Citat:
Ursprungligen postat av
TheKeymaker
Vid research avseende deras engagemang (se företagsskvaller-tråden) har jag fått historiska engagemang från Bolagsverket avseende de flesta inblandade. Såvida Bolagsverket inte nyss infört nya rutiner (kollade dokumentation jag fått av dem avseende andra individer) så ska det stå "Enskild Näringsidkare" för de enskilda firmor man har eller har haft i dessa utdrag.
På Herr Häger finns _inga_ engagemang markerade som enskild näringsidkare, däremot som kommanditdelägare / bolagsman i ett antal kommanditbolag (samt ledamot i Lexbase + Vivalto)
Som enskild näringsidkare behöver man inte ha företaget/verksamheten registrerad hos Bolagsverket, utan det räcker att du är momsregistrerad och i vissa fall (åtminstone tjänsteföretag) är godkänd för F-skatt (alternativt FA-skatt) hos Skatteverket.
Jag själv. för att ta ett exempel, är sedan ett par år endast reggad hos Skatteverket med F-skatt och moms, men tidigare har jag drivit både enskild firma och olika bolag och reggats hos Bolagsverket också.
Men när det gäller reggning hos Bolagsverket i en enskild firma så är det främst för att skydda ett speciellt företagsnamn, så den viktiga delen är som sagt att allt står rätt till med moms och i förekommande fall F-skatt.
(F-skatt behövs egentligen endast om man bedriver tjänsteverksamhet. Driver man tex en kiosk så
behöver man inte F-skatt. Dock skall man ju bokföra och redovisa i vanlig ordning!)