2006-08-08, 10:00
Medlem
sceptics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavall
läste i en tidning där dom snackade med en Polis från Boden, och enligt denna så hade hon i 80% av de gånger dom bad henne om hjälp rätt.
Då är det bara att åka till James Randi och håva in miljonen. Om det nu vore som han sa så borde han ju vara eld och lågor och se till att kärringen hamnar på rikskrim och bara sitter och spottar ur sig information om olösta brott. Joakim Poseners nuvarande vistelseort skulle ju vara en smal sak för henne att ange, likaså vem som sköt Palme.

Jag vågar påstå att inget medium någonsin, någonstans har hjälpt polisen lösa ett fall (i alla fall inte bättre än om man bad nån snubbe på gatan att peka ut var en försvunnen kropp befinner sig). Det övergår mitt förstånd att folk kan tro på det uppenbara skitsnacket de kommer dragande med.
Citera
2006-08-08, 11:31
Bannlyst
Citat:
läste i en tidning där dom snackade med en Polis från Boden, och enligt denna så hade hon i 80% av de gånger dom bad henne om hjälp rätt.

Kan finnas fler orsaker till detta bizarra påstående:

* Polisen som var idiotisk nog att anlita Saida vill behålla sitt anseende och ljuger därför.

* Saidas svar var något i stil med "mördaren kände offret", "smitaren var berusad", "klottret gjordes av tonåringar" eller liknande självklara spådomar.

* Du läste det i tidningen "En ding, ding värld"
Citera
2006-08-08, 12:00
Medlem
Herr Lindholms avatar
Det lustiga är att det finns inte ett fall där två fjärrskådare oberoende av varandra har lämnat samstämmiga uppgifter. Det skall dock finnas ett fall där en fjärrskådare lämnade perfekta uppgifter och det var för att han var mördaren.

MVH
/Herr Lindholm
Citera
2006-08-08, 15:53
Medlem
Indians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sceptic
Då är det bara att åka till James Randi och håva in miljonen. Om det nu vore som han sa så borde han ju vara eld och lågor och se till att kärringen hamnar på rikskrim och bara sitter och spottar ur sig information om olösta brott.
Skärpning, herr förnekare. Saida är död sedan 1998. Lite svårt att agera utan kropp här i den materiella världen.
James Randi är f.ö. inte seriös, han är också förnekare som struntar i att läsa på & ignorerar fakta.
Finns ingen anledning att ta hans ovetenskapliga propagandautmaning på allvar.

Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Det lustiga är att det finns inte ett fall där två fjärrskådare oberoende av varandra har lämnat samstämmiga uppgifter.
Titta på Discovery kl 2300 torsdagar. Där går en serie med danska program där två medier oberoende av varandra tillfrågas om gamla olösta mordfall.
Jag har sett flera avsnitt där bägge ger flera samstämmiga uppgifter, men som vanligt när det gäller denna typ av verksamhet är inte alla uppgifter samstämmiga - och de får inte fram den typ av data som behövs för att lösa fallen. Att några uppgifter är samstämmiga är dock anmärkningsvärt och gör att arbetssätten någon gång kan ge resultat, som visades i en tidigare Discoveryserie där amerikanska lösta fall som medier hjälpt till med redovisades. Gemensamt med de nordiska fallen var att samma typ av data kom fram - och att det inte var medierna som gav lösningen ensamma, utan kriminalarnas arbete + gärningsmännens agerande hjälpte till för att de skulle lösas. Finns säkert massor av olösta kriminalfall i USA där medier har fått fram någon detalj, utan att det hjälpte att lösa fallet.

De av medier kommunicerade budskap som hävdas komma från en mördads själ brukar sällan handla om hämndkänslor eller önskan att finna mördaren - På "andra sidan" får kanske de flesta en annan sinnesstämning, t ex ett annat sätt att se på brott/straff?
Citera
2006-08-08, 16:04
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indian
James Randi är f.ö. inte seriös, han är också förnekare som struntar i att läsa på & ignorerar fakta.
Jag tycker att den där miljonen är en hyfsad anledning. Jag hade lätt haft på mig en foliehatt i en dag för den summan.
Citera
2006-08-08, 16:28
Medlem
sceptics avatar
Citat:
Skärpning, herr förnekare. Saida är död sedan 1998. Lite svårt att agera utan kropp här i den materiella världen.

Sant, Saida är död. Hon skulle dock kunna ha åkt till Randi under sin livstid och håvat in pengarna. "Kritiken" av Randis test som du länkade till är skrattretande att läsa och inte speciellt svår att bemöta:

Citat:

The rules are conceived by a showman not a scientist, and make little sense from a genuinely scientific point of view. The introduction to the rules states, "All tests must be designed in such a way that the results are self-evident, and no judging process is required." Most scientific research, including research in particle physics, clinical medicine, conventional psychology and parapsychology, depends on statistical results that need to be analysed by experts to judge the significance of what has happened. Practically all serious scientific research would fail to qualify for the Randi prize.

Här spelar skribenten dum, ingen kan missförstå det här och ändå kunna knyta sina egna skor. Vad Randi menar är givetvis att man objektivt ska kunna bevisa sin förmåga och att ingen subjektiv tolkning ska behövas. Att analysera statistiska data innebär inte att man tolkar dem; analysen sker genom att beräkna exempelvis signifikans utifrån tabellerade värden, alltså helt objektivt. En korrekt statistisk analys innefattar inga subjektiva tolkningar.

Contenders have to pay for their own travelling expenses if they want to go to Randi to be tested: Rule 6: "All expenses such as transportation, accommodation and/or other costs incurred by the applicant/claimant in pursuing the reward, are the sole responsibility of the applicant/claimant."

Detta är väl självklart, skulle Randi betala för alla som reser från jordens alla hörn för att komma till honom? Det här är ju inte ens kritik, utan gnäll på dagisnivå.

Also, applicants waive their legal rights: Rule 7: "When entering into this challenge, the applicant surrenders any and all rights to legal action against Mr. Randi, against any person peripherally involved and against the James Randi Educational Foundation, as far as this may be done by established statutes. This applies to injury, accident, or any other damage of a physical or emotional nature and/or financial, or professional loss, or damage of any kind."

Också en självklarhet. Vad han säger är att alla som vill bli testade får göra det på egen risk. Vad har man att förlora om man nu är så säker på sin förmåga?

Applicants also give Randi complete control over publicity. Rule 3: "Applicant agrees that all data (photographic, recorded, written, etc.) of any sort gathered as a result of the testing may be used freely by the JREF."

Randi tar inte fullständig kontroll över publiciteten. Han kräver bara att få använda materialet från testerna. Det står inte att han kräver ensamrätt på materialet.
Citera
2006-08-08, 17:22
Medlem
[quote=cruelstein]

I en mordutreding i norrland använde sig den lokala polisen av Saida när man först letade efter liket. Tanten lurade ut snutarna till helt fel trakter - det visade sig att liket låg i samma lägenhet som mordet hade begåtts!
QUOTE]

Denna minns jag ,om det var den om ungen som försvann och saida anlitades , varav hon "såg" hur denne gått ut i skogen och vandrat bla bla... Skallgångs sökande ordnades men hittde inget. Ett tag gick, och om jag minns rätt så hittades liket under sin säng, mördad av sin egen släkting...
Citera
2006-08-08, 18:06
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Titta på Discovery kl 2300 torsdagar. Där går en serie med danska program där två medier oberoende av varandra tillfrågas om gamla olösta mordfall.
Jag har sett flera avsnitt där bägge ger flera samstämmiga uppgifter, men som vanligt när det gäller denna typ av verksamhet är inte alla uppgifter samstämmiga - och de får inte fram den typ av data som behövs för att lösa fallen. Att några uppgifter är samstämmiga är dock anmärkningsvärt och gör att arbetssätten någon gång kan ge resultat, som visades i en tidigare Discoveryserie där amerikanska lösta fall som medier hjälpt till med redovisades. Gemensamt med de nordiska fallen var att samma typ av data kom fram - och att det inte var medierna som gav lösningen ensamma, utan kriminalarnas arbete + gärningsmännens agerande hjälpte till för att de skulle lösas. Finns säkert massor av olösta kriminalfall i USA där medier har fått fram någon detalj, utan att det hjälpte att lösa fallet.

De av medier kommunicerade budskap som hävdas komma från en mördads själ brukar sällan handla om hämndkänslor eller önskan att finna mördaren - På "andra sidan" får kanske de flesta en annan sinnesstämning, t ex ett annat sätt att se på brott/straff?
Om tillräckligt många människor gissar tillräckligt många gånger så kommer någon förr eller senare att gissa rätt. Att medierna fick draghjälp av kriminalare (vars arbete ju *går ut* på att ta reda på vad gärningsmännen gjorde) är mycket talande. Brott löses nästan alltid med oglamoröst gnetarbete där t.o.m. parkeringsböter är relevanta. Vidare så måste polisen undersöka varje tips. Så jag kan tänka mig att varje gång man sänder sådan smörja så triggas massa bysnillen att ringa in sina "tips" nästa gång det sker ett uppmärksammat brott.

Det är väldigt avslöjande när fjärrskådarna säger att deras krafter inte fungerar till att gissa rätt lottorad eller hur börsen kommer att se ut, för att det skulle var själviskt. (Att ta betalt för en spådomsseans klarar de dock av!) Nu är det så att alla olika kroppsliga förmågor och talanger är till för att användas själviskt. Om du har en fantastisk rumslig förmåga - bli arkitekt. Språklig - bli författare. Fysik - bli idrottsstjärna eller elitsoldat. Osv, osv. En person som hade verkliga fjärrskådarkrafter, eller något liknande, skulle inte tveka en sekund att använda den för själviska syften.

(Sedan så hade Saida en fantastisk förmåga att snacka skit, så då blev hon ett "medium".)

MVH
/Herr Lindholm
Citera
2006-08-08, 18:15
Medlem
Citat:

Händer kanske inte så många brott i Boden och till och med jag som bara varit där ett par gånger skulle nog kunna peka ut några misstänkta platser. Boden är inte så stort.

Vill ju veta mera om vilka brottsutredningar hon hjälpt till med, vad hon har sagt osv.
Citera
2006-08-08, 21:05
Medlem
Jag ställer mig ytterst tveksam till att denna paranormala förmåga skulle existera, då jag inte läst eller sett något seriöst forskningsresultat kring det med empiriska tester.
Citera
2006-08-08, 22:00
Medlem
Det är sant att det inte finns några tester kring detta. Och att Saida blev folkkär som Sveriges riksmedium nr 1 säger ändå inget om hennes eventuella förmågor. Det blir som så ofta när det gäller paranormalt, att man får gissa och säga tror/tror inte. Själv är jag mycket tveksam till Saida och andra fjärrskådare.
Citera
2006-08-08, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Det är sant att det inte finns några tester kring detta. Och att Saida blev folkkär som Sveriges riksmedium nr 1 säger ändå inget om hennes eventuella förmågor. Det blir som så ofta när det gäller paranormalt, att man får gissa och säga tror/tror inte. Själv är jag mycket tveksam till Saida och andra fjärrskådare.

Agreed!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in