2014-02-14, 12:10
Medlem
EnSomKans avatar
Att ställa hårdare krav på henne innebär inte att göra slut med henne. Efter att ha läst dina inlägg får jag intrycket av att du är lite mesig i ditt förhållningssätt och att du gör det relativt lätt för henne att fortsätta dricka då hon inte känner att du är redo för några tillräckligt hårda åtgärder för att göra det jobbigt för henne att fortsätta dricka.

Sätt dig ner och prata med henne. Säg att hon inte får lämna rummet. Berätta för henne i detalj om de värsta grejerna hon gör när hon är packad, hur du känner och mår. Fan, krydda till lite med att du gråter på nätterna. Poängen är att hon måste bryta ihop efter att få insikten om den skada alkoholen gör. Du måste få henne att hata drickandet pga konsekvenserna som den medför. Bestämt konkreta åtgärder med henne, t.ex. att hon har regelbunden kontakt med AA, ett familjecenter eller kanske ett behandlingshem. Eller varför inte få henne att börja med Antabus.

Sedan måste du avstå helt från å dricka när du är med henne. Hur skönt du än tycker att det skulle vara med en bira vid t.ex. nyår, när du väl är med henne kan EN bira knäcka hennes nykterhetsvilja, hon kanske tänker "Bara en öl" när hon ser sin egen pojkvän svepa en, hon kanske tänker att det är orättvist att hennes egna kille kan dricka framför henne men inte hon. Hon blir arg över tanken att du kan dricka normalt men inte hon, så hon kanske minsann vill visa sig själv och folk omkring att en öl klarar hon av men VIPS så sjunker hon till samma nivå igen.

Du måste våga vara lite hårdare mot henne när det kommer till kravställande annat än att "Råda henne från att avstå från alkohol" (vilket förövrigt är det mesigaste jag har hört) då just DU har betydligt starkare inflytande på henne än de flesta andra i hennes omgivning då du är hennes POJKVÄN. Lägg ner ditt snack om rådjursögon och annat skit, vill du VERKLIGEN hjälpa henne så försöker du hitta styrka i nuet och skaffa bollar av stål. Följ mina råd så får du förhoppningsvis lite framgång i dina försök att hjälpa henne. Skulle inget fungera trots att du ändrar strategi och följer folks råd så ska hon in på ett behandlingshem, det är sista alternativet för gravt alkoliserade människor. När inget annat funkar ska behandlingshem komma in i bilden. Funkar inte det, skulle hon fly från behandlingshemmet, då får det tyvärr bli LVM, den sista utvägen. Något som inte är kul och som vi får hoppas på aldrig kommer behövas.
Citera
2014-02-14, 12:16
Medlem
Kobolds avatar
Släng ut missbrukarludret! Låt hennes ryss till ex ta hand om henne. Du har ingen glädje av att klänga fast vid en missbrukare.
Citera
2014-02-14, 13:41
Medlem
internetproffss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2ganger2
Min tjej är alkoholist.

Igår bad jag henne köpa 3 öl till mig att softa med framför datorn.

Jag dricker en och när jag ska hämta den andra står den ej i kylen, hittar då knyckliga burkar som hon hällt ut. Blir arg som ett bi och sliter av henne hörlurarna.

- Vad har du gjort med min öl???? Idiot! Har du hällt ut den.
Då blir hon sur och drar in på sovrummet, sen kommer hon tillbaka och går ut. Gissar hon ska till bolaget som vanligt. Hon är väl hemma 30 min senare , vi ignorerar varrandra. Efter ett tag hör jag hennes skratt och hon skypar med någon på ryska. Jag tänker det är säkert hennes ex men skitsamma.

Efter några timmar smyger jag min i i sovrummet, där står ett stort glas med vatten. Luktar på det och givetvis är det vodka. Hon kommer ut 2 sek senare , helt psykotiskt och försöker slå mig och river mig blodig i ansiktet tills jag får bukt med henne. Sen börjar hon slita i min stationärdator, dra ut sladdar och välta datorn och säga "stick" jag vill inte ha dig här....helt hysterisk. Jag måste brotta ner henne. Sen så går hon tillbaka till sovrummet. Hör hon skypar igen och blir skitfull. Hon drack alltså 75cl vodka under loppet av 4 timmar!

När jag ska ta lite alimemazin (liknande theralen men starkare) så kommer hon ut helt hysterisk och öppnar balkongdörren och ber mig hoppa ut om jag vill ta mitt liv.

- Jag har inga planer på att ta mitt liv, jag vill bara sova, lugna ner dig.

Jag lägger mig på soffan, hon kommer upp några gånger och ber mig dra ifrån lägenheten och försöka riva sönder en bok som ligger där. Bussar in henne i sovrummet.

På eftermiddagen runt 13:00 (idag) kommer hon upp med pipig röst "kom snälla"

Jag kommer och hon lägger armen om mig och säger hon älskar mig (hon stinker vodka fortfarande och antagligen inte nykter)

Jag undrar vad det är med henne, med tanke på vad som hände inatt.
Hon påstår hon inte kommer ihåg något utav det, vilket jag har svårt att tro.

Idag så följde jag henne till jobbet för jag skulle ändå till bolaget (hon jobbar natt på karolinska)
Då var hon sig själv igen, men jag sa till henne att hålla sig borta ifrån kollegor för hon luktade sprit fortfarande. Bad henne äta mycket banan och apelsin för hört det tar bort alkoholutandningsluften. Vad jag tycker var lite skrämmande var att när jag skulle stoppa ner hennes surfplatta i hennes ryggsäck ligger det en 35:a absolut.

- Du tänker väl inte dricka den här på jobbet om du skulle få abstinens?
- Nänä, jag har den bara där.

Bör jag tro på att hon inte kommer ihåg något och bör jag vara orolig för att hon ska ta ett återfall? Hur ska jag hantera det??

Kanske någon som kan ringa till Karolinskas personalavdelning och tipsa om att det finns en ryss som dricker på jobbet. Eller Aftonbladet.
Citera
2014-02-14, 13:46
Medlem
Moparornocars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internetproffs
Kanske någon som kan ringa till Karolinskas personalavdelning och tipsa om att det finns en ryss som dricker på jobbet. Eller Aftonbladet.

+1
Citera
2014-02-14, 15:24
Medlem
aquoss avatar
Tycker att du ska införa ett strängt förbud mot vodka. En öl eller två går bra. Bara hon håller sig någorlunda nykter.
Citera
2014-02-14, 16:48
Medlem
Moparornocars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aquos
Tycker att du ska införa ett strängt förbud mot vodka. En öl eller två går bra. Bara hon håller sig någorlunda nykter.

Jag hör att du inte är alkoholist...
Senast redigerad av Moparornocar 2014-02-14 kl. 17:06.
Citera
2014-02-14, 17:19
Medlem
Låter som ett hälsosamt förhållande ni har där! Kommer nog sluta väldigt lyckligt!
Citera
2014-02-14, 18:16
Bannlyst
Jag har inte läst mycket, men jag vet av egen erfarenhet att ilska och aggressivitet ofta är undertryckt sorg. Det gör det inte lättare att man försöker självmedicinera med alkohol.

Som vanligt går det inte likt ett barn, att försöka gömma bort flaskorna från föräldern. Det är helt upp till din tjej att söka hjälp. Du kan ställa ultimatum, men då gäller det för dig att ha bestämt dig. Hennes missbruk, blir ju i slutändan ditt eget missbruksproblem.
Senast redigerad av frukostvin 2014-02-14 kl. 18:42.
Citera
2014-02-14, 18:30
Medlem
Moparornocars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StopDropAndRoll
Vad skulle du på bolaget att göra idag? Ni har båda alkoholproblem. Sluta båda två.

TS skrev att han inte vill avstå en öl vid midsommar eller nyår, det är nog mer ett önsketänkande från hans sida med tanke på att han i en annan tråd skrev att han var på St:Göran för en alkoholavgiftning för lite mer än en månad sedan.

Kan det vara så att anledningen till att flickvännen inte lyssnar eller bryr sig är att han är lika alkoholiserad som hon är.
Citera
2014-02-14, 21:47
Medlem
Bennybandits avatar
Missbrukare.

Att ställa ultimatum brukar inte fungera för att en missbrukare gör allt för att överlista det som står i vägen för flaskan.

"Listig, falsk och stark" Brukar det talas om inom beroendevården och hos Anonyma Alkoholister.

Försök få henne att inse att det hon gör är fel och att det inte kan fortsätta längre.
När hon har stake nog att visa sig svag och erkänna sitt missbruk och inse konsekvenserna utav det så slår ni er ihop och tar hjälp hos beroendevård/AA eller liknande.

Viktigt att du också håller dig undan rusdrycker för se hon dig dricka en bira är det klart hon vill ha en bira. När hon har druckit den biran så släpper spärrarna och plötsligt är ju 3 st ingen fara...så fortsätter det tills hon förlorat mot sitt 'andra jag'.

Nu ska jag egentligen inte sitta och predika när jag sitter och berusar mig till yrsel och illamående på whisky och redbull tredje dagen i rad under frivillig antabus-kur, men jag vet hur missbrukare tänker och agerar.

Hoppas det löser sig
Citera
2014-02-15, 06:26
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2ganger2
Min tjej är alkoholist.

Igår bad jag henne köpa 3 öl till mig att softa med framför datorn.

Jag dricker en och när jag ska hämta den andra står den ej i kylen, hittar då knyckliga burkar som hon hällt ut. Blir arg som ett bi och sliter av henne hörlurarna.

- Vad har du gjort med min öl???? Idiot! Har du hällt ut den.
Då blir hon sur och drar in på sovrummet, sen kommer hon tillbaka och går ut. Gissar hon ska till bolaget som vanligt. Hon är väl hemma 30 min senare , vi ignorerar varrandra. Efter ett tag hör jag hennes skratt och hon skypar med någon på ryska. Jag tänker det är säkert hennes ex men skitsamma.

Efter några timmar smyger jag min i i sovrummet, där står ett stort glas med vatten. Luktar på det och givetvis är det vodka. Hon kommer ut 2 sek senare , helt psykotiskt och försöker slå mig och river mig blodig i ansiktet tills jag får bukt med henne. Sen börjar hon slita i min stationärdator, dra ut sladdar och välta datorn och säga "stick" jag vill inte ha dig här....helt hysterisk. Jag måste brotta ner henne. Sen så går hon tillbaka till sovrummet. Hör hon skypar igen och blir skitfull. Hon drack alltså 75cl vodka under loppet av 4 timmar!

När jag ska ta lite alimemazin (liknande theralen men starkare) så kommer hon ut helt hysterisk och öppnar balkongdörren och ber mig hoppa ut om jag vill ta mitt liv.

- Jag har inga planer på att ta mitt liv, jag vill bara sova, lugna ner dig.

Jag lägger mig på soffan, hon kommer upp några gånger och ber mig dra ifrån lägenheten och försöka riva sönder en bok som ligger där. Bussar in henne i sovrummet.

På eftermiddagen runt 13:00 (idag) kommer hon upp med pipig röst "kom snälla"

Jag kommer och hon lägger armen om mig och säger hon älskar mig (hon stinker vodka fortfarande och antagligen inte nykter)

Jag undrar vad det är med henne, med tanke på vad som hände inatt.
Hon påstår hon inte kommer ihåg något utav det, vilket jag har svårt att tro.

Idag så följde jag henne till jobbet för jag skulle ändå till bolaget (hon jobbar natt på karolinska)
Då var hon sig själv igen, men jag sa till henne att hålla sig borta ifrån kollegor för hon luktade sprit fortfarande. Bad henne äta mycket banan och apelsin för hört det tar bort alkoholutandningsluften. Vad jag tycker var lite skrämmande var att när jag skulle stoppa ner hennes surfplatta i hennes ryggsäck ligger det en 35:a absolut.

- Du tänker väl inte dricka den här på jobbet om du skulle få abstinens?
- Nänä, jag har den bara där.

Bör jag tro på att hon inte kommer ihåg något och bör jag vara orolig för att hon ska ta ett återfall? Hur ska jag hantera det??

Så klart hon blir alkalits när du vill ha öl FRAMFÖR datorn, glömt bort att man skall umgås med sin käresta?
Tycker att hon ska dumpa dig så du får din dator för dig själv.
Citera
2014-02-15, 07:41
Medlem
StopDropAndRolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moparornocar
TS skrev att han inte vill avstå en öl vid midsommar eller nyår, det är nog mer ett önsketänkande från hans sida med tanke på att han i en annan tråd skrev att han var på St:Göran för en alkoholavgiftning för lite mer än en månad sedan.

Kan det vara så att anledningen till att flickvännen inte lyssnar eller bryr sig är att han är lika alkoholiserad som hon är.

Kan man inte avstå från det så är det ett problem. TS borde nog se till sig själv innan han försöker få tjejen att sluta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in