2014-02-07, 08:29
Medlem
Jag har en grårandig bondkattshona, med lite (normalfärgad) skogskatt i. Hon är rätt så ung just nu och har nyss haft sin första löpperiod som enbart höll i sig i någon dag, antar att den var så kort då det var första gången. Innan hon ska steriliseras så skulle jag vilja ta ungar på henne en gång och helst då tillsammans med en vit norsk skogskatt. Men som vi alla vet så blir många vita katter döva och jag vill inte föra över några döva gener. Har sökt runt lite och hittar saker som "Ska man avla på vita katter bör man para vit med färgad och bara avla på hörande individer. Det finns inga undersökningar som säger att man inte skall para vitfläckigt med vitfläckigt."

Vad tror ni?

Jag undanbeder samtliga "Skaffa inte ungar!" "Varför inte bara para med en normalfärgad skogskatt?" etc. Det jag vill veta är enkelt, löper ungarna någon risk att bli döva, alternativt bära vidare generna? Om fallet är så, hur hög risk pratar vi om då?
Citera
2014-02-07, 11:47
Medlem
DrNoss avatar
Har inga siffror på statistik, men min svarta hona lyckades para sig med en vit hane och tillsammans fick de fem vita kattungar och en svart. Endast en av de vita var döv, men han var också mycket mindre och kom ut sist. Den vita hanen hade en sk "hörselfläck", dvs en liten svart plätt på huvudet, något som tydligen minskar risken för dövhet. Alla kattungarna hade samma fläck, men den döva hade den i mycket mindre utsträckning.

Är den vita skogkatten som du tänkt para din katt med renrasig och har stamtavla så borde du kunna kolla upp hur det ser ut med dövhet i just den linjen. Garantier kan du aldrig få.

Det var ett tag sen jag läste genetik och avel, men om jag inte minns helt fel så är genen för dövhet nära kopplad med genen för vit färg, vilket ökar risken för att vita katter bär på anlaget. Däremot ska det till anlag från både moder och fader för att katten ska bli döv. Om min vita kattunge blev döv för att han fick dubbel uppsättning döv-anlag eller om han helt enkelt var lite "fel" kan jag bara spekulera i...

Hoppas det hjälpte något!

Edit: när jag skriver "vit" så menar jag helvit och inte vitfläckig. Anser att vitfläckiga individer som "färgade".
Senast redigerad av DrNos 2014-02-07 kl. 11:49.
Citera
2014-02-07, 12:26
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Är inte alls kunnig nog i genetik för att ge ett bra svar, men kan du inte välja en annan hane? Varför vill du ha just den här kissen? De blir inte skogkatter för att pappan är det och mamma har lite långhår i sig, kanske inte ens blir några långhåriga ungar, om det är vad du är ute efter.

Dövheten hänger ihop med blå ögon och vit päls, 80 % blir döva och jag tror det är förbjudet att avla på de katterna eftersom man inte ska sprida defekter vidare, helt rätt. Gröna och gula ögon har bättre förutsättningar men kan bli döva även de. Det finns även vitfläckliga katter som ser helvita ut men har nåt litet strå i annan färg, de ska såvitt jag vet vara helt okej att para med.

Du måste kolla med tilltänkta pappans ägare hur det sett ut bakåt i linjerna och om han är vit eller vitfläck.
Citera
2014-02-07, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CUBert91
Jag har en grårandig bondkattshona, med lite (normalfärgad) skogskatt i. Hon är rätt så ung just nu och har nyss haft sin första löpperiod som enbart höll i sig i någon dag, antar att den var så kort då det var första gången. Innan hon ska steriliseras så skulle jag vilja ta ungar på henne en gång och helst då tillsammans med en vit norsk skogskatt. Men som vi alla vet så blir många vita katter döva och jag vill inte föra över några döva gener. Har sökt runt lite och hittar saker som "Ska man avla på vita katter bör man para vit med färgad och bara avla på hörande individer. Det finns inga undersökningar som säger att man inte skall para vitfläckigt med vitfläckigt."

Vad tror ni?

Jag undanbeder samtliga "Skaffa inte ungar!" "Varför inte bara para med en normalfärgad skogskatt?" etc. Det jag vill veta är enkelt, löper ungarna någon risk att bli döva, alternativt bära vidare generna? Om fallet är så, hur hög risk pratar vi om då?

Vita katter har en genetisk risk att födas döva, 80% av de vita katterna med blå ögon och 20 % av de med gula ögon är döva. De katter med oddeye, dvs ett blått och ett gult öga är oftast döva på den sidan det blå ögat sitter.
Citera
2014-02-09, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EMJ
Vita katter har en genetisk risk att födas döva, 80% av de vita katterna med blå ögon och 20 % av de med gula ögon är döva. De katter med oddeye, dvs ett blått och ett gult öga är oftast döva på den sidan det blå ögat sitter.

Jo det vet jag, men hur blir det om hanen är frisk, har bra familjehistoria och min hona inte bär på genen som medför blindhet? Krävs det inte att det finns på båda sidorna på familjen?
Citera
2014-02-09, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Är inte alls kunnig nog i genetik för att ge ett bra svar, men kan du inte välja en annan hane? Varför vill du ha just den här kissen? De blir inte skogkatter för att pappan är det och mamma har lite långhår i sig, kanske inte ens blir några långhåriga ungar, om det är vad du är ute efter.

Dövheten hänger ihop med blå ögon och vit päls, 80 % blir döva och jag tror det är förbjudet att avla på de katterna eftersom man inte ska sprida defekter vidare, helt rätt. Gröna och gula ögon har bättre förutsättningar men kan bli döva även de. Det finns även vitfläckliga katter som ser helvita ut men har nåt litet strå i annan färg, de ska såvitt jag vet vara helt okej att para med.

Du måste kolla med tilltänkta pappans ägare hur det sett ut bakåt i linjerna och om han är vit eller vitfläck.

Jo exakt, det ska jag givetvis göra Lite fläckar på honom är ju bara positivt!
Citera
2014-02-09, 00:57
Medlem
Det var egentligen meningen att hon skulle paras med min hane som jag köpte samma dag (På helt olika ställen så klart) men han var kryptonid så då berövade jag givetvis honom på alla hans betäckar-planer Han försökte dock att para sig med henne ändå när hon löpte men det lär ju bara ha varit in vain.

Hur som helst så tänkte jag då "Vad roligt! Nu kan jag ju välja och vraka bland alla möjliga katthanar." och då föll tankarna direkt på vita skogisar. De är ju så stora och läckra, mysigt temperament brukar de ha också
Citera
2014-02-09, 15:59
Medlem
Svidmyras avatar
Vänta med att ta ungar tills din hona är färdigutvecklad och tills du har ett gäng säkra bra köpare - mer än hälften brukar ändå ha hoppat av innan det är dags att leverera ungarna efter tidigast 12 veckors ålder..

Dövheten är kopplad till den vita färgen så de ungar som inte är vita lär ha normal hörsel även iom den vita pappan skulle vara döv . Avliva ev. helvita ungar direkt så slipper du oroa dig för att sälja döva kattungar. Kan du inte stå ut med att låta avliva någon nyfödd unge, vit eller defekt, så ska du inte para honan! Åtminstone inte para med en vit hane så du riskerar att få vita ungar.
Citera
2014-02-09, 17:37
Medlem
Kallebollans avatar
Vad är syftet med aveln? "...det är gulligt med kattungar...?" Sorry, men jag kan inte låta bli att avråda från att ta kull på din hona om det är syftet... Det finns lite för många hemlösa katter för att det ska vara vettigt till att uppmana någon till att ta en huskattskull; vill du ha tasset från små tassar hemma är det vettigare att bli jourhem åt en hemlös, dräktig hona från ett katthem... Och OM du prompt ska ta en kull, se för guds skull till att de ungarna är kastrerade innan de flyttar till sina nya hem så slipper det bli fler ungar i en evig pyramid...

Skogskatt förresten... Det finns ingen ras som heter (norsk) skogskatt, det är bara en benämning som okunniga svenssons använder om sina långhåriga huskatter för att få dem att låta finare än vad de är (för 30-40 år sedan kallades ju dom katterna för halvangora). Rasen heter Norsk Skogkatt, och det finns (förhoppningsvis) ingen seriös uppfödare som är villig att låna ut sin hane för huskattavel.

Skulle det vara så att det faktiskt är Norsk Skogkatt "på riktigt" i din huskatthona, så behöver du testa henne för GSD-IV (otrevlig genetisk sjukdom) och helst PK-def också. FiV och Felv-test, framförallt om hon är utekatt, och samma tester gäller för hanen. En bärare av GSD-IV och/eller PK-def får inte paras med varandra.

För att sedan gå till genetiken... Det är skillnad på anlaget för helvit färg och anlaget för vitfläck.
Din hona är ww i locus för helvitt. Para med en helvit hane, han är förmodligen Ww i det locuset, då det mesta pekar på att det är letalt i homozygot uppsättning. Det ger en 50% chans till en helvit avkomma. Blåögdhet är inte nödvändigtvis = dövhet, men blir det kattungar med blå ögon så bör de hörseltestas (helst BAER och inte bara skrammeltest) innan försäljning så att de inte hamnar hos någon som tänkt sig ha utekatt.

Läsvärt
http://kattstatus.se/sida34.html
http://www.kattstatus.se/sida96.html
http://kattstatus.se/sida52.html
http://kattstatus.se/sida41.html
Citera
2014-02-09, 18:03
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Vänta med att ta ungar tills din hona är färdigutvecklad och tills du har ett gäng säkra bra köpare - mer än hälften brukar ändå ha hoppat av innan det är dags att leverera ungarna efter tidigast 12 veckors ålder..

Dövheten är kopplad till den vita färgen så de ungar som inte är vita lär ha normal hörsel även iom den vita pappan skulle vara döv . Avliva ev. helvita ungar direkt så slipper du oroa dig för att sälja döva kattungar. Kan du inte stå ut med att låta avliva någon nyfödd unge, vit eller defekt, så ska du inte para honan! Åtminstone inte para med en vit hane så du riskerar att få vita ungar.
Att avliva vita ungar är väl väl hårt ändå. Har genom åren träffat ett antal helvita katter som varit hörande och fullt normala. De har varit grön- eller gulögda huskatter.
Citera
2014-02-09, 22:55
Medlem
Svidmyras avatar
Andra har redan skrivit att det finns hörande vita katter. Själv känner jag två hörande och flera döva.

När en vit kattunge föds vet man inte om den kommer att vara döv eller inte och eftersom det rör sig om blandrasungar i det här fallet så lär det vara svårt nog att bli av med dem om de kan höra. Döva ungar kan man behöva avliva senare eftersom det kan vara mycket svårt att
bli av med dem på annat sätt. Därför är det mest humant att ta bort de vita så fort de föds - om man inte är beredd att behålla dem själv.
Citera
2014-02-10, 02:15
Medlem
Varför är det fritt fram att föda upp raskatter medan det är så otroligt fel att föda upp huskatter? Alla katter är katter, deras liv är inte mer värda om de har en fin stamtavla bara för att någon har bestämt det. Om man prompt vill ha en raskatt så är väll det "lika dåligt" som att vilja ha en "nystartad" kattunge?

Jag har själv letat bland katter på olika katthem och drömt men kommit fram till att jag aldrig skulle kunna lita på en katt jag inte har "växt upp med" och jag känner fler som resonerar så. Jag har lyckats blivit rädd för katter/hundar/hästar jag ej känner trots att jag har växt upp med djur i alla dess former. Har haft för många dåliga erfarenheter helt enkelt Därför valde jag att köpa två nya kattungar och som sagt, så känner jag fler som resonerar så. Mina katter är jag inte ett dugg rädd för.

Som sagt, jag vet folk som vill ha kattungar och som inte vill ta ifrån katthem.

Det jag funderar över är bara om det finns någon risk för dövhet, ingenting annat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in