2014-02-12, 19:40
Medlem
mvagrippas avatar
Ambassadörs-mördaren och Ustaja-medlemmen Miro Baresic var tidigt på tapeten som tänkbar upphovsman till MOP. Granskningskommissionen berättar mycket intressant om turerna runt den kroatiske desperadon och kopplingarna mot Olof Palme.

Finansminister Kjell-Olof Feldt berättade bl.a. att OP varit emot en benådning av MB och att det var långt ifrån uteslutet att OPs inställning i denna fråga var känd i en större krets

Statssekreterare Ulf Dahlsten uppgav att OP ansett att beslutet om 18 års fängelse var farligt och att han fruktade en hämndaktion!!! från MBs sida. Av denna anledning hade OP bett Dahlsten att kontakta SÄPO. Enligt Dahlsten hade OPs kännedom om Baresics förflutna varit ganska detaljerad.

Mot det ovanstående konstaterar jag att OP trots sin oro inte ville ha livvakter och att Dahlsten inte gör ett skit för att påverka detta. Säpochefen Sven-Åke Hjälmroth är med vid ett möte 860121när MBs fängelsestraff diskuteras, inte heller SÅH gör något för att övertala OP att ständigt ha livvakter. Datumet för är i samma veva som övervakningen av OP börjar iaktas.

Att MB hade en relation till vissa individer inom Chilejuntan var känt för OP. Han hade därför ansett att ,det eventuella hotet mot honom bestod i en kombination av Baresics hat och Chilejuntans motiv.
Dahlsten uppgav vidare att OP hade uppfattningen att Baresic var en person som skulle kunna planera ett mord på honom!!!.

Här tror jag vi har bakgrunden till LPs utpekande av Ustaja.
Ur den synpunkten är det faktum att OP rör sig utan livvakt ännu mer iögonfallande.

Redan den andra mars tog kriminspektörern vid SÄPO, Björn Ekstam kontakt med tf åklagaren KG Svensson för att få tillstånd att avlyssna MBs telefon på Norrtäljeanstalten.
Den förundrade åklagaren avslog BEs begäran och så snart den senare gått ringt upp PGNäss och undrat om denne gett legat bakom avlyssnings-begäran. Näss berättade att att BE agerade på Hans Holmers uppdrag.

Miro Baresic var föremål för telefonavlyssning under perioden 3 mars – 9 oktober 1986.

Med anledning av dessa tidningsuppgifter tog utredningsmännen i Baresic-ärendet kontakt med Hans Wranghult i början av mars 1989.
Hans Wranghult berättade följande.:Han hade under eftermiddagen den 2 mars 1986 genom departementsrådet och observatören i spaningsledningen Klas Bergenstrand fått veta att ett möte satts ut hemma hos justitieministern Sten Wickbom sent samma kväll.
Syftet med mötet var att försöka ta reda på om man kunde telefonavlyssna MB. HW fick i uppgift av HH att företräda polisledningen vid mötet.

Här har vi ett solklart fall av ministerstyre. Det är departementet/regeringen som sammankallar mötet, Inte HH, Näss eller Holger Romander , ja var fan är han förresten, landets högste polis och en ansedd jurist.

Inför mötet kontaktade HW SÄPOs Christer Ekberg . Denne berättade att MB varit aktiv och ringt många samtal efter mordet samt att man fått uppgift om att en person med anknytning till Baresic setts på Sveavägen under mordkvällen.
Är detta Lisbeths iaktagelse? Stämmer med vad hon säger på SABB och här finns kopplingen till Ustaja.

Någon identitet på personen hade CE inte angett. Sent under natten 2-3mars hade SÄPO-chefen Hjälmroth kontaktats. Denne hade bekräftat uppgifterna om personen på Sveavägen!!!.'
Wickbom hade därefter ringt upp sex andra statsråd och beslut hade på det sättet fattats om att Baresic skulle telefonavlyssnas.
De sex statsråden var Ingvar Carlsson, Sten Andersson, Kjell-Olof Feldt, Roine Carlsson, Anita Gradin och Gertud Sigurdsén. I stort sett ett inre kabinett.

KG svensson säger avslutnings att Björn Ekstam inte sa något om personen på sveavägen som till honom den andra mars. Mycket märkligt att inte den infon delgavs åklagaren, hade så varit fallet hade KGS tveklöst beviljat avlyssningen.

Dessutom kommer frågan ofrånkomligt. Vem var personen med koppling till Baresic som setts på Sveavägen under MOP-natten? Finns han eller är han ett rent påhitt?
Citera
2014-02-12, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Just nu, Anti Avsan på tvåan i en paneldebatt om hedersmord. Hittills har han gjort bra ifrån sig, kan inte komma ifrån en känsla av att han utsatts för en förtalskampanj utan motstycke i anslutning till MOP.

Det finns en hake här. Journalisten Olle Minell har i föredrag tagit upp att han visste
mycket om Åkebrings nazimöten i von der Lindeska valven i Gamla stan tack vare en
bra källa. En som inte så sällan deltog där enligt Minell var Anti Avsan, kustjägare och
piketpolis vid A-turen, vd 1.
Citera
2014-02-12, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styckjunkaren
Mycket talar för att den avblåstes strax före midnatt och att planet kunde lyfta 30-40
minuter efter midnatt.
Militärledningen bedömde det väl som så att det inte rörde sig om någon statskupp av
den karaktären att militärer skulle behöva göra något däremot.

Om de fick kännedom så tidigt så talar ju mycket att man fick vetskap om mordet sas from the hourses mouth...
Senast redigerad av HubertNorlen 2014-02-12 kl. 21:49.
Citera
2014-02-12, 21:49
Medlem
I Arbetet den 30e januari 1987 har Björn Sjö skrivit två intressanta artiklar om Palmemordet. I den ena artikeln intervjuas Ulf Lingärde - artikeln innehåller hård kritik från Lingärdes sida mot Holmér, men såvitt jag kan bedöma inget nytt i sak.

I den andra artikeln intervjuas en "välunderrättad källa". Denna källa uppger att "en misstänkt person kände till att Olof och Lisbet Palme skulle gå på bio samma kväll han mördades." Enligt artikeln skall Holmér ha lyckats lokalisera den här personen, men tystat ner informationen. Hemlighetsmakeriet skall vidare ha varit en av orsakerna till sprickan med KG Svensson. Svensson intervjuas också i artikeln men vill varken bekräfta eller dementera uppgiften pga sekretess.

Det KAN vara så att källan är Lingärde. Sjö hade bevisligen kontakt med Lingärde, och 1995 berättar Lingärde i AB att han är övertygad om att mördaren fick kännedom om biobesöket genom avlyssning.

Men hursomhelst: Är det någon har sett uppgiften att HOlmér skall ha dolt den här sortens information i något annat sammanhang?
Citera
2014-02-13, 00:59
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ambassadörs-mördaren och Ustaja-medlemmen Miro Baresic
Dessutom kommer frågan ofrånkomligt. Vem var personen med koppling till Baresic som setts på Sveavägen under MOP-natten? Finns han eller är han ett rent påhitt?

Man skall också ha klart för sig att Utaja var mer eller mindre CIA-kontrollerade och en del stay-behind på samma som tex "de grå vargarna".
Citera
2014-02-13, 11:07
Medlem
ieshos avatar
Blev Miro Barešić benådad från sitt livstidsstraff efter mordet på Olof Palme? Efter fritagandet flydde han till Paraguay och greps av CIA(!) och återbördades till Sverige inför MOP.
Den 15 september 1972 kom terrorismen till Malmö. Ett kapat inrikesplan landade på Bulltofta flygplats. Kaparnas mål var att frita kroatiska terrorister som dömts för mord Jugoslaviens Stockholmsambassadör. Sydsvenskan har träffat en av mördarna i Kroatien.

ZADAR. Den åldrade Ante Stojanov är snällheten själv - i en vecka. Det är första gången han träffar sin svenske son Johan, som hunnit bli 34 år. Men sista dagen vi träffas, när jag ställer frågor om flygkapningen på Bulltofta 1972, blir den gamles blick hård och oförsonlig. Då förstår jag att Ante Stojanov var en farlig man i sin ungdom, så farlig att Sverige tvingades stifta terroristlagar för att stoppa män som han.

Det första och hittills enda kapade planet i Sverige landade på Bulltofta den 15 september 1972. Det kapades för att Ante Stojanov och de andra sex kroaterna som satt fängslade för mord på den jugoslaviske ambassadören Vladimir Rolovic i Stockholm 1971, skulle fritas.

- Flygkapningen var planerad redan inför attacken mot den jugoslaviska ambassaden. Om vi skulle åka fast skulle våra kamrater få oss fria genom att kapa ett plan, säger Ante Stojanov.

Vi sitter på ett hotellrum i staden Zadar på Kroatiens kust vid Adriatiska havet. När Ante har träffat sin svenske son Johan Tell från Falun för första gången ställer jag några frågor om Ante Stojanovs terroristförflutna i Sverige. Det är då Ante Stojanovs blick blir farlig och det är då han säger att han var beredd att döda en av sina egna.

- Det var jag som var befäl för en grupp kroater. Jag beordrade en man som jag litade på att få oss fria.

Ante Stojanov är mentalt tillbaka i början av 70-talet. Hans högra hand rör sig från höften som om han drar en revolver. Den stannar upp i luften och den gamle siktar på den osynlige mannen.

- Jag hade mördat honom om han inte kapat planet och fått oss fria ur de svenska fängelserna, säger han med självklarhet i rösten.

Ante Stojanov, som då var 34 år, dömdes för medhjälp till mord på den jugoslaviske ambassadören medan hans då tjugoårige kusin Miro Baresic tillsammans med Ante Brajkovic fick livstid.

Den jugoslaviska säkerhetstjänsten har alltid hävdat att Ante Stojanov som av Stockholms tingsrätt dömdes för medhjälp till mord, i själva verket var hjärnan bakom attentatet och flygkapningen.

- Ja, det stämmer att jag var hjärnan även bakom attacken på den jugoslaviska ambassaden. Vi ville inte mörda ambassadören men han gjorde motstånd och då handlade det om honom eller oss, säger Ante Stojanov, som övervakade operationen från en bar på Strandvägen.

Han betraktar ambassadörsmordet och flygkapningen som startskottet för den kroatiska självständighetskampen och tycks vara omåttligt stolt över det.

Jag påpekar att ambassadörsmordet och flygkapningen var de första terroristattackerna i Sverige i modern tid och att det var på grund av honom som Sverige stiftade terroristlagar. Jag invänder också att passagerarna utsattes för livsfara.

Ante Stojanov höjer hotfullt sin röst. Jag inser att vi inte kommer någon vart och att vi inte talar samma språk. Han är inne på sin frihetskamp och i hans värld är alla medel tillåtna för att uppnå det målet. Och enligt honom var passagerarnas liv aldrig i fara.

Bulltoftakaparna uppnådde sitt syfte. Den svenska regeringen gav sig och gick med på kaparnas krav att frige Ante Stojanov och ambassadörsmördarna. De tog sin tillflykt till det dåvarande fascistiska Spanien för att sedan efter några år hamna i Paraguay. På 90-talet när kriget på Balkan började återvände Stockholmterroristerna och flygkaparna till Kroatien som frihetshjältar.

Miro Baresic stupade i strid i juli 1991 men den kroatiska regeringen hemlighöll hans död i över ett år för att inte moralen i den kroatiska armén skulle sjunka. Han utnämndes postumt till general.

Trots att Ante Stojanov framställs som hjälte i kroatiska medier, har han det inte gott ställt. Den enda inkomsten är en soldatpension för de fyra åren han krigade i den kroatiska armén. I övrigt fick han ingenting av den kroatiska staten, varken bostad eller någon fallskärm.

Fotnot. Ante Stojanov har flera barn i Sverige. Filmen om mötet mellan honom och ett av dem, sonen Johan Tell, "Min pappa var terrorist", visas på torsdagskvällen klockan 22.35 i TV4. (Sydsvenska Dagbladet 24 april 2005)
Är det någon som vet när Barešić överlämnades till Sverige?
Senast redigerad av iesho 2014-02-13 kl. 11:15.
Citera
2014-02-13, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho

Är det någon som vet när Barešić överlämnades till Sverige?

GK sid 612:
"Efter gripandet i Spanien satt Baresic
fängslad i nästan två års tid innan han förvisades av spanska myndigheter
till Paraguay. Där utbildade han sig till militär och han blev
senare, i juli 1977, livvakt åt Paraguays ambassadör i Washington.
Under vistelsen i USA använde sig Baresic av en falsk identitet, vilket
1979 avslöjades av amerikanska myndigheter. Baresic greps och i maj
1980 utlämnades han till Sverige
. Han kom därefter att, fram till sin
utvisning till Paraguay i december 1987, vistas på en rad svenska
fängelser.
Den 10 oktober 1985 beslöt regeringen efter flera tidigare avslag att
bifalla en nådeansökan från Baresic och han fick sitt livtidsstraff
omvandlat till 18 års fängelse.
Enligt uppgift avled Baresic sommaren 1991 då han deltog i strider i
Kroatien."
GK (sid 533) noterar också i avsnittet om WACL att: "Vidare hade Miro Baresic varit direkt kopplad
till WACL när han jobbade som säkerhetsvakt i Paraguay."
Citera
2014-02-13, 18:24
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styckjunkaren
Ordvalet var t o m svartblå. Jag tror ändå att Näss hade ett rättspatos och mådde dåligt
av att en statsministermördare skulle gå fri. Att han uttalade att ett visst spår hade
substans sedan han stoppats att gå vidare med det tror jag kan förklaras med att han
ville göra en markering.

PG Näss visade sig vara en mycket kompetent operativ chef för SÄPO. Under hans chefskap befann sig KGB/GRUs handgångna män under tryck. Helt plötsligt började sovjetiska underrättelsemän utvisas en massé. Något som ställde till betydande problem för sovjeterna. Att med anonyma källor peka ut PGN som fascist=svartblå har drag av en tjeka-psyop för att destabilisera en svår motståndare.
Citera
2014-02-13, 18:33
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Det finns en hake här. Journalisten Olle Minell har i föredrag tagit upp att han visste
mycket om Åkebrings nazimöten i von der Lindeska valven i Gamla stan tack vare en
bra källa. En som inte så sällan deltog där enligt Minell var Anti Avsan, kustjägare och
piketpolis vid A-turen, vd 1.

I fallet Anti Avsan har jag aldrig sett några övertygande bevis på att han skulle vara dekorimamannen. Som jag skrivit om har åtskilliga vittnens berättelser pekat på att det inte fanns någon dekorimaman 2315-21. I det läget behövs något mera handfast än Olle Minells påstående att AA varit på Stellan Åkebring möte i de van den lindenska valven för att peka ut honom som palmemördare. Är den bra källan anonym?

Både Minell och Åkebring har under sina karriärer inte visat på någon större tro på det demokratiska statsskicket. Nazisten SÅ ringer på natten till kollegan Bo Asplund och skålar för Olof Palmes död. Med tanke på vad vi vet i nuläget tycker jag Åkebrings turer runt MOP är bra mycket mer graverande än Avsans.
Citera
2014-02-13, 19:08
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
I fallet Anti Avsan har jag aldrig sett några övertygande bevis på att han skulle vara dekorimamannen. Som jag skrivit om har åtskilliga vittnens berättelser pekat på att det inte fanns någon dekorimaman 2315-21. I det läget behövs något mera handfast än Olle Minells påstående att AA varit på Stellan Åkebring möte i de van den lindenska valven för att peka ut honom som palmemördare. Är den bra källan anonym?

Både Minell och Åkebring har under sina karriärer inte visat på någon större tro på det demokratiska statsskicket. Nazisten SÅ ringer på natten till kollegan Bo Asplund och skålar för Olof Palmes död. Med tanke på vad vi vet i nuläget tycker jag Åkebrings turer runt MOP är bra mycket mer graverande än Avsans.

Funderat mycket på "finskornas" berättelse. Minnsa jag rätt skall de i det närmaste ha antastat mannen i fråga för att få reda på vad klockan är. Dragit honom i armen och så vidare...

Anledningen till att mest ifrågasätta uppgifterna är just i denna berättelse. Om de nu kände igen personen ifråga, men förvisso inte minns namnet, torde det ju faktiskt varit en enkel sak att identifiera mannen ifråga i efterhand genom ett passfoto eller liknande. Och börjar man slita i en person som man inte ens vet namnet på för att utreda vad klockan är?

Om nu gymkillen var dekorimamannen torde det väl inte råda någon tvekan om dennes indentitet, som det ju faktiskt gör. Har Minell och Anér faktiskt talat med flickorna torde det ju vara utrett utan tvekan. Ändå har ingen av dem presenterat otvetydliga bevis för vem det skulle vara.

Därför är även jag tveksam till Dekorimamannens existens överhuvudtaget, även fast jag ogillar att bortse från vittnesuppgifter.

Angående Åkebring så är det knappast en indicie att han sägs ha utbringat en skål för mordet, var han direkt inblandad borde han väl ha legat lågt istället. En sådan som Åkebring hade dessutom inget direkt att vinna på mordet, förutom om motivet var rent hat. Men varför skulle hela statsapparaten backa up en sådan som honom om efterspelet till mordet tas i beaktande?
Citera
2014-02-13, 22:42
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Angående Åkebring så är det knappast en indicie att han sägs ha utbringat en skål för mordet, var han direkt inblandad borde han väl ha legat lågt istället. En sådan som Åkebring hade dessutom inget direkt att vinna på mordet, förutom om motivet var rent hat. Men varför skulle hela statsapparaten backa up en sådan som honom om efterspelet till mordet tas i beaktande?

Nu är inte skålen det mest graverande mot Stellan Åkebring. Ända sedan 70-talet hade han varit en av Stockholmspolisens mest aktiva nazister. Det är han som står bakom träffarna i Van de Lindeska valven 82-84. Finns åtskilliga vittnesmål om SÅs palmehatiska utfall, bl a på en restaurant på söder.

SÅs nära vänskap med Carl-Gustaf Östling är väldokumenterad,vittnesmålen från ambassadresan kan också kopplas till SÅ. Med sina kontakter ovedersägliga kontakter höger-om-höger är han en som borde kollas noga i anslutning till MOP.
Citera
2014-02-14, 09:15
Medlem
Citat:
Det handlar om att han varit på möten, inte ett möte. Detta kan indikera att han kom
att tillhöra Östlings gäng på Wallingatan 34, 1985-87, som bestod av kärntruppen av
dem som gick på Åkebrings möten. Medlemsskapet i SFSF är också en indikation i samma
riktning. Jag tror inte att han är GM men han kan vara en medhjälpare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in