2014-02-16, 02:09
Medlem
Ja, vad gör man egentligen när man märker att polarna sakta men säkert glider ifrån en?

Jag brukar ofta (eller ofta och ofta, men iallafall ett per gånger i månaden) slänga iväg ett sms eller ringa ett samtal till diverse kompisar jag har. Jag försöker alltid låta glad, fråga hur de mår och om vi inte ska dra ihop nånting inom en snar framtid. Svaren blir alltid densamma; "Ja fan, dags att styra upp något snart", "Vi får höras nästa vecka när jag är ledig", "Messar dig om nånting kul dyker upp!" osv.
Och på sista tiden har svaren blivit kortare och kortare, och numera ställer det aldrig motfrågor, typ kollar hur jag mår och vad jag sysslar med och liknande. Jag har en del kompisar som jag tycker är väldigt trevliga och som skulle kännas tråkigt att släppa helt, men det kännas ju förjävla tråkigt att alltid vara den som försöker hålla kontakten.

Har på sistone fått sämre självförtroende på grund av detta. Söker ständigt fel hos mig och gör allt för att inte framstå som jobbig. Måste ibland akutringa till min bästa kompis för att få lite 'kompisbekräftelse', vilket också börjar kännas pinsamt.
Jag har en sambo som jag trivs med, men jag skulle verkligen hata att inse om 2-3 år att jag inte har några kompisar kvar.

Så ja, vad gör man i dessa lägen? Någon med erfarenhet eller som känner likadant?
Citera
2014-02-16, 02:13
Medlem
skaffa nya vänner

lite som ett tv spel när man spelat ett spel i 2 år så börjar man vilja ha ett nytt spel

och vissa spel håller längre än andra visa spela kommer man tillbaka och spelar ändås att det är 30 år gammalt

fattaru?
Citera
2014-02-16, 02:19
Medlem
RullaDens avatar
En vän berättade för mig att det är endast 2-3 vänner som hänger kvar i majoriteten av dity liv men det krävs uppoffringar och ödmjukhet från båda sidor för att det ska hålla. Time will tell vilka som e de riktiga och inte riktiga. Du behöver aldrig kalla dem falska bara för de inte alltid kommer ginnas där. Livet går vidare för alla.
Citera
2014-02-16, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroles
skaffa nya vänner

lite som ett tv spel när man spelat ett spel i 2 år så börjar man vilja ha ett nytt spel

och vissa spel håller längre än andra visa spela kommer man tillbaka och spelar ändås att det är 30 år gammalt

fattaru?

Haha, jadå. Men själva processen 'att skaffa nya vänner' är ju inte så lätt. När man gick i plugget tillsammans var det så mycket lättare att.. Ja, vad är ordet jag letar efter? 'Utveckla en meningsfull relation'?
Att börja helt från noll känns ju lite som ett tvåårsprojekt
Citera
2014-02-16, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telstar
Ja, vad gör man egentligen när man märker att polarna sakta men säkert glider ifrån en?

Jag brukar ofta (eller ofta och ofta, men iallafall ett per gånger i månaden) slänga iväg ett sms eller ringa ett samtal till diverse kompisar jag har. Jag försöker alltid låta glad, fråga hur de mår och om vi inte ska dra ihop nånting inom en snar framtid. Svaren blir alltid densamma; "Ja fan, dags att styra upp något snart", "Vi får höras nästa vecka när jag är ledig", "Messar dig om nånting kul dyker upp!" osv.
Och på sista tiden har svaren blivit kortare och kortare, och numera ställer det aldrig motfrågor, typ kollar hur jag mår och vad jag sysslar med och liknande. Jag har en del kompisar som jag tycker är väldigt trevliga och som skulle kännas tråkigt att släppa helt, men det kännas ju förjävla tråkigt att alltid vara den som försöker hålla kontakten.

Har på sistone fått sämre självförtroende på grund av detta. Söker ständigt fel hos mig och gör allt för att inte framstå som jobbig. Måste ibland akutringa till min bästa kompis för att få lite 'kompisbekräftelse', vilket också börjar kännas pinsamt.
Jag har en sambo som jag trivs med, men jag skulle verkligen hata att inse om 2-3 år att jag inte har några kompisar kvar.

Så ja, vad gör man i dessa lägen? Någon med erfarenhet eller som känner likadant?

Se till att ni gör något ihop då och då, går på konsert, öl och dart, innebandy, fotbollsmatch, bio, golf, parmiddag, ja vad som helst, annars är det kört.
Citera
2014-02-16, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RullaDen
En vän berättade för mig att det är endast 2-3 vänner som hänger kvar i majoriteten av dity liv men det krävs uppoffringar och ödmjukhet från båda sidor för att det ska hålla. Time will tell vilka som e de riktiga och inte riktiga. Du behöver aldrig kalla dem falska bara för de inte alltid kommer ginnas där. Livet går vidare för alla.

Det låter ganska rimligt, då jag i nuläget har 3 kompisar som jag känner alltid har min rygg. Men det känns också ganska dystert att tänka så. Jag vill inte bli 40 bast och endast kunna dela en vänskapsrelation med endast ett fåtal.
Citera
2014-02-16, 02:23
Medlem
Citat:
Det låter ganska rimligt, då jag i nuläget har 3 kompisar som jag känner alltid har min rygg. Men det känns också ganska dystert att tänka så. Jag vill inte bli 40 bast och endast kunna dela en vänskapsrelation med endast ett fåtal.

Du kommer märka att det där med kompisar har en annan innebörd när du blir äldre.
Man blir mindre beroende av att bli bekräftad och har inte tid helt enkelt som tidigare.

Gör man inget tillsammans då och då, ja då är det kört.
Citera
2014-02-16, 02:24
Medlem
[quote=Telstar|47535509]Haha, jadå. Men själva processen 'att skaffa nya vänner' är ju inte så lätt. När man gick i plugget tillsammans var det så mycket lättare att.. Ja, vad är ordet jag letar efter? 'Utveckla en meningsfull relation'?
Att börja helt från noll känns ju lite som ett tvåårsprojekt [/Q

Jo det är inte enklaste men jobbar kompisar? när mina plugg vänner stack ut i världen så plocka jag snabbt upp vänner från mitt jobb.

annars gå till närmaste bar

börja i någon aktivetet och få vänner

eller så gör du något så drastiskt så att dina vänner sitter fast på dig som klister (vad d nu skulle vara)
Citera
2014-02-16, 02:26
Medlem
[quote=kroles|47535543]
Citat:
Haha, jadå. Men själva processen 'att skaffa nya vänner' är ju inte så lätt. När man gick i plugget tillsammans var det så mycket lättare att.. Ja, vad är ordet jag letar efter? 'Utveckla en meningsfull relation'?
Att börja helt från noll känns ju lite som ett tvåårsprojekt [/Q

Jo det är inte enklaste men jobbar kompisar? när mina plugg vänner stack ut i världen så plocka jag snabbt upp vänner från mitt jobb.

annars gå till närmaste bar

börja i någon aktivetet och få vänner

eller så gör du något så drastiskt så att dina vänner sitter fast på dig som klister (vad d nu skulle vara)

Vi män ligger i underläge där, det vore något för feminister att beakta. Förhållanden isolerar främst män.
Citera
2014-02-16, 02:33
Medlem
Om du är den enda som försöker hålla kontakten är de väl inte äkta vänner, då är det dags att skaffa nya vänner shit happens get over it.
Och säg inte att det är stor skillnad från när du fortfarande pluggade den enda skillnaden är att man pratar om sitt jobb istället.
Citera
2014-02-16, 02:33
Medlem
och kan nån säga hur man skapar ett ämne?
Citera
2014-02-16, 04:54
Medlem
hedda89s avatar
Håller med tidigare talare.

Desto äldre du blir desto mindre behov kommer du ha av att bli bekräftad.

Jag har haft en jävla massa människor i mitt liv för ett par år sedan men det kommer till en vändpunkt då jag börjar värdera och prioritera .

Ställer mig frågor som vad får jag egentligen ut av den här människan ?

Är min tid värd att spendera på den här personen ?

Varför umgås med denna personen när jag klickar bättre med denna ?

Man prioriterar tid på ett annat sätt och prioriterar även få personer i sitt liv .

I dagsläget har jag kanske 3-4 personer som jag surrar med ibland.

1 som jag verkligen skulle kalla min vän .

Du kommer märka om något år young padawan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in