• 2
  • 3
2014-02-14, 15:19
Medlem
Ångermanland är min favorit bland landskapen. Varierat landskap och fin natur. Jag besökte Ångermanland mycket i barndomen, mamma var uppvuxen där.
Citera
2014-02-14, 16:38
Medlem
Spackelackans avatar
Jag röstar på Härjedalen.

Kalfjäll, urskog, myrar, forsande älvar och spegelblanka tjärnar . Det är grejer det
Citera
2014-02-14, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Varför går det bra med Norrbotten och Skåne som har kust och skärgårdar, men inte Bohuslän? De flesta i Skåne bor väl ändå längs kusten?

Nja jag bodde i inlandet med mycket lövskog och böljande landskap. Med tiden växte det sig vackert för mig, men jag är av gammal hävd bergsmänniska så fjällen kommer alltid vara favoriten.
Härjedalen lät jääkligt fint det med
Citera
2014-02-14, 22:39
Medlem
ylletrasas avatar
Småland har skog o djupa dalar! Men jag har bott i dalsland. Det slår allt! Djupa dalar. Slingriga stigar. Vattenfall. Berg. Så ja! Dalsland e sverige fast i miniformat!
Citera
2014-02-15, 04:53
Medlem
Wargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moaki
Kebnekaise ligger dock i Lappland. Norrbotten som landskap har väl i princip inga fjäll...
Var Lappland jag menade. Vet inte vart jag fick Norrbotten ifrån.
Citera
2014-02-15, 17:52
Moderator
rotadents avatar
Namedroppande inlägg utan motivering raderade. Motivera er, annars blir det här en listtråd och då börjar den röra sig mot papperskorgen...

//Mod
Citera
2018-01-17, 16:30
Medlem
Det fina med Sverige är ju att vi har så många olika typer av natur. Det har ju inte så många andra länder. Danmark har bara slätter, Finland har bara skog och sjöar, Norge har mest berg och fjordar. Men vi har:

- Västkusten med salta klippor.
- Skåne med sina öppna fält och lummiga bokskogar.
- Småland med sitt karga och steniga landskap.
- Stockholms skärgård.
- Sörmlands böljande landskap.
- Värmlands djupa skogar.
- Hälsinglands blånande berg och Ljusnans dalgång.
- Höga kusten.
- Fjäll-landskapen med sin vildmark och sina storslagna vyer.
- Dalarna med sin romantik och Siljan.
- Uppland med Roslagen.

Finns väl landskap som inte erbjuder så mycket i form av naturupplevelser också. Vem älskar t ex Gästriklands natur? Närkes? Västmanlands? Västerbottens?
Citera
2020-03-01, 11:32
Medlem
flaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Det fina med Sverige är ju att vi har så många olika typer av natur. Det har ju inte så många andra länder. Danmark har bara slätter, Finland har bara skog och sjöar, Norge har mest berg och fjordar. Men vi har:

- Västkusten med salta klippor.
- Skåne med sina öppna fält och lummiga bokskogar.
- Småland med sitt karga och steniga landskap.
- Stockholms skärgård.
- Sörmlands böljande landskap.
- Värmlands djupa skogar.
- Hälsinglands blånande berg och Ljusnans dalgång.
- Höga kusten.
- Fjäll-landskapen med sin vildmark och sina storslagna vyer.
- Dalarna med sin romantik och Siljan.
- Uppland med Roslagen.

Finns väl landskap som inte erbjuder så mycket i form av naturupplevelser också. Vem älskar t ex Gästriklands natur? Närkes? Västmanlands? Västerbottens?
Bra inlägg. Det är väldigt svårt att avgöra vilket landskap som är vackrast (ligger i betraktarens ögon) när konkurrensen är så betydande. Alla landskap är unika och tilltalande i någon mening.

Gästrikland är ett underskattat landskap som likt Småland är ett Sverige i miniatyr. Slättbygder omkring Gävle och Hedesunda. Milsvida barrskogar. Levande kusttrakter. Berg i nordväst. Ädellövskog här och var, framför allt utefter Dalälven.

Det mest intressanta med Gästrikland är att den biologiska norrlandsgränsen skär rakt igenom landskapet vilket medför att många sydliga svenska arter har sin nordgräns i "porten till Norrland". Två exempel är idegranen och eken. Sveriges nordligaste vilda ekbestånd finner man strax norr om Oslättfors utefter Testeboån som är beläget nordväst om Gävle.

Hur står sig då mitt eget landskap, Uppland, i konkurrensen? Rätt så bra, faktiskt. Naturen är väldigt varierande med slätter, skärgård, rena ekskogar i framför allt Mälardalen, vildmarksbetonade skogsområden av norrländsk karaktär i norra landskapsdelen och småbrutna odlingsbygder i kusttrakterna. Det enda som verkligen saknas här är berg. Uppland är undantaget Öland och Gotland Sveriges plattaste landskap.
Citera
2020-03-01, 16:02
Medlem
Oddballs avatar
Skulle nog svara Gotland beroende på att där har man aldrig långt till Östersjön, dessutom en väldigt vacker ö som tilltalar mig. På andra plats kommer den uppländska Roslagskusten med Sveriges i särklass vackraste skärgård.

Tröstpris: Lappland. Tillbringat mycket tid där och fjäll/berg är jättefina att titta på, men när man faktiskt befinner sig där så är det inte fullt lika lustigt eller vackert. Men som vykortslandskap gör det sig bra.
Citera
2020-03-01, 16:08
Medlem
Larasofts avatar
Efter åtskilliga påskar och somrar i Lappland är det mitt val. Fjällen, midnattsolen, renkött, röding, björn, hjortron.
Citera
2020-03-01, 17:08
Medlem
Det är egentligen omöjligt att svara på.
Tänker ändå ge ett hedersomnämnande till Blekinge som är lite Sverige i miniatyr. När man är kring Olofström så känns det som att man kunde vara i Dalarna eller Hälsingland, typ.
Karlskrona, Ronneby, Karlshamn har skärgårdar.
På Listerlandet finns sandstränder. Dessutom är Blekinge mycket kompakt och betydligt mer "solsäkert" än exempelvis Skåne och Västkusten och det är inte i närheten av lika mycket turister som på närliggande Öland.
Bonus är att samtliga stadskärnor är ganska fina och välbevarade, Karlskrona till och med mycket fint. Helt klart en av Sveriges vackraste städer.
Citera
2020-04-06, 10:03
Medlem
tobbemanis avatar
Jag tycker även Halland förtjänar ett omnämnande. Landskapet är förhållandevis litet så avstånden blir inte så stora. Ändå får du både kustlandskap om du vill ha det och beger du dig 3-4 mil inåt land så har du skogslandskap med mer kuperad terräng och små fina sjöar.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in