2014-02-15, 20:08
Medlem
Ganska lång text men läs gärna hela för att sätta er in eller läs åtminstonde ett exempel.

Detta finner jag enormt irriterande.
Förstår inte varför vissa jämt måste säga emot eller förneka, hitta på eller allt det där dom håller på med.
Varför inte bara säga typ såhär:
- hur menar du? Visa hur jag ska göra? Tack för du sa det/ Förklara för jag förstår inte.

Men neee hela tiden ska det sägas emot:
- Jag har redan gjort det, nej så är det inte, det var inte jag, jag vet inte osv.

Tar 2st färska exempel jag har.

Nr.1
Hjälper en att ta sitt körkort.
Jag avsätter tid och ställer upp med bil.
När vi ska köra säger personen emot hela tiden, säger åt mig att vara tyst, säger att jag ska hålla käften.
Blir enormt frustrerad över detta.
T.ex jag säger:
- När vi kommer fram en bit ska vi svänga till höger, då anpassar du farten och blinkar åt höger sen håller du dig på din sidan ifall vi får möte.
Vi närmar oss och personen saktar inte in, ger inte tecken och går ut för långt på andra sidan.
Jag påtalar detta och säger att så får man inte köra.
Får tillbaka:
- Va tyst och sluta tjata/Låt mig köra.

Man börjar ju fan koka men håller mig lugn.
När detta händer 5ggr i rad blir jag förbannad och säger:
- Fattar du inte att du måste ge tecken så andra bilar vet var du ska? Och håll dig på din sida av vägen för får vi möte så krockar vi annars.
Personen blir mycket upprörd och det blir kass stämning..

Nr2.

Tar med mig en person till jobbat som ville jobba lite extra och tjäna pengar.
Jag berättar kort och gott om hur vi arbetar och vad som ska göras.
Vi sätter igång och den jag har med mig får det enklare jobbet.
Personen gör sitt arbete lite för slarvigt och jag säger:
Såg att du missade lite det men det är lätt hänt, jag kanske glömde säga något om det förut men såhär gör du så blir det bra samt att det blir lättare för dig.
Personen börjar då säga emot och säger att hen inte alls missat utan redan tagit där.
Jag får alltså gå fram och dra med fingret och visa att det helt uppenbart inte var tagit där och att det är viktigt att man är noga såtänk på det i fortsättningen.
Personen sköter sig i 10-15minuter sen är det samma slarv igen.
Samma person tar senare alldeles för mycket vatten i sin mopp jag det rinner rikligt med vatten ifrån den varpå jag säger lite enkelt:
- Du får nog vrida ur den där igen, det rinner ifrån den.
Får tillbaka:
- Jag har redan gjort det och det rinner inte alls.
Då påkekar jag att det gör det visst så det är bara att vrida ur den igen.
Personen vägrar och säger att det inte rinner.
Jag får då gå fram och lyfta upp mopphelvetet och hålla den framför ögonen och visa att det rinner visst ifrån moppen.
Personen säger typ:
- Ojdå
Men verkar rätt obrydd och fortsätter liknande.

Kanske rörig text men vad fan är felet?
Är jag för snäll? För hård? Öppnar jag mig fel eller klumpigt?
Blir fan galen på detta för när någon säger nått till mig så tycker jag att det nästan blir lite pinsamt och jag svarar med:
Oj shit, det märkte jag inte, ska tänka på det ifortsättningen eller dylikt sen så är problemet ur världen.
Är det så jävla svårt med kritik även när man säger det på ett snällt sätt?
Citera
2014-02-15, 20:14
Medlem
Cerises avatar
Låter som omogna människor, ålder på dessa?
Citera
2014-02-15, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cerise
Låter som omogna människor, ålder på dessa?

Kring 20 stråket
Citera
2014-02-15, 20:23
Medlem
Du undviker att berätta det enligt mig mest vitala - stunden strax före det att personen blir arg.
Hur låter detta t.ex?
Citat:

Säger du bara "Så får man inte köra", eller hur lyder meningen på ett ungefär? Om så är fallet så låter det som att du behöver bättra lite på kommunikationen. Istället hade du kunnat säga bara "Nu går det lite för snabbt innan korsningen". Det räcker så.

Om personen ändå inte kommer ihåg att sakta ner, blinka m.m så får man öva. Det är ju därför ni är där från första början.
Senast redigerad av 3. 2014-02-15 kl. 20:29.
Citera
2014-02-15, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3.
Du undviker att berätta det enligt mig mest vitala - stunden strax före det att personen blir arg.
Hur låter detta t.ex?

Säger du bara "Så får man inte köra", eller hur lyder meningen på ett ungefär? Om så är fallet så låter det som att du behöver bättra lite på kommunikationen. Istället hade du kunnat säga bara "Nu går det lite för snabbt innan korsningen". Det räcker så.

Om personen ändå inte kommer ihåg att sakta ner, blinka m.m så får man öva. Det är ju därför ni är där från första början.

Jag förklarar i väldigt noga vad som behövs göra när man kör..

Som sagt så säger jag såhär:
- Nu fortsätter vi fram och tar nästa höger. Då ska du sänka hastigheten och ge tecken och hålla dig på din sida.
När vi närmar oss så säger jag:
- Nu måste du bromsa för du kommer in för fort.
Märker jag att blinkersen inte är ilagd säger jag:
- Glöm inte att blinka nu
Sen ser jag hur vid svängen kommer bli och märker jag att det går lite för fort och personen inte sänker hastigheten så säger jag:
- Var noga med att hålla dig på din sida nu.

Asså det är ju inga avancerade saker vi gör.
Vi har kört 6-8 gånger och 30-60 minuter varje gång så man kan ju tycka att vi borde kommit längre.
Varje gång vi ska köra så kör vi iväg med backen och handbromen i... Om jag inte tydligt påtalar detta.
Hur svårt ska de vara att komma ihåg de?
Om jag förklarar allt precis varenda detalj hela tiden så lär ju sig personen inte att köra heller utan lyssnar bara på vad jag säger och det går åt pipsvängnen om jag inte sitter och förklarar hela tiden.
Senast redigerad av Xleon 2014-02-15 kl. 20:54.
Citera
2014-02-16, 05:34
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xleon
Ganska lång text men läs gärna hela för att sätta er in eller läs åtminstonde ett exempel.

Detta finner jag enormt irriterande.
Förstår inte varför vissa jämt måste säga emot eller förneka, hitta på eller allt det där dom håller på med.
Varför inte bara säga typ såhär:
- hur menar du? Visa hur jag ska göra? Tack för du sa det/ Förklara för jag förstår inte.

Men neee hela tiden ska det sägas emot:
- Jag har redan gjort det, nej så är det inte, det var inte jag, jag vet inte osv.

Tar 2st färska exempel jag har.

Nr.1
Hjälper en att ta sitt körkort.
Jag avsätter tid och ställer upp med bil.
När vi ska köra säger personen emot hela tiden, säger åt mig att vara tyst, säger att jag ska hålla käften.
Blir enormt frustrerad över detta.
T.ex jag säger:
- När vi kommer fram en bit ska vi svänga till höger, då anpassar du farten och blinkar åt höger sen håller du dig på din sidan ifall vi får möte.
Vi närmar oss och personen saktar inte in, ger inte tecken och går ut för långt på andra sidan.
Får tillbaka:
- Va tyst och sluta tjata/Låt mig köra.

Man börjar ju fan koka men håller mig lugn.
När detta händer 5ggr i rad blir jag förbannad och säger:
- Fattar du inte att du måste ge tecken så andra bilar vet var du ska? Och håll dig på din sida av vägen för får vi möte så krockar vi annars.
Personen blir mycket upprörd och det blir kass stämning..

Nr2.

Tar med mig en person till jobbat som ville jobba lite extra och tjäna pengar.
Jag berättar kort och gott om hur vi arbetar och vad som ska göras.
Vi sätter igång och den jag har med mig får det enklare jobbet.
Personen gör sitt arbete lite för slarvigt och jag säger:
Såg att du missade lite det men det är lätt hänt, jag kanske glömde säga något om det förut men såhär gör du så blir det bra samt att det blir lättare för dig.
Personen börjar då säga emot och säger att hen inte alls missat utan redan tagit där.
Jag får alltså gå fram och dra med fingret och visa att det helt uppenbart inte var tagit där och att det är viktigt att man är noga såtänk på det i fortsättningen.
Personen sköter sig i 10-15minuter sen är det samma slarv igen.
Samma person tar senare alldeles för mycket vatten i sin mopp jag det rinner rikligt med vatten ifrån den varpå jag säger lite enkelt:
- Du får nog vrida ur den där igen, det rinner ifrån den.
Får tillbaka:
- Jag har redan gjort det och det rinner inte alls.
Då påkekar jag att det gör det visst så det är bara att vrida ur den igen.
Personen vägrar och säger att det inte rinner.
Jag får då gå fram och lyfta upp mopphelvetet och hålla den framför ögonen och visa att det rinner visst ifrån moppen.
Personen säger typ:
- Ojdå
Men verkar rätt obrydd och fortsätter liknande.

Kanske rörig text men vad fan är felet?
Är jag för snäll? För hård? Öppnar jag mig fel eller klumpigt?
Blir fan galen på detta för när någon säger nått till mig så tycker jag att det nästan blir lite pinsamt och jag svarar med:
Oj shit, det märkte jag inte, ska tänka på det ifortsättningen eller dylikt sen så är problemet ur världen.
Är det så jävla svårt med kritik även när man säger det på ett snällt sätt?
För snäll. Man måste vara stenhård mot nykomlingar annars kommer de att utnyttja dig, förlöjliga dig, vara uppkäftig mot dig m.m
Du ska inte vara auktoritär utan snarare otrevlig och misstänksam (så det märks) medan du är hur trevlig som helst mot andra . Det brukar få dem att skärpa sig eller dra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in