2014-02-14, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KycklingKlubban

Vad har Soran Ismail gjort för att förtjäna sparken?
Jo sagt att man ska "döda" Sverigedemokraterna? Hon är 100% medverkande och står numera helt bakom dessa rent för jävliga uttalandena. Terroristen vill döda ett folkvalt riksdags parti för deras åsikter? Vi ska leka så förbannat demokratiska i Sverige, vilket vi ska vara också. Helt rätt av SR.
Helt fel av Ernman, för att inte tala om ren idioti.

Fast nu har väl inte Soran sagt att han vill döda Sverigedemokrater? Han har heller inte fått sparken.
Citera
2014-02-14, 18:23
Medlem
Dessa personer är inte bara anti-SD utan även anti-demokrati.

Att de så öppet bevisar att deras agenda är att motverka SR's neutralitet inför valet bevisar ju bara att de inte har någon hos SR att göra.

De tror seriöst att bara för att de personligen tycker att ett parti har fel åsikter så ska neutraliteten åsidosättas och man ska göra undantag och få prata negativt om SD bara för att de tolkar SD's åsikter gällande kulturblandning och massinvandring som rasism.
Senast redigerad av Sotashi 2014-02-14 kl. 18:26.
Citera
2014-02-14, 18:29
Medlem
Vindens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonribba
efter hanteringen av Soran Ismail.

Själv tror jag att hon blandar ihop sin roll som "idol" och sångerska, med rätten att uttrycka sina politiska åsikter i public service. Jag tror hon är ute efter att använda sin "grupp" - alla sina fans som sångerska - för att utöva politisk påtryckning.

Själv tycker jag att som sångerska är hon okej, men hennes politiska åsikter är helt ointressanta.

Och ärligt talat tycker jag det är skönt att slippa den här typen av melodramatiska utspel, skönt att slippa kärringen i SR tycker jag!

Men vad tycker ni? Ska musiker ha särskild tillåtelse att uttrycka politiska åsikter i skattefinansierade, neutrala public service?

http://www.dn.se/kultur-noje/ernman-hoppar-av-sr-i-protest/

Men då borde Sorans åsikter vara irrelevanta också iom att han är komiker, alltså i underhållningsbranschen, precis som Malena. Är det korrekt uppfattat av mig?

Sen tycker jag att det hon gjorde vara ganska smart. Det får ju fantastisk uppmärksamhet och hon låter alla förstå vart hon står politiskt. Det är också en slags gisslansituation. Tyck som jag eller ni får mig inte som underhållare.

Sen är frågan om det enligt min åsikt är rätt? Nä, det är larvigt och fjantigt av henne. Men det är en väl genomförd protest om man ser till utförandet.
Citera
2014-02-14, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men fattar inte hur länge detta som Ismail gör i sin Expressen krönika ska anses vara ok. Han drar alltså upp jämförelser med nazister. Som nazieter ens skulle vara välkomna i Sveriges Riskdag och därmed ska alla att anse att det är ok och ett måste att hata SD. Vore det USA skulle väl SD kunna stämma skiten ur honom.
Låt dem skämma ut sig med att vara precis så korkade som de är. Missförståndsproffset Fadakar på Aftonbladet briljerade med sina missuppfattningar i SVT Debatt igår och fortsätter på samma spår idag genom att misstolka ett brev som någon chef på SVT har skickat ut, där det står:

Citat:
Tänk alltså två gånger innan ni kommenterar och hur ni kommenterar och delar med er nyheter, artiklar, foton m.m. Detta gäller även när det handlar om “goda” saker som mänskliga rättigheter, stå för människors lika världs och jämställdhet. Att oförsiktigt dela, kommentera med gillande eller avståndstagande kan göra att vi i längden gör oss omöjliga som nyhetsreportrar och programledare i valrörelsen.
En apa begriper vad som menas här: Att man måste tänka på att delandet och gillandet kan kommunicera sympatier med den vars material man sprider. Om du t ex är nyhetsreporter och retweetar Maria Ferm och Åsa Romson 50 ggr/dag och inga andra politiker, är det svårt att tolka det som något annat än att du är MP-fanatiker. Ett annat skäl att vara försiktig är att det är lätt att gå i rena fällor på nätet, som exempelvis facebookgrupper mot pedofili som sen visar sig vara skapade av folk som vill legalisera pedofili. Nyckelorden här är "oförsiktigt dela". Tänk på VEM du delar, inte bara VAD, och vad det kan kommunicera att du delar just från den källan.

Men nej, naturligtvis lyckas Fadakar (och även Janne Josefsson, som tydligen har tillfälligt hjärnsläpp idag) tolka brevet som att SR-medarbetare beordras att inte stå upp för mänskliga rättigheter, lika värde och jämställdhet. Hela dagen har han fortsatt gapa om att SR vägrar ta avstånd från nazism. Snubben har hittills lyckats missuppfatta sönder både Norge och hela public service, vad ska han missuppfatta härnäst?
Citera
2014-02-14, 18:44
Medlem
Figzys avatar
Det är intressant hur hon formulerar det också.
Så här står det på Facebook:

"Hej Sveriges Radio. Jag är antirasist och kan därför inte som avtalat medverka som gäst i kvällens Karlavagnen. Hälsningar
Malena Ernman"

Hon insinuerar bokstavligen att SR är rasister alltså, bra genomtänkt mening.
Citera
2014-02-14, 18:51
Medlem
Sounds like någon vill komma så högt upp på på-trappan att det bara smäller om det!
Citera
2014-02-14, 18:55
Medlem
Malena säger väl i praktiken: Hej SR, jag gillar inte censur så jag vill inte ställa upp i era program
Citera
2014-02-14, 18:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av msthlm37
Väldigt bra gjort av Malena att poängtera det absurda i behandlingen av Soran Ismail.

Dessutom utomordentligt bra att fler och fler kända personer öppet visar att de är SD motståndare, vi behöver fler som vågar ta ställning offentligt.
Vadå vågar?

som om man tog en risk får ju snarare ryggdunkningar och hyllningar utav bara farten.
Citera
2014-02-14, 18:58
Medlem
GoEks avatar
Har hon någon ny show eller ett album pågång?
Citera
2014-02-14, 18:58
Medlem
KycklingKlubbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mouzer
Fast nu har väl inte Soran sagt att han vill döda Sverigedemokrater? Han har heller inte fått sparken.

Ibland önskar man att det borde vara någon slags spärr på FB, "ta reda på fakta innan du diskuterar i detta forumet". För vi snackar ju faktiskt om en händelse som bygger på att Soran Ismail har uttalat sig om att han vill "döda Sverigedemokraterna" och då kan jag tycka det kan vara lite provocerande att det alltid ska komma en snubbe och säga motsatsen? Slå upp en tidning för i helvete och sätt dig i vad allt handlar om för gud skull. Ska det vara så svårt? Är du helt bakom flötet eller hur är det?

Men för att visa hur jävla enkelt det är att fiska upp källor till dig så:
http://www.dagensmedia.se/nyheter/radio/article3805023.ece
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article18346664.ab

Nej, han är inte sparkad, men han är avstängd och "satt i karantän" som det heter, vilket betyder att han har förlorat jobbet som programledare på SR och på samma vis kan kallas för "avskedad", eller hur?

Finns även godbitar: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1120&artikel=5784730&play=4 857408&playtype=Ljudklipp
Citera
2014-02-14, 18:59
Medlem
ProsecutorDredds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WWRRD
Jag tycker precis tvärtom. Det var barnsligt och tramsigt gjort av Malena. Tycker du verkligen behandlingen av Soran Ismail är felaktig, givet att Radiotjänst är offentligt finansierat och därmed ska förmedla nyheter inför valet objektivt? Låt oss säga att det istället varit tvärtom, med en rabiat SD:are som bredd ut sig i radion, hade du tyckt det var "absurt" då?

Tillåt mig att tvivla. Fel blir inte rätt bara för att du hejar på det laget.

Du har inte mycket till analytisk förmåga va?

Det handlar inte om att förespråka ett visst parti, för det gör många både i radio, TV och i tidningar. Det handlar om att inte med ett sjukligt hat spy galla över ett parti...

Och tillåt mig att tvivla att du har något stimulerande att göra om dagarna...
Citera
2014-02-14, 19:00
Medlem
KycklingKlubbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoEk
Har hon någon ny show eller ett album pågång?

Nej, hon blev inbjuden att snacka om Alice Babs. Skulle det handla om att göra reklam för en ny show/album så hade hon varit på plats redan nu. Pengar, attention och fjäsk är det ena dagens infantila svenska kändisar har i huvudet, liksom vår moderatleda regering.

Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Malena säger väl i praktiken: Hej SR, jag gillar inte censur så jag vill inte ställa upp i era program

Om vi forskar lite kring hela grejen så är det: Hej SR, jag vill synas, jag vill vara i blåsväder och därför tänker jag säga såhär; censurera inte terrorister i vårt nya Sverige från att önska livet ur folkvalda, annars kommer inte jag och snackar om en av våra absolut största nationalikoner.

Jag tar så illa vid eftersom det är ju en heder och ära att få snacka om Alice Babs. Det är det jag blir så himla upprörd över också.
Senast redigerad av KycklingKlubban 2014-02-14 kl. 19:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in