alla onödiga verksamheter som resulterar från kapitalism.
Senast redigerad av elsydeon 2014-02-16 kl. 00:14.
Citera
2014-02-16, 00:07
Bannlyst
Satan vilken skön tråd. Kommunister, kapitalister och att trycka mer pengar från våra barrträd. Hur fan spårade ni så här illa?

Det är väl igen hemlighet att det råder en akut bostadsbrist i många av våra städer? Det går ju liksom inte att blunda för!

Kom igen nu, åter till topic för fan.
Citera
2014-02-16, 00:12
Bannlyst
Citat:
de flesta skulle fortfarande fortsätta arbeta även om de fick pengar gratis, eftersom de skulle bli otroligt uttråkade annars.

Varför då? Jag skulle aldrig jobba en skund om jag hade tillräckligt med pengar att leva fint på en strand någonstans. Ett bra liv i en tropik med frihet, inga åtaganden och möjligheten att göra vad jag ville i stort sett.

Nej, du har helt fel.
Citera
2014-02-16, 00:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Gurka
En annan viktig aspekt i bostadsbristen är att stadsplanen för vissa innerstadsområden måste tillåta skyskrapor, dvs 40+ våningar. San Diego som någon hade som exempel innan har flera skyskrapor i innerstaden, de flesta kommersiella men en del bostäder ut med kusten också. Stockholm har så vitt jag vet ingen skyskrapa vad jag vet om man inte räknar Wolodarksi-skrapan med sina blyga 26 våningar som en. San Diego och Stockholm har ungefär samma befolkningsmängd.

Höga hus behöver inte betyda sunkiga områden om de har en vettig arkitektur och inte den rådande DDR-betongen.

Även politikers feghet och avsaknad av visioner som styr detta. De kanske gjorde ett försök med hötorgs city men det blev bara fruktansvärt och mediokert. Riv skiten och bygg något större och snyggare där.

Turning Torso är väl ett praktexempel?
Citera
2014-02-16, 01:27
Medlem
Citat:
du verkar underskatta människornas intelligens.
Det misstag jag brukar göra är att överskatta den.

Citat:
tragiskt att det finns så många människor som inte ens vet vad kommunism är. det handlar bland annat om att avskaffa pengar, och alla kommer inte svälta ihjäl sig på stranden eller nåt sånt. folk verkar inte ens kunna föreställa sig en värld utan pengar, och tror att det blir anarki direkt, för folk är så indoktrinerade av bronsålders-ekonomiska-systemet (kapitalismen) som har infekterat hela samhället.
Pengar är en vara man byter till sig, inte för att konsumera den, utan för att byta till sig något annat för den. Historien är full av sådan varor, som människor har valt för att få något bättre än ren byteshandel.

Citat:
och ni kapitalister klagar ju alltid på att det finns inte tillräckligt med jobb ("vi måste skapa fler jobb!"), och när vi kommunist-förespråkare säger att vi avskaffar pengar så vänder ni 180 grader och börjar tjata om att det finns för mycket jobb, även fast automatiserade teknologiska system kan göra det mesta, speciellt när vi stänger ner alla onödiga verksamheter som resulterar från kapitalism.
Blanda inte in mig i det. Jag säger tvärtom att det finns hur mycket jobb som helst. Men det mesta blir inte gjort eftersom prisreglering hindrar det, eller att betalningsviljan är lägre än utförarnas accepterade nivå.

Men nu återgår vi till den inbillade bostadsbristen.
Citera
2014-02-16, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Det stämmer dock inte, eftersom det alltid skulle finnas sand att få tag i om man var beredd att betala vad den var värd.
Skämtet kommer av Sovjetbornas erfarenheter av kommunism och att dess ineffektivitet och resursslöseri (delvis pga prisregleringar) skulle göra att sanden skulle ta slut.

Med prisregleringar skulle vi kunna bygga mer boyta så den gick från dagens 42 kvm i snitt till 63 kvm i snitt och vi skulle ha "bostadsbrist" iaf. Folk skulle bara sitta med större lägenheter för samma hyreskostnad.
Citera
2014-02-16, 01:44
Medlem
En del föreslår att man ska bygga på höjden i Tokholm. Då ser jag att man skriver på annan plats att kostnaden för Turning Torso var 96 000 kr/kvm. Och att kostnaden för vanlig nyproduktion i Stockholm är 30000 kr/kvm. Så om hyran för en nyproducerad lägenhet ligger på ca 12 000 i månaden så skulle då samma lägenhet i ett höghus bli kanske 30 000 i månaden.

Det är väl inte så där alldeles uppenbart att det är den lösning folk drömmer om.
Citera
2014-02-16, 02:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
En del föreslår att man ska bygga på höjden i Tokholm. Då ser jag att man skriver på annan plats att kostnaden för Turning Torso var 96 000 kr/kvm. Och att kostnaden för vanlig nyproduktion i Stockholm är 30000 kr/kvm. Så om hyran för en nyproducerad lägenhet ligger på ca 12 000 i månaden så skulle då samma lägenhet i ett höghus bli kanske 30 000 i månaden.

Det är väl inte så där alldeles uppenbart att det är den lösning folk drömmer om.

Särskilt inte när HGF vill reglera hyran till max 5000 i månaden typ, utan att ta hänsyn till vad det faktiskt kostar.
Citera
2014-02-16, 02:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheTruthAboutStuff
Satan vilken skön tråd. Kommunister, kapitalister och att trycka mer pengar från våra barrträd. Hur fan spårade ni så här illa?

Det är väl igen hemlighet att det råder en akut bostadsbrist i många av våra städer? Det går ju liksom inte att blunda för!

Kom igen nu, åter till topic för fan.

Vadå "akut brist"? Vad jag vet är det bara romer som tältar och de åker snart hem med med buss..
Citera
2014-02-16, 07:43
Medlem
Intelligenskvots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vadå "akut brist"? Vad jag vet är det bara romer som tältar och de åker snart hem med med buss..
Kommuner flyttar nu in "ensamkommande barn" på äldreboenden, privata entreprenörer omvandlar herrgårdar, nöjesanläggningar och rehabiliteringshem till boenden för "flyktingar", migrationsverket pratar om tältläger, allt fler svenskar bor kvar hemma hos föräldrarna, näringslivet pratar om upphörd ekonomisk tillväxt pga av bostadsbristen...
http://sv.metapedia.org/wiki/Invandring_och_boende

Låter rätt akut.
Senast redigerad av Intelligenskvot 2014-02-16 kl. 07:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in