2014-02-14, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finday
Varför ljuger du då i tråden och säger att du kontrollerat att det är möjligt, du far med medvetna fel och lögner konstant. Att blodet skulle vara planterat är ytterst osannolikt.
Vad jag förstår din agenda är att KJ skall vara gärningsmannen och den som har en annan åsikt anses komma med medvetna fel och lögner.
Att påstå att det går inte att plantera in lite blodfläckar i bagageutrymmet i en 20 årig gammal bil, anser jag är inte trovärdigt, den som inte själv vet hur man tar sig in i en låst bil kan alltid rådfråga de som kan det. I det här fallet behövde de kanske inte gå in i en låst bil, men om det var nödvändigt är det inga större problem att göra det, fordras inga större kunskaper för det.
Däremot att kunna radera bort SMS som sedan inte går att återskapa av expertis där fordras det avancerade kunskaper, samma sak att kunna gå in i bilregistret som sedan inte går att ta reda på vem som sökt där.
Citera
2014-02-14, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Det saknas betydande indicier för att bilda kedja i händelseförloppet.
Det finns en tejprulle som inte kan sammanbindas med övrig hittad tejp.
Masten som inbegriper KJ:s bostad täcker in ett kvarter med flera bostäder.
Skrik vid ca. 21.00 (många tider) kan gälla både hockeyn och den film som gick på KJ:s favoritkanal, 2 min. in i den skriker rollinnehavaren halsen av sig. Sverige gjorde mål ca 20.40 och strax efter 21.00. Badkaret var inte rengjort och vattenlås är kollat.
2 "indicier" som åklagarna har tryckt på är ett strypgrepp år tillbaka i tid och en "slaktad hund". Inget av dessa har egentligen med fallet att göra.
Det är ingen indicie att KJ var avvikande eller hade fallenhet för militära kläder och "vapen".
Han är tidigare ostraffad.
Återstår blod i ett bagageutrymmet och det är faktiskt ett bevis, men hur kom det dit?
14 år. Ska det inte finnas mer "bevis" för att åka in, vågar man ju knappast umgås med någon..
Det blir för mycket TQ, fast omvänt.
Jag instämmer helt i ditt inlägg, vad jag ser som skrämmande är att en sådan här sak som hände för KJ kan drabba vem som helst och den drabbade kan ses som helt försvarslös. KJ har hela tiden nekat till att han skulle ha styckmördat VB och några bevis har inte kunnat läggas fram som bevisar att han är gärningsmannen och sedan döms han till 14 års fängelse mot sitt nekande och inga bevis.
Citera
2014-02-14, 10:48
Medlem
findays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Vad jag förstår din agenda är att KJ skall vara gärningsmannen och den som har en annan åsikt anses komma med medvetna fel och lögner.
Att påstå att det går inte att plantera in lite blodfläckar i bagageutrymmet i en 20 årig gammal bil, anser jag är inte trovärdigt, den som inte själv vet hur man tar sig in i en låst bil kan alltid rådfråga de som kan det. I det här fallet behövde de kanske inte gå in i en låst bil, men om det var nödvändigt är det inga större problem att göra det, fordras inga större kunskaper för det.
Däremot att kunna radera bort SMS som sedan inte går att återskapa av expertis där fordras det avancerade kunskaper, samma sak att kunna gå in i bilregistret som sedan inte går att ta reda på vem som sökt där.
Nej, jag ifrågasatte inte att det skulle vara möjligt, men du säger att du kontrollerat det och det är att ljuga när du inte gjort det.
Du säger att högsta sannolikheten är att det är planterat men du kan inte visa på något som visar att det skulle vara så, en teori som du har blir inte störst sannolikhet utan att du kan visa den.
Genom att det är KJ's bil och bilen var låst och ingen åverkan på bilen är funnen så blir sannolikheten störst att blodet kom av transport av kropp.
Dina åsikter skapar inga sannolikheter, bevis och indicier skapar sannolikhet.
Att blod är funnit i ett bagage är ingen indicie på att det är planterat, du har ett cirkelresonemang utan substans och du kan inte härleda det på ett trovärdigt sätt.
Det behövs heller ingen expertis för att radera sms så att det inte går att återskapa det, skulle du läsa FUP och förstå det tekniska bakom det så skulle du begripa det.
Det enda du gör är att säga att du anser något, men det finns ingen som helst substans bakom dina antaganden.
Citera
2014-02-14, 10:50
Medlem
Docklands avatar
Citat:
När man ser till helheten. Ett vittne möter det som sannolikt var VB på Lejonbacksvägen 21.30 där KJ säger att hon lämnade hans bostad 21.00 och det är 1,1 km till det här mötet, det stämmer mycket bra att det verkligen var VB.
KJ han åker och besöker sin bror mellan 22.00-23.00, som finns vittnesuppgifter om.
Benen kommer till Gula huset 18-20 maj likstela och planteras inne i huset för att upptäckas, andra kroppsdelar är planterade ca 150 m ute i terrängen helt öppet, kan ses som att de skulle upptäckas också.
Blodfläckarna i KJ:s bil var utan tvekan planterad där, passar in med andra planteringar.
Jag anser att det är helt osannolikt att KJ har utfört något styckmord på VB, sett till tidsaxeln blandannat.

När man ser på helheten kan inses att KJ flippat ut, mördat och styckat VB, förökt gömma undan kroppsdelar lite slumpvis för att vinna tid på att städa undan eventuella spår av sina gärningar, exempelvis i hemmet. Det måste också inses att styckningen kan KJ genomfört utomhus på natten/morgonen den 5/5 och när han kom hem efter att ha gömt delarna (det behöver inte vara på fyndplatserna) måste inses att han kan varit så fysiskt och psykiskt slut att han ställde in det du kallar "vattekriget" på morgonen den 5:e maj.
Den enda som fösökt förvilla någon i detta brottsmål är KJ. Genom några SMS han skickat och ett besök hos sin brorsa på kvällen, där han antagligen (troligen) försökt elda upp bevismaterial, men inte fått fyr på brasan, vilket gjorde att han antagligen lade in bevismaterialet i bilen ånyo och drog därifrån, ganska nykter dessutom. Inte som KJ påstår att han "spelade nykter".

Hur låter detta? Lite troligare va?

Åklagarna har tydligen ny bevisning i fallet, förhoppningsvis är det återskapade SMS från MB:s mobil alternativt de hittat skelettdelar från en styckad hund begraven någonstans. Men DET är dock rena spekulationer från min sida.
Citera
2014-02-14, 11:40
Medlem
Citat:
Jag instämmer helt i ditt inlägg, vad jag ser som skrämmande är att en sådan här sak som hände för KJ kan drabba vem som helst och den drabbade kan ses som helt försvarslös. KJ har hela tiden nekat till att han skulle ha styckmördat VB och några bevis har inte kunnat läggas fram som bevisar att han är gärningsmannen och sedan döms han till 14 års fängelse mot sitt nekande och inga bevis.

Jag tycker också att det är mycket skrämmande, fel och orättvist. Får det verkligen gå till så här?
Citera
2014-02-14, 11:42
Medlem
Citat:
När man ser till helheten. Ett vittne möter det som sannolikt var VB på Lejonbacksvägen 21.30 där KJ säger att hon lämnade hans bostad 21.00 och det är 1,1 km till det här mötet, det stämmer mycket bra att det verkligen var VB.
KJ han åker och besöker sin bror mellan 22.00-23.00, som finns vittnesuppgifter om.
Benen kommer till Gula huset 18-20 maj likstela och planteras inne i huset för att upptäckas, andra kroppsdelar är planterade ca 150 m ute i terrängen helt öppet, kan ses som att de skulle upptäckas också.
Blodfläckarna i KJ:s bil var utan tvekan planterad där, passar in med andra planteringar.
Jag anser att det är helt osannolikt att KJ har utfört något styckmord på VB, sett till tidsaxeln blandannat.

ja de skulle upptäckas. Frågan är var de legat förvarade?
Citera
2014-02-14, 11:45
Medlem
[quote=larsingvarsfru|47506133]Det saknas betydande indicier för att bilda kedja i händelseförloppet.
Det finns en tejprulle som inte kan sammanbindas med övrig hittad tejp.
Masten som inbegriper KJ:s bostad täcker in ett kvarter med flera bostäder.
Skrik vid ca. 21.00 (många tider) kan gälla både hockeyn och den film som gick på KJ:s favoritkanal, 2 min. in i den skriker rollinnehavaren halsen av sig. Sverige gjorde mål ca 20.40 och strax efter 21.00. Badkaret var inte rengjort och vattenlås är kollat.
2 "indicier" som åklagarna har tryckt på är ett strypgrepp år tillbaka i tid och en "slaktad hund". Inget av dessa har egentligen med fallet att göra.
Det är ingen indicie att KJ var avvikande eller hade fallenhet för militära kläder och "vapen".
Han är tidigare ostraffad.
Återstår blod i ett bagageutrymmet och det är faktiskt ett bevis, men hur kom det dit?
14 år. Ska det inte finnas mer "bevis" för att åka in, vågar man ju knappast umgås med någon..
Det blir för mycket TQ, fast omvänt.[/QUOTE

precis tejpen kan vi glömma.. KJ är en djurvän och kände mycket empati för sin hund som han dessutom ansåg som sin bästa vän.

Jag tycker att det finns mycket fler saker och omständigheter som tyder på att KJ är oskyldig än vad det finns som på något sätt skulle kunna tyda på att han är skyldig.
Citera
2014-02-14, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Motfrågan skulle kunna vara vad MB hade att förlora på att VB försvann .. Antagligen bra sex helt på karatetränarens villkor. Men detta hade väl pågått en tid och MB:s intresse hade kanske börjat svalna ? Och ställt mot olägenheten för MB i relationen till hustrun AN kanske minus övervägde plus, och då är det väl inte osannolikt att Berg beslutade att göra sig av med VB eftersom hon vägrade lyssna på det öra som Berg ville att hon skulle lyssna på, det är min teori om MB/AN-inblandningen. Problem har en tendens att sällan lösa sig av sig självt precis som stekta sparvar VISST kan flyga in i munnen - men det förutsätter trots allt att man öppnar munnen. Därför misstänker jag alltså att MB och/eller AN är inblandade i det här - på något sätt eller i något avseende.

..det är ju alldeles uppenbart att AN/MB har något med det här att göra och har varit sedan dag 1!
Citera
2014-02-14, 11:53
Medlem
Citat:
Enligt förundersökningen sid 997.
Den 26 april så skriver VB. "är det på riktigt att du vill döda mig, hata mig"

just det. Är det verkligen 100 % säkert att smsen som MB skrev till VB på kvällen/eftermiddagen den 4 maj inte går att återskapa?
Citera
2014-02-14, 12:16
Medlem
Man kan säga i det här VB fallet finns det en eller två personer som kan sägas " på sannolika skäl är de misstänkta som anstiftare" vad gäller styckmordet på VB.
Citera
2014-02-14, 12:33
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Här har vi ännu ett exempel på hur det här rikspuckot Lagro presenterar sina egna gissningar som vore de fakta. Och det är klart: I Lagros huvud ÄR de ju det. Det han tror, det är sant. Så enkelt är det.

Låt oss bara för skojs skull visa hur hela kedjan i hans resonemang faller sönder i ingenting när man börjar peta på den:

Ett vittne möter det som sannolikt var VB på Lejonbacksvägen 21.30 där KJ säger att hon lämnade hans bostad 21.00 och det är 1,1 km till det här mötet, det stämmer mycket bra att det verkligen var VB.

Uppgifterna är alldeles för osäkra för att anta att det "sannolikt" var VB. Vittnet har nu diskuterats av och till i nästan fyra månader i tråden och ännu har ingen i "KJ är oskyldig-lägret" kunnat lämna en enda rimlig förklaring till varför:
- VB skulle ha tagit över 30 minuter på sig för att förflytta sig 1,1 km (Gick hon med rullator?) och inte använt sin telefon en enda gång.
- Vad hon gjorde på Lejonbacksvägen, gåendes i den riktningen. Det fanns absolut inget skäl för henne att gå där, vare sig om hon skulle hem eller om vi långsökt antar att hon tänkte gå till "karatemicke".
- Vittnet kunde inte säga något annat än att personen hade ett "asiatiskt utseende" och "mörka kläder"

KJ han åker och besöker sin bror mellan 22.00-23.00, som finns vittnesuppgifter om

Här ljuger Lagro igen (och nu blir det ny anmälan för 0.09). Lagro vet mycket väl att vittnena inte kunnat bekräfta exakt när KJ dök upp eller hur länge han verkligen stannade.
Dessutom gör Lagro ett tankefel så skrattretande löjligt att man nästan tycker synd om honom. Han bygger sitt "alibi" för KJ på två helt obevisade påståenden:
- Att VB lämnade lägenheten kl 21 ensam och oskadad. Det finns ingenting som bevisar det påståendet annat än den dömde mördarens egna ord. Hur kan någon människa med ett uns förnuft utgå från att dessa måste vara sanna?
- Att hon måste ha mördats efter kl 21. Han kan ha slagit ihjäl tidigare eller tvingat iväg henne i sin bil vid ungefär samma tid (efter att ha misshandlat och hotat henne först).

Benen kommer till Gula huset 18-20 maj likstela och planteras inne i huset för att upptäckas

Obevisat. Det går inte att utifrån "mannen med hunden" säkert säga att benen inte kan ha kommit dit tidigare (t ex den 16:e). Lagro kan heller inte veta något om VARFÖR benen placerades i huset. Sen vet jag inte varför han tjatar så enormt om datumen - KJ saknar alibi oavsett om benen placerades före eller efter den 18:e maj i huset. Likstelheten kan förklaras med att kroppen förvarats i värnet där hundar markerade, ett värn KJ betedde sig egendomligt kring i samband med eftersöket.

Bara ren cirkelbevisning, Lagro gör som alla andra i samma läger: Han utgår från att KJ "inte kan vara skyldig" och kommer på så vis fram till att blodspåren måste vara planterade. Varken Lagro eller nån annan har ens kunnat visa på ett pyttelitet indicium för att en plantering har skett.
Senast redigerad av MrFold 2014-02-14 kl. 12:35.
Citera
2014-02-14, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
KJ han åker och besöker sin bror mellan 22.00-23.00, som finns vittnesuppgifter om

Här ljuger Lagro igen (och nu blir det ny anmälan för 0.09). Lagro vet mycket väl att vittnena inte kunnat bekräfta exakt när KJ dök upp eller hur länge han verkligen stannade.
KJ säger att han åkte och hälsade på sin bror vid 22.00 tiden och kom hem vid 23.00 tiden, man måste inse det är väl ingen som vet tiden exakt, om det inte refererar till något TV program eller liknande.Den yngre brodern och hans kompis har bekräftat att KJ kom och besökte dem den kvällen som KJ uppgett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in